Alejandro Agag: Príbeh muža, ktorý navždy zmenil motoršport

Formula E sa na pretekárskej mape objavila v roku 2014. Zakladateľ a riaditeľ elektrickej série Alejandro Agag o prevratnom koncepte uvažoval omnoho skôr. Trvalo približne tri roky, kým sa všetko potrebné pripravilo.

Všetko sa začalo pri večeri

Alejandro Agag - Buenos Aires

„Bolo to v zime 2011. V Paríži som večeral so Jeanom Todtom. Bol s nami aj viceprezident Európskej komisie Antonio Tajani. Bola to priateľská večera. Pamätám si reštauráciu. Mal som cestoviny. Antonio sa veľmi sústredil na elektrifikáciu automobilového priemyslu, znižovanie emisií CO2, zavedenie elektrického a hybridného pohonu. Myslel som si, že vytvorenie elektrického šampionátu by mohlo byť skvelým nápadom. Bol to len okamih,“ spomína Agag.

„Jean Todt sa s touto myšlienkou zaoberal aj ďalej a FIA následne vypísala tender na jeho organizovanie. Mám skúsenosti s televíznymi právami. Mám skúsenosti aj so sponzoringom a marketingom. Mám skúsenosti s pretekmi v podobe vedenia tímu. Myslel som si, že som mal väčšinu skúseností potrebných na tento projekt. Išiel som do sídla FIA a povedal som, že to dokážem. Rokovania prebiehali niekoľko mesiacov a musel som prezentovať veľmi silné garancie,“ vysvetľuje šéf Formuly E.

Ešte pred piatimi rokmi sa zdala byť myšlienka čisto elektrickej série ako totálny nezmysel. Motoršport sa však uberá novým smerom, ktorý vyplýva z potreby širokej verejnosti a ochrany životného prostredia. Kráľovská séria Formula 1 využíva hybridné systémy a v podobnom duchu fungujú aj ďalšie pretekárske série. Samotné automobilky predstavili niekoľko zaujímavých hybridov a plnokrvných elektromobilov.

„Motorový priemysel ukazuje na tri strany: elektrickú, prepojenú a bezpilotnú. Formula E je elektrická. Fajn. Musíme však byť viac prepojení. Máme ľudskú telemetriu, FanBoost a ďalšie veci. Chceme však viac,“ vysvetľuje prvý muž série. Najmä hlasovanie fanúšikov bude musieť byť editované, pretože v poslednom čase čelí čoraz silnejšej kritike.

Formula E je výrazne prepojená s autonómnymi vozidlami, ktoré od budúcej sezóny predstaví podporná séria Roborace: „Nasmeruje nás to tam, kam chceme ísť, do čoho priemysel investuje miliardy. Sme prví, čo robia niečo také. Aj iní mohli prísť so šampionátom bezpilotných áut, ale nespravili to. Neviem, prečo. Možno na to nemysleli alebo ich to nezaujímalo. Nás však áno. Vďaka takýmto veciam sa uisťujeme, že Formula E ide z pohľadu budúcnosti správnym smerom.“

Od vrcholovej politiky k motoršportu

Putrajaya - Alejandro Agag - galavečer

Alejandro Agag – toto meno drvivá väčšina motoršportových fanúšikov donedávna nepoznala. Zdá sa však, že hovoríme o jednom z budúcich velikánov, ktorý navždy zmenil smerovanie motoršportu. Jeho cesta k pretekárskemu športu sa začala pred tromi dekádami: „Moji rodičia žili niekoľko rokov v Monaku. Bývali sme blízko tunela, ktorý využíva monacká trať, takže F1 som nemohol vynechať. To bol môj úplne prvý kontakt s motoršportom, mal som asi dvanásť rokov.“

Vášeň pre motoršport nebola jeho jedinou silnou stránkou: „Veľmi mladý, ako osemnásťročný, som vstúpil do politiky. Začal som úplne zospodu. O sedem rokov neskôr som bol osobným asistentom premiéra a o ďalšie tri roky už členom Európskeho parlamentu. Na univerzite som študoval obchodný manažment. Počas môjho pôsobenia v politike som sa sústredil predovšetkým na hospodársku politiku. Bol som vo finančných a menových komisiách,“ spomína Agag.

Až do spomínaných chvíľ sa zdalo, že práve politika bude oblasťou, ktorou sa bude Španiel venovať. Všetko však zmenila, ako inak, žena: „Jediný dôvod, pre ktorý som sa rozhodol skoncovať s politikou, vyplýval z toho, že som sa oženil s mojou manželkou, ktorá bola v tom čase dcérou premiéra. Rozhodol som sa pre kariérnu zmenu, pretože som chcel predísť konfliktu záujmov. V politike som bol spokojný. Ak by sa tieto veci neudiali, tak by som v nej dodnes.“

Tak sa začala rozprávka o elektrickej sérii. Agag mal pochopiteľne množstvo zaujímavých kontaktov, ktoré mali uľahčiť štart celej súťaže. Na začiatku to však nebolo také jednoduché, ako by sa mohlo zdať: „Najväčšiu výzvu predstavovalo to, aby tomu ľudia verili. Musel som ich veľmi často presviedčať. Kredibilita je v každej kariére veľmi dôležitá, v motoršportovom svete je veľmi dôležitá. Musel som využiť všetku svoju dôveryhodnosť, ktorú som mal. Nebol som však niekto ako Bernie Ecclestone. Ľudí som musel presvedčiť, že sa to podarí. Najťažšie bolo využiť všetky moje presvedčovacie schopnosti, aby som to rozbehol.“

Prvé kroky viedli cez F1 a sen o kariére pretekára

Alejandro Agag v monoposte FE

Vďaka spomínaným kontaktom sa nadšenec motoršportu opäť poľahky dostal do pretekárskeho prostredia. „Mal som dobré vzťahy s Berniem Ecclestonom a Flaviom Briatorem. Teraz, bez politiky, som sa potreboval nejako uživiť. V tom čase neboli v Španielsku vyriešené televízne práva pre F1. Mal som zopár dobrých kontaktov a Flavio mal zmluvu s Fernandom Alonsom. Bola to dobrá príležitosť zvýšiť záujem o F1 v Španielsku a tak sme sa rozhodli konať. Mali sme šťastie, pretože Fernando dosiahol úspech veľmi skoro. V tých rokoch sa nám darilo. Bolo to moje prvé úspešné pôsobenie v motoršporte,“ pokračuje šéf elektrickej série.

To však zďaleka nebolo všetko. Agaga tento úspech natoľko povzbudil, že si dokonca trúfal naskočiť do monopostu: „Rozhodol som sa, že chcem pretekať, ale bol som pristarý a – ako hovorí môj syn – pilot jazdiaci na hrane. Jedinou možnosťou tak bolo vlastniť tím, takže som od Adriana Camposa kúpil stajňu pôsobiacu v GP2. Bolo to naozaj dobré. Veľmi skoro sme zaujali veľkých sponzorov. Boli sme schopní prilákať dobrých inžinierov, mechanikov a pretekárov. Chceli sme vyhrať. Darilo sa nám veľmi dobre a množstvo pilotov sme dostali až do F1. Bola to úspešná skúsenosť.“

Nový majiteľ premenoval stajňu na Addax. V roku 2008 s ňou v GP2 dokonca triumfoval. Od tých čias jeho tím neustále okupoval miesta v prvej trojke a v roku 2011 opäť získal celkový triumf. Až šesť pretekárov sa do F1 dostalo práve cez Agagov tím, konkrétne: Vitalij Petrov, Lucas di Grassi, Sergio Pérez, Romain Grosjean, Charles Pic a Giedo Van der Garde.

Pre niekdajšieho politika to boli veľmi dôležité roky, počas ktorých získal ďalšie nenahraditeľné skúsenosti. „Mal som marketingové skúsenosti a rovnako aj skúsenosti z oblasti televíznych práv, ale nemal som poňatia o pretekoch a o vedení tímu. Táto skúsenosť je veľmi užitočná práve pri dohadovaní sa s tímami Formuly E. Keď mi niečo hovoria, tak odpovedám rovnako ako v GP2.“

Smerovanie Formuly E je jasné

DHL

O jeho neskoršom odchode zo série GP2 rozhodol faktor životného prostredia. Agag chcel vytvoriť sériu, ktorá by bola čistá a bez emisií. A tak vznikla Formula E: „Tento šampionát prezentuje technológiu, ktorá je čistá, pomáha pri boji s emisiami a klimatickými zmenami.“ Nová séria nepriniesla len pohon bez znečistenia životného prostredia. Zameriava sa na udržateľné a obnoviteľné materiály.

„Pre Formulu E je dôležité mať celú sieť dodávateľov na úrovni udržateľnosti. Pracujeme na tom spoločne s našimi partnermi. Napríklad, s DHL pracujeme na znížení uhlíkovej stopy v šampionáte. Ale ak si chcete spraviť omeletu, potrebujete rozbiť niekoľko vajíčok. Najväčší výsledok šampionátu, akým je Formula E, je väčší než uhlíková stopa, ktorú tu máme. To robí z celého projektu konzistentný diel z pohľadu udržateľnosti. Ak sa nám podarí mať sto alebo dvestotisíc – alebo dokonca milión – elektromobilov na cestách, bude to kompenzovať spomínanú stopu šampionátu. Na tieto fakty musíme naďalej myslieť,“ myslí si Agag.

„Dôležité je zostať flexibilným,“ domnieva sa šéf Formuly E. „Plány však nie sú vytesané do skaly, pretože je všetko úplne nové. Ak sa niečomu venujete 50 alebo 60 rokov, tak zhruba viete, kam sa dá pokročiť počas ďalších piatich rokov. Ak to však robíte len rok, tak je o to ťažšie držať sa striktných plánov. Takisto je veľmi dôležité mať plán, ktorý umožňuje kontrolu nákladov.“

Krátky história Jarna Trulliho

O Formule E je známe, že má na začiatku mierne nedostatky, ktoré sú však prirodzené a dá sa čakať, že sa časom „vyliečia“. Od počiatku súťaže sledujeme v paddocku série množstvo známych postáv, ktoré v pretekárskom prostredí už čo-to preskákali. Jedným z nich bol bývalý pilot F1 Jarno Trulli, ktorý nielenže súťažil, ale dokonca vlastnil stajňu Trulli. Tá absolvovala úvodnú sezónu, do druhej už však pre finančné problémy nevstúpila.

„Trulli investoval množstvo peňazí do vytvorenia pohonnej jednotky. Je to náročný proces, pretože nejde len o elektromotor, je to kontrolný systém, softvér a menič. Nie je to jednoduché. Jarnovi som naozaj vďačný. Do šampionátu vstúpil veľmi skoro a pre súťaž to bolo skvelé. Niekedy sa takéto veci stávajú. Pretekársky šport má krásne, ale aj menej pekné momenty,“ pokračuje Agag.

Záujem automobiliek je veľký, Tesla však ostáva bokom

Long Beach

Ako sme už informovali, od roku 2018 sa pripravujú výraznejšie zmeny. Úvodné ročníky tak prebiehajú s relatívne menšími zmenami: „Až do konca štvrtej sezóny budeme používať rovnaké batérie. Následne povolíme vývoj batérií tak, aby sme v piatom ročníku mohli absolvovať jedny preteky s jedným autom. Technológia sa bude neustále zlepšovať. Od piatej sezóny zvládne jedno auto dvojnásobnú vzdialenosť. Vo štvrtej sezóne očakávam v šampionáte desať konštruktérov. Zatiaľ nejestvujú žiadne nové subjekty. Viac ich môžeme mať, až keď prejdeme na model s jedným autom, čo by sa mohlo podariť v sezóne číslo päť. Nikdy však nebudeme mať viac než dvanásť tímov,“ vysvetľuje Agag.

Zaujímavý je fakt, že do šampionátu sa zatiaľ neprihlásila americká Tesla, ktorá patrí k lídrom trhu s elektromobilmi. „S Elonom Muskom som sa stretol pred dva a pol rokmi v jeho továrni blízko San Francisca. Pozval som ho do šampionátu, ale on zdvorilo odmietol. Povedal, že svoju pozornosť chce udržať v oblasti cestných vozidiel a nechce vstúpiť do pretekov. Následne sme mali niekoľko konferenčných hovoroch, počas ktorých sme o tom diskutovali. Momentálne sme bez Tesly. Viem, že ľudia z vnútra spoločnosti by zrejme chceli súťažiť. Inžinieri milujú takýto druh výzvy. Ale ich postoj reprezentuje vedenie a my to rešpektujeme. Ostatní výrobcovia sú viac zvyknutí na preteky. Tesla je netradičným konštruktérom, takže preteky im nie sú také blízke, ako v prípade Renaultu či Audi.“

Formula E je nová a krehká. Vyžaduje si nemalé finančné prostriedky, ktoré vyplývajú z vývoja nových technológií. Agag sa však neobáva odchodu niektorého z výrobcov: „Renault odviedol skvelú prácu. Na druhej strane, Renault je v prípade záujmu povinný predať svoju pohonnú jednotku dvom ďalším tímom. Ak sa pozriete na stajňu Andretti, ktorá využíva pohonnú jednotku Spark, tak je zrejmé, že by v budúcom roku mohla využívať pohonnú jednotku Renaultu určenú pre sezónu 2016/2017. Nebojím sa, že by niektorý z tímov ušiel s novou technológiou niekam inam. Chcem však vidieť technologickú súťaž.“

Mestá a piloti dvíhajú kredit

New York

Okrem pretekov v centrách miest si fanúšikovia vychutnávajú výkony kvalitného štartového poľa. „Dobrí piloti radi súperia s dobrými pilotmi. V sérii máme neuveriteľné mená – Buemi, di Grassi, Piquet, Prost, Senna, Heidfeld,“ pokračuje šéf série, ktorý by chcel dať priestor mladým talentom: „Ich problémom je, že vstup do F1 si vyžaduje množstvo peňazí, pravda, ak sa nenachádzajú v takej situácii, v akej sú piloti pod značkou Red Bull. Financie zohrávajú veľkú úlohu pri snahách o vstup do F1. S Formulou E je to iné. Ak svoj talent preukážete v juniorských sériách, v GP2 alebo inde, môžete prísť do Formuly E. Tento jav bude stále častejší a myslím si, že to bude alternatíva budúcnosti.“

O elektrickú sériu nemajú záujem len piloti, ale predovšetkým mestá z celého sveta. Aj preto je kalendár mimoriadne nabitý: „Oznámili sme Hongkong, chceme ísť do Austrálie, na Blízky Východ a mojím snom sú preteky v New Yorku. Páči sa mi najmä Brooklyn s mrakodrapmi. Máme niekoľko možností, ale zatiaľ sme ich netriedili. Myslím si, že dvadsať pretekov v jednej sezóne je priveľa. Pätnásť alebo šestnásť podujatí znie rozumnejšie. Možno by sme sa mali zamerať na viac dvojitých pretekov, ktoré majú zmysel, keď sa zamyslíte nad ulicami a premávkou. S pätnástimi mestami, ale viacerými dvojitými pretekmi, by sme mohli mať aj viac pretekov, čo predstavuje zaujímavú možnosť,“ tvrdí Agag.

Finále aktuálneho ročníka privíta opäť londýnsky Battersea Park, ktorého veľká časť musí byť počas príprav uzavretá. To sa nepáči miestnej komunite, ktorá robí všetko pre to, aby boli preteky zrušené: „Vyžaduje si to kompromis. Ak niekam ideme, tak je to samozrejme vyrušenie, ale takisto aj zisk. Chceme brať do úvahy, čo ľudia hovoria. Počúvať chceme aj „veľmi hlučnú menšinu“, ako prezývajú protestujúcich. Musíme načúvať a snažiť sa vyriešiť aj tie problémy, s ktorými nesúhlasíme. Musíme mať však na pamäti, že demokracia je vláda väčšiny.“

Dedičstvo, ktoré zanechá výraznú stopu…

Alejandro Agag v Long Beach

Formula E si od začiatku stanovila pravidlá, ktoré majú tímom pomáhať udržať svoje náklady čo najnižšie. „Stajne majú omnoho nižšie rozpočty, ako v iných sériách. Profitovať môžu dovtedy, kým udržíme náklady dostatočne nízko. Pri kontrole nákladov musíme byť naozaj vynaliezaví. To je hlavná priorita. Môžeme sa učiť od iných sérií, pokúšame sa predísť chybám ostatných. Náš model je úplne iný ako ten v F1, ale je solídny a z pohľadu budúcnosti je nastavený veľmi dobre,“ vysvetľuje šéf súťaže.

Z elektrickej série je už vcelku slušná organizácia, nič však nešlo ľahko: „Boli sme start-up, následne do štruktúr vstúpili akcionári. Cez leto sme prešli zmenami a posunuli sme sa smerom ku korporačnej štruktúre. V tíme nastali nejaké zmeny, ale jadro zostalo rovnaké a takisto sa nezmenil ani duch spoločnosti,“ pokračuje Agag, ktorý chce po sebe zanechať dlhotrvajúcu stopu: „Nechcem pracovať ako 85-ročný. Rešpektujem však osoby, ktoré tak robia. Pre mňa je úspechom nechať tu trvácny šampionát, ktorý ma prežije. Finančný úspech ma až tak nemotivuje. Oveľa viac ma motivuje dedičstvo, ktoré po sebe môžem zanechať.“

Priekopnícky projekt zažíva druhú sezónu a stále má čo zlepšovať: „Je tu tak veľa vecí, ktoré chcem zlepšiť. Vytvorili sme niečo, o čom si myslím, že je to fantastické, ale stále je čo zlepšovať, ak chceme dostať Formulu tam, kde ju chceme mať. Samotné preteky sú veľmi dobré. V tejto oblasti takmer nemáme čo zlepšovať. Chcel by som to spraviť viac digitálne a bližšie pre fanúšikov. Chcem, aby bola Formula E na polceste medzi videohrou a reálnymi pretekmi.“

Zdroj: Current E, foto: Adam Warner (LAT), Zak Mauger (LAT), FIAFormulaE.com