Extreme E odmieta kritiku kvôli pravidlu o zmiešaných tímoch, Agag odkazuje: Zažil som to aj s Formulou E

Alejandro Agag
foto: Formula E

Šampionát Extreme E len pred niekoľkými hodinami zverejnil nové pravidlo o povinnosti zmiešaných družstiev počas premiérovej sezóny. Jednoducho povedané, každú dvojčlennú posádku musí tvoriť žena a muž. Popri pozitívnych reakciách sa objavila aj značná kritika.

Portál The-Race.com v tejto súvislosti oslovil zakladateľa a šéfa projektu, Alejandra Agaga, ktorý vysvetlil, prečo sa v Extreme E rozhodli pre niečo, čo sme v žiadnej inej sérii dosiaľ nevideli – rovnaké zastúpenie mužov a žien.

Agag odmieta, že by za rozhodnutím o rovnakom rodovom zastúpení v sérii bola politika. „Keď sme o tom uvažovali, a bolo to naozaj od začiatku lockdownu, rozhodli sme sa ísť vpred a zvažovali sme, ako spraviť preteky ešte vzrušujúcejšími. Jeden z nápadov hovoril o dvoch, namiesto jediného kola. Potom prišiel ďalší – prečo nemáme dvoch, ale iba jedného pilota? A potom som si spomenul, som veľkým fanúšikom zmiešanej štvorhry v tenise a povedal som – čo keby to bolo o žene a mužovi? Preto je to zakotvené priamo v pravidlách a tímy nemajú na výber.“

„Na zmiešanej štvorhre sa mi páči, že jeden z tímov to môže pokaziť, môže nastať chyba, ale vždy je to o tímovej snahe. Páči sa mi tento nápad. Obaja sú skutočne nevyhnutní pre dosiahnutie víťazstva, pre tím sú rovnako dôležití. Každý má k dispozícii jedno kolo, obe kolá musia byť dobré. Nezáleží na tom, kto je rýchlejší a kto nie. Všetko bude vyvážené a v skutočnosti to bude o tímovom úsilí,“ pokračuje Španiel.

Šampionát Extreme E prichádza s novinkou: Jedno auto, dvaja pretekári, muž a žena (Video)

Aj keď sa Extreme E nesnaží o rodovú rovnosť, Agag by k nej rád prispel aspoň malým dielom. „Nie je to o tom, že sme mali takýto plán od začiatku. Len sa to pre nás odrazu stalo samozrejmosťou, pretože nám to umožňuje formát pretekov. Nie je to o tom, že sme si povedali – musíme vyriešiť problém rodovej rovnosti vo svete. To nie je naša ambícia.“

„Ale náhle sme zistili, že s vytvorením tejto veci by sme mohli prispieť k skvelej šou. Naozaj verím, že by sme mohli vidieť skvelé súboje. Celá stratégia by mohla byť skutočne veľmi zaujímavá. Myslím si, že je to pre nás výhoda. Prišli sme na to, že dokážeme urobiť skutočne parádnu vec. Ak dokážeme prispieť aspoň malou troškou, tak to radi urobíme,“ pokračuje šéf vznikajúcej série, ktorá odštartuje v januári 2021.

V motoršporte majú obrovskú prevahu muži, kým do popredia sa dostáva len veľmi málo žien. Otázne je, či si stajne budú môcť vyberať pilotov/pilotky podľa kvality, alebo budú musieť v prípade žien siahnuť aj po menej kvalitných jedincoch. „Tímy si musia robiť starosti s tým, aby si vybrali ľudí podľa zásluh. Tímy chcú vyhrať a na to, aby sa im to podarilo, potrebujú to najlepšie možné riešenie,“ pokračuje Agag.

foto: Extreme E

„Potrebujú najrýchlejšiu možnú ženu v aute. Poznám tímy a tieto majú víťazného ducha. Všetci chcú vyhrať a preto ma táto otázka netrápi. Vyriešia to za mňa a zvolia si tú najlepšiu ženu. Tam vonku je mnoho skutočne rýchlych jazdcov a zatiaľ nikto nezodpovedal otázku žien v motoršporte. Odpoveď nejestvuje. Nie som ten, ktorý ide hľadať odpoveď na otázku, či žena dokáže jazdiť tak rýchlo ako muž,“ priznáva zakladateľ Formuly E.

„Neviem na to odpovedať, možno áno, možno nie. Ale zatiaľ čo ostatní riešia túto otázku, my prichádzame s konkrétnou vecou. Zmiešané dvojice, ktoré budú pre šport, ale aj šou fantastické. V tomto biznise sme niekoľko rokov, hľadáme talenty, takže pri pohľade na ich životopis vieme, či sú na dostatočnej úrovni. Je množstvo žien, ktoré pôsobia v iných kategóriách, na úrovni Extreme E, a majú tie správne skúsenosti. Preto sa neobávam, ale samozrejme, potrebujeme ich mať tu,“ priznáva motoršportový vizionár.

foto: Extreme E

„Rád ignorujem koncept značkovania ľudí. Zažil som ho hojne s Formulou E. Tvrdili – prečo potrebujeme elektrické preteky? Robíte to len kvôli greenwashingu (zavádzanie zákazníkov a verejnej mienky ohľadom firemných environmentálnych cieľov, pozn. red.). Dostalo sa mi množstvo kritiky. Ľudia neverili a boli cynický, keď zistili, že ma to nezaujíma. A rovnako ma netrápi ani to, čo ľudia hovoria na tieto naše kroky,“ odkazuje kritikom šéf Extreme E.

Na záver podčiarkuje svoje presvedčenie o správnosti nového pravidla o rodovej rovnosti v šampionáte. „Myslím si, že je to správna vec a bude to skvelý produkt pre televíziu a šport. A na vrchole všetkého stojí fakt, že poskytneme skvelé príležitosti – poznám týchto pretekárov, viem, ako veľmi sa snažia – a ak im dáme možnosť živiť sa pretekaním, tak budem šťastný.“

Projekt Extreme E odštartuje svoju púť v januáru 2021 a ponúkne preteky elektrických SUV v neľútostnom teréne Senegalu, Brazílie, Saudskej Arábie, Nepálu a Grónska.

Šampionát Extreme E predstavil kalendár premiérovej sezóny

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *