Formula E bude fantastickou mentálnou výzvou, tvrdí nováčik BMW Alexander Sims

foto: BMW i Motorsport

Do začiatku novej sezóny Formuly E zostáva menej ako mesiac. V saudskoarabskom Rijáde sa vo farbách tímu BMW i Andretti Motorsport predvedie jeden z nováčikov súťaže Alexander Sims. Tím svojím fanúšikom priniesol rozhovor s novou tvárou Formuly E.

Brit bol počas minulého ročníka vývojovým pilotom stajne Andretti, ktorá sa v posledných mesiacoch stala továrenským tímom Bavorov. Teraz si vyskúša akciu priamo na mestských okruhoch. Sims odštartoval svoju kariéru dvomi rokmi vo Formule Renault, potom strávil ďalšie dve sezóny v európskej Formule 3. Nasledoval jeden rok v GP3. Od roku 2012 sa venoval kategórii GT a od tej doby absolvoval niekoľko pretekov Formuly 3 a GP3. Posledné preteky v jednosedadlovom vozidle odjazdil v roku 2016 v F3 v podobe Veľkej ceny Macaa.

Počas svojej kariéry si vyskúšal množstvo rôznych vozidiel, čo mu môže v elektrickom kolotoči pomôcť. „Skúsenosť s jazdou v rôznych pretekárskych autách istotne rozširujú rozsah zručností, z ktorých môžete čerpať. To pri zvykaní si na Formulu E veľmi pomáha, pretože táto séria si vyžaduje úplne iný prístup v porovnaní s konvenčnými autami a okruhmi. Naučil som sa chápať silné i slabé stránky rôznych áut, aby som dosiahol čo najlepší čas na odlišných typoch okruhov. Rýchla adaptácia bude vo Formule E veľkou vecou na väčšinou veľmi hrboľatých mestských tratiach. Veľa som o tom hovoril s Antóniom Félixom da Costom. On mi v tom môže veľmi pomôcť.“

Nováčik Alexander Sims krotí očakávania po testoch

Testy priniesli skvelé časy

„Je náročné vymenovať najväčšie výzvy. Formula E je v porovnaní s normálnymi pretekmi iná. Veľmi ma prekvapila sloboda, ktorú som mal pri zlepšovaní softvéru v snahe prispôsobiť ho môjmu jazdeckému štýlu. Väčšinu svojej doterajšej kariéry som strávil vo vozidlách GT, kde môžete meniť iba limitovaný počet vecí. Krása elektromotora je v tom, že je veľmi flexibilný. Ďalšou veľkou témou je pochopenie všetkých systémov, ktoré Formule E kontrolujú energiu. Jazda tesne vedľa seba a pritom premýšľanie o energetickom manažmente a stratégií, to všetko si vyžaduje skutočný multitasking. Tak či onak, Formula E bude fantastickou mentálnou výzvou a veľkou zábavou,“ prezradil Sims.

Skúsený jazdec zažiaril počas predsezónnych testov vo Valencii, kde patril k najrýchlejším jazdcom. Tento výsledok ale nepreceňuje. „Vyzerá to síce dobre, ale jedna vec je zajazdiť rýchle kolo vo Valencii, kde je otvorený okruh, ktorý nepotrestá každú malú chybu. Druhá vec je úzky mestský okruh, ktorý vyzerá veľmi odlišne. Myslím si, že máme skvelé auto, ale pre mňa, ako nováčika, budú víkendy veľkou výzvou. Nečakám, že budem v prvých pretekoch na špici. Musím sa toho veľa učiť v tomto náročnom a konkurenčnom šampionáte, akým Formula E bez pochyby je.“

BMW má za sebou skvelé predsezónne testy s rekordom da Costu

„Očakávam, že pretekárske víkendy budú s ich vysokou intenzitou veľmi zábavné. Máme veľmi nabitý harmonogram, ktorý vyžaduje rýchle rozhodnutia spoločne s inžiniermi. Skvelé budú aj preteky. Naozaj sa veľmi teším na návrat na mestské okruhy. Patria medzi najlepšie na svete a vždy ponúkajú niečo výnimočné,“ myslí si nováčik.

Už 15. decembra odštartuje v saudskoarabskom Rijáde nová sezóna. „Som opatrný optimista. Naozaj verím, že tento tím odvedie dobrú prácu. Má fantastických inžinierov a množstvo skúseností. Som však nováčik a nechcem preháňať svoje sľuby. Dúfam v to najlepšie, ale takisto som pripravený na ťažké časy.“

Sims: Svoje prvé auto som musel nabíjať cez okno hotelovej izby

BMW využíva Formulu E ako laboratórium pre projekt iNEXT. „Naša časť tohto vývoja medzi motoršportom a vývojom série spočíva v učení sa na trati, ktoré môže byť použité pri vývojových procesoch pre ďalšie generácie elektrických pohonných jednotiek. V motoršporte máme možnosť vykonať krátkodobé zmeny, ktoré môžu priniesť veľmi rýchle zlepšenia. Ak máme problém, musíme nájsť riešenie v priebehu niekoľkých týždňov, či dokonca dní. Rýchlosť vývoja v motoršporte je vždy skvelá pre vývoj celej série.“

foto: © FIA Formula E

Sims má s technikou Formuly E veľmi dobré skúsenosti. „Pre mňa bolo naozaj veľmi zaujímavé absolvovať prvotné testy a stretnúť sa s dizajnérmi a inžiniermi, ktorých zvyčajne počas pretekárskych víkendov nevidím. Naše rozhovory o charakteristikách pohonného ústrojenstva som si užíval. Úprimne, tu ma ešte viac zaujímajú technické detaily nášho auta, ako detaily pretekárskeho auta so spaľovacím motorom. Elektromobilita má zaujala viac. Vo Veľkej Británii som predsedom charitatívnej organizácie s názvom Zero Carbon World. Poskytujeme voľne dostupné nabíjacie stanice pre elektrické autá malým obchodníkom ako sú hotely, verejné atrakcie či parkoviská. V podstate sa snažíme zosilniť infraštruktúru nabíjacích staníc všade, kde je to podľa nás nevyhnutné.“

„V tejto oblasti vidím obrovský vývoj. Keď som si pred šiestimi alebo siedmimi rokmi zadovážil elektromobil, nabíjacia sieť nejestvovala. Musel som používať predĺžovačky z hotelových izieb cez okno, aby som si nabil auto. V porovnaní s terajšími štandardmi je to veľmi pôsobivé a teším sa z toho. Reálne sme však ešte len v prechodnej fáze. Veľa vecí sa spravilo a veľa sa ešte musí dokončiť. Musíme vytvoriť infraštruktúru pre omnoho viac elektrických áut v uliciach. V súčasnosti riadenie elektromobilu vo Veľkej Británii nevyžaduje žiadne kompromisy,“ dodal Sims.

foto: BMW AG