Dokáže Formula E udržať „veľkých“ nemeckých konštruktérov na uzde?

foto: Formula E

Formula E zahájila v novembri svoju šiestu sezónu a opäť dosiahla progres nielen, čo sa týka výkonu, ale aj prostredníctvom zastúpenia známych konštruktérov.

V novom ročníku evidujeme medzi súťažiacimi dve nové nemecké značky – MercedesPorsche. Vo Formule E tak figurujú štyria „veľkí“ nemeckí konštruktéri, pretože od začiatku šampionátu je jeho súčasťou Audi, ktoré následne doplnilo BMW.

Štartové pole máme rovnomerne rozdelené na šesť stajní s nemeckými pohonnými jednotkami a šesť tímov s podporou „ostatných“ konštruktérov. Za „nemecké“ stajne považujeme okrem spomínanej štvorice – Audi, BMW, Mercedes a Porsche – aj Virgin, ktorý je zákazníkom Audi, a Venturi, ktoré využíva pohonné jednotky Mercedesu. Na druhom brehu máme šesticu – Nissan, Jaguar, DS, Mahindra, Dragon a NIO.

Mercedes má za sebou skvelý vstup do Formuly E, vedie priebežné poradie

Ešte pred štartom sezóny sa niektorí predstavitelia tímov obávali, či dokáže Formula E udržať aktuálne nízke náklady na úrovni, ktorá by umožňovala účasť aj menej solventných tímov. Na túto otázku odpovie až čas. Druhá obava sa týka možnej prílišnej dominancie „veľkých“ nemeckých značiek, ktorá sa v dvojitých saudskoarabských pretekoch naplno prejavila.

V piatok vyzeralo pódium pre víťazov nasledovne. Prvý bol Sam Bird z Virginu (motor Audi), druhý André Lotterer na Porsche a tretí Stoffel Vandoorne na Mercedese. V sobotu zvíťazil Alexander Sims na BMW pred Lucasom di Grassim na Audi a opäť tretím Vandoornom na Mercedese. Všetkých šesť miest tak obsadili jazdci využívajúci nemecké pohonné jednotky. Navyše, „nemecké“ stajne získali obe pole positions – v piatok i sobotu sa o to postaral ASims z BMW. Brit v sobotu dokonca zvíťazil, v piatok sa tešil Bird z Virginu.

Máme za sebou len dvoje pretekov, ktoré možno ešte úplne neodzrkadľujú reálny stav. Aj napriek tomu je však zaujímavá táto štatistika. Nemeckí konštruktéri a ich zákaznícke tímy zvyšok poľa bodovo úplne rozdrvili. Táto šestica nazbierala v prvých dvoch pretekoch 171 bodov – Mercedes 38, Virgin 36, BMW 35, Audi 26, Porsche a Venturi po 18.

Nissan atakoval pódium zásluhou Rowlanda, Buemi s poruchou, kolíziou a trestom

Na druhej strane, zvyšok utŕžil debakel, keď zaznamenal len chudobných 41 bodov. Výrazne menej úspešnú šesticu potiahol predovšetkým japonský Nissan, ktorý nazbieral 22 bodov. Osem bodov pridal britský Jaguar, sedem francúzsky DS a po dva indická Mahindra a americký Dragon. Čínska stajňa NIO nebodovala. Fakt, že najrýchlejšie kolá pretekov dosiahli Mitch Evans z Jaguaru a António Félix da Costa z DS Techeetah, je len slabou náplasťou.

To, či sa tento trend potvrdí aj v ďalšom priebehu sezóny, načrtne januárová Santiago E-Prix v Čile. Mnohých zaujíma, či budú o tituly bojovať konštruktéri z celého sveta, alebo či to bude v šiestej sezóne dominancia nemeckých značiek. Ak by sa potvrdil druhý variant, vyvstáva otázka, či v takomto šampionáte budú chcieť zostať konštruktéri zo „zvyšku sveta“. Uvidíme…