Formula E chce autá tretej generácie nabíjať priamo počas pretekov

foto: Audi Communications Motorsport / Michael Kunkel

Formula E sa v týchto týždňoch a mesiacoch zaoberá technickými špecifikáciami vozidla tretej generácie, ktoré vstúpi do platnosti v sezóne 2022/2023.

Jednou z hlavných tém je nabíjanie batérií počas pretekov, vďaka čomu by bol priebeh E-Prix obohatený zastávkami v boxoch. Tie sú od nástupu vozidiel Gen2 minulosťou. Okrem návratu zastávok v boxoch je dôležitou zmenou aj systém úplnej regenerácie na prednej náprave. Vďaka tomu by mohla byť nová batéria ľahšia, keďže veľká časť energie by bola vyrábaná práve počas pretekov alebo získaná počas rýchleho nabíjania v boxoch.

Ako informuje e-racing365, nabíjanie počas pretekov by malo trvať asi pol minúty. Prezident Komisie FIA pre šampionáty využívajúce elektrinu a nové energie, Burkhard Göschel, prezradil viac. „Je to stále výzva, pretože preteky trvajú zrhuba hodinu a my viac času nedostaneme. Ak sa rozhodneme pre rýchle nabíjanie, tak to bude musieť byť naozaj krátke. Nemôžeme naplniť celú batériu energiou, takže by to malo trvať len niekoľko sekúnd a nie minút.“

Formula E pripravuje vozidlo Gen3, ktoré bude omnoho výkonnejšie

„To znamená, že výkon nabíjania bude veľmi vysoký a my ho musíme riadiť, pretože ak sa tak stane, tak je to ovplyvňovanie technológie a chémie samotnej batérie, keďže batérie sú normálne pomalé. Procesy na elektródach sú zvyčajne pomalé a ak zájdeme ďalej, musíme dbať o chémiu batériových elektród a o ich zvládanie,“ pokračuje uznávaný odborník.

Problematika rýchleho nabíjania je dlhodobou témou, nad ktorou si láme hlavu mnoho inžinierov. „Musím povedať, že rýchle nabíjanie nás dostáva trochu do extrému a musíme zistiť, ako bezpečne ochránime batériu, pretože jej životný cyklus má vydržať celú sezónu. Skúmame to a pripravujeme tender. Ale musíme zistiť, ako uchopiť tento problém. Je to zaujímavé zo športového, ale aj technologického pohľadu, pretože každý chce skracovať dobu nabíjania a takto by sme mohli dosiahnuť krok vpred,“ dodal Göschel.