Čo prinesie Roborace?

Ako sme už skôr informovali, už od tretej sezóny bude Formula E sprevádzaná podpornou sériou s názvom Roborace, v ktorej budú súperiť bezpilotné vozidlá. Stane sa tak vďaka spojeniu elektrickej súťaže a investície vo výške pol miliardy amerických dolárov.

Alejandro Agag - Punta del Este - gala„Podľa mňa, automobilový priemysel smeruje do troch strán: elektrickej, prepojenej a bezpilotnej,“ myslí si šéf Formuly E, Alejandro Agag. „Elektrickí už sme. Fajn. Potrebujeme byť viac prepojení. Pracujeme na to. A potom – bezpilotní. Ohlásili sme Roborace, čo je skvelým prídavkom do nášho balíka. Umiestni nás to tam, kam smeruje budúcnosť, keď do nej priemysel investuje miliardy.“

V súčasnosti sa hovorí predovšetkým o autonómnych vozidlách, ktoré vyvíja viacero svetových spoločností. Práve Roborace môže byť spojivom medzi nadšencami bezpilotných vozidiel a širokou verejnosťou. V tejto súvislosti sa vyjadril ruský obchodník Denis Sverdlov, ktorého firma Kinetik investovala do podpornej série nemalé peniaze a stojí aj za elektrickým nákladiakom – Charge.

Sverdlov najprv definoval podobu Roborace: „Je to svetový šampionát bezpilotných vozidiel, partnerstvo medzi Kinetikom a Formulou E. Roborace ja šancou na uskutočnenie revolúcie v automobilovom sektore. Poskytne súťažnú platformu pre riešenia autonómnej mobility, ktorá je momentálne vyvíjaná veľkými automobilovými a technologickými hráčmi, rovnako aj univerzitami. Séria bude regulovania Medzinárodnou automobilovou federáciou.“

V novej sérii bude súťažiť desať tímov, ktoré budú pôsobiť v podpornej súťaži Formuly E. Prvé preteky sa očakávajú v priebehu tretej sezóny, niekedy medzi októbrom 2016 a letom 2017. Do série by mohli vstúpiť tímy Formuly E, ale Sverdlov skôr očakáva nové talenty, ktoré Roborace priláka: „Predpokladáme, že tu uvidíme nové tímy, ktoré ešte neboli súčasťou FE. Je to jedna z hlavných ciest, po ktorých chceme ísť, ak chceme Formule E a divákom priniesť niečo odlišné. Takisto dúfame, že Roborace sa zúčastnia aj tímy Formuly E.“

ROBORACE„Tímy si prinesú vlastné algoritmy potrebná pre bezpilotné pretekárske vozidlo a rovnako aj korešpondujúci softvér, ktorý by mal pracovať v rámci tejto platformy. Radi by sme videli všetky spoločnosti, ktoré by pracovali na bezpilotnej technológii. Niektoré sú dobrodružnejšie ako iné. Niektoré chcú demonštrovať svoje schopnosti a predviesť bezpilotnú technológiu v extrémnych podmienkach,“ priznáva Sverdlov.

Ruský obchodník sa vyjadril aj k finančnej stránke veci: „Odhadujeme, že minimálnou požiadavkou na naplnenie potenciálnych pretekov bude milión dolárov. Tímy by si autá na preteky mohli kupovať. Výnimkou je stajňa podporovaná priamo zo strany Roborace.

„Hneď ako budú vozidlá bezpilotné, Roborace bude pôsobiť ako katalyzátor bezpilotných áut smerom ku každodennému životu,“ pokračuje Sverdlov: „Šampionát je platformou, kde budú tímy vzájomne súperiť vo vytvorení najlepšieho algoritmu, čím zlepšia efektivitu svojich vozidiel. Sme presvedčení, že tieto algoritmy vyvinuté a využité v extrémnych podmienkach môžu byť neskôr aplikované v bežných cestných podmienkach. Mohli by podporiť bezpečnosť a efektivitu všetkých vozidiel na svete.“

Šéfovia Kinetiku a elektrického šampionátu si myslia, že bezpilotná séria prinesie divákom vzrušenie: „Roborace ponúkne fascinujúce divadlo, keďže v nej budú súťažiť najlepšie mozgy, ktoré budú chcieť postaviť najefektívnejšie a najrýchlejšie pretekárske vozidlá na svete. Teraz bude sledovaný celý tím, nielen piloti,“ myslí si Sverdlov, ktorého doplnil Agag: „Sme prví, ktorí robia niečo také. Aj ostatní mohli ohlásiť bezpilotný šampionát. Ale neurobili tak. Neviem prečo. Možno na to nemysleli a možno sa len neodvážili. My však áno.“

Súčasťou moderných vozidiel sú rôzne asistenčné funkcie, ktoré sú v motoršporte zakázané, v bezpilotnej sérii to však platiť nemusí: „Samozrejme, tieto nástroje sú v motoršporte zakázané, pretože tam súperia živí piloti. V Roborace to bude konkurencia medzi umelo riadenými technológiami, takže všetky tieto aspekty by mali byť výhodami tímu. Tie ich použijú už podľa svojho uváženia,“ dodal na záver Sverdlov.

Zdroj: Current E, foto: FIAFormulaE.com

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *