Berlín: Piloti sa trápili s povrchom a dĺžkou trate na letisku Tempelhof

Berlín - piloti - monoposty - Julius Bär

Dvojitá Berlín ePrix priniesla veľký vzostup stajne Mahindra Racing. V sobotu triumfoval Felix Rosenqvist a v nedeľu sa pred švédskeho nováčika dostal iba Sébastien Buemi na Renaulte. Práve mladý pilot indickej stajne získal počas víkendu v nemeckej metropole najviac bodov a v celkovom poradí sa dostal už na tretiu pozíciu za dvojicu Buemi – Lucas di Grassi. Prinášame vám vyjadrenia pilotov a šéfov tímov po víkende v Nemecku.

Piloti a šéfovia tímov sú zoradení podľa súčtu získaných bodov v oboch pretekoch

Piloti

Felix Rosenqvist, Mahindra Racing, 46b, 1. a 2. miesto.

Po sobote: „Konečne prišiel deň, keď sme vyhrali preteky! Zdá sa mi, ako keby to trvalo dlho aj napriek tomu, že zažívam len svoju prvú sezónu vo Formule E. Celý rok sme boli veľmi blízko. Dnes nám vyšlo všetko. V kvalifikácii sme urobili malú chybu, ktorá nás odsunula na tretie miesto na štarte. Aj tak to bol ale perfektný deň. Autá boli fantastické. Ako tím sme sa k týmto pretekom postavili pokojnejšie. V tejto časti sezóny sa dostávame do správneho rytmu a dnes sa cítime ako víťazi. Nebolo to zvláštne stáť na najvyššom stupienku. Máme na konte tri pódiové umiestnenia po sebe, čo je skvelá odmena pre všetkých tvrdo pracujúcich chalanov.“

Po nedeli: „Bol to veľmi dlhý a náročný víkend. Dali sme hlavy dokopy a bolo to takmer perfektné. Mali sme naozaj veľmi solídne auto. Na trati som sa cítil veľmi dobre a bez trestu to mohli byť dve víťazstvá. Bola to smola, že sa preteky skončili práve takto. Ako pilot to samozrejme nechcete, chceme bojovať na trati. Z hľadiska výkonu sme na tom veľmi dobre. Verím, že svoj náskok pred Nicom môžem zvýšiť, aby som v šampionáte skončil tretí a aby sme ako tím vybojovali druhú priečku. My sme tí, na ktorých sa teraz pozerajú.“

Lucas di Grassi, ABT Schaeffler Audi Sport, 36b, 2. a 3. miesto: „Bol to fantastický víkend s fantastickým pozadím. Ďakujeme všetkým fanúšikom za podporu. Myslím si, že popri Mexiku to bola najlepšia atmosféra. Dve trofeje počas víkendu sú skvelým výsledkom. Nemôžeme však tajiť skutočnosť, že potrebujeme pracovať enormne tvrdo, aby sme zredukovali náš deficit v celkovom poradí.“

Sébastien Buemi, Renault e.dams, 25b, diskvalifikácia a 1. miesto.

Po sobote: „Samozrejme, sme sklamaní. Po slabej kvalifikácii som v pretekoch odviedol skvelú prácu a finišoval na piatom mieste. Získal som tak veľa bodov, ako som len mohol. Prišlo však moje vylúčenie.“

Po nedeli: „Na štarte pretekov som si zaistil druhé miesto a od tej chvíle som jazdil bezchybné preteky. V prvej zákrute som mal ľahký kontakt a chvíľu som sa obával, či mi táto časová strata nebude na konci pretekov chýbať. Do pretekov som vstúpil tak ako obvykle a dúfal som, že v druhom aute budem ešte konkurencieschopnejší. V prvej časti som sa snažil držať Felixovho tempa tak, aby som od neho nebol príliš ďaleko a aby som bol zároveň na čele balíka. Napriek dobre zvládnutej výmene auta a FanBoostu som sa pred neho nedokázal dostať. Rád by som mu poslal veľké gratulácie za jeho výkon v oboch pretekoch.“

Rosenqvist - Buemi a di Grassi

José María López, DS Virgin Racing, 22b, 4. a 5. miesto.

Po sobote: „Bol som veľmi pomalý na štarte, čo ma stálo čas. Potom sa však jazdci Mahindry odpútali, takže celkovo je to dobrý výsledok. V niekoľkých posledných pretekoch sme boli z hľadiska rýchlosti konzistentní. Potrebujeme krok navyše, ale ak pôjdeme týmto smerom, tak sa dočkáme zaslúženého víťazstva.“

Po nedeli: „Tím odviedol počas posledných pretekov skvelú prácu a vieme, že z pohľadu rýchlosti to môže byť ešte lepšie. Každý pracoval veľmi tvrdo a aj preto odchádzame s dobrou porciou bodov.“

Daniel Abt, ABT Schaeffler Audi Sport, 20b, 6. a 4. miesto: „Samozrejme, túžil som po pódiu, keďže sa mi to minulý rol v Berlíne podarilo. Aj napriek tomu som v pretekoch zažil množstvo zábavy a zviedol som niekoľko náročných súbojov. S pretekmi a bodovou žatvou som spokojný.“

Nick Heidfeld, Mahindra Racing, 16b, 3. a 10. miesto.

Po sobote: „Som v siedmom nebi. Teším sa z tímového výsledku a aj z môjho ďalšieho pódia. Mal som ďalší dobrý štart a v prvej zákrute som získal niekoľko miest. V druhej časti som mal lepšiu rýchlosť, dotiahol som sa na di Grassiho, ale nevedel som ho predbehnúť. Mám zmiešané pocity. Pre tím je to veľká odmena. Ja sa takisto nemôžem sťažovať, keďže som na pódiu.“

Po nedeli: „Bol to deň plný sklamania. Mal som dobrý štart aj napriek problémom so senzorom v kvalifikácii, ktorý spôsoboval, že keď som na to šliapol, tak akcelerácia neprišla. Naopak, keď som dal preč nohu z pedálu, tak auto akcelerovalo. Naša stratégia bola tlačiť na to od začiatku pretekov. Získal som niekoľko pozícii a v prvej časti sme na tom boli dobre aj z pohľadu spotreby energie. Počas zastávky v boxoch sme s Felixom takmer kolidovali. Keďže som vedel, že je v dobrej pozícii, obetoval som svoju zastávku, aby som mu pomohol opustiť boxy čo najskôr. Potom som sa opäť dostal pred niekoľko áut vďaka dobrej rýchlosti. Je to trochu trpké, pretože viem, že sme mohli získať viac ako desiate miesto a jeden bod.“

Nicolas Prost, Renault e.dams, 14b, 5. a 8. miesto.

Po sobote: „Mali sme zvláštne ráno. V druhom meranom tréningu som mal problém, ktorému Séb čelil v kvalifikácii, ale v pretekoch bolo všetko veľmi dobré. Na začiatku pretekov som sa zasekol v premávke a Jean-Éric Vergne ma výrazne blokoval. Myslím si, že z hľadiska rýchlosti sme mali bojovať o prvú trojku. Celá naša sezóna je takáto. V pretekoch sme veľmi dobrí, ale v kvalifikácii nie. Šampionát je v tejto chvíli veľmi tesný. S výsledkom som spokojný. Dal som do toho všetko, aby som dosiahol maximum.“

Po nedeli: „Bol to trochu frustrujúci deň. Ráno sme mali počas oboch meraných tréningov dobrú rýchlosť, ale v kvalifikácii sa nám nedarilo. Do pretekov som vstúpil pozitívne a dostal som sa pred Mitcha, Olivera a Sama. Po výmene áut som však o niekoľko miest prišiel, pretože ma zablokoval nebezpečný výjazd vozidiel Mahindry. Potom som už nedokázal predbiehať. Takže ôsme miesto nie je dobrý výsledok, pretože podľa mňa sme dnes mali minimálne na piatu priečku.“

López, Vergne a Bird

Jean-Éric Vergne, Techeetah, 12b, 8. a 6. miesto.

Po sobote: „Naša garáž je pri vjazde do boxov, preto pre mňa bolo náročné všimnúť si prichádzajúce autá. Škoda, že sme dostali penalizáciu. Nehľadiac na to, škoda, že som sa nedostal do Super Pole. V pretekoch som spravil maximum. Piate miesto bez trestu odráža našu dnešnú rýchlosť. Zanalyzujeme dáta, aby sme lepšie pochopili tento drsný povrch. To je kľúčové k pochopeniu trate.“

Po nedeli: „Prvé auto bolo veľmi dobré a mohlo mať doviezť na pódium. Výmena áut bola v poriadku, ale náhle som cítil, že regenerácia bola v druhom aute horšia, čo mi sťažovalo súboje. Prešetríme to po pretekoch. Máme však zopár cenných bodov a som si istý, že do New Yorku sa vrátime silní.“

Sam Bird, DS Virgin Racing, 12b, dve 7. miesta.

Po sobote: „Nebolo to ideálne popoludnie a počas zastávky v boxoch sme stratili niekoľko pozícii. Tvrdo sme pracovali na to, aby sme sa dokázali opäť vzchopiť, ale nedokázali sme získať stratené pozície.“

Po nedeli: „Škoda, že sme dnes nezískali viac, ale celkovo som s bodmi spokojný. Tím mi dal dobré auto. Musíme sa však pozrieť na spotrebu energie a nájsť zlepšenie pred nasledujúcimi pretekmi.“

Oliver Turvey, NextEV NIO, 3b, 10. a 9. miesto: „Škoda, že sme sa vôbec nedostali do Super Pole, keďže sme boli veľmi blízko, najmä v nedeľu som o postup prišiel len o desatinu sekundy. Trať nášmu balíku nevyhovovala. Napriek tomu som sa snažil zajazdiť čo najlepšiu kvalifikáciu a dostať nás čo najviac dopredu. Výsledok nie je ideálny, ale nazbierali sme tri body, čo je primeraný výsledok vzhľadom na výzvy, ktorým sme čelili.“

Maro Engel, Venturi Formula E, 3b, 9. miesto a nedokončil (bod získal za najrýchlejšie kolo nedeľných pretekov): „Ďakujem všetkým za podporu. Neboli to úplne také preteky, aké sme chceli, ale teším sa z najrýchlejšieho kola pretekov.“

Mitch Evans, Panasonic Jaguar Racing, 1b, nedokončil a 17. miesto (bod získal za najrýchlejšie kolo sobotných pretekov).

Po sobote: „So štartom som bol veľmi spokojný. Získal som niekoľko priečok, ale potom som sa ocitol v bariérach pri vjazde do tunela. V tej chvíli sme našu stratégiu prepli na získanie väčšieho odstupu a snahu o najrýchlejšie kolo pretekov. Podarilo sa to, čo je veľmi pozitívne.“

Po nedeli: „Bol to pre mňa zmiešaný deň. V tréningoch som sa trápil pri hľadaní správneho nastavenia. Nemal som toľko príležitostí, ako som si včera prial. Potešilo ma moje dobré kvalifikačné kolo, čo sa ráta. Mohol som zabojovať o piatu bodovanú priečku v sérii. Pri výmene áut bolo moje druhé auto v neutráli a to oneskorilo môj výjazd, takže som sa zaradil za Adama. Od tej chvíle sme išli naplno a získali ďalšiu pozíciu. Po ďalšie body sa vrátime do New Yorku. Už sa neviem dočkať pretekov v Brooklyne.“

Berlín - štart

Nelson Piquet ml., NextEV NIO, 0b, dve 12. miesta: „Vedeli sme, že to pre nás bude náročný okruh a sme sklamaní, že si z Berlína neodnášame body. Dnes sme sa snažili o najrýchlejšie kolo pretekov, ale nemali sme na to dostatok príležitostí. Sústredíme sa na ďalšie preteky a dúfame, že trať v New Yorku nám bude sedieť lepšie.“

Stéphane Sarrazin, Techeetah, 0b, 11. a 14. miesto.

Po sobote: „Zablokovanie zadnej časti auta v kvalifikácii znamenalo, že som nedokázal zopakovať svoje veľmi dobré kolo z druhého meraného tréningu. Preto som musel štartovať viac zozadu. V pretekoch sa stále snažím dostať do rytmu. Pomaly som si zvykal a moji inžinieri ma usmernili, aby sme auto vylepšili.“

Po nedeli: „V pretekoch som odviedol dobrú prácu a bol som rovnako rýchly ako Jean-Éric, čo bolo pre mňa dobré. Počas výmeny áut sme mali problém s bezpečnostným pásom a stratili sme príležitosť bojovať o prvú desiatku. Potrebujeme pochopiť problém s vyrovnanosťou bŕzd, ktorý sme mali v kvalifikácii. Je to však sľubný štart v novom tíme. Viem, že to môže byť v ďalších pretekoch ešte lepšie.“

Jerome d´Ambrosio, Faraday Future Dragon Racing, 0b, dve 13. miesta: „Bola to ďalšia nezabudnuteľná a rušná skúsenosť s Formulou E. Teraz sa už pripravujeme na New York.“

António Félix da Costa, MS Amlin Andretti, 0b, 16. a 11. miesto: „Nedeľné preteky boli v porovnaní so sobotou veľkým zlepšením, ale neprišiel som sem preto, aby som bol spokojný s jedenástym miestom. Je dobré, že sa nikto v tíme neteší z toho, že sme mimo bodov. Máme ambíciu posunúť sa vpred. Poznáme naše limity, ale teraz ideme do New Yorku. Môžeme sa sústrediť na zlepšenia, ktoré sme počas tohto víkendu dosiahli.“

Adam Carroll, Panasonic Jaguar Racing, 0b, 14. a 16. miesto.

Po sobote: „Dnešok bol veľmi náročný. Išlo o doposiaľ najväčšiu vzdialenosť, akej sme čelili. Manažovanie bolo kritické. Je kľúčové dosiahnuť energetické ciele a jazdiť čo najefektívnejšie, inak sa trápite až do konca. Zažili sme mnoho pozitív, predovšetkým štart, kde sme získali niekoľko miest.“

Po nedeli: „Dnes sme sa trápili s nastavením. Kvalifikácia je vo Formule E kľúčová a my sme nedokázali zajazdiť reprezentatívne kolo. Museli sme vykonať množstvo práce, aby sme sa posunuli vpred, ale mal som skvelé prvé kolo, v ktorom som sa z devätnástej priečky dostal na štrnástu. V tomto roku sa učíme a môžeme byť hrdí na každý pozitívny krok. Tím získa množstvo hodnotných dát, ktoré odomknú náš potenciál pre ďalšie preteky.“

Tom Dillmann, Venturi Formula E, 0b, 18. a 15. miesto: „Sobota bola náročná. Mal som problém s výkonom, ktorý skončil penalizáciu. V Berlíne sme dúfali v lepší víkend. Podoba a dĺžka trate nám nevyhovovali.“

Robin Frijns, MS Amlin Andretti, 0b, 17. a 18. miesto: „Už predtým, ako sme sem prišli, sme vedeli, že to bude náročný víkend. A tak sa aj stalo. Sobota bola náročná a nedeľa takisto, aj keď António odviedol lepšiu prácu. Neviem, prečo mal v druhom aute o toľko navrch, takže sa pozriem na dáta a sústredím sa na New York.“

Loic Duval, Faraday Future Dragon Racing, 0b, 15. miesto a nedokončil: „Chlapci odviedli skvelú prácu, keď pripravili moje auto načas, vďaka čomu som stihol druhý tréning.“

Mahindra - Rosenqvist, Gill, Heidfeld

Predstavitelia tímov

Dilbagh Gill, šéf tímu Mahindra Racing, 62b (Rosenqvist: 1. a 2. miesto, Heidfeld: 3. a 9. miesto).

Po sobote: „Toto je historický medzník pre indický motoršport v oblasti otvorených štvorkolesových monopostov. Je to veľmi emotívny deň a veľká odmena pre celý tím, partnerov, fanúšikov a kolegov v Indii a na celom svete.“

Po nedeli: „Z tohto víkendu si môžeme vziať množstvo pozitív. Ukázalo sa, že pre víťazstvo musí všetko klapnúť a kým včera sme dosiahli na triumf, dnes sa o rozdiel postarala malá chyba. Felix odviedol počas oboch dní úžasnú prácu. Jeho jazda bola perfektná. S úctou hľadíme aj na Nicka. Jeho progres z 20. miesta na body bol majstrovským kúskom. Teraz sa budeme pripravovať na záverečné preteky sezóny.“

Hans-Jürgen Abt, šéf stajne ABT Schaeffler Audi Sport, 56b (di Grassi: 2. a 3. miesto, Abt: 6. a 4. miesto): „Myslím si, že si diváci užili dva fantastické dni v Berlíne. Gratulujem organizátorom. Moja vďaka patrí môjmu tímu, ktorý po náročných tréningoch bojoval o čelo a nepodľahol tlaku domácich pretekov. Dve trofeje, štyri bodované pozície a pole position so skvelým výsledkom, ktorý teší aj našich partnerov.“

Alain Prost, spolumajiteľ tímu Renault e.dams, 39b (Buemi: nedokončil a vyhral, Prost: 5. a 8. miesto).

Po sobote: „Bol to náročný deň plný sklamania, pretože v kvalifikácii sme mali problémy. V pretekoch to bolo celkom dobré, keďže sme skončili na piatom a šiestom mieste. Žiaľ, deň sa pre nás skončil zle, pretože Sébastien bol vylúčený z pretekov pre nepovolený tlak v pneumatikách. Bola to chyba z našej strany, ktorá nás stála naozaj veľa.“

Po nedeli: „Celý tím odviedol po včerajšku dobrú prácu. Jednou z našich silných stránok je to, že sa vieme dať dokopy. Rád by som pogratuloval celému tímu.“

Jean-Paul Driot, spolumajiteľ tímu Renault e.dams, 39b (Buemi: nedokončil a vyhral, Prost: 5. a 8. miesto): „Sme veľmi radi, že sme v Berlíne vyhrali. Počas posledných desiatich kôl sme neútočili, keďže sme vedeli, že Felix Rosenqvist dostane desaťsekundový trest. Po včerajšom sklamaní sme dnes vyhrali. Lucas di Grassi skončil tretí, vďaka čomu sme získali naspäť desať bodov, ktoré sme včera stratili. V hodnotení tímov sme sa trochu odpútali a pred pretekmi v New Yorku sme spokojní.“

Alex Tai, šéf tímu DS Virgin Racing, 34b (López: 4. a 5. miesto, Bird: dve 7. miesta).

Po sobote: „Po našom pódiu v Paríži tím tvrdo pracoval na zachovaní hybnosti v Berlíne. To sa ukázalo na našej rýchlosti, predovšetkým v kvalifikácii. Vieme, že máme rýchle auto.“

Po nedeli: „Dnešná stúpajúca teplota vzduchu a dĺžka pretekov sa postarali o náročné podmienky pre autá aj pilotov. My sme však spokojní s bodmi, ktoré sme získali. Je jasné, že rýchlosť máme, čo sme dokázali v kvalifikácii. Viem, že stajňa môže naďalej pracovať a zmeniť to na pódiové umiestnenia.“

Xavier Mestelan Pinon, šéf DS Performance, 34b (López: 4. a 5. miesto, Bird: dve 7. miesta).

Po sobote: „Je skvelé, že sme mali v Super Pole obe autá. Sústredíme sa na analýzu dnešných dát.“

Po nedeli: „Pre celý tím to bol dobrý víkend. Bolo super mať oboch pilotov v oboch Super Pole, čo len posilnilo našu pozíciu v šampionáte. Teraz chceme zlepšiť našu rýchlosť v pretekoch a v New Yorku bojovať o lepší výsledok.“

Bird, DS Virgin

Mark Preston, šéf stajne Techeetah, 12b (Vergne: 8 a 6. miesto, Sarrazin: 11. a 14. miesto).

Po sobote: „Jean-Éric len tesne neprešiel do Super Pole. Až do trestu to bolo v pretekoch v poriadku. Musíme zaviesť nové procedúry, aby sme sa uistili, že sa to už nezopakuje. Stéphanova pozícia na štarte neodrážala jeho potenciál, keďže v rýchlom kole sa mu zablokovala zadná časť auta. V pretekoch bojoval so svojimi protivníkmi veľmi dobre. Pokúsime sa vyriešiť jeho problém s pretáčavosťou.“

Po nedeli: „Jean-Éric má za sebou preteky dvoch tvárí. Mal potenciál na to, aby skončil tretí. Musíme prísť na to, ako sa zmenil balans jeho auta po zastávke v boxoch. Tento abrazívny povrch je však v kalendári jediný a nemyslím si, že nastavenia našich áut vyhovujú prostrediu s vysokou degradáciou. Stéphanove preteky na mňa spravili dojem, odviedol skvelú prácu. S energiou narábal veľmi dobre a získal niekoľko miest. Myslím si, že v New Yorku ho už uvidíte v normálnom režime. Som presvedčený, že bude konkurencieschopní a že budeme opäť bojovať o pódiá.“

Gérry Hugher, šéf stajne NextEV NIO, 3b (Turvey: 10. a 9. miesto , Piquet ml.: dve 12. miesta): „Tento víkend nám nepriniesol taký úspech, aký by sme v tejto fáze sezóny chceli. Okruh Tempelhof nevyhovoval charakteristikám nášho šasi. Obaja piloti i tím majú za sebou náročný víkend. Oliver zajazdil v nedeľu solídne preteky a získal dva majstrovské body. Pre dvojitými pretekmi v New Yorku sa sústredíme na silnejší výsledok v kvalifikácii i pretekoch.“

James Barclay, šéf stajne Panasonic Jaguar Racing, 1b (Evans: bod za najrýchlejšie kolo pretekov – nedokončil a 17. miesto, Carroll: 14. a 16. miesto).

Po sobote: „Teším sa, že naša bodová šnúra pokračuje a radujem sa aj z prvej trofeje vo Formule E. Vieme, že v kvalifikácii sme náš potenciál nevyužili naplno, čo je pre dobrý výsledok v tejto sérii rozhodujúce. Mitch a Adam získali na štarte niekoľko miest, ale, žiaľ, poškodenie Mitchovho auta nás prinútilo prepnúť stratégiu na najrýchlejšie kolo pretekov. Tím vyvinul neuveriteľnú snahu pri nastavovaní jeho druhého auta priamo počas pretekov. Adam mal čisté preteky a jeho manažovanie energie bolo dobré. Bez bezpečnostného vozidla a fázy FCY dosiahol maximum.“

Po nedeli: „Bol to náročný deň pre Jaguar, ale celý tím si môže vziať niekoľko pozitív. Boli sme spokojní s našim kvalifikačným tempom. Mitch dal dokopy skvelé kolo a zaznamenal doposiaľ našu najmenšiu stratu na pole position. Konkurencieschopní sme boli aj čo sa týka energie a rýchlosti. Žiaľ, Mitch dnes prišil o potenciálne body, keďže nastal problém s radením rýchlostí počas boxovej zastávky. Pre nás ako nový tím bolo náročné získať ďalšie body, ale domov odchádzame povzbudení. Po prílete domov sa budeme okamžite sústrediť na júlové preteky v New Yorku.“

Foto: Alastair Staley, Zak Mauger, Sam Bloxham (LAT)