Formula E sa drží sezóny s 15 pretekmi, pomôcť majú ďalšie dvojité E-Prix

António Félix da Costa, Tom Blomqvist, Alex Lynn a Nyck de Vries
foto: Formula E

Formula E odštartovala o rok skôr, než ako hovorili pôvodné plány na začiatku minulého desaťročia. V podcaste Inside E z dielne Porsche o tom hovorí jeden z lídrov série Alberto Longo.

Španiel sa dostal do motošportu pred dvomi dekádami. Jeho prvým projektom bol nákup televíznych práv F1 spoločne s jeho vtedajším obchodným partnerom, neskôr zakladateľom a predsedom Formuly E, Alejandrom Agagom.

„Vo Formule E je množstvo klebiet. A verte mi, väčšina z nich je pravdivá,“ hovorí Longo o počiatkoch šampionátu. Prvá myšlienka sa zrodila pred desiatimi rokmi počas večere v jednej parížskej reštaurácii. Spoločne s ním sedeli pri jednom stole Agag a prezident Medzinárodnej automobilovej federácie Jean Todt.

Táto štvorica hovorila o budúcnosti dopravy a veľmi rýchlo sa zhodla, že jej podoba bude elektrická. V jednom bode sa objavila myšlienka o prvom elektrickom šampionáte monopostov pod hlavičkou FIA. „Alejandro okamžite spoznal jeho potenciál a ponúkol sa ako promotér. Ostatní súhlasili. Táto servítka je podpísaná a teraz visí na stolom v reštaurácii.“

Oficiálny súhlas od zastrešujúcej organizácie dostali koncom augusta 2013. „Prvé preteky boli naplánované na rok 2015. Už to samo o sebe by bola obrovská výzva. Vtedy sme nemali vôbec nič, žiadnu technológiu, tímy, pilotov, mestá či partnerov,“ spomína Longo. V tom čase však španielsko-francúzska zostava nevedela, že výzva bude ešte väčšia.

Začiatkom roku 2014, hneď po prihlásení prvých tímov, prišla požiadavka zo sídla FIA, aby šampionát odštartoval už na jeseň. „Bola to najväčšia výzva našich životov, ale náš sen sa stal skutočnosťou a prvé preteky v Pekingu prebehli 13. septembra.“

Od prvých pretekov prešla Formula E dlhým vývojom a dnes je z nej už úplne iný šampionát. „Ak by nám niekto pred siedmimi rokmi povedal, kde budeme teraz, povedal by som mu, že je absolútny blázon. Skutočnosť, že sme sa dostali takto ďaleko za taký krátky čas, je absolútnym vrcholom.“ Úspech však prináša aj zodpovednosť. „S touto zodpovednosťou musíme žiť každý deň a snáď to robíme správne aj podľa tých, ktorí nám veria.“

Alberto Longo
foto: Formula E

Longo je hlavným funkcionárom šampionátu, takže o naplnený kalendár nemá núdzu. Momentálne všetko komplikuje pandémia. „Zasiahnutý je celý svet, nielen šport. Pracujeme ako tím a sme veľmi flexibilní. To je naša veľká výhoda. Táto flexibilita nám umožňuje udržiavať sériu prosperujúcou, aj napriek týmto ťažkým časom.“

Dôkazom toho sú prvé dve dvojité podujatia sezóny v Rijáde a Ríme. Španiel len nedávno prezradil, že aj napriek momentálnym okolnostiam šampionát počíta s pätnástimi pretekmi. „Na to, aby sme tento plán dosiahli, bude pravdepodobne potrebných viacero dvojitých pretekov. Máme pretekárske okruhy, superštruktúry a tímy s ich vybavením. Prečo by sme to všetko nevyužili počas dvoch dní namiesto jedného?“

Od sezóny 2022/2023 budeme na okruhoch sledovať monoposty Gen3. Longo to v súvislosti s budúcnosťou série vidí takto: „Je to jednoduché. Pevne verím, že Formula E bude referenciou v motošporte z hľadiska inovácie, technológie, udržateľnosti, inklúzie a rovnosti. Samozrejme, kým sa tak stane, čaká nás ešte veľa práce, ale Formula E bola pre túto úlohu zrodená.“

Už na budúci víkend je na programe dvojitá Valencia E-Prix, vôbec prvé preteky Formuly E v Španielsku.

PODCAST: Toto sú majstrovstvá sveta, nemalo by sa to stávať, tvrdí komentátor Zdeněk Míka

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *