Audi v New Yorku oslavovalo tímový titul, di Grassi celkovo druhý

foto: © FIA Formula E

Stajňa Audi získala svoj premiérový tímový titul vo Formule E a ako prvá pretrhla trojročnú hegemóniu Renaultu. O vynikajúci výsledok pre nemeckú zostavu sa včera postarali druhý Lucas di Grassi a Daniel Abt. Na rozdiel od napätej soboty sa v nedeľu k sebe obaja jazdci správali športovejšie.

Až do včera patrilo priebežné prvé miesto stajni TECHEETAH, ktorá sa v sobotu tešila z jazdeckého titulu pre Jeana-Érica Vergna. V nedeľu sa však očakával frontálny útok Audi na prvé miesto, ktorý sa napokon skončil úspechom. Vergne síce preteky vyhral, ale jeho tímový kolega André Lotterer ulial štart a dostal trest, po ktorom skončil deviaty. Audi získalo titul len s dvojbodovým náskokom. Navyše, di Grassi sa prebojoval na konečné druhé miesto medzi jazdcami, keď o bod predbehol Sama Birda z Virginu. Nemecký tím bol šťastím bez seba.

„Myslím si, že Vergne si tento rok titul zaslúžil. Nerobil chyby, bol veľmi vyrovnaný, takže mu gratulujem a takisto aj stajni TECHEETAH. Dokazuje to, že vo Formule E musíte neustále pracovať, aby sa to podarilo. My sme spravili presne, čo bolo potrebné. V prvých štyroch pretekoch som nebodoval a teraz som celkovo druhý. Je to malý zázrak. Ešte viac sa však teším z tímového titulu pre Audi. Všetko sa obrátilo k dobrému a bola to vynikajúca sezóna. Nikdy sa nevzdávame a zisk tímového titulu po takomto neuveriteľnom návrate to dokazuje najlepšie. Chlapci v garáži, ale aj všetci ostatní pracovali naozaj veľmi tvrdo. Vždy hovoríme to isté, ale ja som hrdý na to, že Audi pôsobí vo Formule E. Veľmi sa trápi, udržiava si hlavu hore a v posledných pretekoch vyhrá o dva body. Je to jednoducho neuveriteľné,“ neskrýval radosť di Grassi.

foto: Audi AG

Vydarený newyorský víkend má za sebou aj Daniel Abt, ktorý na sobotné druhé miesto nadviazal včerajšou treťou pozíciou. V konečnom hodnotení je piaty. „Mali sme veľký cieľ a dosiahli sme ho. To bol návrat. Som šťastný za celý tím a k nemu patria aj ľudia mimo trate, ale aj každý partner a zamestnanec v Ingolstadte, Neuburgu a Kemptene. Počas tohto víkendu sme získali štyri pódiá. Dosiahli sme niečo, čo sa nám doteraz nepodarilo. Každý môže byť super hrdý na prácu, ktorú sme počas sezóny spravili. Som vďačný a veľmi, veľmi šťastný. Teraz je čas na prestávku a potom sa pripravíme na piatu sezónu. Pred nami je veľká výzva.“

Z celkového víťazstva sa tešil športový riaditeľ Audi Dieter Gass. „Keď sme cestovali do New Yorku, bolo jasné, že by to mohla byť poriadna výzva. Že by to mohol byť thriller. Až do poslednej zákruty sme boli bez slov. Veľká vďaka patrí všetkým zamestnancom oddelenia Audi Sport, partnerom ABT a Schaeffler. Toto strhujúce finále bolo skutočne elektrizujúce.“

foto: Audi AG

Audi dosiahlo svoj najväčší úspech vo Formule E, ktorý prišiel hneď v prvej sezóne pod vedením Allana McNisha. Ten bol bezprostredne po pretekoch vo vytržení. „Do poslednej sekundy a záverečnej zákruty sme si hrýzli nechty. Ale je to realita. Sme tímoví šampióni. Teraz Lucasa a Daniela poriadne vyobjímam. Táto sezóna mala vrcholy i pády, oni však vždy išli naplno. Veľké „ďakujem“ smeruje aj do Nemecka. Skvelá práca.

Za víťazstvom Audi musíme hľadať aj šéf programu pre Formulu E. Tristan Summerscale pre e-racing365 opísal svoje pocity. „Myslím si, že to, čo sme dosiahli, je výnimočné.  Keď si uvedomíme, kde sme boli po Santiagu, tak je to skvelý návrat. Ukazuje to našu veľkú odolnosť. Lucas a Daniel boli brilantní a aj napriek nepriazni osudu ukázali, že sú veľkí profesionáli. Nikdy neboli nesústredení a niekoľkokrát preteky úplne ovládli.“

foto: © FIA Formula E
Audi: Sobotnú kontroverziu spôsobilo nedorozumenie

V sobotných pretekoch došlo medzi oboma jazdcami Audi k tvrdému súboju, po ktorom bol Daniel Abt odsunutý na druhé miesto. Nemecký pretekár bol po príjazde do cieľa očividne nahnevaný a frustrovaný, čo vôbec neskrýval. V nedeľu to však aspoň naoko vyzeralo o poznanie lepšie.

Abt po sobotných pretekoch pre Autosport prezradil, že nechápal di Grassiho konanie. Medzi dvojicou Audi došlo počas súboja k niekoľkým kontaktom. „Takmer každé kolo mi hovorili, aby som neriskoval a preto sme neriskovali. Preto som nepotreboval jazdiť na hrane. Tak znel príkaz z boxov. Žiaľ, zaplatil som za to.“

Brazílčan di Grassi, ktorý svoj manéver obhajoval ešte aj pred nedeľnými pretekmi, opísal pre rovnaký zdroj situáciu odlišne. „Nebola žiadna výzva až do konca prvej tretiny druhého úseku, keď sme museli šetriť energiu. Tak to bolo.“

Šéf stajne McNish doplnil, že Abt pochopil celú situáciu nesprávne. „Bola to nesprávna komunikácia alebo nedorozumenie, pretože žiadna správa neprebehla. Počul som to od Daniela a povedal mi to aj sám, ale je to nedorozumenie na jeho strane. Jasné, že sme nechceli, aby vzájomne riskovali, ale nebol tam príkaz. Ten prišiel až neskôr. Bolo to niečo ako – chlapci, držte sa.“