Bude to extrémne náročné, predpovedá pilot BMW António Félix da Costa

foto: BMW i Motorsport

Už 15. decembra odštartuje v Rijáde nová sezóna, ktorá bude prvá pre továrenský tím BMW i Andretti Motorsport. Bavori po minulej edícii naplno prevzali dovtedajšiu stajňu Andretti.

V tíme uvidíme nováčika Alexandra Simsa, ktorý zažiaril na oficiálnych predsezónnych testoch vo Valencii, kde bol zo všetkých najrýchlejší. Známou tvárou je jeho kolega António Félix da Costa. Portugalčan absolvoval všetky doterajšie sezóny a v prvom ročníku sa tešil zo svojho zatiaľ jediného víťazstva v pretekoch.

„Je úžasné sledovať, ako Formula E počas posledných štyroch sezón rástla a ako sa menila. Na začiatku jej ľudia príliš neverili, vrátane mňa, a teraz v nej chce byť množstvo pilotov. Nie je to len o tom. Pozrite sa, aká je profesionálna, koľko špičkových konštruktérov do nej vstúpilo, aký záujem vyvoláva u fanúšikov a na úroveň sponzorov, ktorí sú do nej zapojení. Naozaj púta celý motoršportový svet. Pre všetkých to bola ťažká cesta až sem. Teraz si sériu každý skutočne užíva. Bude to veľké,“ prezradil v rozhovore pre BMW da Costa.

Ako sme už spomínali, nasledujúca sezóna bude prvá pre BMW v úlohe továrenského statusu. „Od začiatku som chcel byť vo Formule E továrenským pretekárom BMW. Od prvej sezóny som dúfal, že by BMW mohlo jedného dňa prísť a teraz je to tu. Všetky časti do seba začínajú zapadať. Je pekné, keď máte plán, ktorý sa naplní. Veľmi sa teším na tento ročník. Dúfam, že toho spolu mnoho dokážeme.“

Formula E bude fantastickou mentálnou výzvou, tvrdí nováčik BMW Alexander Sims

 

Nová cesta pre BMW…

„Veľkým faktorom úspechu série je množstvo konštruktérov. BMW je veľmi úspešné po celom svete. V piatej a šiestej sezóne sa k nemu pripoja ďalší veľký hráči ako Porsche, Mercedes, Audi, Nissan a Jaguar. Pre každú sériu je takýto záujem a odhodlanie od priemyselných lídrov veľmi vzrušujúci a predpovedá veľmi silnú budúcnosť,“ myslí si portugalský jazdec.

Bavori testovali svoj nový monopost BMW iFE.18, ktorý počas testov vo Valencii zažiaril. „Je skutočne vzrušujúce byť súčasťou niečoho nového. Som stále mladý a svieži. Je úžasné, že som tu so spoločnosťou ako BMW. V Mníchove je množstvo špičkových ľudí. Všetci sa tešia na toto naše nové dieťa a dúfajú, že bude rásť čo najrýchlejšie.“

„V novom aute som sa cítil od prvého dňa veľmi dobre. Jeho ovládateľnosť je výborná. Samozrejme, ako každý na rošte, obávali sme sa, ako sa nám bude dariť oproti našim súperom. Vo Valencii sa nám ale darilo a zistili sme, že máme výkonné a spoľahlivé auto. Vytvorili sme niečo nesmierne vzrušujúce a už teraz sa neviem dočkať pretekov piatej sezóny,“ pokračuje da Costa.

BMW má za sebou skvelé predsezónne testy s rekordom da Costu

 

Formula E posilňuje postavenie elektromobilov

„Pre BMW je projekt Formuly E výzvou. Pretekársky program je testovacím miestom, laboratóriom pre vývoj elektrického pohonného ústrojenstva. Vyzývame vývojárov cestných vozidiel k ozajstnej snahe a agresívnemu prístupu pri vývoji nástrojov. Myslím si, že Formula E pomohla BMW stanoviť úroveň elektromobility a podľa mňa to bude v nasledujúcich rokoch ešte stúpať,“ predpovedá skúsený pilot elektrického kolotoča.

Samotný da Costa si elektromobily užíva čoraz viac. „Elektrické cestné vozy sú skvelé, zábavné a vzrušujúce. Myslím si, že Formula E je fantastickou možnosťou, ako ich zviditeľniť. Vo Formule E musíme kontrolovať energiu až do konca, ale pre nás je to motivácia navyše. Naším cieľom je zníženie spotreby energie a ak sa naučíme nové jazdecké štýly, tak môžeme zistiť niečo, čo prenesieme na cesty a do každodenného života.“

Vývoj elektromobilov sa prejavuje aj vo Formule E a to príchodom vozidla druhej generácie. „Auto Gen2 vyzerá omnoho krajšie. Je to veľký krok vpred vďaka futuristickému a agresívnemu vzhľadu. Z technického hľadiska máme viac výkonu i dlhší dojazd, vďaka čomu viac nie sú potrebné výmeny monopostov počas pretekov. Takisto tu máme systém aktívnych bŕzd. Je to pre nás veľký posun, ktorý nám umožňuje riešiť softvérovú stránku brzdenia, spomaľovania auta a regenerácie.“

foto: BMW i Motorsport

 

Veľké zmeny

Piaty ročník so sebou prinesie aj dva režimy, normálny a útočný. „Počas pretekov budeme mať k dispozícii výkon 200 kW, čo bol doteraz náš kvalifikačný výkon. V kvalifikácii budeme využívať až 250 kW. Takisto budeme mať útočný mód, pri ktorom musíme mierne opustiť ideálnu stopu a máme istý časový úsek, počas ktorého jazdíme s výkonom 225 kW. To nám umožní jazdiť rýchlejšie, útočenie, obranu, a povzbudí ľudí, aby počas pretekov zvažovali viacero stratégií.“

Piloti sa musia na mestských tratiach vyrovnať s úzkymi a často hrboľatými úsekmi. „Trate v uliciach sú pre jazdcov vždy veľkou výzvou. Tradične sa na nich jazdí raz alebo dvakrát ročne, ale vo Formule E je každá trať mestská, čo je veľmi náročné. Vždy som mal rád mestské okruhy a ešte pred Formulou E som vyhral v Macau a získal pódium v Monaku, na čo veľmi rád spomínam. Hrboľaté trate bez priestoru na chyby si užívam.“

Nová sezóna odštartuje veľkolepým podujatím v Rijáde už 15. decembra. „Testy vo Valencii pre nás dopadli výborne. Časy na špici tabuliek nám dodávajú sebadôveru, ale musíme zostať pokorní. Naši súperi sú extrémne silní, takže pred Rijádom zostávame opatrní. Nevieme, čo presne môžeme očakávať od tohto podujatia, ale pristupujeme k nemu s veľkou silou a motiváciou. Len tak sa môžeme priblížiť k našim cieľom a očakávaniam,“ dodal da Costa.