Bolo by zaujímavé vyskúšať si Formulu E, tvrdí Richard Gonda z BMW

Richard Gonda
foto: Sophidea

Richard Gonda patrí medzi najväčšie hviezdy slovenského motoršportu. Naposledy sme sa s ním zhovárali v roku 2015 počas druhej sezóny Formuly E. Od tej doby sa dianie v šampionáte výrazne posunulo a tak sme 25-ročného Banskobystričana vyspovedali opäť. Gonda momentálne pôsobí v šampionáte International GT Open, kde háji farby českého tímu Šenkýř Motorsport. Ten sa len nedávno stal juniorským tímom továrenského BMW.

Formula E má za sebou prvú sezónu s autami druhej generácie. Ako ju hodnotíš?

Priznám sa, že som nemal veľa času na sledovanie pretekov. Nová generácia áut mi je sympatická, pretože zvládne celé preteky. Je to pozitívne. Takisto sympatická je pre mňa značka BMW, ktorá pribudla. Formula E je stále verná mestským okruhom, z čoho vyplývajú zaujímavé súboje a kontakty na trati. Z takýchto vecí diváci jasajú.

V roku 2016 si absolvoval úspešné testy Indy Lights s tímom Andretti. Ten je stále súčasťou Formuly E prostredníctvom továrenského tímu BMW. Momentálne sedíš za volantom BMW v tíme Šenkýř Motorsport. Máš spojitosť s dvomi značkami, ktoré spolu riadia tím Formuly E. Neláka ťa Formula E?

Určite ma láka. Rád by som si vyskúšal techniku a trate. Bolo by zaujímavé to skúsiť. Neviem, či by to bolo pozitívne alebo negatívne, ale ak by sa naskytla šanca, tak by som sa do tohto auta rád posadil.

Nová sezóna štartuje v novembri v saudskoarabskom Rijáde. Každý je zvedavý na príchod Mercedesu a Porsche. Čo očakávaš od týchto dvoch legiend motoršportu.

Myslím si, že z hľadiska výkonnosti by to mohlo byť podobné ako v prípade BMW, ktoré síce dlhšie nebolo aktívne v F1, ale spojilo sa s Andretti, kde je nesmierna úroveň skúseností. Mercedes je silná značka v F1. Budú to mať veľmi ťažké, tlak na nich bude veľký. Nebude jednoduché správne rozložiť tím a ľudí tak, aby boli oba tieto významné projekty úspešné. Na druhej strane, vedia, ako to majú robiť. Vidíme to v F1. Neočakávam, že by sa vo Formule E nejako výrazne trápili. Môže to byť pre nich veľký prínos.

Zvládne podľa teba Porsche prechod do Formuly E?

Porsche je stálica vo svete motoršportu, rovnako ako Mercedes a BMW. Takisto vedia, ako to majú robiť. Boli veľmi úspešní v gétéčkach a LMP. Budú rovnako veľmi silní.

Stoffel Vandoorne, Neel Jani, Sam Bird, Felipe Massa, Brendon Hartley, Sébastien Buemi, Jerome d´Ambrosio, Lucas di Grassi, António Félix da Costa, Mitch Evans, Robin Frijns, André Lotterer, Oliver Rowland, Jean-Éric Vergne a Pascal Wehrlein. To sú len niektorí piloti pre budúci ročník. Čím si vysvetľuješ fakt, že sa takéto mená silou mocou tlačia do Formuly E?

Je to jednoducho zaujímavé. Chcú si vyskúšať niečo nové. Dôležitejšie je však to, že je to atraktívne pretekanie aj pre diváka, pre tím a jazdca. Ste na očiach a aj vďaka tomu sú kontrakty vo Formule E dosť výhodné. Je prirodzené, že na to len málo jazdcov povie nie.

Len pred pár dňami sa skončil prvý ročník čisto ženskej série W Series. Formula E sa snaží o príchod žien do motoršportu a jednou zo zástankýň tohto kroku je manželka Tota Wolffa, Susie Wolffová, ktorá je šéfkou tímu Venturi. Patria podľa teba ženy na pretekárske okruhy?

Nevidím v tom žiadny rozdiel. Žien je samozrejme menej. Je to ale asi prirodzené, pretože sú to predovšetkým chlapci, ktorí pomáhajú otcovi doma v garáži. Dievčatá robia zväčša niečo iné. Ich základňa je trošku menšia. Tak, ako sa postupne filtrujú chalani a ďalej idú len niektorí, tak je to aj u dievčat. Úplne rozumiem myšlienke vytvoriť čisto ženskú sériu, ale aj keby sme mali jazdiť dohromady, tak mi to príde úplne v poriadku.

Aké sú z tvojho pohľadu pozitíva a negatíva série?

Formula E má v oblasti marketingu čo povedať. Je dobre vymyslená. Je v centre diania, v centre veľkých miest. Je takisto dobré, že máme zastúpenie eko-motoršportu, na čo sa nabaľuje vývoj technológie a techniky, aby to bolo čo najefektívnejšie. A je jedno či budeme v budúcnosti  jazdiť na elektrinu, vodík alebo benzín. Bude to efektívnejšie práve preto, že sa to testuje v pretekoch. Pre niektorých je negatívom fakt, že prítomnosť Formuly E uberá pozornosť a financie iným disciplínam. Ale táto výčitka nie je na mieste.

Pošuškáva sa, že F1 do budúcna zvažuje prechod na elektrické motory. Formula E má do roku 2039 exkluzívnu licenciu od FIA o tom, že iba ona môže používať elektromotory. Je podľa teba budúci prechod F1 na elektrinu aspoň trochu reálny?

V F1 sa veci dejú veľmi rýchlo a nečakane. Ťažko odhadovať taký veľký časový horizont. Kto vie, ako budú vyzerať v danom roku autá a ako bude vyzerať celý svet.