Günther a Sims z BMW sú za návrat na reálne okruhy aj za cenu prázdnych tribún

Maximilian Günther a Alexander Sims
Foto: BMW AG

Továrenský tím BMW má rovnako ako ostatné stajne momentálne prestávku kvôli pandémii koronavírusu. Napriek tomu sa však bavorský celok venuje prípravám na reštart sezóny a účinkuje aj vo virtuálnom šampionáte Race at Home Challenge.

Maximilian Günther je zatiaľ lídrom priebežného poradia, keď po testovacích pretekoch v Monaku vyhral aj prvé bodované podujatie na virtuálnej hongkonskej trati. „Pre nás, pretekárov, je nezvyčajné súťažiť vo virtuálnom svete. Každopádne, všetci sme veľmi súťaživí a nemáme inú možnosť, ako si porovnávať sily. Race at Home Challenge je pre nás skvelou príležitosťou. Z môjho pohľadu je grafika neuveriteľne realistická.“

Alexander Sims si na virtuálny svet zatiaľ zvyká, ale postupne sa zlepšuje. „Virtuálne preteky sú pre mňa úplne novým teritóriom. Do pretekov som vstupoval s relatívne nízkymi očakávaniami. Každopádne, je skvelá zábava, spoznávať virtuálny svet a opäť cítiť pociť súťaženia, čo nám v tejto chvíli, samozrejme, chýba. Okrem toho som zistil, že Maximilian je sakramentsky rýchly.“

Maximilian Günther
foto: BMW AG

„Vidím ho veľmi často v simulátore BMW, v rámci našej prípravy na každé preteky Formuly E. Môžem povedať, že v simulátore je omnoho rýchlejší ako ja. Našťastie, na reálne trati sme na rovnakej úrovni. Maximilian má so simulátormi omnoho viac skúsenosti. Čiastočne aj preto, že v minulosti pomáhal viacerým tímom s prácou v simulátoroch. Aj s virtuálnymi pretekmi začal skôr než ja. To všetko prispieva k jeho terajším fantastickým výsledkom,“ pokračuje britský pilot v poklonách smerom k svojmu mladšiemu kolegovi.

Podľa 22-ročného Nemca sa za jeho výsledkami vo virtuálnom svete skrýva aj niečo iné. „Vždy som sa dokázal rýchlo prispôsobiť novým podmienkam. To určite veľmi pomôže v prípade, že ste s virtuálnymi pretekmi začali len pred niekoľkými týždňami, čo je aj môj prípad. V testovacom kole i v otváracích pretekoch sme mohli vidieť, že všetci jazdci Formuly E potrebovali nejaký čas, aby si zvykli na limity simulácie. Myslím si, že v tomto ohľade sa budeme všetci zlepšovať. A verím, že preteky budú tesnejšie.“

Günther v Hongkongu využil chybu Vandoorna a ťahá BMW nahor

Už v sobotu budeme sledovať druhé bodované preteky na testovacom okruhu Formuly E, ktorého podobu verejnosť zatiaľ nepozná. „Nikdy predtým som na tomto okruhu nejazdil, ale poznám jeho podobu. Vyzerá to na rýchly okruh. Budem sa držať môjho prístupu: z každých pretekov, na ktorých sa zúčastním, chcem vyťažiť maximum. Ak je to víťazstvo, ako to bolo naposledy, tak je to excelentné. Tak či onak, to neznamená, že očakávam moje víťazstvo v každom podujatí,“ upozorňuje Günther.

Rovnako opatrný bol pri odhadovaní svojich šancí aj Sims. „Nie som si istý, či som mal na danom okruhu šancu jazdiť aj so svojím synom, alebo nie. Keďže o ňom zatiaľ nič konkrétne neviem, nemám žiadne konkrétne očakávania. V Hongkongu sa mi darilo veľmi dobre. Rád by som sa tam opäť vrátil.“

Sims sa k svojmu simulátoru dostal len veľmi krátko pred začiatkom celého virtuálneho šampionátu. Otázka znie, prečo? „Pretože vediem aj normálny život v úlohe otca. To je pre mňa osobne fantastické, ale nemám toľko času na trénovanie v simulátore, ako jeden alebo dvaja moji konkurenti.“

Alexander Sims
foto: Formula E

Londýnsky rodák prezradil, že simulátor BMW sa s virtuálnymi pretekmi príliš porovnávať nedá. „Pri hre je prioritou zábava počas jazdy v simulátore, čo sa aj deje. Pre mňa ako jazdca mi grafika prináša pocit reálnych pretekov Formuly E. V simulátore BMW je to o vytváraní reality z pohľadu skúseností jazdca a jeho prostredia. Ide o tie najmenšie detaily, ktoré nám pomáhajú nadobudnúť všetky potrebné vedomosti. Je to úplne iný druh simulátora. Je pokročilejší, vyvinutý oddelením BMW Motorsport, kým ten druhý je určený širokej verejnosti.“

Veľmi podobne to vníma aj rodák z Oberstdorfu. „Sú to dve odlišné šelmy. Kým simulátor v Race at Home Challenge je pri pohľade z kokpitu skutočne realistický, tak simulátor BMW v Mníchove je v mnohých oblastiach neporovnateľne sofistikovanejší.“

Maximilian Günther
foto: Formula E

Aktuálna sezóna je prerušená, máme za sebou päť pretekov a jazdcom BMW sa darí. Sims je na výbornom treťom mieste priebežného poradia. „Úprimne, mohlo to byť aj lepšie. Otvárací víkend v Rijáde bol pre mňa fantastický, získal som dve pole positions a v sobotu som vyhral. Bolo to čiastočne aj vďaka fantastickému autu a čiastočne preto, lebo som mal viac skúseností, keďže je to moja druhá sezóna a mohol som využiť nadobudnuté skúsenosti. Aj potom bolo auto vždy silné, ale v Santiagu a Marrákeši som nedosiahol na body, ktoré neboli ďaleko.“

Len máličko zaostáva Günther, ktorý je hneď za svojím tímovým kolegom s dvojbodovou stratou. „Aj keď som v tíme nový, veci sa vyvíjali dobre už od testov, kde som dosiahol najrýchlejší čas. S tímom sme boli okamžite na rovnakej vlnovej dĺžke. Najmä komunikácia s mojimi inžiniermi bola od začiatku výborná, čo nie je pri príchode do nového tému zaručená vec. Celkovo vzaté, mám pocit, že v tomto tíme vládne excelentná atmosféra, čo spoločne s tvrdou prácou prinieslo úspech.“

Formula E by sa mohla rozhodnúť pre ďalšie znižovanie nákladov. Uvidíme preteky na tradičných okruhoch?

Vozidlo BMW iFE.20 bolo rýchle na všetkých štyroch okruhoch, čo jazdcom takisto výrazne pomohlo. „Doteraz sme mali v kvalifikácii zakaždým dobré auto, čo nám umožnilo štartovať z predných priečok,“ pokračuje Nemec. „To je z pohľadu dobrých výsledkov vo Formule E kľúčové. V pretekoch máme k dispozícii energeticky veľmi efektívne auto, ktorého výhody sme podčiarkli rozumnými strategickými rozhodnutiami. Bolo to zrejmé pri mojom víťazstve v Santiagu, ale takisto aj v Marrákeši a Rijáde, kde sme si najprv mysleli, že sme získali moje prvé pódium, o ktoré som však po penalizácii prišiel.“

„Súhlasím s Maximilianom,“ pokračuje Sims. „Naše auto predstavuje celkovo dobrý balík s vyrovnaným kvalifikačným výkonom a dobrou efektivitou v pretekoch. Možno nemáme najlepšie auto z pohľadu hrubej sily, v porovnaní s našimi rivalmi z Techeetah a Jaguaru, ale vďaka celkovému balíku sme na jednej úrovni. BMW iFE.20 nám dáva pocit, že môžeme v každých pretekoch bojovať o pozície na špici. A to je pekný pocit.“

Alexander Sims
foto: Formula E

V minulej sezóne skončilo BMW na piatom mieste, v aktuálne prerušenom ročníku je druhé. „Myslím si, že našou výhodou je personálna kontinuita, ktorá tímu umožňuje ťažiť z minuloročných skúseností. Náš úspech je založený na tímovej práci. Vďaka našim inžinierom, o ktorých si myslím, že dosahujú maximálnu úroveň, i vďaka softvéru či správnym rozhodnutiam sme tam, kde sme. Naše skúsenosti nám dovoľujú lepšie chápať monopost, čo znamená, že sme pri hľadaní správneho nastavenia úspešnejší. To je vo Formule E životne dôležité, keďže počas pretekárskeho dňa máme veľmi málo času na odstraňovanie chýb, ktoré sa udejú počas príprav,“ pokračuje britský pretekár.

Formula E zvažuje preteky bez divákov, prípadne podujatia na permanentných okruhoch, ktoré by uzavreli prerušenú sezónu. „V prvom rade chcem povedať, že je fantastické jazdiť pred veľkým davom fanúšikov,“ tvrdí Günther. „O tom to všetko je, cestujeme za fanúšikmi do rôznych miest a ponúkame im skvelú šou. Žiaľ, preteky Formuly E, ako ich poznáme a ako ich milujeme, sú v tejto chvíli nereálne. Preto podporujem oba nápady – preteky za zatvorenými dverami a na permanentných okruhoch. Pre nikoho to nie je ideálne, ale zdá sa, že v krátkodobom čase je to jediná šanca na realizáciu pretekov.“

„Zdá sa, že alternatívou k pretekom bez divákov alebo k pretekom na permanentných tratiach je stav bez akýchkoľvek pretekov. Som si istý, že sa každý pilot prikloní k navrhovaným opatreniam. V aktuálnej situácii je životne dôležité zabezpečiť bezpečný spôsob nášho konania. Permanentné okruhy nám v tomto smere môžu výrazne pomôcť. Dúfajme, že je to len dočasné riešenie a že sa postupne vrátime k normálnym pretekom Formuly E, ktoré všetci milujeme – vo veľkých mestách pred tisíckami divákov,“ dodal Sims, ktorý v Spojenom kráľovstve aktívne bojuje proti pandémii koronavírusu.

PODCAST: Kde prebehne koniec prerušenej sezóny? Do Formuly E sa tlačí taliansko-turecký projekt Scuderia-E

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *