Elektromobily čoskoro dobehnú klasické autá a prekonajú ich, myslí si di Grassi

Lucas di Grassi
foto: Formula E

Lucas di Grassi je nielen bývalý šampión Formuly E, ale bol jedným z prvých jazdcov, ktorí testovali prvú verziu elektrického monopostu.

Brazílčan je známym bojovníkom za čistejšiu planétu a vo svojej rodnej krajine sa venuje viacerým projektom zameraným na udržateľnosť. Okrem iného je šéfom série autonómnych pretekárskych vozidiel s názvom Roborace.

Vo farbách továrenského tímu Audi absolvoval všetky doterajšie preteky Formuly E a v roku 2017 sa tešil zo zatiaľ jediného titulu v tomto šampionáte. Pre di Grassiho je podľa jeho vlastných slov Formula E viac ako len motošportová kategória. „Na začiatku takmer všetci jazdci označovali Formulu E za nezmysel. Rýchlo však zistili, že práve toto je budúcnosť. Videl som, kam sa priemysel presúva a vedel som, aká by mohla byť v budúcnosti Formula E dôležitá. Bez nej by som dnes mohol byť nezamestnaný.“

„Táto séria je pre mňa výnimočná, pretože som v nej od úplného začiatku a pomáhal som ju vytvoriť, spoločne s Alejandrom. Je pre mňa skutočným zdrojom pýchy, pretože som súčasťou niečoho, čo má veľký vplyv na prezentovanie dobrých a čistých technológií, ktoré pomôžu pri zabezpečení lepšej budúcnosti pre nás všetkých. Na trati je to jedna z najnáročnejších kategórií, v akých som kedy pôsobil. Autá sú veľmi podobné, okruhy nesmierne zložité a formát predstavuje pre psychiku veľkú záťaž. Víťazstvo je obrovskou výzvou,“ povedal skúsený pilot pre oficiálny web šampionátu.

Bol di Grassi naozaj prvým pilotom, ktorý si vyskúšal Formulu E? (Video)

Najmä posledné dni patria štvrtej sezóne 2017/2018, pretože práve tomuto ročníku sa venuje dokument And We Go Green, ktorý produkoval Leonardo DiCaprio a režírovala ho dvojica Fisher Stevens – Malcolm Venville. Bola to posledná sezóna s autami prvej generácie a di Grassi patrí medzi štyri hlavné postavy tohto dokumentu.

„Auto Gen1 muselo využívať dostupnú technológiu, keďže predtým nikto nevyvíjal pretekársky elektromobil. Preto bolo pomerne jednoduché, v skutku úplný základ. Bol tam však tím, ktorý ho mal vyvíjať a vylepšovať. Hneď ako sa uvoľnili technické obmedzenia, mohli sme vidieť okamžitý zlepšený výkon a efektívne riešenia. Päťročný vývojový program v reálnom svete si dáva za cieľ desaťpercentnú úsporu motorov v oblasti efektivity. Formula E to zvládla za jediný rok,“ pokračuje di Grassi.

„V štvrtej sezóne na nás čakala príprava na veľký krok v podobe príchodu Gen2, čo ste mohli vidieť vo filme. Ľudia sa do tej chvíle naučili tie najlepšie postupy, čo funguje a čo nie, preto mohol byť dosiahnutý veľký krok vpred. Prechod od dvoch áut k jednému bol obrovský krok. To isté, možno ešte vo väčšej miere, očakávam od príchodu Gen3 v nasledujúcich rokoch,“ priznal bývalý pilot F1.

Formula E zverejnila strhujúci dokument, ktorý produkoval Leonardo DiCaprio (Video)

V spomínanom dokument di Grassi povedal, že elektromobily by mali čoskoro dohnať výkon áut so spaľovacími motormi, dokonca ich prekonať. „Vývojom technológií dokážu elektromobily jazdiť dlhšie a rýchlejšie. Rýchlosť vývoja je neuveriteľná. Bod, keď budú elektromobily lacnejšie, bezpečnejšie a ľahšie ovládateľné ako autá so spaľovacími motormi, nie je ďaleko. Formula E tento proces urýchľuje. Spaľovanie nebude vedieť udržať krok.“

„Zámerom je vytvorenie lepšej, čistejšej a bezpečnejšej budúcnosti pre ľudstvo prostredníctvom inovácií a technológií. Ľudia budú prirodzene hľadať pohodlie, tie najlacnejšie a najlepšie riešenia. Preto potrebujeme vytvoriť technológiu, ktorá zaplní tento priestor. Potom bude najlepšie riešenie zároveň aj tým najudržateľnejším. Vyhrajú tak obe strany,“ pokračuje pilot továrenského tímu Audi.

Pre di Grassiho sú elektromobily niečím výnimočným a obdivuje ich už dlhé roky. „Začali ma zaujímať hneď po mojej prvej jazde v Las Vegas. Ohromil ma krútiaci moment a najprv som si povedal – prečo týchto áut nie je na cestách viac? Počas mojej kariéry som väčšinou jazdil vytrvalostné preteky a Formulu 1, takže je to úplne iné. Vo Formule E musíte byť neustále v strehu, nesmiete chybovať. Jedna chyba, ste v betónovej stene a máte po pretekoch. Je to mimoriadny tlak a veľmi ťažko sa to zvláda, keďže všetci máme súťaživé povahy.“

Naším ďalším cieľom vo Formule E je nulová uhlíková stopa, tvrdí di Grassi

„Vrcholom všetkého je, že okrem vecí, ktoré sú v pretekoch normálne – akcelerácia, jazda v správnej stope, pokusy o predbiehanie – musíte kontrolovať aj energiu. Svojich rivalov môžete donútiť k tomu, aby jej spotrebovali viac, keď sa ich snažíte predbiehať. Ak ste rozumný, tak môžete týmto spôsobom vytvárať tlak. Potom je tu, samozrejme, FanBoost a útočný režim. Počas 45-minútových pretekov tak musíme zvládať množstvo vecí,“ tvrdí rodák zo Sao Paula.

„Kombinácia stratégie, energetického manažmentu, komplexnosti, koncentrácie, malého priestoru pre chyby a súťažného tlaku robí Formulu E jedinečnou. Všetko sa mi to podarilo spojiť počas najúžasnejšieho momentu v mojej kariére vo Formule E, keď som získal titul. Najdramatickejší moment som zažil vlani v Mexiku City, kde som vyhral preteky prakticky na cieľovej čiare pred šalejúcimi mexickými fanúšikmi Pre Formulu E i mňa samotného to bol úžasný moment,“ spomína di Grassi.

Motoršport bude musieť prijať tvrdé opatrenia, inak skolabuje, obáva sa di Grassi

Dokument And We Go Green ponúka nefalšovaný pohľad do zákulisia šampionátu. Samotný di Grassi v ňom netajil svoje názory a hovoril veľmi otvorene. „Pri natáčaní sme sa bavili. S Fisherom Stevensom sme sa spriatelili. Je to neuveriteľný človek a úžasný režisér. Práca s ním bola veľmi zaujímavá. Išiel na nás veľmi priamočiaro a jednoducho. Aspoň pre mňa to bolo veľmi prirodzené. Bol som úradujúci šampión, takže to bolo z môjho hľadiska dobré obdobie. Sezóna sa však začala zle.“

„Po pozretí filmu som si uvedomil, ako sa moja osobnosť počas vtedajšej sezóny vyvíjala. Tento dokument ukazuje ozajstnú časť a zákulisie života pretekára, čím si prechádzame a ako sa pripravujeme na preteky. Odhaľuje naše princípy a presvedčenia, rovnako tak naše individuality. Mimo okruhu sme všetci veľmi odlišní s vlastnými osobnosťami a spôsobom života. Separácia, tlak, odhodlanie, financie, politika a všetko, čo k tomu patrí. Je dobré ukázať, ako sa v týchto vodách pohybujeme,“ dodal di Grassi.

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *