Ak prekonáme tieto časy, môžeme sa tešiť na nové mestá v kalendári, tvrdí šéf Formuly E

foto: Formula E

Rok 2021 prináša pokračovanie výziev spojených s pandémiou koronavírusu a ďalšie výrazne obmedzenia. Len nedávno sme spoznali podobu prvej časti sezóny.

Na Formulu E čaká prvá sezóna so štatútom majstrovstiev sveta. Tá je však veľmi vážne poznačená reštrikciami a obmedzeniami, ktoré znemožňujú návrat fanúšikov na tribúny, či preteky v centrách miest. Vlani to elektrický šampionát vyriešil berlínskym finále, kde sme počas deviatich dní videli šesť pretekov.

„Keď ideme do miest, sme zodpovední za ich obyvateľov,“ povedal šéf série Jamie Reigle pre The Race. „Tak to bolo aj v Berlíne, na čo sme hrdí. Vedeli sme, že musíme ukončiť sezónu, vedeli sme, že by sme to mohli spraviť možno podobne ako Formula 1. Ale nakoniec sme si povedali – hej, takto to bude najzodpovednejší a zároveň najefektívnejší spôsob zakončenia sezóny.“

Nedávno zverejnený kalendár zatiaľ neobsahuje až také extrémy, aké sme videli v Berlíne. Maximom sú dvojité podujatia v Rijáde a Santiagu. Podobné by to malo byť aj v súvislosti s Berlínom.

Formula E predstavila upravený kalendár, pribudli Valencia a Marrákeš, vypadli Paríž a Soul

Formula E však okrem športovej stránky musí riešiť aj obchodnú časť, do ktorej je potrebné započítať aj obchodných partnerov šampionátu. „Formulu E musíme dodať ľuďom, ktorí sa do nej prihlásili. Je to projekt, v ktorý ľudia veria, je to svetový šampionát, je v mestách. Avšak, musíme byť aj pragmatickí. Myslím si, že je veľmi dôležité, aby sme udržali DNA Formuly E, ktorá nás odlišuje od ostatných šampionátov.“

V tejto chvíli je budúcnosť ako taká veľmi nejasná a preto je potrebné počítať s viacerými verziami naraz. „Chceme byť šampionátom, ktorý odráža štatút majstrovstiev sveta. Chceme byť verní princípom Formuly E, ale takisto chceme prinášať rozhodnutia, prostredníctvom ktorých dokážeme byť prispôsobiví a flexibilní,“ pokračuje Kanaďan.

Zostavovanie nového kalendára bolo istotne obrovskou výzvou a všetky zúčastnené strany museli čeliť náročným podmienkam. Napokon sa celému tímu podarilo zostaviť vcelku slušný itinerár. Po dvojitej Rijád E-Prix nasledujú preteky v Ríme, Valencii, Monaku, Marrákeši a Santiagu, kde by sme mali takisto vidieť dve podujatia. Rím je momentálne otázny. Všetky ostatné dejiská sú podľa vedenia série isté.

Jamie Reigle a Jean Todt
foto: Formula E

„Paríž bude zo špecifických dôvodov, ktorým by sme čelili, nahradený Valenciou. Sme s tým zmierení, pretože o niekoľko týždňov tam máme Monako, čo je ikonickým miestom motošportu. Myslím si, že zodpovednosť, ktorú máme, tromfne všetky komerčné úvahy alebo zmýšľania o značke. Nič sa však nezmenilo, pokiaľ ide o náš záväzok voči Parížu, či o záujem z ich strany. Preto som skutočne presvedčený, že sa tam v roku 2022 vrátime,“ pokračuje Reigle, ktorý vysvetlil, že preteky v Paríži sú tento rok neuskutočniteľné.

Vzhľadom na súčasné obmedzenia, preteky v San-ja a Soule neprichádzajú do úvahy, možno v závere sezóny. „V súvislosti s Južnou Kóreou som trochu optimistický. Je tam veľmi jasný plán očkovania, ktoré sa začne v závere tohto štvrťroku. Pôjde o vládou poverený program. Myslím, že na jeseň preventívne zaočkovali 30 miliónov ľudí proti bežnej chrípke z 50 miliónov ľudí. Takže očkovanie by mohli zvládnuť pomerne rýchlo.“

Otázne je, ako to bude prebiehať v čílskom Santiagu. Reigle je aj v tomto smere optimistický. „V Santiagu to vyzerá dobre, keďže tam už odštartovali vakcinačný program. Čile je kompaktnejšou krajinou a vidíte, že napríklad v Izraeli už zaočkovali štvrtinu populácie, a tvrdia, že budú hotoví v marci. Veríme v snahu Čile, ktoré nás o tom uistilo. Vzhľadom na kombináciu mieri očkovania v Európe, s čím je spojené zníženie obmedzenia v cestovaní, by sme tam mohli ísť.“

Wolffová reaguje na nový kalendár a do budúcna navrhuje Singapur, Montreal či Baku

Trochu menej jasná situácia panuje pri zmienke o Mexiku, ktoré by sa malo v kalendári nachádzať blízko Santiaga. „Je tam určitá neistota, kvôli ktorej sme sa k týmto pretekom ešte nezaviazali. Som presvedčený, že v Mexiku by sme mali tento rok pretekať, či už v júni, alebo v inom termíne. Momentálne je to vo fáze rozhodovania, pretože nechceme prijať záväzok, od ktorého budeme musieť napokon ustúpiť.“

Do kalendára ďalších sezón sa tlačia mnohé svetové mestá. Už dávnejšie sa spomínajú preteky v Japonsku, Moskve, Kapskom meste, Eindhovene, Atlante či Vancouveri. „Očakával by som rovnaký časový rámec ako pri tejto sezóne. V súvislosti s rokom 2022 a ôsmou sezónou som optimista. Máme záujem z viacerých zaujímavých miesto, ktoré sa pokúšame dostať do kalendára.“

„Zatiaľ nie je nič podpísané, ale sme v týchto zaujímavých časoch, kedy je neistá aj najbližšia budúcnosť a variabilita je veľmi vysoká. Ale nesmierna silná spätná väzba od miest, potenciálnych promotérov a miestnych samospráv nás naozaj povzbudzuje. Ak sa cez toto všetko dostaneme, tak sa budem veľmi tešiť na ôsmu sezónu. Samozrejme, je na to ešte veľmi skoro, ale som opatrne optimistický, že budeme môcť predstaviť niekoľko nových lokalít, ktoré budú veľmi atraktívne,“ dodal Reigle.

Sezóna 2021/2022 bude poslednou s vozidlami druhej generácie. Po nej nás čaká nová éra Formuly E s vozidlami Gen3.

Alpine a Lotus zvažujú spoločný tím pre Formulu E!

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *