Marakéš: Sébastien Buemi a Renault e.dams pokračujú v dominancii

Marakéš - Buemi

Prvé preteky elektrickej série na pôde Afriky sú minulosťou. Marakéš ePrix ovládol obhajca titulu a priebežný líder šampionátu Sébastien Buemi z tímu Renault e.dams. V našom súhrne nájdete ďalšie informácie o priebehu pretekov. Prečítajte si reakcie pilotov a zástupcov stajní po pretekoch v Maroku.

Piloti

Čelo pretekov

Sébastien Buemi, Renault e.dams, 1. miesto: „Moje autá boli úžasné s veľmi dobrým balansom. V prvom kole som použil trochu veľa energie, ale potom som čo to dokázal ušetriť, takže sme mohli byť silní a dať do toho všetko v neskoršom priebehu. Fungovalo to. Felix a ostatní mali vpredu veľký náskok. Jedno kolo pred výmenou auta som v jedenástej zákrute urobil chybu, brzdil som veľmi neskoro. Vieme, že máme efektívne auto a že sme z toho po štarte zo zadnejších pozícii dokázali veľa vyťažiť. Z auta som dokázal dostať všetko, čo som potreboval, čo dokazuje, že tím pracuje veľmi dobre. Je to veľmi pozitívny štart do novej sezóny.“

Sam Bird, DS Virgin Racing, 2. miesto: „Je dobré byť opäť na pódiu. Chlapcom musím kúpiť zopár pív, pretože po mojej havárii pred pretekmi pracovali veľmi tvrdo. Bol to veľký skrat, množstvo škôd, ale preteky boli v poriadku. Stále nás čaká veľa práce, v niektorých oblastiach sa trápime. Tento okruh bol od zvyšných v kalendári odlišný. Naše auto sa nespráva tak dobre, chýbal nám balans. Zisk osemnástich bodov je však dobrý. Sébastien Buemi je na inej úrovni. My devätnásti sme dnes bojovali o druhú priečku. Mám však zopár nápadov, ktoré by nám v Buenos Aires mohli pomôcť.“

Felix Rosenqvist, Mahindra Racing, 3. miesto: „Vzhľadom na priebeh dňa bol zisk pole position nečakaný. Vedeli sme, že máme dobré tempo a že chlapci poskladali skvelý balík presne na kvalifikáciu. Aj napriek tomu som trochu šokovaný, že už počas môjho druhého víkendu vo Formule E som získal pole position. Ak by ste mi pred pretekmi povedali, že skončím tretí, tak by som to okamžite bral. Tím ma celý čas podporoval a myslím si, že preteky sme zvládli najlepšie, ako sme mohli. Prvý úsek bol fantastický, v druhom sa udiala kombinácia drobností, kvôli ktorej sme neboli dostatočne konkurencieschopní. To je možno tá smutnejšia časť, ale celkovo môžeme byť hrdí. Nick získal pódium v Hongkongu, takže teraz máme na konte pole position, pódium a najrýchlejšie kolo pretekov. Pred budúcoročným návratom do ulíc sa cítim sebaisto.“

Nicolas Prost, Renault e.dams, 4. miesto: „S pretekmi som spokojný, ale trošku frustrovaný som z toho, že som sa nedokázal kvalifikovať lepšie. V tréningoch som predviedol dobré tempo, ale na začiatku kvalifikácie bolo veľmi ťažké napodobiť to, aj keď som od Super Pole nebol ďaleko. V inštalačnom kole som spotreboval priveľa energie, preto som musel v prvom stinte trochu šetriť. Napriek tomu som sa dokázal dostať pred Daniela Abta a ísť naplno. Bol by som rád, keby som tu a v Hongkongu skončil na pódiu, ale najdôležitejšie je, že sme získali body.“

Lucas di Grassi, ABT Schaeffler Audi Sport, 5. miesto: „Piate miesto bolo dnešným maximom. Celý čas som bojoval s vozidlami predo mnou. Som spokojný s bodmi. Krátku zimnú prestávku strávime analýzami, takže v Buenos Aires príde odveta. Situácia nie je nová. V minulej sezóne sme sa neustále zlepšovali. Využijeme všetky naše zdroje, aby sme to opäť dokázali.“

Marakéš - pódium - Bird, Buemi a Rosenqvist

Stred poľa

Daniel Abt, ABT Schaeffler Audi Sport, 6. miesto: „V kvalifikácii som z auta vyťažil maximum, aby som skončil šiesty. V pretekoch som mal na začiatku trochu málo rýchlosti. Teším sa z bodov a s tímom budeme všetko podrobne analyzovať, aby sme po vianočných prázdninách mohli útočiť.“

Oliver Turvey, NextEV NIO, 7. miesto: „Mal som dobrý štart a držal som si pozíciu. Následne som bol schopný vytvoriť si náskok pred chlapcami za mnou. Udržiaval som si energetické ciele a konštantné tempo. Zastávka v boxoch prebehla dobre a druhý úsek bol veľmi vyrovnaný. Z pretekov som vyťažil maximum. Opäť sme sa toho veľa naučili a od poslednej ePrix sme sa zlepšili. Chceme byť vyššie, ale zisk ďalších šiestich bodov je dobrý.“

Jean-Éric Vergne, Techeetah, 8. miesto: „Ráno som dostal trest za to isté čo v pretekoch. Nikdy predtým sa mi to nestalo. Domnievam sa, že tlačidlo obmedzovača pre boxovú uličku nefungoval. Vyšetríme to. Je to frustrujúce, pretože sme mali auto na víťazstvo. Bol som v pozícii, v ktorej som mohol vyhrať a bol som oveľa rýchlejší ako Felix. Mal som aj dobrú spotrebu. Buemi bol ďaleko za mnou a na to, aby sa predo mňa dostal by musel spotrebovať veľa energie. Nemyslím si, že by ma predbehol. Môj volant sa na konci trochu zbláznil. Inžinier mi povedal, aby som šetril energiu. Bolo už príliš neskoro a tak som záver pretekov vypustil, keďže som nemal dosť energie. Pokazili sme preteky v Hongkongu a teraz sme nezískali žiadne body. Do Super Pole som nemohol vstúpiť kvôli chybe tímu. Sú tu aj nejaké pozitíva. Máme rýchle auto. Stajňa fungovala lepšie, bol to oveľa lepší víkend, ale stále nie dosť dobrý. Myslím si, že pokrok, ktorý sme urobili po Hongkongu musíme pred Buenos Aires zopakovať, aby sme boli v lepšej pozícii.“

Nick Heidfeld, Mahindra Racing, 9. miesto: „Boli to pre mňa veľmi náročné preteky, najmä prvý úsek. Po štarte dochádzalo ku kontaktom, ktoré ma stáli nejaký čas a spôsobili poškodenie. Nie som si úplne istý, ale balans prvého auta bol zlý. Jeden z pretekárov sa mi po pretekoch ospravedlnil, čo si naozaj vážim. Absolvoval som dlhý druhý úsek v porovnaní s ostatnými. A aj keď bolo veľmi náročné získať nejaké pozície, tempo bolo veľmi konkurencieschopné. Dokázal som v Marakéši získať nejaké body, ale naozaj sľubné je to, že Mahindra získala v dvoch pretekoch dve pódiá. Aj vďaka Felixovmu pole position sme v šampionáte na delenom druhom mieste, čo je fantastické, ale stále môžeme byť lepší.“

José María López, DS Virgin Racing, 10. miesto: „Mojím cieľom bolo dokončiť preteky a získať skúsenosti. Vo svojich druhých pretekoch som získal bod, takže je to pozitívne. Pred pretekmi v Buenos Aires sa cítim sebaisto.“

Marakéš

Tesne za bodovanými miestami

Robin Frijns, Andretti Formula E, 11. miesto: „Štart bol v poriadku. V prvom kole som prebzrdil jednu zo zákrut a António sa dostal predo mňa. Prišiel som do bodu, kedy som bol rýchlejší ako Heidfeld, ktorý sa zrejme trochu trápil. Sťahoval som náskok, on sa bránil. V zákrute som brzdil a dostal hodiny. Bola to smola, ale skúšal som niečo, čo keby vyšlo, tak som hrdina. Takto som sa ním ale nestal. Myslel som si, že s druhým autom sa prepracujem dopredu, ale na konci sa nikto výrazne netrápil. Je to omnoho vyrovnanejšie. Každý predbiehací manéver je náročnejší. Škoda, že sme dnes nebodovali. Dnes sme mohli byť maximálne na ôsmom mieste. Snáď budú ďalšie preteky lepšie.“

Stéphane Sarrazin, Venturi, 12. miesto: „Boli to náročné preteky. V kvalifikácii som urobil chybu, bez ktorej som mohol mať na štarte lepšiu pozíciu. Ide to na moje triko. Počas druhej časti pretekov sme mali problémy s energiou. Musíme sa na to pozrieť, pretože na konci som prišiel o pozície. Je to prvýkrát po dlhom čase, čo nie som na bodoch.“

Adam Carroll, Jaguar Racing, 14. miesto: „Je skvelé, že som svoje druhé preteky vo farbách Jaguaru dokončil a strávil na trati viac času. Moje preteky boli ovplyvnené chybou v kvalifikačnom kole. To znamená, že som štartoval vzadu. Mal som rušné preteky. Výmena auta bola rýchla a v druhej polovici pretekov som sa cítil silne. Bolo dobré, že sme stavali na tom, čo sme predviedli v Hongkongu. Tím sa neustále zlepšuje. So začínajúcou prestávkou máme množstvo nových vedomostí, ktoré chceme využiť pred ďalšími pretekmi v Buenos Aires.“

Ma Čching-Chua, Techeetah, 15. miesto: „S pilotmi Jaguaru sme si dobre zasúťažili. Myslím si, že sme nemali dobrú kvalifikáciu, takže som štartoval zo zadných priečok. Ale samotný štart bol v poriadku. Stratil som niekoľko pozícií, pretože predo mnou prebiehalo množstvo súbojov. Povedzme, že som bol na bezpečnom mieste. Pokúsil som sa dostať vpred a predviedol som niekoľko dobrých manévrov. Neboli to zlé preteky. V aute sme objavili niekoľko problémov s balansom a softvérom. Ako nový tím to však očakávame. Čaká nás veľa práce, aby sme sa uistili, že sa to už nestane.“

Marakéš

Na chvoste aj niekdajší šampión

Nelson Piquet ml., NextEV NIO, 16. miesto: „Bol to náročný deň. Mohli sme mať dobré preteky, ale vedel som, že so Sébastienom a Jeanom-Éricom som nemohol príliš bojovať, tak som sa držal stratégie. Počas výmeny áut v boxoch sme mali elektrickú poruchu. Musíme vyšetriť, čo sa stalo a uistiť sa, že sa to nezopakuje. Pred februárovými pretekmi v Buenos Aires nás čaká veľká pauza. Späť sa chceme vrátiť silnejší.“

Mitch Evans, Jaguar Racing, 17. miesto: „Ťažký deň v Marakéši. Po kontakte s Loicom Duvalom som mal frustrujúci štart, stratil som pozíciu. Zvyšok pretekov som sa snažil o znovuzískanie stratenej priečky. Dokázal som sa dostať trochu dopredu ešte predtým, ako som pobozkal stenu na konci pretekov po tom, ako sa mi pri snahe ušetriť trochu energie zablokovali kolesá. Našťastie, na aute nedošlo k poškodeniu. Je to škoda, ale také sú preteky. Hlavné je, že sme nazbierali množstvo údajov na analýzu. Snáď nám prestávka nebude pripadať ako príliš dlhá. Teším sa na februárové preteky v Buenos Aires.“

Loic Duval, Faraday Future Dragon Racing, 18. miesto: „Bola to naozaj rýchla trať s množstvom príležitostí na obiehanie. V druhom stnite sme však mali problém s autom, čo znamenalo kolaps systému. Musel som všetky nastavenia vyresetovať, vďaka čomu som ešte dokázal odjazdiť zopár kôl. Jedno z nich stačilo na najrýchlejšie kolo pretekov.“

Maro Engel, Venturi, nedokončil: „Je to náročné, pretože v takejto situácii nedokážete kontrolovať všetko. Chcel som ísť naplno, naša stratégia bola vzhľadom na našu pozíciu na trati dobrá. Všetko však zlyhalo. Je to škoda. Boli sme v boji o prvú desiatku.“

António Félix da Costa, Andretti Formula E, nedokončil: „Mali sme dobrý štart a získali sme niekoľko miest. V aute som sa cítil dobre a pozitívne to bolo aj pri pohľade na spotrebu. Boli sme v prvej desiatke a zdalo sa, že môžeme získať ďalšie pozície. Potom sme však mali technickú poruchu a zostali sme stáť na trati. To bol koniec našich pretekov. V garáži som naskočil do druhého auta a sústredil som sa na najrýchlejšie kolo pretekov. To nám patrilo až po predposledné kolo. Je to frustrujúce, pretože celý mesiac sme tvrdo pracovali a ťažko sa to prehĺta. Musíme sa dať dokopy a motivovať sa na ďalšie preteky v Buenos Aires.“

Mitch Evans

Zástupcovia tímov

Jean-Paul Driot, šéf tímu Renault e.dams, 1. a 4. miesto: „Je veľmi dobré prezimovať s takýmto bodovým náskokom, najmä pred dlhou prestávkou pred Buenos Aires. Sébastien odjazdil veľmi silné preteky. Odolal aj trestu. Dobrý výkon podal aj Nico. Bola to snaha celého tímu. Na začiatku sme sa nenechali rozptýliť tempom niektorých našich konkurentov, ale sústredili sme sa na naše vlastné preteky a stratégiu.“

Alain Prost, šéf tímu Renault e.dams, 1. a 4. miesto: „Bol to skvelý deň. Tím sa každými pretekmi zlepšuje a aj keď neštartujeme z čela, dokážeme vyhrávať. Podobne ako v Hongkongu, ani tu sme neboli schopní predviesť naše maximum v kvalifikácii. Počas príprav sme sa sústredili na preteky a z toho sme profitovali. Tím a obaja piloti podali výkon, aký sme potrebovali. Dve Sébove víťazstvá a dve Nicove štvrté miesta znamenajú dobrý vstup do sezóny, v ktorej obhajujeme tituly. Naši súperi sa neustále zlepšujú, ale ani my nechceme len tak vysedávať a nechať ich, aby nás dostihli.“

Vincent Gaillardot, líder projektu Renault Sport: „Bolo zaujímavé testovať Z.E.16 v pretekárskych podmienkach na tradičnom mestskom okruhu. To nám prinieslo ďalšie informácie o výkone jednotlivých tímov. Kvalifikácia ukázala, že medzi DS, Mahindrou, Audi a nami je to veľmi tesné. Problém s hasiacim prístrojom, ktorý sa vyprázdnil, je nezvyčajný, ale našťastie sme to v pretekoch dobehli. Potvrdili sme, že náš balík je v pretekoch veľmi efektívny, z čoho ťažili obaja piloti.“

Alex Tai, šéf tímu DS Virgin Racing, 2. a 10. miesto: „Excelentný výsledok. Som nadšený, že Pechito získal bod a vďaka Samovi poznáme schopnosti tohto auta. Koncentrujeme sa na tretie preteky.“

Xavier Mestelan Pinon, šéf DS Performance: „Výkon auta sa premietol do pódiového výsledku. Marakéš nám priniesol vyrovnanejší deň. Začíname vnímať skutočný potenciál nášho tímu.“

Dilbagh Gill, šéf stajne Mahindra Racing, 3. a 9. miesto: „Pre Mahindru to bol skvelý deň. Je veľmi potešujúce, že si môžeme odškrtnúť ďalšie prvenstvo.  Felixovo kolo v kvalifikácii bolo nesmierne pôsobivé. Dokázal to už pri svojej druhej účasti, čo ukazuje ako veľa úsilia sme vložili do nového vozidla M3Electro. Nick mal smolu, že sa ocitol v mele, ale zajazdil dobré preteky a získal body pre tím. Toto je zatiaľ náš najlepší štart vo Formule E a už teraz sa neviem dočkať Argentíny.“

Mahindra - Marakéš

Aj malý úspech je úspech

Hans-Jürgen Abt, šéf stajne ABT Schaeffler Audi Sport, 5. a 6. miesto: „Samozrejme, že naši jazdci a tím sú zvyknutí na niečo iné. Potrebujú niekoľko hodín, aby si uvedomili, že piate a šieste miesto je vlastne malým úspechom. Dnes to nebol náš najlepší deň, ale neskryli sme hlavy do piesku a v náročných podmienkach sme do toho dali všetko. Každý v tíme na seba môže byť hrdý.“

Gerry Hughes, úradujúci šéf tímu NextEV NIO, 7. a 16. miesto: „Bol to zložitý deň. Kvalifikácia, ktorá z našej strany nebola taká dobrá ako v Hongkongu, bola z pohľadu Nelsona dobrá a škoda, že sa Oliver nedostal do Super Pole. Štart z tretej a ôsmej priečky sľuboval dobrý výkon v pretekoch. Nelson mal však počas výmeny áut elektrický problém, čo ho po zastávkach odsunulo až na osemnástu pozíciu, to prakticky ukončilo jeho preteky. Oliver mal na siedmom mieste priamočiarejšie preteky. Trápil sa však s brzdami, ktoré mu robili problémy v druhej časti. To sťažovalo jeho progres. Predbehnutie Vergna v poslednom kole mu zaručilo viac cenných bodov pre tím. Musíme však viac pracovať a zlepšiť naše tempo na jedno kolo.“

Roger Griffiths, Andretti Formula E, 11. miesto: „Do Marakéša sme prišli s veľkými nádejami po dobrom štarte v Hongkongu. Kvalifikácia bola o čosi lepšia ako minule, autá sa kvalifikovali na deviatom a desiatom mieste. V pretekoch to však nebol náš deň. António mal problém s autom, kvôli čomu musel na chvíľu odstúpiť.  Istý čas trvalo, kým sme ho opäť naštartovali, ale stratil jedno alebo dve kolá. Auto malo dobré tempo, pretože takmer počas celých pretekov nám patrilo najrýchlejšie kolo, o ktoré sme ale v závere prišli. Robin jazdil dobré preteky z hľadiska energetickej úrovne, ale potom urobil chybu pri brzdení a pustil pred seba niekoľko áut. Žiaľ, z Marakéša odchádzame bez bodov. Sme trochu sklamaní, ale bola to skvelá pretekárska trať a naša premiéra v Afrike. Páčilo sa nám tu a tešíme sa na argentínske preteky.“

James Barclay, šéf stajne Jaguar Racing, 14. a 17. miesto: „Aj keď sme mali náročné preteky, je tu množstvo pozitívnych vecí, ktoré si so sebou môžeme vziať. V kvalifikácii sme nemaximalizovali náš potenciál, ale na základe časov vieme, že máme rýchlejšie auto. Mitchove preteky boli ohrozené po náraze iného auta, vinou čoho prišiel o pozíciu. Vrátil sa však výborne a postupne sa predieral dopredu. Adam ukázal skvelé pretekárske umenie a tempo, ktoré mu prinieslo niekoľko pozícii a dostalo ho na štrnáste miesto. Počas víkendu sme nemali problémy so spoľahlivosťou, čo je pre nový tím výborné. Na rošte sme sa posúvali dopredu. Po pretekoch v Hongkongu sme zlepšili niektoré tímové operácie, čo je pre Jaguar Racing pozitívne. Preteky dokončili všetky štyri modely I-Type. Do prestávky pred Buenos Aires vstupujeme s množstvo dát, ktoré chceme implementovať, aby sme sa uistili, že na štarte ďalšej ePrix budeme mať k dispozícii čo najlepšie možné auto.“

foto: Alastair Staley, Sam Bloxham, Andrew Ferraro, Zak Mauger (LAT)