Formula E chce od budúcej sezóny zmeniť kvalifikačný formát, zvažuje viacero možností

foto: Formula E

Medzinárodná automobilová federácia simuluje rôzne kvalifikačné formáty pre budúcu sezónu Formuly E. Informuje o tom The Race s tým, že sa tak deje po opakovanej výzve zo strany jazdcov a tímov.

Jednou z možností by mohol byť takzvaný knokautový formát dvoch vozidiel. Avšak vzhľadom na nahustený harmonogram je táto voľba nepravdepodobná. Aktuálny systém rozdeľuje pilotov do štyroch šesťčlenných kvalifikačných skupín. Prvá šestica najrýchlejších postupuje do záverečného boja o pole position.

Tento formát je však už dlhšie pod paľbou kritiky, ktorá sa vystupňovala práve počas tejto sezóny. Myšlienkou aktuálneho formátu je, že na trať ako prví prichádzajú prví šiesti jazdci priebežného poradia a poslednú šestku tvoria šiesti jazdci z chvosta tabuľky. Rovnako ako pri iných kategóriách, aj tu platí, že výhoda v podobe lepších podmienok na trati sa od začiatku kvalifikácie zvyšuje. Pravda, ak do hry nezasiahne dážď alebo iné poveternostné podmienky.

Nick Cassidy, Sam Bird a António Félix da Costa
foto: Formula E

Problém v súčasnom systéme vidí aj aktuálny líder Sam Bird. „Myslím si, že ak by sme videli rovnakú vec v F1, tak tam by poľom aj tak vedeli prejsť a nakoniec by vyhrali, ale vo Formule E je to veľmi vyrovnané. Tu nie je skutočná šanca na prebíjanie sa dopredu, ako sme na to zvyknutí inde.“

„Myslím to tak, že sa pozrite napríklad na štvrtú sezónu, kde bolo jasne najrýchlejšie Audi, ktoré obiehalo všetkých. Ja som  tam niekde visel a oni okolo mňa len tak preleteli. Ale tým dňom je koniec a teraz sme všetci zhruba na tom istom bode, dostávame z toho to isté,“ dodal britský pilot Jaguaru.

V tejto sezóne sa ešte viac ako predtým ukazuje nevýhoda účasti v prvej či druhej kvalifikačnej skupine. Práve preto sa FIA pozerá na to, ako odstrániť negatívne aspekty kvalifikácie. Šéf FIA pre Formulu E a inovatívne športové aktivity, Frédéric Bertrand, pre The Race povedal: „Možností je niekoľko, ale je super náročné vybrať taký formát, ktorý bude istotne lepší ako to, čo tu máme dnes.“

„Mala by byť tesne pred kvalifikáciou ešte nejaká krátka jazda na trati, aby autá na trať naniesli gumu a vyčistili ju? Ale v tomto skupinovom systéme ide skôr o zníženie dopadu v rámci skupiny. Druhá akcia je medzi dvomi skupinami. Takže, tu je hŕba možností, o ktorých ste pravdepodobne počuli. Duely, alebo ponechanie terajších skupín s tým, že by sa do Super Pole mohlo kvalifikovať viac ľudí, čím by mali jazdci väčšiu šancu na účasť v nej,“ pokračuje predstaviteľ FIA.

PODCAST: New York natiahol krízu Mercedesu. Má Formula E svojho Hamiltona s Verstappenom? (S04E16)

 

Ďalšou možnosťou je to, že z každej skupiny by do Super Pole mohli postúpiť iba jeden alebo dvaja najrýchlejší z každej skupiny. Podľa Bertranda je dôležité, aby líder šampionátu nemal horšie ani lepšie podmienky ako ostatní jazdci.

The Race dodáva, že aj napriek tomu, že sa Formula E snaží vyhnúť porovnávaniu s F1, medzi simulovanými formátmi by mali byť aj dva, ktoré pripomínajú terajšiu kvalifikáciu F1. „Nemôžeme poslať všetky autá naraz na trať. To je pre nás, žiaľ, náročné, pretože trate sú krátke. Jazdíme na okruhoch s dĺžkou 2,4 alebo 2,6 kilometra, niekedy sú dokonca kratšie.“

Obavy sú v tomto smere pochopiteľné, keďže by s veľkou pravdepodobnosťou dochádzalo k blokádam a červeným vlajkám. Práve preto sa kompetentní sústreďujú na iný model skupinovej kvalifikácie. Viac o kvalifikačnom formáte pre budúci ročník by sme sa mali dozvedieť v septembri.

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *