Zürich priniesol výnimočné preteky, zhodujú sa piloti

foto: © FIA Formula E

Zürich E-Prix ukončila vyše 60-ročné čakanie Švajčiarska na okruhové preteky. Z víťazstva sa radoval Lucas di Grassi na Audi. Na druhom mieste prišiel do cieľa Sam Bird na Virgine, ktorý tak výrazne skresal svoju stratu na priebežného lídra Jeana-Érica Vergna z TECHEETAH. Výborný výkon podal aj tretí Jerome d´Ambrosio na vozidle DRAGON. Prinášame vám vyjadrenia jazdcov a šéfov tímov.

 

PILOTI

Lucas di Grassi, Audi Sport ABT Schaeffler, 1. miesto: „Boli to vynikajúce preteky, som nesmierne šťastný. Vyhrať prvé okruhové preteky na švajčiarskej pôde po viac ako 64 rokoch je jednoducho fantastické. Moje auto bolo super rýchle a práve vďaka nemu som dokázal vyhrať z piatej priečky. Celý víkend bol úžasný a to isté platí aj pre samotné podujatie. Mohli ste vidieť počuť obrovský počet ľudí v okolí okruhu. Snažil som sa trochu šetriť energiu v prvom úseku a potom som predbehol tri autá. Pri manévri na Mitcha som mal trochu šťastia, pretože som to stihol pred fázou pod žltými vlajkami. Po výmene áut som zostal na čele a ostatní jazdci dostali trest v podobe prejazdu boxovou uličkou. Potom to bolo predovšetkým o udržovaní náskoku pred Samom. V prvej polovici sezóny sme mali množstvo smoly. Teraz sa šťastie otočilo k nám. Víťazstvo v Zürichu je čerešničkou na torte.“

Sam Bird, DS Virgin Racing, 2. miesto: „Po kvalifikácii som bol trochu sklamaný, pretože sa mi zdalo, že som prišiel o tri body za pole position. V pretekoch som sa dostal do rytmu. Mali sme dnes trochu šťastia, ale aj tak tím odviedol fantastickú prácu. Tento výsledok nám umožňuje bojovať o titul aj v New Yorku. A vieme, čo sa tam stalo minulý rok. Teraz potrebujeme vedieť, čo máme spraviť. Vergna musím poraziť v prvých pretekoch. Ak sa mi to podarí, tak môžeme dosiahnuť na titul.“

Jerome d´Ambrosio, DRAGON, 3. miesto: „V Paríži a Berlíne sme mali dobrú kvalifikáciu a opäť sme to zopakovali. Trvalo dlhý čas, kým sme mohli dosiahnuť takýto výsledok. Pre tím je to veľmi dôležité. Formula E je o vyrovnanosti a spájaní potrebných vecí dokopy. Je to obrovské množstvo práce medzi jazdcom a autom. Do úvahy musíme brať viacero vecí. Musíte byť nad vecou. Takto je to v prípade dobrých jazdcov v tejto sérii.“

foto: © FIA Formula E

André Lotterer, TECHEETAH, 4. miesto: „Som nahnevaný, že mi pódium ušlo takto tesne. V aute som sa cítil celý deň veľmi dobre a zviedol som množstvo tvrdých súbojov o víťazstvo. Po boxoch sme boli blízko čela, až do trestu. Podľa mňa to nebol náš deň. V kokpite som sa však cítil špičkovo, dosiahol som najrýchlejšie kolo pretekov. Za štvrté miesto tím získal ďalšie cenné body, čo je v tejto fáze kľúčové.“

Sébastien Buemi, Renault e.dams, 5. miesto: „Bol to historický deň pre motoršport i Švajčiarsko. Snažil som sa užiť si každý moment a som úplne vyčerpaný. Chcel som skončiť na pódiu pred mojimi domácimi fanúšikmi, ale kvôli trestu to nebolo možné. Musíme to akceptovať, ale takisto aj pochopiť, čo sa stalo. Musíme sa uistiť, že sa to nezopakuje. Chcem zdôrazniť excelentnú prácu tímu, ktorý si zaslúži lepší výsledok. Z hľadiska výkonu sme odjazdili dobré preteky. Už teraz myslíme na New York.“

Nick Heidfeld, Mahindra Racing, 6. miesto: „V prvom monoposte som sa trochu trápil, ale potom sa veci postupne zlepšovali. Profitovali sme z penalizácií a získali zopár dobrých bodov. Bolo to zatiaľ jasne najkrajšie podujatie, pretože dejisko je jednoducho nádherné. Ľudia stáli na každom možnom mieste. Som vďačný, že Švajčiarsko a Zürich prijali rozhodnutie hostiť preteky. Dúfam, že si ľudia užili preteky.“

Mitch Evans, Panasonic Jaguar Racing, 7. miesto: „Naše prvé víťazstvo v kvalifikácii dodáva tímu veľké povzbudenie a ukazuje, akú ďalekú cestu sme prešli. Žiaľ, preteky neskončili tak, ako sme dúfali. V New Yorku sa budeme snažiť získať viac bodov.“

António Félix da Costa, Andretti Formula E, 8. miesto : „Mal som naozaj čisté preteky. Splnil som všetky svoje ciele a získal som body, čo je dobré. Bol to solídny deň a už teraz sa teším na posledné preteky sezóny. Je to dlhý a náročný rok. Do New Yorku sa veľmi tešíme.“

foto: © FIA Formula E

Oliver Turvey, NIO Formula E Team, 9. miesto: „Bol to deň plný zvratov. V tréningu sme mali dobrú rýchlosť. V kvalifikácii som prešiel prvou zákrutou naozaj výborne, najlepšie počas víkendu, ale v druhej zákrute mi ušla zadná časť, čo ma prekvapilo. Preteky sú po štarte zozadu vždy náročné, ale skvele som sa vrátil. Mali sme dobrú stratégiu a na štarte sme ušetrili veľa energie, vďaka čomu som v prvom úseku predbehol niekoľko áut. Žiaľ, fáza pod žltými vlajkami prišla v zlom čase a ušetrenú energiu som už nemohol využiť. Zastávka v boxoch bola veľmi dobrá a energiu som si strážil. Dokázali sme získať zopár ďalších pozícií a skončiť deviati. Po štarte zo zadných priečok je to potešujúce.“

Jean-Éric Vergne, TECHEETAH, 10. miesto: „Kvalifikácia pre mňa zostáva tajomstvom. Najprv sa mi zdalo, že mám zatiaľ najlepšie auto vo Formule E a napokon sme boli najpomalší. Musíme sa na to pozrieť a napraviť to. Tím mi dal veľmi dobré auto, mal som neskutočné tempo a niektorých pilotov som predbehol dvakrát či trikrát. Škoda trestu a našej chyby v garáži. Auto nevedelo zaradiť rýchlosť a stratil som asi šesť, sedem sekúnd. Mohol som skončiť druhý, ale teraz budem bojovať o titul aj v New Yorku.“

Maro Engel, Venturi Formula E Team, 11. miesto: „Fáza žltých vlajok zničila našu stratégiu, pretože sme v prvom aute plánovali odjazdiť 21 kôl. Na trati by sme tak zostali dlhšie ako naši súperi. Preto sme boli v prvej polovici viac defenzívni. Fungovalo to dobre, ale prišli žlté vlajky a zastávka v boxoch už v devätnástom kole. Je frustrujúce opustiť prvé auto, keď má batéria ešte pätnásť percent energie. Mali sme dobrú šancu na zisk bodov.“

Daniel Abt, Audi Sport ABT Schaeffler, 13. miesto: „Chlapci vymenili moje zadné krídlo neuveriteľne rýchlo. Potrebovali by sme však bezpečnostné vozidlo, aby sme sa vrátili do pretekov. Žiaľ, to na trať povolané nebolo. Som veľmi sklamaný. Teším sa však z Lucasa a tímu.“

Stéphane Sarrazin, Andretti Formula E, 14. miesto: „S hľadiska energetického manažmentu to bolo veľmi náročné. Prišiel som o energiu počas súbojov v prvom i druhom úseku. Musím to lepšie pochopiť a zlepšiť sa. Systém v tomto aute nie je jednoduchý. António mal tri roky na zdokonalenie vecí v aute a energiu využíva perfektne. Ja sa musím zlepšiť. Tím Andretti bude tvrdo pracovať a do New Yorku sa vráti silnejší.“

foto: © FIA Formula E

Felix Rosenqvist, Mahindra Racing, 15. miesto: „Myslím si, že začiatok dňa bol dobrý. Auto bolo veľmi dobré, zdalo sa byť dobre vybalansované. Dosiahli sme posun vpred. Potvrdilo sa to v tréningu, kde sme dosiahli najrýchlejšie kolo. Achillovou pätou bol fakt, že som bol v prvej kvalifikačnej skupine. Po štarte to bolo fajn, ale potom prišiel incident s JEVom. Myslím si, že neakceptoval fakt, že ho pred seba nepustím. Náhle som musel urobiť prudký manéver. Myslím si, že mal šťastie. Taká je realita.“

Alex Lynn, DS Virgin Racing, 16. miesto: „Bol to skutočne frustrujúci výsledok. Podľa mojej rýchlosti si myslím, že som mohol ukradnúť naozaj množstvo bodov. Zatiaľ presne nevieme, v čom je problém. Preskúmame to a uistíme sa, že v New Yorku budeme vedieť lepšie podporiť náš tím.“

Nicolas Prost, Renault e.dams, nedokončil: „Odjazdil som dobré preteky. Veľkú pozornosť som venoval spotrebe a teplotám. Chcel som sa vyhnúť neúmernému šetreniu v záverečných kolách. Ak by všetko fungovalo do konca, tak sme dnes mohli dosiahnuť dobrý výsledok, pretože som bol pred d´Ambrosiom, ktorý skončil na pódiu. Zo zatiaľ nezistených príčin sa batéria počas brzdenia vo vlásenke vypla a nedokázal som opätovne naštartovať auto. Je to veľmi frustrujúce, pretože počas tohto víkendu sme všetko robili dobre. Tím odviedol dobrú prácu a dúfam, že v New Yorku dáme dokopy všetko potrebné aj napriek tejto chronickej absencii úspechu.“

Luca Filippi, NIO Formula E Team, nedokončil: „Dnes sme sa rozhodli pre odlišnú stratégiu. Štartoval som zozadu, takže som na začiatku ušetril veľa energie. Žiaľ, s fázou žltých vlajok som musel zájsť do boxov a tak naša stratégia nefungovala. Chcel som zostať na trati o kolo dlhšie. Všetci by boli v boxoch a mohol by som to využiť, ale to sa nestalo. V druhom aute som mal problém s brzdami. Skúšal som to vydržať jedno alebo dve kolá. Nanešťastie som však musel z pretekov odstúpiť. Mohli to byť dobré preteky. Opäť som nezískal body, ale v New Yorku budeme mať hneď dve šance na opravu.“

Nelson Piquet ml., Panasonic Jaguar Racing, nedokončil: „Premávka v šikane spôsobila poškodenie môjho auta, čo vlastne viedlo k môjmu odstúpeniu. Na začiatku sezóny sa nám darilo, teraz je to ale zmes smoly a incidentov. V posledných dvoch newyorských pretekoch budeme chcieť získať viac bodov.“

Edoardo Mortara, Venturi Formula E Team, nedokončil: „Je to veľmi zlé, pretože všetko išlo výborne. Energetický manažment aj teplota batérie. Jednoznačne sme smerovali do prvej desiatky, pretože sme boli viac konkurencieschopní ako naši hlavní rivali. Zlomilo sa mi však zavesenie a skončil som v bariérach.“

foto: © FIA Formula E

Predstavitelia tímov

Allan McNish, Audi Sport ABT Schaeffler, 1. a 13. miesto: „Lucas načasoval svoje útoky s absolútnou dokonalosťou. Som šťastný najmä za celý tím, ktorý mal veľmi náročný štart sezóny. Teraz sa nám to vracia. A samozrejme, po domácich pretekoch v Berlíne je pre Audi skvelé aj to, že sme vyhrali prvé preteky vo Švajčiarsku po 64 rokoch.“

Mark Preston, TECHEETAH, 4. a 10. miesto: „Boli to zmiešané preteky. naši piloti jazdili dobre, získavali pozície. Jean-Éric mal neuveriteľnú rýchlosť a podarilo sa mu predbehnúť viac ako desať áut. Po štarte zo sedemnástej priečky a treste opäť predviedol svoje neuveriteľné remeslo. Mierime do New Yorku. Musíme sa uistiť, že sa podobné chyby nezopakujú.“

Jean-Paul Driot, Renault e.dams, 5. miesto: „Naše autá boli počas tohto víkendu skutočne konkurencieschopné. Každopádne, motoršport je občas aj takýto. Dejú sa veci. Niečo podobné sa v tejto sezóne stalo už viackrát a prišli sme o pódiové umiestnenia kvôli nepredvídateľným problémom. Budeme sa musieť pozhovárať s vedením pretekov, pretože je prekvapujúce, že rovnakú chybu spravilo až päť jazdcov. Sme sklamaní, ale pokračujeme v práci s dôrazom na New York i piatu sezónu.“

foto: © FIA Formula E

Dilbagh Gill, Mahindra Racing, 6. a 15. miesto: „Aj keď človek nedokáže nájsť na Zürichu chybu, pretože je to úžasné miesto, odchádzam s trochu trpkými spomienkami. Toto mesto považujem za svoj druhý domov. Dnes sme mohli získať veľa bodov, ale už teraz sa tešíme na budúcoročné preteky v tomto meste.“

James Barclay, Panasonic Jaguar Racing, 7. miesto: „Je fantastické byť súčasťou série, ktorá po 64 rokoch prinavrátila motoršport späť do Švajčiarska. Jaguar tu prepisoval históriu, keďže sme vyhrali vôbec prvú tunajšiu kvalifikáciu. Ukázali sme našu rýchlosť, čo je pred poslednými pretekmi v New Yorku veľmi pozitívne. Mitch mal dobrý štart. Trest však poznačil jeho preteky. Je to celkovo trochu frustrujúci výsledok, ale vieme, že máme dobré auto.“

Gérry Hughes, NIO Formula E Team, 9. miesto: „Po kvalifikácii, ktorá nás extrémne sklamala, odchádzame z Zürichu so zaslúženým bodom, o ktorý sa ohromnou jazdou postaral Oliver. Ako tím potrebujeme pochopiť, čo ovplyvnilo Oliverovo kvalifikačné kolo. Luca mal ďalšiu slabú kvalifikáciu a štartoval z posledného radu. Po zastávke v boxoch nám hlásil problémy s brzdovým predálom. Kvôli bezpečnosti sme sa ho rozhodli stiahnuť. Aj keď prvé preteky v Zürichu nepriniesli úlovok, aký sme si želali, odchádzame s optimizmom, že náš monopost je rýchly. Budeme bojovať až do newyorského záveru sezóny.“

Gildo Pastor, Venturi Formula E Team, 11. miesto: „Edoardov mechanický problém ukončil skvelú šou, ktorú sme všetci sledovali. Maro mal smolu, pretože žlté vlajky počas jeho devätnásteho miesta prekazili naše plány. Každopádne, teším sa na zostávajúce dvojité preteky.“

Tagy: