ROZHOVOR: Josef Král by rád videl súboj človeka proti počítaču!

Josef Král

Formula E stojí tesne pred štartom tretieho ročníka. Elektrická séra víri motoršportové vody a čoraz častejšie sa dostáva do povedomia fanúšikov a verejnosti. My sme v tejto súvislosti oslovili českého pretekára a spolukomentátora F1 pre Sport TV Josefa Krála, ktorý je doposiaľ jediným Čechom so skúsenosťami so sériou GP2. Rodák z mesta Dvůr Králové nad Labem momentálne pôsobí v kategórii GT3, kde háji farby českého tímu Scuderia Praha.

Ako vnímate myšlienku FE?

JK: „Popravde, vyvoláva to vo mne rozpoltený prístup. Preteky vyzerajú z pohľadu diváka veľmi dobre. Jazdí sa v meste, v blízkosti fanúšikov, takže je to naozaj atraktívne. Poznám väčšinu chalanov, ktorí tam jazdia, a pre nich je to atraktívne práve kvôli mestám. Na druhej strane, auto potrebuje ďalší vývoj, zlepšovanie a v podstate aj výkon. Pretože v tejto chvíli to nie je niečo, čo by vám vyrazilo dych. Chýba tomu rýchlosť. Ako divákovi sa mi to páči, pretože celý biznis model je založený na akomsi futuristickom pohľade, ktorý je určite zaujímavý. Motoršport potrebuje nejakú zmenu, takže z tohto pohľadu je to v poriadku. Na druhej strane, z pozície jazdca to pre mňa nie je až taká zaujímavá séria. Síce sa tam jazdí pekne, ale auto neprináša taký adrenalínový zážitok, aký očakávate od pretekárskeho vozidla.

„Stojím na dvoch brehoch.“

Potom je tu ešte tretí aspekt, ktorý vo mne vyvoláva otázku, či je to dobrý alebo zlý smer. Všetci totiž hovoria, že Formula E, to je predovšetkým ekológia, to je budúcnosť sveta – čo ale nie je. Tým, ako sa to celé vyvíja, sa objavujú názory, podľa ktorých elektrina nie je budúcnosťou. Elektrickú energiu je takisto potrebné nejako vyrobiť a tu vstupujú do hry elektrárne, ktorý spaľujú uhlie. Prípadne, ak je problém s dobíjaním batérií priamo na trati, tak sa to rieši dieselovými agregátmi. Práve v tej chvíli sa z toho vytráca všetko to eko bio – už to nie je také zelené. Takže aj zmysel celých pretekov náhle stráca pointu. Preto stojím na dvoch brehoch a neviem, či je to niečo, čo v budúcnosti chcem alebo nechcem vidieť.“

Josef Král a Tomáš Richtr
Josef Král a Tomáš Richtr

Ako teda môže k znižovaniu emisií prispieť motoršport?

JK: „Dnes je veľký hlad po alternatívnych pohonoch a nových technológiách, pretože ľudia vnímajú aktuálne problémy s benzínovými a dieselovými motormi. A zrazu je tu otázka, čo bude ďalej? V tejto chvíli je najjednoduchšie vytvoriť elektrické auto. To už proste funguje. Nikto sa už ale nepýta na to, ako sa tá elektrina získava. Je to alternatívny pohon, ktorý šetrí ovzdušie a tak ďalej… To, že to nemá budúcnosť, sa ešte len začína komunikovať. Bude to chvíľu trvať, kým všetci prídu celej veci na kĺb a zistia, že to nefunguje. Je tu však jedno riešenie a možno by sa jedného dňa mohla týmto smerom vydať aj Formula E, ktorá by elektrický pohon vymenila za vodík.“

Formula E dostane konkurenta na úrovni GT, pretože všetko sa pripravuje na štart novej elektrickej série EGT (viac v tomto článku). Ako ju vnímate?

JK: „Zaujímavejšie ako GT-čka mi pripadajú preteky autonómnych vozidiel. To je priamy prínos pre technológie, ktoré budeme využívať v budúcnosti. Dokážem si predstaviť, že o dvadsať rokov budem cestovať autom a už ho nebudem riadiť. Je to niečo, čo súvisí s blízkou budúcnosťou. Táto technológia má jednoducho zmysel. Pravda, v takom prípade môžeme my, jazdci, zavesiť prilby na klinec, pretože už nikto z nás nebude súťažiť. A to nie je úplne potešujúca správa (smiech). Z pohľadu technológie je však to správne. Či je ale správne vytvárať samostatnú elektrickú kategóriu GT?

Série na úrovni GT naozaj fungujú, pretože sú tam továrenské tímy; sú tam autá, s ktorými sa stretávajú aj bežní ľudia. Je to niečo, čo si človek dokáže predstaviť, čoho sa môže dotknúť. Je to otvorené smerom k fanúšikom a funguje to. Preto si nie som istý, či je potrebné vytvárať ďalšiu GT kategóriu, roztrieštiť zdroje financií len preto, aby tam súťažilo nejaké ďalšie elektrické auto. Kto tam vlastne bude jazdiť? Ferrari tam nepôjde. Prečo by tam malo ísť? V ich prípade ide o razenie teórie motorov, ktorá je dlhodobá. Nepripadá mi to ako zmysluplná vec, pretože boom elektriny bol pred dvoma rokmi zachytený práve Formulou E. Bolo to optimálne a v tom čase nikto neuvažoval o tom, či to bude vodík alebo elektrina. V tejto chvíli už ale elektrina nemá takú silu.“

Josef Král - Scuderia Praha
Josef Král – Scuderia Praha

Ako bude vyzerať ďalší vývoj Formuly E?

JK: „Nemyslím si, že sa bude vývoj áut posúvať rapídne dopredu. Privítal by som, keby jazdci zvládli preteky s jedným monopostom, keby mali k dispozícii viac výkonu. Bolo by dobré využívať rekuperačné systémy na maximum. To by sa mi páčilo. Otázne však je, kam to bude smerovať, pretože vy z toho auta nemôžete dostať väčší výkon kvôli bezpečnosti. Keď bude mať auto 300 alebo 400 koní, tak už nebude môcť jazdiť po uličkách. Je to proste na hrane. Myslím si, že séria sa bude chcieť etablovať v destináciách a bude sa snažiť dostať preteky do ďalších miest. Kompetentní budú hľadať optimálne zloženie kalendára. Možno sa rozšíri aj samotné pole a možno dôjde k predĺženiu jednotlivých okruhov.

„Súboj medzi človekom a robotom.“

Do budúcna by bolo zaujímavé zapojiť Roborace do normálnych pretekov. Bolo by extrémne zaujímavé sledovať, ako by fungoval súboj medzi človekom a robotom. Malo by to potenciál vývoja, pretože autonómne autá sa budú musieť vyvíjať. Dodalo by to celej veci punc niečoho špeciálneho, čo tu ešte nie je. Myslím si, že z hľadiska horizontu tejto série to vidím na maximálne päť rokov, pretože tie technológie budú novšie. Uvidíme, čo sa stane s Formulou 1, pretože to bude mať dopad aj na samotnú Formulu E. Ani koncepčne sa mi nezdá dobré, že by sa Formula E mala zlepšovať a presunúť na normálne okruhy. Stratila by tak svoje čaro.“

Elektrická séria má množstvo priaznivcov, ale aj odporcov. Skúsený pilot André Lotterer si myslí, že Formula E je skôr o filozofii a politike, než o motoršporte (viac v tomto článku). Dá sa s ním súhlasiť?

JK: „S tým by som sa možno aj stotožnil. Pred časom som jazdil v GP2 vo farbách tímu Barwa Addax, ktorý patril Alejandrovi Agagovi, takže sa s ním veľmi dobre poznám a poznám aj Alberta Longa, ktorý je hlavným manažérom celej série. Keď si zoberieme Formulu 1, tak je to čoraz menej o športe a v popredí je politika. Vo Formule E je ale politika už na prvom mieste, pretože športová úroveň tejto série nedosahuje ani kvality školskej formuly. Auto je na sériových pneumatikách so vzorkami. Pôvodne malo ísť o sériu, v ktorej bude prebiehať vývoj pre cestné automobily. Problémom však je to, že samotný vývoj nie je na takej vysokej úrovni ako v F1, kde sa na to tlačí permanentne.

Josef Král - Scuderia Praha

Na druhej strane, jazdí sa v mestách, autá sa dostanú blízko k bežným fanúšikom a ľuďom zo širokého okolia, ktorí možno ani nepoznajú klasický motoršport, pretože hrajú napríklad šach. V takomto prípade je prejazd formúl pod oknami zážitkom. To je podľa mňa jediná pridaná hodnota celého seriálu. Dnes totiž nemôžete do mesta pustiť Formulu 1, GT a ani Formulu 3, pretože tie autá sú jednoducho prirýchle. S elektrickou formulou to však ide. Pre pilotov, ktorí tam jazdia, je to skôr okrajový šport, ktorým si vyplnia voľno. Idú sa tam vyblázniť. Väčšina z nich totiž jazdí vo vážnych prototypoch a zrazu im niekto dá auto, ktoré v podstate nemá výkon, šmýka sa, má obrovské baterky, takže váha je značná; jazdné vlastnosti sú zlé a vôbec to nebrzdí. Je to skôr záplata, ktorá vypĺňa uhorkovú sezónu.“

Prečo sa piloti aj napriek tomu snažia o prienik do FE?

JK: „Veľkú úlohu v tom hrá politika. Keď budete jazdiť vo Formule E, tak sa dostanete do kontaktu s úplne novým segmentom ľudí a partnerov. Celú sériu podporujú zväčša elektronické firmy, ktoré majú za sebou vývoj. Sú to veľké nadnárodné firmy, predovšetkým z Ázie a z tej druhej strany sveta. Mnoho európskych pilotov má aj európskych sponzorov. Takto sa však otvára nová možnosť zajazdiť si vo Formule E a dostať sa do kontaktu s inými ľuďmi, než akí sú v kategórií formúl. Väzby medzi partnermi a ľuďmi sú omnoho bližšie, pretože tímy nemajú také silné meno.

“Je jedno, či je to F1, FE alebo traktor.“

Je to zaujímavé aj pre jazdca, pretože sa dostáva do úzkeho okruhu ľudí, s ktorými následne môže spolupracovať, a to mu môže pomôcť v kariérnom raste. Zrazu totiž na seba nabalí úplne iných sponzorov, dostane sa do kontaktu s inými ľuďmi. Druhým dôvodom je, že keď sa skončí sezóna, tak pilotov svrbia ruky. A ak dostanete možnosť niekde si zasúťažiť a porovnať si ego s ostatnými, tak to jednoducho neodmietnete, pretože ako pretekár chcete vyhrať všade, kde sa to dá. Ak existuje takáto možnosť, tak do toho idete a je vám jedno, či je to vo Formule 1, Formule E alebo niekde na traktore. Ak vám dá niekto takúto ponuku, tak sa to väčšinou neodmieta.“

New York

Fantasticky vyzerá kalendár sezóny 2016/2017 s mestami ako New York, Montreal, Paríž či Berlín. Sú preteky v mestách jedným z najväčších lákadiel tejto série?

JK: „Najväčším a z môjho pohľadu, žiaľ, jediným. Ide o wow efekt. Formula E zavíta do New Yorku – to je bomba! Je to miesto, kam nedostanete bežné auto a vyzerá to skvele. Ale ako tvrdím, keď to potom človek vidí, tak to nemá zvuk, autá ponúkajú ťažkopádne preteky. Vyzerá to rýchlo, ale dôvodom sú veľmi krátke okruhy. Je to úplne nové odvetvie, ktoré by som nenapájal na čistý motoršport. Ide skôr o elektrošport, čo je niečo iné. Ako povedal Lotterer, je to politika. Vytvorila sa tu nová vetva, ktorá sa vyvíja bokom a ktorá s klasickým motoršportom nemá nič spoločné. Priťahuje nových partnerov a nových divákov. Z krátkodobého pohľadu táto séria určite funguje.“

Od začiatku septembra predstavitelia FE prijímajú prihlášky miest, ktoré chcú figurovať v kalendári pre ročník 2017/2018 (viac v tomto článku). Po predstavení virtuálnej trate v Prahe sa na chvíľku potichu uvažovalo o možných pretekoch v českej metropole (viac v tomto článku). Na mieste je tak otázka – dočkáme sa ePrix na slovenskom alebo českom území?

JK: „Nikdy nehovor nikdy, pretože človek nikdy nevie. Trate, ktoré sme mali možnosť vidieť v mestách, nie sú vôbec dlhé. Nie je to také, ako keď sa jazdí v Monaku, kde sú veľké bezpečnostné opatrenia. Iné sú aj samotné preteky, keďže rýchlosť je podstatne nižšia. Nechcel by som povedať, že sa to nikdy nestane, ale som veľmi skeptický, pretože prístup k motoršportu v strednej a východnej Európe je veľmi laxný. Ľudia nemajú tendenciu pritiahnuť ho sem. O motoristické športy u nás nie je veľký záujem. Ťažko však povedať, prečo je to tak, keďže sme krajiny, ktoré dlhodobo obľubujú autá. Máme tu x krásnych okruhov.

Ide o prístup, kvôli ktorému môžeme len ťažko chcieť, aby sa jazdili preteky v centre Prahy, Bratislavy alebo kdekoľvek inde v rámci strednej a východnej Európy. Tunajší ľudia sa na to nepozerajú tak, že by to mohlo zvýšiť popularitu mesta a pritiahnuť ľudí z cudziny, ktorí sa sem môžu prísť pozrieť. Naše krajiny sú krásne, množstvo ľudí sa však na nás pozerá ako na východný blok, ktorý je v nejakej rozvojovej časti. To ale nie je vôbec pravda. Mnohí, ktorí tu boli, tvrdia, že je tu krásne. A to je podľa mňa jeden z potenciálnych dôvodov, pre ktorý by sa to mohlo uskutočniť. Ťažko však povedať, prečo to tak nie je. Na tých najvyšších pozíciách nesedíme my, ale iní ľudia.“

Josef Král - Scuderia Praha

Jedným z dvoch nováčikovských tímov v sezóne 2016/2017 je Jaguar. Čo znamená návrat britskej značky do motoršportu?

JK: „Myslím si, že vôbec nič. Sú tam totiž omnoho zaujímavejší partneri, ktorí sú tam od začiatku. Ak si vezmeme len DS Virgin – ide vlastne o Citroen, čo je dnes štátna firma, ktorá má neobmedzené rozpočty. Je to oveľa vplyvnejšia spoločnosť ako celý Jaguar, ktorý predstavuje iba malú firmu. To meno znie v ušiach fanúšika motoršportu síce krásne, ale ich vstup nič nezmení. Jaguar nemá ani poriadny GT tím, s ktorým by bojoval proti Bentley, čo je jeho priamy konkurent. V Bentley dnes topia neuveriteľné peniaze len preto, aby vyhrávali. Dokážu obrandovať celé okruhy, priniesť množstvo áut, vďaka čomu sa prezentujú. Jaguar nič nerobí a myslí si, že svojím vstupom do FE spasí svet.

Tá filozofia mi do toho vôbec nezapadá, keďže pokiaľ viem, tak oni nemajú ani vlastné elektrické auto. V podstate sa urobí veľký rozruch a o také dva mesiace už nikoho nebude zaujímať tím Jaguar pôsobiaci v FE. Nemyslím si, že to bude nejaká veľká zmena. Je však potrebné dodať, že najväčším umením tejto série je marketing. Alejandro Agag je jedným z najlepších a najschopnejších biznismenov na svete (prečítajte si jeho životný príbeh). On a jeho tím vedia, ako podať fanúšikom informáciu. Ako náhle tam príde bežný, maličký sponzor, tak oni z toho urobia veľkú šou. To je to umenie usporiadateľov, ktorí to dokážu. Vyvolajú efekt, že príchodom Jaguaru sa skončí celý klasický motoršport a odteraz budeme jazdiť všetci na elektrinu. To sa ale nestane.“

Viete si predstaviť svoje pôsobenie v FE?

JK: „Úprimne, už som o tom premýšľal, pretože s Alejandrom sa poznáme veľmi dobre. Hovoril som si, že by som možno skúsil zaapelovať na to, či by som tam mohol jazdiť alebo nie. Pokiaľ by však prišla priama ponuka, tak by to bolo asi zaujímavé a asi by som to aj vyskúšal. Nie je to však niečo, čo by som vyhľadával a o čo by som sa vyslovene snažil.“

foto: Josef Král, FIAFormulaE.com