Buenos Aires: Prevaha Renaultu i napätie medzi pilotmi Dragonu

Sébastien Buemi, Alain Prost, Jean-Paul Driot - Renault e.dams - Buenos Aires

Vo včerajšej Buenos Aires ePrix sa z víťazstva radoval obhajca titulu Sébastien Buemi. Švajčiarsky jazdec vo farbách tímu Renault e.dams dosiahol už tretí triumf v sérii, čím stanovil nový rekord vo Formule E. Takto vyzerá priebežné poradie pretekárov a stajní po pretekoch v Argentíne. Počas pretekov zaujala okrem súboja o špicu aj kontroverzia v tíme Faraday Future Dragon Racing. Jeho jazdci Loic Duval a Jerome d´Ambrosio zviedli ostrý súboj, po ktorom sa z lepšieho umiestnenia tešil Duval. Druhý menovaný sa následne sťažoval u šéfa americkej stajne Jaya Penskeho. Prinášame vám vyjadrenia pilotov a predstaviteľov stajní.

Piloti

Všade samý Renault

Sébastien Buemi, Renault e.dams, 1. miesto: „ Bol to veľmi dobrý víkend a je to úžasný pocit. Mal som zrejme lepší štart ako Jean-Éric, ale v prvej zákrute som sa ešte nepokúšal o útok. Keď som videl, že som o čosi rýchlejší, tak som sa chopil šance. Nebolo to také jednoduché, ako to možno vyzeralo. Dnes som sa okrem tepla musel vyrovnať s ďalšími faktormi. Predovšetkým s teplotou batérie. Takže po štarte pretekov som niekoľko kôl jazdil zľahka, aby som zistil, ako sa to vyvíja. Mali sme dostatočne dobré tempo na to, aby sme sa dostali pred ostatných pilotov. Musím dodať, že som mal všetko pod kontrolou. S druhým autom sme mali viac problémov s brzdami, takže bolo náročné ho ovládať. Auto nebrzdilo rovno. V tejto kategórii nie je základom mať veľký náskok, pretože ak využijete priveľa energie, tak môže prísť bezpečnostné vozidlo a celá energia i náskok sú preč. Najlepšou vecou je mať malú výhodu, vďaka ktorej ste v bezpečí, takže ak aj urobíte chybičku, môžete sa vrátiť späť. Je dobré, že máme bodový náskok, pretože kvôli WEC o nejaké body prídem. Dúfajme, že to takto bude pokračovať i v ďalších pretekoch.“

Jean-Éric Vergne, Techeetah, 2. miesto: „Samozrejme, že som veľmi šťastný. Sme nový tím a vzišli sme prakticky z ničoho. Na rozdiel od ostatných tímov sme nemali žiadne testy. Nové začiatky, noví inžinieri, nová pohonná jednotka, nové všetko. Vyriešili sme problémy z Hongkongu a Marakéšu. Myslím si, že celý tím odviedol fantastickú prácu, všetci pracovali naozaj veľmi tvrdo, občas aj celú noc. Nakoniec sa to oplatilo. Mal som dobré auto a som nesmierne šťastný, takže veľká vďaka patrí stajni. Ak dokážeme zvládnuť takýto víkend bez chýb, tak som presvedčený, že sa môžeme sústrediť na víťazstvo.“

Sébastien Buemi, Jean-Éric Vergne a Lucas di Grassi

Lucas di Grassi, ABT Schaeffler Audi Sport, 3. miesto: „Je to pre mňa česť, že som tu dnes mohol jazdiť. Buenos Aires má jeden z najlepších okruhov v kalendári, aj vďaka skvelým fanúšikom. Dnes som sa ocitol medzi bezkonkurenčnými Renaultmi. Predo mnou Buemi a Vergne, za mnou Prost. To sú presne tí súperi, ktorých chcem poraziť. Nakoniec to bol pre nás dobrý víkend. Je jasné, že nedosahujeme tempo Renaultu. V porovnaní so Sébom to bolo u mňa opačne. Moje prvé auto bolo neporiadne, išlo kade-tade, bolo pretáčavejšie, než som čakal. Celkovo malo nedostatok priľnavosti, nedokázal som ho riadiť. Skúšal som s ním dôjsť do boxov a po zmene bolo druhé auto v poriadku. Dokázal som sa dotiahnuť na Nica a dostať sa pred neho. Trochu som zmenšil stratu na JEVa. Je to súčasť tohto šampionátu. Autá sa občas menia kvôli akémukoľvek malému detailu. Každá takáto vec môže spôsobiť veľké rozdiely.“

Nicolas Prost, Renault e.dams, 4. miesto: „Boli to pre mňa veľmi dobré preteky. Na štarte som stratil jednu pozíciu, ale potom som sa prehryzol cez autá predo mnou. Bol som spokojný s tempom prvého auta a dostal som sa aj pred Lucasa. V druhom to už také dobré nebolo a o pozíciu som prišiel. Po pretekoch som si myslel, že sa o jedno miesto posuniem nahor, ale nestalo sa tak. Rozdiel medzi tretím a štvrtým miestom nie je dôležitý len kvôli egu. Relevantnejšie sú body. Môj štart do sezóny bol celkom dobrý, ale musím vyrieši problém, ktorý spočíva v kvalifikáciách. Neviem, prečo mi to nefunguje. S lepším miestom na štarte by som mohol bojovať pravdepodobne o pódium. To je mojím cieľom pred Mexikom. “

Napätie v stajni FF Dragon Racing

Nelson Piquet ml., NextEV NIO, 5. miesto: „S dnešnými pretekmi som vcelku spokojný, ale stále musíme pracovať na odstránení detských chorôb. Musel som dávať veľký pozor na auto, neustále som riešil teplotu batérie a bránil som svoju pozíciu. Sme však na správnej ceste a nie sme ďaleko od čela.“

Loic Duval, Faraday Future Dragon Racing, 6. miesto: „Keď človek štartuje v strede poľa a musí doháňať stratu, tak sú preteky vždy akýmsi kompromisom. Našťastie, táto trať ponúka dobre možnosti na predbiehanie, čo som si dnes skutočne užil. Od začiatku ročníka je naše tempo v pretekoch dobré, takže uvidíme, ako nám to pôjde v Mexiku. Naše auto má určite potenciál na výsledok v prvej päťke. Na začiatku druhého úseku som dostal správu, že Jeromovi zostalo viac energie ako mne, čo je normálne, keďže som v prvej časti odjazdil o kolo menej. V doterajších vzájomných súbojoch som bol väčšinou naozaj opatrný. Tento víkend som bol ale práve ja v pozícii, že som bol konkurencieschopný a mal som menej energie na boj. Vždy nechávam dostatok priestoru, ale samozrejme, že sa nechcem nechať obehnúť ľahko. Dokázal som sa mu vyrovnať úrovňou energie a na konci som bol schopný útoku.“

Daniel Abt, ABT Schaeffler Audi Sport, 7. miesto: „Skvelé preteky, v ktorých som sa zo šestnásteho miesta prebojoval na siedme. Dobré auto, dobrá stratégia, dobrá zastávka v boxoch. Ďakujem svojmu tímu. Bolo to najlepšie auto za posledné obdobie. Som veľmi spokojný.“

Jerome d´Ambrosio, Faraday Future Dragon racing, 8. miesto: „Dve kolá pred koncom som bol šiesty a nemal som žiadny dôvod skončiť ôsmy. Najmä keď mi chlapci ešte päť kôl pred finišom cez vysielačku povedali, aby som šiel v pohode a v prvom rade dokončil preteky. To isté povedali Loicovi, lenže dve kolá pred koncom to bolo bláznivé. Je to trochu škoda. Išlo o nedorozumenie alebo čo, proste neviem.“

Oliver Turvey, NextEV NIO, 9. miesto: „Z tohto víkendu si musíme zobrať pozitíva, s oboma autami sme sa dostali do Super Pole. V prvej polovici pretekov sme mali auto jazdiace na treťom mieste a to je dobrá pozícia.“

José María López, DS Virgin Racing, 10. miesto: „Užíval som si prienik balíkom priamo pred domácim publikom. Myslím si, že dnes sme dosiahli dobrý výsledok. Určite mám dobrý pocit z toho, že som mohol prísť do cieľa aj na piatom alebo šiestom mieste. Auto má potenciál a my ho budeme naďalej zdokonaľovať. Pred ďalšími pretekmi ma to patrične motivuje.“

Chyby, kolízie, zlyhania…

António Félix da Costa, MS Amlin Andretti, 11. miesto: „Dnes so sebou nie som spokojný. Chyby z mojej strany nám popri technických ťažkostiach skomplikovali deň. Sústredíme sa na to a vrátime sa. Ďakujem chlapcom z tímu. Moji mechanici dnes boli skvelí. Opravili zničené auto a dostali ma na trať.“

Stéphane Sarrazin, Venturi GP, 12. miesto: „Minulý rok som v Buenos Aires získal pole position a teraz nie som vôbec spokojný. Na druhej strane, mestské okruhy vždy ponúkajú šancu na dobrý výsledok, ak je dobrá stratégia a potrebná rýchlosť. Mohli sme dosiahnuť lepší výsledok. Súboje však boli veľmi tvrdé a bolo to o neustálom posúvaní sa vpred a vzad. Nakoniec som sa do prvej desiatky nezmestil.“

Mitch Evans, Panasonic Jaguar Racing, 13. miesto: „Škoda, že som po štarte z dobrej pozície nedosiahol na body. Vnímame však pozitívne kroky vpred. Len tak ďalej.“

Robin Frijns, MS Amlin Andretti, 14. miesto: „ Mali sme problém s energiou. Snažil som sa nasledovať chlapcov na čele a takisto udržať jazdcov za mnou. Moja spotreba však bola privysoká, takmer každé kolo. Zdá sa, že ostatní sú počas pretekov rýchlejší. “

Nick Heidfeld, Mahindra Racing, 15. miesto: „Som sklamaný, že sme skončili za bodovanými pozíciami. V tréningoch sme boli silní, ale kvalifikácia nebola optimálna. Stále sme však mali šancu získať body v pretekoch. V prvom úseku som odjazdil dvadsať kôl, čo bolo o kolo viac, než pri zvyšku poľa. S väčším množstvom energie v druhom aute som sa na ostatných rýchlo dotiahol a mnoho z nich som predbehol. Žiaľ, nedodržali sme limit minimálneho stráveného času v boxoch. Išlo len o zlomok času, ale tieto pravidlá sú tu z bezpečnostných dôvodov. Po treste v podobe prejazdu boxovou uličkou som vyšiel na trať ako pätnásty. Takmer som sa dotiahol na vozidlá predo mnou, ale bolo už nemožné zlepšiť si pozíciu.“

piloti - Enel

Ma Čching-Chua, Techeetah, 16. miesto: „Nebol to dobrý deň. Mali sme problémy s brzdami, takže môj inžinier a mechanici sa to pokúšali vyriešiť. Počas kvalifikácie som nabúral, takže mechanici nemali dostatok času na riešenie komplikácii. Gratulujem JEVovi. Vždy bol výkonnostným meradlom pri tímových nastaveniach a zlepšeniach.“

Adam Carroll, Panasonic Jaguar Racing, 17. miesto: „ Štart neprebehol podľa predstáv. Mali sme problém a museli sme sa naň pozrieť. Prvý úsek pretekov bol náročný, pretože premávka bola značná. Následne sa to ale upokojilo a potom to už bolo dobre. Po zastávke v boxoch som odjazdil zopár dobrých kôl.“

Felix Rosenqvist, Mahindra Racing, 18. miesto: „Koniec pretekov bol trochu frustrujúci. V prvom úseku to šlo veľmi dobre a stratégia, ktorá mala šetriť energiu, fungovala. Z pohľadu času na kolo sme boli takisto dobrí. Plánovali sme umiestnenie v prvej päťke. Zamýšľali sme skutočne rýchlu druhú etapu, ale v boxoch sme mali poruchu, ktorá zapríčinila, že som sa nedokázal pohnúť. Jediná vec, ktorú sme tak mohli robiť, bola snaha zajazdiť najrýchlejšie kolo pretekov. Získali sme jeden bod, ale aj tak je veľmi frustrujúce prísť o dobrý výsledok. Dostali sme lekciu, ale nabudúce budeme chcieť opäť pódium. Teším sa na ďalšie preteky.“

Maro Engel, Venturi GP, nedokončil: „Nebol to náš deň. Je nepríjemné štartovať z posledných priečok a vedel som, že to bude náročné až do konca. Navyše som mal okolo seba pilotov, ktorí by bez nehôd zaznamenali lepšie štartové pozície. Po dobrom štarte došlo k vypnutiu elektroniky. Tím si zaslúžil lepší výsledok. Hor sa na ďalšie preteky!“

Sam Bird, DS Virgin Racing, nedokončil: „Dnešné preteky boli poriadne rýchle. Jerome d´Ambrosio mi vo vlásenke nenechal žiadny priestor, bol nedotáčavý a vytlačil ma do steny. Každopádne, s rýchlosťou auta na začiatku pretekov som bol spokojný. Dúfam, že v Mexiku City budem schopný opäť bojovať.“

Predstavitelia tímov

Spanilá jazda obhajcov

Jean-Paul Driot, šéf tímu Renault e.dams, 1. a 4. miesto: „Naše tretie víťazstvo v sezóne bolo veľmi dôležité, keďže v Buenos Aires sme doteraz nezvíťazili. Séb a Nico bodovali, čo znamená množstvo bodov pre tím. Táto sezóna je veľmi dlhá, takže sa ráta každý bod. V ďalšom priebehu možno nebudeme takí silní ako na začiatku ročníka. Každý v tíme pracoval dobre a jestvuje tu fantastická koordinácia medzi Renaultom a e.damsom. Mojím cieľom je mať istotu, že táto kohézia naďalej pokračuje.

Alain Prost, šéf tímu Renault e.dams, 1. a 4. miesto: „Dnešné víťazstvo je pre nás veľmi dôležité. Séb, Nico a tím podali skvelý výkon. Renault má mnoho argentínskych fanúšikov, ktorí navštívili ePrix. Bolo perfektné, že sme ich odmenili víťazstvom. Fanúšikovia sú veľmi vášniví a cenia si náš úspech. To dodáva kredibilitu celej technológii elektrických vozidiel Renaultu. Argentína je pre Renault veľkým trhom, takže to, čo sme tu dnes dosiahli, je pre tím veľkou odmenou. Je pôsobivé, ako tím spolupracuje. Práve preto sa nám takto darí. Máme však aj silného partnera v podobe spoločnosti HP, ktorá nám dodáva najnovšie technológie. To je v tomto vysoko konkurenčnom prostredí mimoriadne potrebné. Bol som veľmi spokojný s priebehom a kontrolou nad dnešným dianím. Je dôležité udržať si tento trend po zvyšok celej sezóny.“

Vincent Gaillardot, líder projektu Renault Sport: „Máme skvelé auto, silný tím a vynikajúcich jazdcov, takže táto kombinácia funguje veľmi dobre. Neustále sa snažíme o kontinuálne zlepšovanie v každom smere. Naši protivníci robia to isté. Pracujeme tvrdo, aby sme sa uistili, že zostaneme na špici. Bol to dobrý víkend, ale musíme viac zapracovať na kvalifikačnom tempe. Čelili sme niekoľkým výzvam kvôli vysokým teplotám. Počasie v Argentíne je jedným z najteplejších v kalendári. Boli sme dobre pripravení na rôzne poveternostné podmienky a nebolo až tak teplo, ako mohlo byť. Mali sme niekoľko možností stratégie pre prípad dažďa alebo extrémnej horúčavy. Mali sme všetko pod kontrolou.

Hans-Jürgen Abt, ABT Schaeffler Audi Sport, 3. a 7. miesto: „Gratulujem, Lucasovi, Danielovi a celému tímu za dobrý výkon. Nie je jednoduché byť po takej dlhej pauze fit a plne koncentrovaní. Ale zvládli sme to. To ale neznamená, že po zisku bodov budeme odpočívať. Už od pondelkového rána budeme pracovať na tom, aby sme v Mexiku mohli bojovať o víťazstvo.“

Sébastien Buemi, Alain Prost, Jean-Paul Driot

Súboje na hrane a poruchy…

Jay Penske, Faraday Future Dragon Racing, 6. a 8. miesto: „Piloti môžu medzi sebou tvrdo bojovať, aj keď sú tímovými kolegami. Ak však toho druhého vyradíte z pretekov kvôli prílišnej agresivite, tak vynecháte nasledujúce preteky. Jerome bol frustrovaný, pretože chcel skončiť šiesty. Je pretekár. Bol sklamaný z toho, že prišiel o dve pozície.“

Alex Tai, šéf stajne DS Virgin Racing, 10. miesto: „Pre Sama to bol náročný deň na trati. Preukázal skvelé tempo v tréningoch a som presvedčený, že ak by nemal kolíziu, tak by bodoval. Som nadšený pokračujúcim zlepšovaním sa Pechita. Pretekár v jeho vnútri bol dnes skutočne evidentný. Som si istý, že v tejto sezóne získa nejaké pretekárske ocenenia. Rád by som sa poďakoval DS Performance a našim inžinierom za pokračujúci progres z pohľadu tempa nášho auta. Ak si udržíme koncentrovanosť, tak sa výsledky dostavia.“

Xavier Mestelan Pinon, šéf DS Performance: „Boli to pozitívne preteky pre Pechita. Jeho schopnosť šetrenia energie v podobe neskoršej zastávky v boxoch ukazuje jeho progres ako pilota Formuly E už v jeho tretích pretekoch. Samov deň bol nešťastný. Jeho časy na kolo na začiatku pretekov, v kombinácii s neskorším tempom Pechita, dokazujú rýchlosť nášho auta.“

Gildo Pallanca Pastor, majiteľ tímu Venturi GP, 12. miesto: „Bol to víkend, počas ktorého sme nemali dostatok rýchlosti na zisk bodov. Teraz musí celý tím pracovať ešte usilovnejšie, aby rozpoznal a vyriešil problémy pred Mexikom. Tam chceme skončiť s oboma autami v top desiatke.“

Dilbagh Gill, šéf stajne Mahindra Racing, 15. a 18. miesto: „Náročný deň, napriek tomu máme najrýchlejšie kolo pretekov. Stále sme tretí v šampionáte a som presvedčený o tom, že v Mexiku budeme silnejší. Dnes to nebol náš deň. Sme sklamaní, pretože tento výsledok neodráža schopnosti Mahindry. Tréningy prebehli v poriadku, preukázali sme tempo, ale kvalifikácia je v tomto šampionáte naozaj dôležitá. Felix odjazdil fantastické preteky, dosiahol najrýchlejšie kolo. To sú miesta, na ktorých by sa monopost M3Electro mal nachádzať. Nickova stratégia bola takisto veľmi dobrá. Ak by nedošlo k pochybeniu s časom počas jeho zastávky v boxoch, tak mohol po štarte z dvanáste miesta skončiť siedmy. Musíme sa dívať na ďalšie preteky v Mexiku City a pokračovať vo vytýčenom cieli, ktorým je pódium.“

Foto: Alastair Staley, Zak Mauger a Sam Bloxham (LAT), FIAFormulaE.com