Pretekárska škola: Ako sa vyrovnať so zákrutami?

Felix Rosenqvist

Pretekárska škola prináša fanúšikom Formuly E pohľad do zákulisia elektrickej série. Piloti sa musia vyrovnať s mnohými nástrahami a úlohami. Aj preto nám v jednotlivých epizódach pretekári ozrejmujú jednotlivé aspekty motoršportu. Felix Rosenqvist z tímu Mahindra Racing nám vysvetlí, ako najlepšie prechádzať jednotlivými typmi zákrut.

Vždy je to o kompromise

„Keď sa prvýkrát objavíte na trati, tak si zvyčajne pozriete zákruty, zistíte, aké sú tam rozdiely – vlásenky, rýchle zákruty, šikany. Má to význam pre preteky a takisto aj pre predbiehanie. Napríklad pri úzkej šikane s nízkymi obrubníkmi môžete útočiť veľmi tvrdo. To je takisto veľmi dôležité pri tzv. trackwalku – pozrieť si výšku obrubníkov. To sú všetko veci, ktoré sú pre jazdu mimoriadne dôležité,“ prezrádza mladý Švéd.

Jazdci na rôznych okruhoch čelia veľkému množstvu rôznych zákrut. „Jestvujú zákruty, do ktorých vchádzate veľmi rýchlo. Tu je veľmi dôležité, aby ste brzdili a zároveň naraz krútili volantom. V šikane je to iné ako v klasickej zákrute, kde ste pred vjazdom do nej na vonkajšej strane, prechádzate vrcholom zákruty a pri výjazde ste opäť vonku. Ťažko povedať, kde by ste sa v šikane mali nachádzať. Pre jazdca je to ale veľmi zaujímavé a vyžaduje si to zapojenie jeho schopností.“

„Niektoré zákruty majú vysoké obrubníky. Ak máte auto nastavené s ohľadom na tento fakt, tak môžete dosiahnuť lepší čas. V ostatných zákrutách to však môže byť nevýhoda. Vždy je to o kompromise vzhľadom na celý okruh. Čím viac obrubníkov, tým je trať technickejšia, pretože je to o správnom zacielení. Ak prejdete vysokým obrubníkom nesprávne, tak sa auto môže ocitnúť vo vzduchu a skončiť v bariérach, čo je nebezpečné,“ pokračuje Rosenqvist.

Felix Rosenqvist

Nie je to ako v Abú Zabí…

„Pri zoznamovaní sa s traťou spoznávame zákruty aj kvôli regenerácii. Ak máte napríklad vlásenku, za ktorou nasleduje dlhá rovinka ústiaca do ďalšej vlásenky, tak je to náročné. Musíte sa rozhodnúť, či sa zameriate na čas na kolo alebo na regeneráciu energie. Ak jazdíte v prospech rekuperácie, tak je to náročné vzhľadom na zadnú časť vozidla. Je to ako keby ste mali zatiahnutú ručnú brzdu pri vjazde do zákruty. Preto musíte zmeniť štýl brzdenia,“ dodáva pilot.

Mestské okruhy sú jedným z hlavných atribútov Formuly E. Pre pilotov je to atraktívne, ale aj náročné. „Keďže ide o mestský okruh, tak sa na ňom ťažko trénuje. Preto je tento šampionát o tom, že čím dlhšie v ňom jazdíte, tým ste profesionálnejší. Je to veľmi špecifické. Máme tu betónové steny, ktoré sú neľútostné. Môžete kolidovať, zničiť auto, alebo sa zraniť. Musíte dobre poznať svoje limity a možnosti auta. Nemôžete to brať tak ako napríklad v Abú Zabí, kde aj keď pôjdete o dvadsať kilometrov rýchlejšie, tak zostanete na trati a ste v poriadku. Tu vás každé jedno prekročenie limitu stojí veľmi veľa.“

„Postupom času to bude ešte rýchlejšie a preto musíte mať tri vlastnosti. Prvou je odvaha, musíte byť trochu šialení, musíte mať gule, čo je pre preteky vždy dôležité. Musíte vedieť, čoho je auto schopné a čo spraví. Musíte vedieť, ako brzdiť pred zákrutou, za ktorou nasleduje dlhá rovinka, na ktorej môžete získať nejaký čas. Dôležité je, ako prechádzať vjazdom, vrcholom a výjazdom zo zákruty,“ dodáva Rosenqvist.

Foto: Zak Mauger (LAT), Mahindra Racing