Koľko zarobili tímy Formuly E v sezóne 2015/2016?

Sébastien Buemi a Alain Prost

Finančná stránka Formuly E je podobne ako u väčšiny vrcholových pretekárskych sérii zahalená rúškom tajomstva. Platí to predovšetkým o platoch pilotov, rozpočte technického vývoja a ďalších citlivých oblastiach. V tejto súvislosti priniesol špecializovaný portál Current E zaujímavé čísla, ktoré by mali vychádzať z investigatívnej činnosti spomínaného zdroja.

Podľa jeho zistení je každý majstrovský bod ohodnotený sumou 3 700 eur. Nie je jasné, akým podielom si túto sumu delia tímy a jazdci, ktorí ich získali. V niektorých prípadoch dostanú obe strany polovicu. Za víťazstvo v pretekoch zinkasuje stajňa odmenu vo výške 92 500 eur, čo je v prípade polovičnej deľby pre pilota slušných 46 250 eur. Slušný zárobok za jeden deň.

Na rozdiel od F1 by sa vo Formule E nemali nachádzať tzv. platiaci piloti. Portál Current E spomína dvoch nemenovaných pilotov, ktorí by mali byť v aute na žiadosť sponzorov tímu. V ich prípade by mala rozhodovať národnosť. Na konci sezóny zinkasujú najlepšie tri tímy finančné odmeny v hodnotách 1 000 000, 600 000 a 400 000 eur.

Tabuľka odhadovaných príjmov za minulú sezónu

Na základe vyššie uvedených údajov prišiel spomínaný portál s výpočtom zárobkov jednotlivých tímov v druhej sezóne. Tá vyzerá nasledovne.

Tím

Počet bodov

Odmeny za body (€)

Celkové odmeny (€)

Renault e.dams

270

999 000

1 999 000

ABT Schaeffler Audi Sport

221

817 700

1 417 700

DS Virgin Racing

144

532 800

932 800

Dragon Racing

143

529 100

529 100

Mahindra Racing

105

388 500

388 500

Venturi

77

284 900

284 900

Amlin Andretti

49

181 300

181 300

Team Aguri

32

118 400

118 400

NextEV TCR

19

70 300

70 300

Spolu

1 060

3 922 000

5 922 000

Nič nie je také ružové, ako sa zdá

Tieto sumy však prirodzene nie sú dôkazom ziskovosti stajní, pretože napríklad Renault minul na vývoj svojej minuloročnej pohonnej jednotky približne osem miliónov eur. Prevádzkové náklady tímov na jednu sezónu sa pohybujú rôzne, v niektorých prípadoch je to okolo desiatich miliónov. Renault sa kvôli nákladom spojenými s minulým ročníkom dostal do deficitu dvanástich miliónov, ktoré musí francúzska automobilka nájsť vo vlastných zdrojoch.

Významné zmeny má priniesť sezóna 2018/2019, v ktorej by sme už nemali sledovať výmeny vozidiel počas pretekov. Vďaka tomu by tímy nepotrebovali štyri, ale len dve vozidlá na jedny preteky. Práve to je podmienkou ďalších konštruktérov, ktorí prejavili záujem o budúci vstup do série. Medzi nimi nechýbajú Mercedes, Ferrari či naposledy Hyundai.

Zdroj: Current E, foto: Adam Warner (LAT)