Formula E sa doteraz predstavila na 24 tratiach. Ktorá z nich je najlepšia?

Nyck de Vries a Sam Bird
foto: Formula E

Formula E sa do dnešného dňa predstavila na 24 okruhoch v mestách na celom svete. Drvivá väčšina z nich predstavuje takzvané dočasné okruhy, ktoré sú po pretekoch opäť obyčajnými mestskými ulicami. Portál The-Race.com oslovil desať pilotov, ktorých sa pýtal na ich najobľúbenejší okruh v šampionáte.

Elektrický kolotoč je zameraný na preteky na mestských okruhoch, nie všetky sú však skutočnými plnokrvnými mestskými traťami. Medzi výnimky patria „polodočasné“ okruhy v Mexiku, Marrákeši, ale aj v Berlíne, kde sa jazdí na letisku Tempelhof. Ulice v pravom zmysle slova chýbajú aj v Santiagu a na bývalom okruhu v londýnskom Battersea Parku. Traja z opýtanej desiatky jazdili na všetkých doterajších tratiach, kým ďalší traja na väčšine okruhov. Víťazom tejto ankety sa stal Rím pred uruguajským Punta del Este, kanadským Montreal a argentínskym Buenos Aires. Prvú päťku doplnili okruhy s rovnakým počtom hlasov – saudskoarabský Rijád a Paríž.

Sam Bird z Virginu absolvoval všetkých 64 pretekov a z jeho hľadiska je najlepším okruhom trať v Paríži. „Vždy je to skvelé podujatie. Áno, preteky Formuly E prebiehajú v úžasných mestách celého sveta, ale srdcom všetkého je Paríž. Myslím tým to, že pozadie tvorí Eiffelova veža. Samotný okruh obsahuje zo všetkého niečo. Je úzky, kľukatý, hrboľatý. Dokonca sa musíte vyrovnať s peľom a listami z navôkol opadaných stromov. Je to pravý mestský okruh.“

Rovnako všetky doterajšie podujatia odjazdil šampón z roku 2017 a jazdec Audi Lucas di Grassi. Brazílčan posunul na prvé miesto Buenos Aires. „Boli to preteky, ktoré som si veľmi užíval. Bolo to na mojom domácom kontinente a samotná trať bola zostavená skutočne skvele. Bola rýchla s dlhými zákrutami a takisto prekvapivo široká, takže predbiehanie nepredstavovalo veľký problém. Bola to výzva, jazdilo sa tam výborne. Bola umiestnená v centre mesta s pekným areálom parku. Tieto preteky mi chýbajú.“

Buenos Aires
Buenos Aires
foto: Formula E

Aj Jérôme d´Ambrosio z Mahindry sa môže pochváliť, že na štarte nechýbal ani raz. Belgičanovou prvou voľbou je trať v Ríme. „Tú trať jednoducho milujem. Je to skvelá kombinácia vysokej a nízkej rýchlosti, skokov a miest, kde musíte jazdiť technicky či na hrane. Samozrejme, celé mesto je úžasné. Viete, Rím je jedným z najkrajších miest sveta, takže je to kombinácia všetkého. Milujem to miesto.“

Šampión z roku 2016 Sébastien Buemi jazdiaci momentálne za Nissan vynechal do dnešného dňa iba dve podujatia. Aj Švajčiar posunul na prvé miesto Rím. „Dĺžka trate je naozaj dobrá, pretože niektoré okruhy na úžasných miestach ako Paríž či Hongkong sú na môj vkus prikrátke. Fakt, že sa jazdí z kopca a následne nahor, je skvelý. Trať je takisto pekne široká a to ponúka príležitosti na predbiehanie. Nie je priamo v centre mesta, ale máte pocit, že využívate normálne cesty, a má všetky vlastnosti, ktoré od mestského okruhu chcete. Práve preto tam vidíme zaujímavé preteky.“

Ďalším pilotom, ktorý je pevnou súčasťou štartového poľa, je jazdec stajne NIO, Oliver Turvey. Brit odjazdil 52 E-Prix a jeho jednotkou je Rijád. „Je to jedna z najzábavnejších tratí, na ktorých sme jazdili a sekcia, ktorá sa ide z kopca, je skutočnou výzvou. Na tradičnom mestskom okruhu sa vám dostane množstvo 90-stupňových zákrut a vláseniek. V Rijáde je množstvo prevýšení a nachádzajú sa tam aj dostatočne široké miesta. To je pre každý okruh prínosom a pre pilota výzvou navyše.“

Sam Bird v Ríme
foto: Formula E

Prvé štyri sezóny vo Formule E odjazdil Nicolas Prost, ktorý v Renaulte nazbieral 45 štartov. Jeho najobľúbenejší okruh sa zhoduje s výberom Lucasa di Grassiho. „Myslím si, že najlepšiu podobu trate malo Buenos Aires spoločne s Montrealom a Puntou. Ak však premýšľate o trati, atmosfére a pretekoch, tak vyhráva Buenos Aires. Malo rýchle i pomalé zákruty, možností na predbiehanie bolo dosť. Fakt, že tam bolo vždy horúco, prinášal vždy zaujímavé i bláznivé preteky. V prvej sezóne som tak skončil druhý a darilo sa mi aj o rok neskôr. Mal som tam tvrdé súboje s Lucasom a JEVom, skončil som štvrtý. Celkovo to bolo ohromné podujatie.“

Aktuálny pretekár Virginu Robin Frijns vyhral svoje prvé preteky vo Formule E v Paríži a preto je jeho výber jasný. „Viete, Paríž sa mi naozaj páči a to nielen kvôli môjmu vlaňajšiemu víťazstvu. Je to zábavné miesto. Je to malý, ale skutočný mestský okruh v srdci Paríža, kde sú ulice dennodenne využívané miestnou dopravou. Je plynulý s niekoľkými rýchlymi sekciami, kde sa dá útočiť. Keď je mokro, tak, človeče, je to v týchto autách super zložité. Ako na ľade. Takže mojou voľbou je Paríž, pretože predstavuje všetko, čo by mala trať Formuly E ponúkať. Je veľmi krátka, má rôzne zákruty a úžasnú kulisu.“

Felix Rosenqvist odjazdil v elektrickom kolotoči „len“ 25 podujatí, ale vo farbách Mahindry zanechal výraznú stopu. Švéd pôsobiaci v IndyCar najradšej spomína na Rím. „Najlepšie to bolo v Ríme, pretože tamojšia trať má všetko. Prevýšenie, úzke zákruty, super rýchle zákruty, desivú šikanu a dokonca skok, kde sú autá vo vzduchu. Je pekne plynulá a má dobrú úroveň priľnavosti. Vjazd do štvrtej zákruty je niečím unikátnym, pretože idete z kopca, bočíte doprava a zároveň brzdíte. To všetko s aktivovaným kvalifikačným výkonom. Je to super dlhé kolo a v Super Pole som tam zajazdil jedno z mojich najlepších kvalifikačných kôl, vďaka čomu som získal pole position s polsekundovým náskokom. Tento okruh patrí medzi tie najvyššie v mojom zozname.“

Punta del Este
foto: Formula E

Ďalším respondentom ankety bol bývalý pilot Jaguaru a Virginu Alex Lynn. Brit si vybral okruh vo švajčiarskom Berne. „Celkovo to bola jedna z najdlhších tratí vo Formule E a spôsob, akým sa vinula okolo mesta, bol skvelý, keďže mala výrazné prevýšenie. Ako na väčšine okruhov Formuly E, ani tam nemohli ste si dovoliť chybu a charakter trate znamenal, že ste sa na každý meter museli naplno sústrediť. Veľmi som si ho užíval kvôli úrovni priľnavosti, ktorá bola omnoho vyššia, ako všetci čakali. Trať bola rýchla, plynulá a zvlnená. Museli ste si zvoliť správnu stopu pre rýchle výjazdy a to všetko v naozaj krásnom meste.“

Tretí muž priebežného poradia Alexander Sims z BMW pôsobí vo Formule E od minulej sezóny a jeho najobľúbenejší okruh sa nachádza v Berlíne. „Je na vrchole, pretože je to krásne mesto, ktoré si užívam. Veľkým plusom je samotný okruh, ktorý zahŕňa skutočne pekný mix zákrut. Dizajnéri majú prázdne plátno a môžu rozhodovať o podobe zákrut. Sú tam dlhé a široké rovinky, ktoré to robia ešte zaujímavejším. Pocit, ktorý zažívame tam, je úplne iný.“

„Takisto vidíte cez zákruty, predovšetkým na konci vlásenky, kde sa nachádza aktivačná zóna útočného módu. Prináša to bizarný pocit veľkého priestoru, čo vás vracia o čosi viac ku konvenčným pretekom, kde si volíte stopu. Pripomína mi to poslednú zákrutu v Sebringu s panelmi, hrboľmi, veľmi rýchlym vjazdom, dlhým zatáčaním a brzdnou zónou. Užívam si to tam. Je to pekná lokalita s veľtrhom „zelených“ technológií hneď vedľa, vďaka čomu je to ešte zaujímavejšie,“ dodal Brit.

Zaujímavý je aj pohľad riaditeľa pretekov Formuly E Scota Elkinsa, ktorý sa prikláňa k dvojici Virginu a vyzdvihuje Paríž. „Lokalita je jednoducho šialená. Eiffelova veža v pozadí štartového poľa. A samozrejme, víno a jedlo. Je to zábavné, pretože hneď na začiatku štartovej rovinky je malá kaviareň, kam zájdem každý deň pred začiatkom práce.“

Berlín
foto: Formula E

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *