ROZHOVOR: Preteky v Prahe sú reálne, tvrdí český fotograf Formuly E Pavel Šimek

Pavel Šimek
foto: Barbora Goldmannová

Pozorným čitateľom nášho webu istotne neušlo, že počas uplynulej sezóny nám fotky z európskych podujatí poskytol český fotograf Pavel Šimek. Ten má na svojom instagramovom účte mnoho zaujímavých príspevkov. V tejto súvislosti sme nadšenca Formuly E vyspovedali a dozvedeli sme sa množstvo pútavých informácií nielen zo zákulisia jednotlivých pretekov, ale aj o možných budúcich plánoch.

Začiatok bol dosť rozpačitý…

Ako si sa dostal k foteniu motoristických disciplín?

: „Už od nejakých štrnástich rokov jazdím na preteky všemožných motoristických disciplín. Vždy ma bavilo sledovať autá na trati, ale okrem toho som si chcel domov vždycky niečo priniesť: fotky, autogram, karty alebo niečo pamätné. Vždy mi prišlo ľúto, že sa veľa z týchto vecí a predovšetkým fotiek len založí a často ani neopráši. Takže som rád, keď sa môžem o fotky a zážitky podeliť.“

Ktorú motoršportovú sériu máš najradšej?

: „Mal by som asi povedať, že F1, pretože príbeh Michaela Schumachera ma prilákal k sledovaniu F1 asi v roku 2006. Sezóny, ktoré potom nasledovali, boli pre mňa proste strhujúce. F1 má niečo, čo Formula E mať nebude – je to bohatá história. Celkovo mám trochu radšej Formulu E, pretože z nej mám najviac zážitkov. Mám k nej veľmi blízko. Páči sa mi experimentálny koncept a ústretovosť smerom k fanúšikom.“

Ako si sa dostal k Formule E?

PŠ: „Historicky prvé preteky Formuly E som sledoval s kamarátom v hospitality Audi DTM na Lausitzringu. A pretože v ten deň dosť pršalo, boli všetky tréningy posunuté alebo zrušené. My sme len tak pili kávu a sledovali preteky. Dodnes si pamätám, ako v poslednej zákrute mladý Prost strčil do vedúceho Heidfelda, ktorý potom rotoval vzduchom. Všetci sme si vydýchli, keď vyliezol z auta živý. Bol to dosť rozpačitý začiatok.“

Na koľkých pretekoch si sa ako fotograf zúčastnil?

: „Pokiaľ ide priamo o Formulu E, tak je to desať podujatí, pričom za posledné dva roky som bol na všetkých pretekoch, ktoré sa uskutočnili v Európe.“

foto: Pavel Šimek (archív)
Preteky na vlastné oči

Čo by si poradil fanúšikom, ktorí by chceli zažiť preteky na vlastné oči?

: „Ak ide o dostupnosť pretekov, tak lístky zatiaľ nie sú také drahé ako na F1. Na začiatok by som odporúčal Berlín. Českí fanúšikovia to majú najbližšie, dá sa tam ísť autom, autobusom, vlakom. Nemci si na organizácii tohto podujatia dávajú záležať.“

Čo by si odkázal kritikom Formuly E?

: „Formula E tu nie je na to, aby vám vzala F1. Je to úplne unikátna disciplína, ktorá má pomôcť pri rozvoji elektrického pohonu a priblížiť alternatívny pohon verejnosti.“

Je podľa teba na mieste porovnávanie Formuly E s F1?

: „Sú to ako jablká a hrušky. Podľa mňa sa to porovnať dá, ale nie je to stopercentne relevantné. K Formule E totiž nesmiete pristúpiť a očakávať, že v nej uvidíte to, na čo ste boli doteraz zvyknutí. Môžete sa ale takmer vždy spoľahnúť, že sa na mestských tratiach stane niečo nečakané a preteky budú mať zápletku.“

Ako to vyzerá v zákulisí E-Prix?

: „Stále viac novinárov, partnerov, mnoho provizórnych priestorov, zmätok typický pre danú destináciu, v ktorej sa podujatie koná.“

Ako hodnotíš FanBoost?

: „Kladne. Motivuje tímy a jazdcov, aby boli k fanúšikom vrúcni, čo je dôležité. A podľa mňa to prevažuje aj kritiku, podľa ktorej ide o umelé ovplyvňovanie pretekov.“

foto: © FIA Formula E

 

Gen2

Čo hovoríš na vozidlo druhej generácie? Páči sa ti jeho dizajn?

: „Gen2 sa mi veľmi páči, pretože vyzerá riadne futuristicky. Je skvelé, že je toto auto postavené predovšetkým na mechanickej priľnavosti a tak je pretekanie v uliciach zložitejšie, ale zároveň sa dá predbiehať. Trochu sklamaním je pre mňa fakt, že za väčšou výdržou nového auta je viac priestoru pre samotnú batériu, takže v tomto smere nejde o pokrok, ako sa uvádza.“

Ako hodnotíš zmeny v novej sezóne? Páči sa ti útočný režim?

: „Gen2 je bezpochyby posun vpred. V prvých pretekoch sme videli zatiaľ najpôsobivejšie tempo počas krátkej histórie tejto série. Útočný mód prekonal moje očakávania. V prvom podujatí bol zle zorganizovaný, ale v ďalších už dával zmysel a viedol k rozličným stratégiám jazdcov.“

Už teraz sa hovorí o vozidle Gen3 a o jeho podobe. Mala by ísť podľa teba Formula E do odvážnejšieho – futuristického dizajnu – alebo by sa mala vrátiť ku klasickej podobe, ktorá pripomína skôr F1?

: „Formula E by mala ísť určite vlastnou cestou a vozidlo Gen3 by malo byť výkonnejšie. Predovšetkým by malo ponúknuť skutočnú inováciu, čo sa týka batérie a nabíjania.“

foto: © FIA Formula E
Kalendár

Tohtoročný kalendár obsahuje niekoľko noviniek. Na ktoré preteky sa tešíš najviac?

: „Z mimoeurópskych som zvedavý na čínske dejisko San-ja. Príjemný je taktiež návrat do Monaka, kde sa jazdí každý druhý rok kvôli striedaniu s pretekmi historických F1. Zaujímavý bude určite Bern a to už z toho pohľadu, že zürišskí organizátori vlani z môjho pohľadu usporiadali najlepšiu E-Prix, na ktorej som bol.“

Ktoré mestá alebo krajiny by si si prial v budúcich kalendároch?

: „Určite by sa mi páčil návrat do Punta del Este, scenéria s oceánom bola jedinečná a tamojšie preteky sú skvelé.“

Ktoré mesto by si z kalendára odstránil?

: „Asi žiadne zo súčasných miest. Formula E sa totiž nepchá do destinácií, kde by ostro kontrastovala napríklad s chudobou. Zmenu by som ale uvítal v umiestnení trate v New Yorku. Je totiž príliš ďaleko od ľudí a podľa prenosov ich tam veľa nechodí. Takže je potrebné ich tam prilákať.“

Ktorá trať v krátkej histórii Formuly E sa ti páčila najviac?

: „Najviac sa mi určite páčila trať v Ríme. Podľa mňa to bola pre jazdcov vlani najväčšia výzva. Je tam veľké prevýšenie a na jednom horizonte sa dokonca autá odliepali od zeme. To bola jednoducho paráda a šialenstvo zároveň!“

foto: © FIA Formula E
Piloti

Kritici série tvrdia, že do Formuly E prichádzajú len opotrebovaní jazdci z F1. V štartovom poli však nájdeme aj mladých jazdcov, prípadne starších, ale veľmi skúsených. Ako vnímaš kvalitu štartového poľa?

: „Súhlasím s ohlasmi, ktoré tvrdia, že Formula E má jedno z najkvalitnejších štartových polí v motoršporte. Nie sú tu platiaci jazdci. A že prichádzajú opotrebovaní pretekári? Veď nikto z jazdcov nemal v detstve sen, že získa vo Formule E titul, pretože ešte neexistovala. Je logické, že chcú najprv skúsiť šťastie v kráľovnej motoršportu.“

Kto je (alebo bol) tvojím obľúbeným jazdcom v sérii a ku komu máš opačný postoj?

: „Sébastien Buemi a Stéphane Sarrazin. Obaja sú skvelí jazdci a skvelé osobnosti. Len Buemimu občas vytečú nervy, ale to je pochopiteľné.“

Kto je najväčší sympaťák?

: „Myslím, že väčšina ľudí z padoku by zhodne označila Daniela Abta. Ten neustále hýri úsmevom, nikdy sa nevyhne fanúšikom a je veľmi priateľský.“

Kto každý bude podľa teba bojovať o titul?

: „Tento rok to bude asi o konzistentnosti. Silné bude BMW, Audi, DS TECHEETAH a snáď aj Nissan. Rád by som ale videl nejaký triumf Jaguaru. Medzi jazdcami to bude asi najviac o súboji di Grassi verzus Vergne.“

V budúcej sezóne uvidíme v sérii až štyroch nemeckých konštruktérov. V tejto sledujeme dobrý štart BMW. Čo hovoríš na príchody veľkých značiek?

: „Obecne sa toho príchodu skôr obávam, pretože Formula E sa začala budovať naozaj systémovo a s rozumnými nákladmi. Aj preto konštruktéri prichádzajú. Naozaj ale dúfam, že sa z toho nestanú preteky typu – kto do toho naleje najviac peňazí, vyhrá. Zatiaľ sú konštruktéri rozumní, pretože si sami vyžiadali zákaz vzdialených strategických tímov. V podobných intenciách by sa mala Formula E pohybovať aj naďalej.“

Tím Mercedes EQ sa pripravuje na prvé testy na trati

Uvidíme preteky v Prahe?

Je podľa teba reálne, aby sa preteky Formuly E konali v Česku alebo na Slovensku?

: „Neviem, aká je situácia na Slovensku, ale v Česku je to podľa mňa reálne. Dokonca som bol v kontakte s dvoma firmami, z ktorých sa jedna podľa mojich informácií o niečo také zaujíma. Spolupracovať by na tom mali zrejme známe osobnosti z oblasti motoršportu, médií a Autoklubu ČR, ktorého prezident otvorene podporuje konanie E-Prix v Prahe. Je možné, že nejaké rokovania už prebiehajú. Možný termín je rok 2021 alebo 2022.“

Myšlienka pretekov v Prahe sa prvýkrát objavila v roku 2016 prostredníctvom tohto videa:

Fakt alebo fikcia: Formula E v Prahe?!

Ako vnímaš fanúšikovský potenciál tejto série v Česku a na Slovensku? Má Formula E šancu zaujať ľudí z nášho prostredia?

: „Určite je možné zaujať ľudí, ktorí sa zaujímajú napríklad o technológie. Pre tých je ale vôbec najlepšie navštíviť fanúšikovskú E-Village priamo počas pretekov. Pretože tam partneri vozia svoje stánky s rôznymi technologickými vylepšeniami. Výhoda Formuly E je taktiež v tom, že môže zaujať mladú generáciu. Nemusíte o Formule E vedieť príliš veľa, aby ste sa počas pretekov bavili. Ale ak chcete, tak informácií je naozaj mnoho. Horšie je to so skalnými fanúšikmi motoršportu, ktorí majú radi vôňu benzínu. Občas s nimi nie je ani možnosť o Formule E konštruktívne debatovať. Cítia sa ňou byť ohrození.“

Dočkáme sa v sérii českého alebo slovenského pilota?

: „Jediný, kto mi napadá, je Josef Král, ktorý je podľa mňa naozaj špičkový pilot. On sám ale nie je príliš veľkým fanúšikom Formuly E a zrejme tam nebude ani žiadne napojenie, cez ktoré by to bolo reálne. Bol by som ale rád, keby som sa mýlil.“

Josefa Krála sme vyspovedali ešte pred sezónou 2016/2017:

ROZHOVOR: Josef Král by rád videl súboj človeka proti počítaču!

Roborace

Ako vnímaš projekt Roborace a jeho blížiacu sa prvú sezónu?

: „Určite ju budem sledovať, táto séria ma zaujíma. Ale som zástancom pretekov, kde bojuje jazdec so silným autom.“

Nástup vozidla Robocar sa odkladá a na miesto neho uvidíme v akcii upravený DevBot, ktorý bude môcť pilotovať umelá inteligencia aj človek. Jednu časť pretekov absolvuje človek a zvyšok počítač. Ako vnímaš spojenie ľudskej a umelej inteligencie?

: „Pre niekoho to bude asi veľmi zaujímavé, ale nie pre mňa. Mňa na motoršporte vždy fascinovalo spojenie jazdca so silným autom, ktoré by len tak hocikto neuriadil. Takže spojenie umelej inteligencie s autom… Auto musí mať jazdca, aby bolo koho obdivovať.“

VIDEO: Robocar si na štart musí počkať, v Roborace bude tímovým kolegom jazdca umelá inteligencia

Čo by si odkázal fanúšikom Formuly E v Česku a na Slovensku?

: „Aktuálna sezóna bude dosť napínavá a určite ponúkne mnoho súbojov medzi tímami a špičkovými jazdcami, ktorí tvoria jedno z najvyrovnanejších štartových polí na svete.“

Čo by si odkázal čitateľom webu Formula-E.sk

: „Sledujte aktuálny ročník, čítajte novinky na tomto skvelom webe, pretože budete vždy v obraze. Určite neváhajte a choďte do Berlína, kde vyskúšate atmosféru úplne inej motoristickej akcie. Minimálne si vytvoríte vlastný názor.“

Pavel Šimek pozdravuje čitateľov Formula-E.sk

Už zajtra vám prinesieme zaujímavý rozhovor, v ktorom český fotograf Formuly E Pavel Šimek prezradí, ako to vyzerá v zákulisí pretekov.Tešiť sa môžete na mnoho ďalších zaujímavostí 🙂

Uverejnil používateľ Formula-E.sk Piatok 1. februára 2019