Formula E vypísala tender na jediného dodávateľa šasi

Sam Bird - DS Virgin Racing - MexikoŠéf Formuly E Alejandro Agag nechce otvorenú súťaž dodávateľov šasi. Medzinárodná automobilová federácia (FIA) zverejnila TENDER, ktorý by mal nájsť dodávateľa karosérie od piatej sezóny.

Podľa Agaga bolo dôležité otvoriť súťaž medzi výrobcami batérií, avšak karoséria by mala zostať rovnaká pre všetkých. „Otázku šasi nechceme otvárať vôbec. Čas batérií príde, ale šasi zostane pôvodné. Toto nie je šampionát o šasi, nie je to o aerodynamike. Je to elektrická technológia a na to sa potrebujeme zamerať.“

Spoločnosť Dallara je prostredníctvom Spark Racing Technologies aktuálnym dodávateľom šasi a podľa dostupných informácií si chce svoj status zachovať. Manažér stajne Renault e.dams Jean-Paul Driot podporuje vyjadrenia Agaga. „Jediný výrobca je dobrý pre všetkých z hľadiska nákladov a dielov. V IndyCar (kde Dallara dodáva šasi všetkým tímom; pozn. red.) to funguje výborne. To nezmení nič na tom, že preteky sú vzrušujúce a veľmi zaujímavé.“

Otvorenie tímovej slobody v oblasti šasi by mohlo do hry priniesť aerodynamický vývoj, čo by zrejme výrazne zvýšilo náklady. Spoluzakladateľ stajne e.dams Alain Prost si myslí, že hľadiska budúcnosti to môže byť zaujímavé, ale v tejto chvíli na to šampionát nie je pripravený.

„Pre mňa je to druhý alebo tretí krok,“ priznáva Prost. „Mohlo by to prísť o čosi neskôr. Ak dosiahneme tento stav, tak to bude veľký úspech. Bude nás to ale stáť oveľa viac peňazí, takže musíme byť opatrní. Keď si predstavíte, koľko by stálo otvorenie konkurencie v oblasti šasi, musíte rátať s aerodynamickými tunelmi. Bolo by to desať alebo dvadsaťkrát nákladnejšie.“

Podľa šéfa stajne Andretti, Rogera Griffithsa, to nie je niečo, čo by mal šampionát úplne vylúčiť, ale vraj to nie je krátkodobý plán. „Ak sa dostaneme k súťaži dodávateľov šasi, sme v F1. Je to elektrická F1. Nie sme pripravení na takýto dlhý záber a nie je to niečo, na čo sa má tento šampionát sústrediť. Séria rastie a je vzrušujúca, ale potrebujem dlhodobú stabilitu a rovnaké šasi pre všetkých je dobrá vec.“

Tender na dodávateľa šasi pre Formulu E: Hlavné body

– uchádzači musia predložiť plán na tri štyri roky

– rozhodnutie padne 24. júna

– aspoň jeden skonštruovaný budúci návrh

– cieľ 40-kilogramovej úspory v snahe uvoľnenia miesta pre ťažšiu batériu

HARMONOGRAM

– termíny pre absolvovanie crash testov: 1. jún 2017

– testovacie auto musí byť pripravené do 1. októbra 2017

– termíny pre absolvovanie crash testov konštruktérov: apríl 2018

– pretekárske šasi musia byť tímom k dispozícii najneskôr 1. júna 2018

– homologizácia áut: jún 2018

– kolektívne predsezónne testy: august 2018

– prvé preteky piatej sezóny: september 2018

Zdroj: FIA, Autosport, foto: Zak Mauger (LAT), Dan Bathie

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *