Šéf tímu Jaguar James Barclay: Senna bol neuveriteľnou inšpiráciou

foto: © FIA Formula E

Šéf stajne Jaguar Racing James Barclay má za sebou úvodné dve sezóny v elektrickej Formule E. V ročníku 2016/17 skončil jeho tím, vtedy ako nováčik, na poslednom mieste. Vlani prišlo zlepšenie a konečné šieste miesto.

Barclay pre oficiálny web šampionátu prezradil, ako sa dostal k Formule E a čo všetko tomu predchádzalo. „Vyrástol som v Juhoafrickej republike hneď pri okruhu Kyalami. Takže to znamená, že som mal pretekársku krv už od začiatku. Keď sme sa s rodinou presťahovali do Spojeného kráľovstva, začal som v útlom veku s motokárami. Absolvoval som štipendijný program s Vauxhallom, ktorý má dostal do sveta pretekov. Vyhral som nováčikovské ocenenia, ktoré ma dostali k môjmu prvému konštruktérovi, čo bolo skvelé.“

„Ďalšie dva alebo tri roky som strávil v prostredí série BTCC. Tam som bol predstavený Lotusu a následne som začal pretekať aj s ním. Pomohol som založiť oddelenie Lotus Motorsports. Pre mladíka to bola úžasná cesta. Priamo zo školy, kde som ukončil štúdium, som začal pracovať tam. Boli to nesmierne vzrušujúce časy a od tej chvíle to bolo ako snehová guľa. Prichádzali ďalšie príležitosti,“ pokračuje šéf britskej stajne.

„V roku 2002 som dostal ponuku od Bentley, aby som s nimi spolupracoval na ich programe pre Le Mans a aby som sa venoval komunikácii s verejnosťou. Mali sme veľmi jasný program, ktorý sa zameral na výhru v Le Mans vo veľmi krátkom čase. Ciele sme dosiahli. V roku 2003 sme obsadili prvé dve miesta. O desať rokov neskôr mi dal ponuku Jaguar Land Rover. Na starosti som mal hľadanie sponzorov a partnerov pre značku. Tak sa začal návrat Jaguaru do motoršportu, ktorý vyvrcholil vstupom do tretej sezóny Formuly E,“ uzavrel Barclay.

foto: Pavel Šimek (Motorsport Revue) – pavluv.racing

Skúsený Brit má skúseností na rozdávanie. Jeho láska k motoršportu sa začala pri sledovaní kráľovskej série. „Jednou z mojich prvých motoršportových spomienok je zvuk pretekov Formuly 1 a športových vozidiel z okruhu Kyalami. Takisto sa pamätám, že prvým pretekárskym auto, v ktorom som sa zviezol ako pasažier, bol Jaguar D-type. Bola to neuveriteľná skúsenosť.“

„Už od útleho veku som vedel, že sa chcem venovať autám, pravdepodobne pretekom. Myslím si, že od veku dvanástich rokov som už pracoval na pretekárskych okruhoch, pretože som chcel byť blízko tohto prostredia. Či už som motokáry riadil ja sám, ale som sa na preteky iba díval,“ spomína Brit, ktorý rovnako ako takmer všetci, mal svoje pretekárske vzory.

„Boli to ľudia zo športu a aj mimo neho. Moje vzory sa menili, ako som rástol. Samozrejme, Senna, Piquet – Senna bol neuveriteľnou inšpiráciou. Keď som začal pracovať v oblasti športu, tak to boli ľudia okolo mňa. Možno to vyznie ako klišé, ale skutočným vzorom bol môj otec. Môj otec bol sebestačný muž z Liverpoolu, ktorý vzal svoju rodinu do Afriky. Bol pre mňa absolútnou inšpiráciou. Ukázal mi, že nezáleží, v akom prostredí ste. Môžete robiť všetko, čo chcete, ak máte odhodlanie,“ približuje šéf Jaguaru.

foto: © FIA Formula E

Formula E má za sebou štyri sezóny, ktoré uzavreli prvú éru šampionátu. „Ja som začal Formulu E registrovať niekedy okolo roku 2014, keď sme sa výraznejšie začali venovať návratu do motorpšortu. Formula E začala vytvárať šumy a šampionát vyzeral veľmi vzrušujúco. Samozrejme, mali sme svoje elektrické vozidlá, ktoré sme priniesli na trh. Vyhovovalo nám to a načasovanie bolo dokonalé.“

Byť šéfom tímu nie je vôbec jednoduché. Nie každý túto úlohu zvládne. „Povedal by som, že hlavnou výzvou je vyhnúť sa spokojnosti. Ako tím sa vždy musíte hýbať vpred. A ak iba na chvíľku zostanete stáť na jednom mieste, už strácate. Z technickej stránky si musíme byť istí, že auto aj tím vyvíjate, že sťahujete každú možnú tisícinu sekundy. Je to nekonečná cesta. Ak dosiahnete prielom a uspokojíte sa, tak budete v ďalších pretekoch opäť vzadu.“

Barclay zažil množstvo úspechov. Čo preňho predstavuje doterajší vrchol? „Nikdy to nie je iba moment. Bol som veľmi hrdý, keď som si ako mladík uvedomil že mám pred sebou budúcnosť v motoršporte. Potom, samozrejme, víťazstvo v Le Mans s Bentley je niečím výnimočným. Na to nikdy nezabudnem. Na vrchole všetkého je však návrat Jaguaru späť do motoršportu. Je to ikonická značka s veľkou fanúšikovskou základňou. Reakcie po návrate na okruhy boli fenomenálne. A myslím si, že to najlepšie ešte len príde, čo je skutočne vzrušujúce.“