Incident z Maroka nás nesmierne zblížil, tvrdia da Costa a Sims z BMW

Alexander Sims a António Félix da Costa
foto: © FIA Formula E

Pred začiatkom európskej časti sezóny poskytlo BMW rozhovor s dvojicou svojich pretekárov o doterajšom priebehu ročníka. Už v sobotu 13. apríla sú na programe preteky v Ríme a bavorská stajňa chce nadviazať na výsledky z doterajšieho priebehu.

Aktuálny líder priebežného poradia António Félix da Costa a jeho kolega Alexander Sims odpovedali na rovnaké otázky.

Ako by ste zhodnotili doterajší priebeh sezóny?

da Costa: „Jedno víťazstvo, tri pódiá a prvé miesto v priebežnom hodnotení. Mali sme naozaj silnú prvú časť sezóny. Od chvíle, keď som sa dozvedel o vstupe BMW do Formuly E s továrenským tímom, som sa tvrdo pripravoval na piatu sezónu. Teraz vidíme, že BMW i Andretti Motorsport je jedným zo špičkových tímov. Je to pre mňa skvelá kontrola a motivácia, aby som pracoval čo najusilovnejšie.“

Sims: „V predošlých pretekoch sme ukázali veľký potenciál. Nie vždy sme sa dočkali očakávaných výsledkov – z  viacerých príčin, ktoré sme preskúmali a využili na to, aby sme boli v druhej polovici sezóny ešte lepší. Výkon nášho auta nám pred nastávajúcimi pretekmi prináša optimizmus.“

Jean-Éric Vergne, António Félix da Costa a Jerome d´Ambrosio
foto: © FIA Formula E

Ktoré momenty boli pre vás vrcholom a ktoré sklamaním?

da Costa: „Najlepším dňom sezóny bol pre mňa hneď ten prvý: prvé miesto na štarte a víťazstvo pri debute tímu BMW i Andretti Motorsport bolo Rijáde neuveriteľné. Bol som nadšený, že som dokázal pre tím dosiahnuť tento úspech. Žiaľ, výsledok pretekov v Marrákeši bol sklamaním. Bol to perfektný deň, ktorý sa osem minút pred koncom úplne rozpadol.“

Sims: „Jednoznačne. Najhorším momentom bol nešťastný koniec pretekov v Marrákeši. Ja osobne som ešte nemal žiadny najlepší moment, ale mnohokrát som ukázal, že vo Formule E dokážem byť rýchly. Bolo fantastické vidieť Antóniovo víťazstvo v otváracích pretekoch v Rijáde. Pre celý tím to bolo veľké povzbudenie.“

Ako ste sa vyrovnali s incidentom, ktorý sa odohral v Marrákeši. V čom ste sa poučili?

Sims: „Prvá vec, ktorú je potrebné povedať, je, že tento incident bol sklamaním, ale v rámci tímu nás to ešte viac zblížilo. V tej chvíli sa pokazilo veľa vecí naraz. Po tom sme o tom spolu otvorene a úprimne hovorili a poučili sme sa.“

da Costa: „Alexander má pravdu. Retrospektívne, tento deň nás neuveriteľne zblížil. Spôsob, akým sme túto situáciu vyriešili, ukázal, že sme rodina. Som na to naozaj hrdý.“

Alexander Sims
foto: © FIA Formula E

Ako podľa vás zvláda konkurenciu pohonná jednotka BMW i?

da Costa: „Inžinieri BMW i odviedli fantastickú prácu. Naše hnacie ústrojenstvo je rýchle a efektívne. Jednoducho povedané, máme k dispozícii skutočne dobrý balík. A to aj napriek tomu, že inžinieri prvýkrát vyvinuli hnacie ústrojenstvo pre preteky a nie pre výrobu. Znamenalo to pre nich úplne nové výzvy. Klobúk dole pred ich úspechom.“

Sims: „Naše hnacie ústrojenstvo je veľmi efektívne. Môžeme to takto povedať, pretože v pretekoch sa nám z hľadiska energie darí vždy najlepšie. V tom je ten rozdiel. Vo Formule E je to extrémne dôležité.“

Kde môžete dosiahnuť ďalšie zlepšenia?

Sims: „Neustále vidím, že mám rýchlosť na to, aby som bol vpredu, ale Formula E je taká komplexná, že ako jazdec musíte dosiahnuť maximum v každej časti dňa, aby ste dosiahli dobrý výsledok. Veľmi rýchlo musíte zmeniť štýl svojho riadenia z čistého výkonu v kvalifikácii na efektívny v pretekoch. Pracujem na týchto aspektoch. Veľmi mi pomáha, že mám po svojom boku takého skúseného pilota, akým je António.“

da Costa: „Najväčší potenciál vidím mimo trate. Ako tím sa neustále lepšie spoznávame, lepšie spolupracujeme, ale vždy je priestor na zlepšenie. Chcem pomôcť, ako len viem, pretože na celý tím som hrdý.“

foto: Dávid Mihalík

Ako intenzívne spolupracujete so svojimi inžiniermi. Je to viac ako v iných pretekárskych sériách?

Sims: „Málo času, ktorý je k dispozícii počas pretekárskeho dňa, je najlimitujúcejším faktorom. To znamená, že máte menej príležitostí na výmenu informácií s inžiniermi. Snažíme sa to kompenzovať intenzívnou prípravou, vrátane simulátora.“

da Costa: „Technológia Formuly E je nesmierne komplexná. Je to vždy o hľadaní perfektného kompromisu medzi rýchlosťou a efektivitou, čo nie je také jednoduché a sám pilot to nedokáže. Potrebujem úzku spoluprácu s mojimi inžiniermi.“

Ste počas sezóny v kontakte s inžiniermi BMW i v Mníchove?

da Costa: „Komunikácia s inžiniermi BMW i bola intenzívna predovšetkým počas testovacej fázy. Myslím si, že to bola skvelá spolupráca s ľuďmi mimo pretekárskeho sveta. Počas sezóny pracujú v zákulisí veľmi tvrdo, aby po každých pretekoch zlepšovali naše hnacie ústrojenstvo.“

Sims: Mali sme šancu navštíviť inžinierov BMW i v Mníchove. Bolo to neuveriteľne zaujímavé. Dokonca sme dostali prvý náhľad na šiestu sezónu. Ich práca je kľúčom k nášmu úspechu.“