Ohlasy: Rím priniesol úžasné preteky pred obrovským davom fanúšikov

foto: © FIA Formula E

Včera sme sledovali historicky prvú Rím E-Prix, ktorej víťazom sa stal Sam Bird na Virgine pred Lucasom di Grassim a tretím Andrém Lottererom.

Smolné preteky má za sebou Felix Rosenqvist, ktorý musel odstúpiť z čela pretekov a takisto aj Mitch Evans, ktorý krátko pred koncom bojoval o víťazstvo. Priebežné poradie pilotov a tímov nájdete TU.

Prinášame vám ohlasy pretekárov a šéfov tímov po prvých európskych pretekoch sezóny.

PILOTI

Pódium

Sam Bird, DS Virgin Racing, 1. miesto: „Úprimne, nemyslel som si, že tu dnes budem sedieť. Keď som videl Felixovo tempo, myslel som si, že môžem veriť v zisk osemnástich bodov. Neviem, čo sa mu stalo. Nezdalo sa, že by narazil do steny alebo niečo podobné. Zdá sa, že narazil na obrubník príliš tvrdo, čo je preňho škoda, ale mňa to dostalo na čelo. Musel som sa upokojiť a udržiavať auto v správnych miestach z hľadiska energie. Vedel som, že na mňa Lucas poľuje. Snažil som sa ísť podľa najlepšieho možného scenára a vyšlo to. Na začiatku roka som si nemyslel, že by sme mohli byť v takejto pozícii. Domnieval som sa, že sa budeme trápiť, ale všetko sme zlepšili. Som veľmi hrdý na to, že som prvým víťazom pretekov v Ríme. Dav bol úžasný a zdalo sa, že sa každý bavil.“

Lucas di Grassi, Audi Sport ABT Schaeffler, 2. miesto: „Som šťastný, že som pri premiére Formuly E v Ríme získal pre Audi pódiové umiestnenie. Po štarte som bol až ôsmy, takže druhé miesto v cieli je jednoducho fantastické. Boli to vynikajúce preteky, s ktorými som spokojný. Ďakujem Audi a každému, kto za mňa hlasoval vo FanBooste. Vďaka nemu som sa dostal pred Sébastiena Buemiho.“

André Lotterer, TECHEETAH, 3. miesto: „V prvom rade sa chcem poďakovať celému tímu, ktorý ma neustále podporuje a posúva vpred. Je to skvelá trať a úžasné miesto. Toto pódium je po Le Mans pre mňa asi najkrajšie. Je skvelé byť opäť na pódiu v mojej prvej sezóne vo Formule E. Mám druhé a tretie miesto. Teraz mi chýba už iba číslo jeden. Boli to skutočne vzrušujúce preteky. Zistil som, že sa od týchto chlapcov stále veľa vecí učím. Je veľmi zaujímavé, ako naložíte s kartami. V tomto som stále ešte trochu nováčik. Lucas sa cezo mňa dostal ľahko a to zmenilo moje preteky. Vrátil som sa a bojoval. Ušetril som trochu viac energie. Celkový výkon bol dobrý.“

foto: © FIA Formula E
Tesne za prvou trojkou

Daniel Abt, Audi Sport ABT Schaeffler, 4. miesto: „Bol som tam úplne sám a nemal som žiadnu informáciu o spotrebe. Bol som však rýchly a s druhým autom bolo našťastie všetko v poriadku. Sébastien a André mi život neuľahčovali. Predtým, ako som ich obehol, som za nimi stratil veľa času. Stačilo by mi možno jedno kolo a bol by som zrejme na pódiu. Je to však tak, ako to je. Môžeme byť na seba hrdí, že sme získali dôležité body po štarte z deviateho miesta. Navyše, zajazdil som najrýchlejšie kolo pretekov.“

Jean-Éric Vergne, TECHEETAH, 5. miesto: „Boli to náročné preteky, ale je skvelé, že odchádzame s už šiestym umiestnením v prvej päťke a že som získal dôležité body. Dnes som bol jednoducho pomalý a musíme zistiť prečo. Pred Parížom necítim žiadny tlak. Sústredíme sa na body. Nie je dôvod myslieť na titul a vytvárať na seba tlak. Nič dobré z toho nevzíde.“

Sébastien Buemi, Renault e.dams, 6. miesto: „Je to sklamanie. Auto sa ovládalo dobre a po prvom úseku som na Birda strácal iba päť sekúnd. Spotreboval som však priveľa energie. Musíme zistiť, prečo to nefungovalo. Zatiaľ sme dáta neanalyzovali, ale dúfam, že nájdeme niečo abnormálne, čo to vysvetlí.“

Na hranici bodov

Maro Engel, Venturi Formula E Team, 8. miesto: „S výsledkom môžeme byť spokojní. Tréning bol náročný. Po ňom sme odviedli skutočne dobrú prácu. Je pravdou, že sme ťažili z niekoľkých nehôd, ale na druhej strane fáza žltých vlajok na celom okruhu nám nepomohla. Som nadšený, že obe naše autá skončili na bodoch.“

Mitch Evans, Panasonic Jaguar Racing, 9. miesto: „V prvom rade gratulujem Samovi Birdovi k víťazstvu. Neviem, čo mám na to všetko povedať. Niekoľko kôl pred koncom som bojoval o vedenie, bol som však príliš agresívny. To zmarilo moje šance na víťazstvo, keďže sa mi vybila batéria. Chcem sa ospravedlniť a zároveň poďakovať tímu za to, že mi dal skvelé auto. Vrátim sa silnejší a múdrejší.“

foto: © FIA Formula E

Edoardo Mortara, Venturi Formula E Team, 10. miesto: „Boli to náročné preteky. Museli sme sa vyrovnať so smolou, napríklad keď som sa ocitol v premávke. Mal som nejaké problémy s vysielačkou. V týchto podmienkach bolo náročné pracovať strategicky a vyhodnocovať obiehanie. Mám zmiešané pocity, pretože siedme miesto bolo dosiahnuteľné.“

Oliver Turvey, NIO Formula E Team, 12. miesto: „S kvalifikačným kolom som bol spokojný. Škoda, že som sa kvôli jednej desatinke nedostal do Super Pole. Ale celkovo som bol so siedmym miesto na štarte spokojný. Na konci prvého úseku sme mali veľmi málo energie. Bránil som sa vo vnútri a Heidfeld bol na vonkajšej strane. Náhle sa vo vnútri objavil aj López. Ocitol som sa medzi nimi a snažil som sa vyhnúť kontaktu. Dostal som sa do sendviča. López do mňa narazil a ja som následne vrazil do Nicka. Nemal som kam ísť. Bola to smolná kolízia. Je to veľká škoda, pretože auto bolo  poškodené a stratili sme čas.“

„Štart bol skvelý. Na vonkajšku som videl miesto, tak som ho využil. Vedel som, že je to tesná zákruta, tak som očakával, že to zvládnem po vonkajšej stope. Získal som dve pozície, dostal som sa pred Lucasa a Sébastiena. Prvý úsek bol veľmi dobrý. S energiou som nemal problém, ale šetril som viac energie, než bolo treba. Keď som ocitol v posledných kolách, tak som bol prekvapený, že v skutočnosti nemám dostatok energie. Podujatia v Ríme však bolo fantastické a už teraz sa teším na Paríž.“

Domáce preteky nováčika

Luca Filippi, NIO Formula E Team , 13. miesto: „Bol to veľmi vzrušujúci deň. Toľko ľudí, obrovský dav a vzrušenie okolo NIO. Preteky boli z mojej strany veľmi dobré. Mal som dobré tempo a bol som silný. Predviedol som niekoľko dobrých manévrov, ale, žiaľ, v poslednom kole prvého úseku som bol za Lópezom a Oliverom. Keď došlo k ich kontaktu, bol som zablokovaný a nemohol som už nič spraviť. Druhý úsek bol dobrý. Opäť som sa dotiahol na skupinu predo mnou, ale bolo už príliš neskoro premeniť moju snahu na body. Ďakujem fanúšikom za ich podporu vo FanBooste. Dostal som ho už tretíkrát v tejto sezóne, takže im patrí veľká vďaka.“

foto: © FIA Formula E

Nicolas Prost, Renault e.dams, 14. miesto: „Deň sa pre nás začal sľubne a cítil som sa dobre. Kvalifikácia bola veľmi náročná a musel som sa vyrovnať s výraznou pretáčavosťou. V pretekoch som mal problém s energiou a to veci veľmi skomplikovalo. Minulý rok to bola naša silná stránka. Musíme o tom popremýšľať a spolupracovať, aby sme boli v Paríži v optimálnom rozpoložení. Samozrejme, výsledok nezodpovedá našim očakávaniam.“

Tom Blomqvist, Andretti Formula E, 15. miesto: „Filippi sa ma v poslednej zákrute snažil obehnúť. Ale namiesto toho, aby ma obišiel, do mňa narazil a ja som išiel priamo oproti stene. Od tej chvíle som začal jazdiť čo najšetrnejšie, aby som dodržal náš plán. Na konci som musel výrazne šetriť. Keď som prišiel do boxov, mal som úplne vybitú batériu.“

Nočná mora Mahindry

Nick Heidfeld, Mahindra Racing, 16. miesto: „Po štarte bol v prvej zákrute očakávaný chaos, ale auto je silné a dokázal som pokračovať. Turvey mal pred incidentom veľmi málo energie, takže sme ho dostihli veľmi skoro. Zopár áut sa pred neho dostalo, Jean-Éric ho obehol priamo predo mnou. Následne Turvey zvoľnil príliš skoro. Bránil vnútornú stranu, tak som šiel po vonkajšku. V zákrute som mu nechal dostatok miesta, lenže on šiel rovno. Budem s ním hovoriť, ale domnievam sa, že mal problém s regeneráciou. Bolo to zvláštne.“

Felix Rosenqvist, Mahindra Racing, nedokončil: „Ďalšie preteky, ktoré strávime len ťažko. Cítim sa zle kvôli chlapcom. Som ohromený tímom, pretože počas tohto hektického víkendu išiel každý naplno. Stalo sa niečo, čo sme nemohli predpovedať. Vždy mám úsmev na tvári, keď viem, že som do toho dal všetko a v tíme prebiehali procesy hladko. Dnešné tempo bolo bláznivé a až do odstúpenia som viedol v každom kole. Z dneška si vieme odniesť množstvo pozitív.“

Alex Lynn, DS Virgin Racing, nedokončil: „Z mojej strany garáže to vnímam ako frustrujúci víkend, ale samozrejme, že sa teším zo Sama a z celého tímu. Mal som potrebné tempo, ale nepodarilo sa mi spojiť všetky potrebné aspekty. V Paríži budeme chcieť bojovať o ďalšie body.“

foto: © FIA Formula E

 

PREDSTAVITELIA TÍMOV

Víťazi

Alex Tai, DS Virgin Racing, 1. miesto: „Teším sa zo Sama i z tímu. Podujatie v Ríme bolo fantastické a Formule E patrí veľký kredit. Sam zvykne na nových tratiach vyhrávať, spomeňme si na dvojité víťazstvo minulý rok v New Yorku. A možno to bolo zásluhou požehnania od pápeža. Každopádne, sme nadšení a vďační tímu za pokračujúcu tvrdú prácu. Pre Alexa to bolo frustrujúce, ale on je skvelý pilot a vzchopí sa.“

Allan McNish, Audi Sport ABT Schaeffler, 2. a 4. miesto: „Moje srdce bilo počas pretekov ako šialené. Na konci to bolo nesmierne tesné a nik nemohol hádať, či Lucas vyhrá alebo skončí tretí. Nakoniec bol druhý a získali sme štvrté miesto i najrýchlejšie kolo pretekov. Sme veľmi spokojní a tešíme sa na ďalšie preteky v Paríži.“

Mark Preston, TECHEETAH, 3. a 5. miesto: „„To bola jazda! V druhom úseku odviedol skvelú prácu pri obehnutí Sébastiena a bol veľmi blízko Mitcha. André sa stále učí, ale myslím si, že je férové povedať, že počas tohto víkendu urobil ďalší krok vpred. S tímom spolupracuje nesmierne tvrdo, ale najväčšie skúsenosti získava práve počas takýchto víkendov. Boli to preňho náročné preteky, ale odchádza s ďalším umiestnením v prvej päťke a získal dôležité body, vďaka ktorým je aj naďalej prvý. Rím opúšťame s náskokom 34 bodov, Jean-Éric má 18-bodový náskok. Teraz máme dva týždne, aby sme sa pripravili na preteky v Paríži.“

Zvyšok poľa

Jean-Paul Driot, Renault e.dams, 6. a 14. miesto: „Sme trochu sklamaní. Zvolili sme správnu stratégiu, rovnakú mal aj neskorší víťaz. Nedokázali sme však udržať pilotov za nami. Možno to vysvetľuje tú stratu v cieli. Isté je, že sme spotrebovali priveľa energie. Len tak sme dokázali odolávať pilotom, ktorí museli v druhom úseku absolvovať o jedno kolo menej. Inžinieri si prezrú dáta a zistia, čo bolo nesprávne.“

Gérry Hughes, NIO Formula E Team, 12. a 13. miesto: „Bol to pre nás náročný deň a nedosiahli sme taký výsledok, s akým sme chceli z Ríma odchádzať. Kvalifikácia bola ovplyvnená problémom, ktorý mal Luca. Nevedel využívať režim s výkonom 200 kW. Preto štartoval zozadu. Oliver mal lepšiu kvalifikáciu a skončil siedmy. Oliver a Luca napokon skončili na dvanástej a trinástej priečke. Teraz sa tím vzchopí a pripraví sa na blížiace sa preteky v Paríži.“

Dilbagh Gill, Mahindra Racing, 16. miesto: „Prísť o víťazstvo po odstúpení z prvého miesta je jednoznačne sklamanie. Budeme veľmi tvrdo pracovať, aby bolo naše auto spoľahlivé a rýchle. V Paríži sa budeme opäť snažiť o dobrý finiš.“