Formula E: Šampionát elektromobilov vstupuje do sezóny 2019/2020! (Video)

foto: Porsche AG

Formula E vstúpi v piatok 22. novembra do svojej šiestej sezóny, ktorá okrem nových pravidiel prinesie rekordný počet jazdcov a tímov. V tomto článku nájdete všetky podstatné informácie o ročníku 2019/2020.

Rekordný počet účastníkov

Prvýkrát uvidíme v pretekoch 24 pilotov rozdelených v 12 tímoch. Za rozšírením sa skrýva príchod PorscheMercedesu. V prípade prvej menovanej značky ide o úplne nový tím. Mercedes mal vlani vo Formule E „predskokana“ v podobe stajne HWA, ktorá mu uvoľnila miesto a neoficiálne odštartovala prípravy na vstup legendárnej značky do elektrického šampionátu. Mercedes je prvou značkou, ktorá pôsobí naraz v F1 a v FE.

Auto

Vozidlo druhej generácie zažije druhú sezónu vo Formule E. Ide o prvý monopost, ktorý zvládne celé preteky bez potreby presadania do druhého auta. Jeho maximálna rýchlosť je 280 km /h. Vďaka vylepšeniu budú mať piloti v tejto sezóne pri aktivácii útočného režimu k dispozícii o čosi vyšší výkon. Pri navrhovaní vozidla vychádzali dizajnéri z legendárneho filmového Batmobilu.

Stoffel Vandoorne a Nyck de Vries
foto: Daimler AG
Kalendár

Kalendár ponúka štrnásť pretekov v dvanástich mestách. Premiéru zažije juhokórejská metropola Soul a takisto indonézske hlavné mesto Jakarta. Okruh v Soule sa bude nachádzať v olympijskom areáli a ponúkne zrejme ešte lepšiu štadiónovú časť ako Mexiko. Predstaviteľom šampionátu sa podaril návrat do Londýna, ktorý ukončí sezónu hneď dvojitými pretekmi.  Londýn predstavil nevídaný okruh, ktorého jednu časť tvorí interiér a druhú exteriér.

 

Kalendár sezóny 2019/2020

#

mesto

krajina

dátum

1.

Rijád

Saudská Arábia

22. november 2019

2.

Rijád

Saudská Arábia

23. november 2019

3.

Santiago

Čile

18. január 2020

4.

Mexiko City

Mexiko

15. február 2020

5.

Marrákeš

Maroko

29. február 2020

6.

San-ja

Čína

21. marec 2020

7.

Rím

Taliansko

4. apríl 2020

8.

Paríž

Francúzsko

18. apríl 2020

9.

Soul

Kórejská republika

3. máj 2020

10.

Jakarta

Indonézia

6. jún 2020

11.

Berlín

Nemecko

21. jún 2020

12.

New York City

USA

11. júl 2020

13.

Londýn

Spojené kráľovstvo

25. júl 2020

14.

Londýn

Spojené kráľovstvo

26. júl 2020

Jazdci a tímy

V štartovom poli nechýbajú traja zo štyroch doterajších šampiónov. Obhajca a prvý dvojnásobný šampión Jean-Éric Vergne bude chcieť v DS Techeetah dosiahnuť majstrovský hetrik. Jeho novým kolegom je António Félix da Costa, ktorý po predošlej sezóne opustil BMW. Ďalším papierovým favoritom je Audi, ktoré bude aj v šiestej sezóne Formuly E bojovať s osvedčenou dvojicou Lucas di GrassiDaniel Abt. Tretí šampión Sébastien Buemi ostáva v Nissane po boku minuloročného nováčika Olivera Rowlanda.

Zmeny nastali v BMW, kde síce zostal Alexander Sims, ale po odchode da Costu prišiel z tímu Dragon vlaňajší nováčik Maximilian Günther. V americkom Dragone nezostal kameň na kameni. Tím vedený Jayom Penskem vymenil oboch predošlých jazdcov a do sezóny vstúpi odvážne, s dvomi nováčikmi. Skúsenejším je Brendon Hartley, ale dravosť sa očakáva aj od Nica Müllera.

Štartový rošt novej sezóny zaplnia piloti z desiatich krajín, vládnu Briti!

Virgin zostáva verný minuloročnej dvojici Sam BirdRobin Frijns, rovnako ako Mahindra, ktorú budú aj naďalej reprezentovať Jerome d´AmbrosioPascal Wehrlein. Veľké zmeny nastali v tíme, ktorý do sezóny vystupuje pod pozmeneným názvom NIO333. V jeho monopostoch uvidíme Olivera Turveyho, ktorého kolegom bude navrátilec do šampionátu Ma Čching-Chua.

Jaguar verí, že Mitch Evans nadviaže na svoje doterajšie výkony. Novou tvárou v stajni i v sérii je James Calado, ktorý posilnil britského konštruktéra. Zmeny nastali aj vo Venturi, tie sa však netýkali jazdeckého zloženia. V monopostoch monackého tímu zostávajú Felipe MassaEdoardo Mortara.

Veľké ohlasy vyvolali dve nováčikovské stajne. Porsche posilnil André Lotterer, ktorý vlani žiaril v stajni DS Techeetah. Prvým potvrdeným pretekárom bol Neel Jani. Veľký mediálny ošiaľ sa spustil v súvislosti s príchodom Mercedesu. Dlho sa šuškalo o pravdepodobných i menej pravdepodobných menách. Nakoniec uvidíme v strieborných šípoch Stoffela Vandoorna a nováčika Nycka de Vriesa.

Jazdecké zloženie v sezóne 2019/2020

tím

piloti

Audi Sport ABT Schaeffler

Daniel Abt

Lucas di Grassi (šampión z roku 2017)

BMW i Andretti Motorsport

Maximilian Günther (prišiel z Dragonu)

Alexander Sims

DS Techeetah

António Félix da Costa (prišiel z BMW)

Jean-Éric Vergne (šampión z rokov 2018 a 2019)

Envision Virgin Racing

Sam Bird

Robin Frijns

GEOX Dragon

Brendon Hartley (nováčik)

Nico Müller (nováčik)

Mahindra Racing

Jerome d´Ambrosio

Pascal Wehrlein

Mercede-Benz EQ

Nyck de Vries (nováčik)

Stoffel Vandoorne

NIO333

Ma Čching-Chua

Oliver Turvey

Nissan e.dams

Sébastien Buemi (šampión z roku 2016)

Oliver Rowland

Panasonic Jaguar Racing

James Calado (nováčik)

Mitch Evans

TAG Heuer Porsche

Neel Jani

André Lotterer (prišiel z DS Techeetah)

Venturi Racing

Felipe Massa

Edoardo Mortara

 

James Calado
foto: Formula E
Nové pravidlá

Šiesta sezóna so sebou prináša zmeny pravidiel, ktoré by mali zvýrazniť faktor šetrenia energie. Jazdci budú mať k dispozícii normálny (200 kW) a takisto útočný mód. Druhý menovaný režim ponúkne zvýšený výkon na úrovni 235 kW, čo je oproti vlaňajšku nárast výkonu o 10 kW. K aktivácii útočného režimu nebude môcť dochádzať počas jazdy za bezpečnostným vozidlom či počas fázy FCY.

K šetreniu energiu má prispieť pravidlo, podľa ktorého bude všetkým jazdcom jazdiacim za bezpečnostným vozidlom alebo počas fázy FCY odobraté rovnaké množstvo energie. Pôjde o ekvivalent jednej kilowatthodiny za minútu. To znamená, že šetrenie energie počas pomalej jazdy bude prakticky nemožné.

Formula E: Takto znejú elektromotory Mercedesu či Porsche! (Video)

Vedenie šampionátu si chce dať väčší pozor na kontrolu softvérov, ktoré napodobňujú funkciu trakčnej kontroly. Tá je vo Formule E zakázaná. Vlani tímy využívali rôzne softvérové riešenia, ktoré pomáhali ich pilotom. Teraz za porušenie týchto pravidiel hrozia prísne tresty.

Ďalšou zaujímavou zmenou, ktorá môže ovplyvniť aj celkové poradie jazdcov, je udeľovanie bodu navyše za najrýchlejšie kolo počas kvalifikácie. Bod dostane najrýchlejší pilot v rámci skupinovej časti. Následný rozstrel nazvaný Super Pole z tohto hľadiska nebude relevantný.

Nová sezóna štartuje v piatok 22. novembra v saudskoarabskom Rijáde.