Séria Roborace odštartuje už na jar, stroje sa budú učiť od ľudí za volantom!

Roborace - Robocar
foto: © FIA Formula E

Séria Roborace by mala byť zahájená na jar budúceho roka a mala by zahŕňať kombináciu profesionálnych jazdcov a učiacich sa autonómnych systémov. Pre Autosport to potvrdil šéf projektu Lucas di Grassi. Brazílčan, ktorý vo farbách Audi pôsobí vo Formule E, sa stal jedným z popredných členov projektu Roborace vlani. Podľa jeho slov je všetko pripravené na štart premiérového ročníka.

Projekt Roborace je zameraný na preteky autonómnych vozidiel bez zásahu človeka do diania. Cieľom tejto série je prispieť k vývoju autonómnych vozidiel pre každodenné využitie zdokonaľovaním softvéru a jednotlivých technologických aspektov.

„Základom pretekania budú ľudia a inteligentné stroje pracujúce spoločne na dosiahnutí čo najlepšieho pretekárskeho výsledku. V aute budú profesionálni jazdci, ktorí budú „učiť“ stroj v istých častiach pretekov. Zvyšok prevezme stroj zdokonaľovaním algoritmov, resp. umelá inteligencia. Víťazom sa stane najlepšia kombinácia oboch aspektov. Môžete to vnímať ako dvoch pilotov počas vytrvalostných pretekov, ktorí sa striedajú v aute. V tomto prípade ide však najmä o samotný stroj,“ vysvetľuje šampión Formuly E zo sezóny 2016/2017.

foto: © FIA Formula E

Zatiaľ nie je zrejmé, ako budú v prvej sezóne samotné autá vyzerať. Vozidlo Robocar, ktorého predstavenie vyvolalo obrovské ohlasy, totiž nemá priestor kabíny pre pilota. Vývojové autá DevBot však áno. Ako však ďalej tvrdí di Grassi, každý z tímov vstúpi do série s využitím identického hardvéru. Ide o vozidlo so zadným pohonom na základe konceptu LMP, ktoré je kontrolované dvomi nezávislými motormi. Hmotnosť predstavuje asi jednu tonu. Motory produkujú výkon 400 konských síl.

„Chceme, aby sa tímy od seba navzájom odlišovali, takže ich investície budú smerovať do softvéru. Veľmi dôležitou témou je, že tímy si môžu ponechávať svoj intelektuálny majetok. Roborace bude fungovať na základe otvorených zdrojov, ale iba v oblastiach, ktoré sú dôležité pre udržanie nákladov a vývoj technológií,“ dodal di Grassi.