Komentátor F1 Tomáš Richtr: Sme na prelome generačnej výmeny

Tomáš Richtr

Pokračujeme v rozhovoroch s významnými osobnosťami českého a slovenského motoršportového diania. Český odborník a komentátor F1 Tomáš Richtr, ktorý sa vám prihovára prostredníctvom vysielania televízie Sport 1, prijal našu ponuku na rozhovor a poskytol nám svoj pohľad na elektrickú sériu Formula E.

Ako dlho registrujete Formulu E?

„Priznám sa, že tento seriál sledujem od začiatku. Táto koncepcia ma fascinuje z niekoľkých uhlov pohľadu. Ak sa na to pozrieme z pohľadu motoršportu, tak preteky sú zaujímavé a dramatické. Myslím si, že aj ich dĺžka je akurátna, takže z tohto pohľadu to napĺňa očakávania. Ďalší pohľad je skôr strategicko-technologický, pretože primárne dôvody toho, prečo vlastne tento šampionát vznikol, predstavujú vytvorenie platformy pre technologické firmy a automobilky. Aby mohli testovať nové technológie, ktoré sa čo nevidieť predstavia v bežnej cestnej premávke. Je fascinujúce sledovať, ako sa v tejto ranej dobe nie úplne darí osloviť širšiu skupinu divákov, pretože oni sa smejú veciam, ako potreba presadnutia si z jedného auta do druhého počas pretekov.

Ale ak by sme sa bližšie pozreli na dôvody, prečo je to nutné, tak by bol tento posmech vystriedaný rešpektom smerom k tomu, čo všetko inžinieri dokážu. Teším sa a možno je to len otázka niekoľkých rokov, keď príde doba, kedy tieto technologické a chemické limity už nebudú také, že na hodinové preteky bude potrebné presadnúť si z jednej formuly do druhej, ale už to vydrží jeden monopost. Faktorom číslo jeden sú batérie a faktorom číslo dva je to, že postupne budeme sledovať podstatne rýchlejšie preteky s omnoho rýchlejšími formulami. Až to bude poriadna séria. Dnes sledujeme jej zárodky, takže nejaké detské choroby a nedostatky sú zrejmé a limitujúce, ale je len otázkou času, kedy sa z toho stane ozajstný šampionát rýchlych formúl.“

Sébastien Buemi - pódium - Punta del Este

Fanúšikovia spaľovacích motorov vytýkajú elektrickej sérii zvuk monopostov. Je to podľa Vás až taká veľká prekážka?

„Myslím si, že jeden z najsilnejších hlasov posledných dvoch rokov je o sťažovaní sa na motory, ktoré už nevydávajú poriadny zvuk. Táto téma sa vyvíja každým mesiacom a názory sa zlievajú. Úprimne povedané, môj osobný pohľad na to je podobný ako na otázku fajčenia. Tak, ako si problematika zákazu fajčenia v reštauráciách vyžaduje čoraz väčšiu diskusiu, tak sa vyvíja aj vnímanie tejto témy. Ľuďom vadí, že musia prechádzať verejnými priestranstvami a inhalovať dym. Podobné prvky začínam vnímať aj v prostredí automobilového priemyslu. Hovorím s ľuďmi, ktorí sú v tejto veci považovaní za odborníkov a práve oni hovoria – pozrite sa, naše deti, ktoré majú štrnásť alebo šestnásť rokov, sa pozerajú zahanbene na niekoho, kto riadi auto s naftovým motorom, šliape na plyn, po čom sa objaví kúdol dymu.

Pre túto mladú generáciu to už nie je úplne normálne. A aj keď ma za to dnes ľudia kritizujú a nejakú dobu ešte aj budú kritizovať, tak si myslím, že o pár rokov príde doba, keď sa na benzínový pohon budeme pozerať rovnako posmešne ako sa dnes dívame na parný pohon, ktorý už v podstate neexistuje. Myslím si, že sme práve na prelome akejsi generačnej výmeny pohonu. Nie je to otázka: či a do akej mieri elektrické alebo iné alternatívne pohony vystriedajú benzínový alebo naftový pohon. Otázka znie, ako rýchlo sa tak stane.“

Automobilový priestor je rozdelený na niekoľko táborov. Počujeme hlasy odmietajúce nové a alternatívne technológie. Na druhej strane, objavuje sa čoraz viac zástancov zelenšej a čistejšej energie. Do ktorého táboru patríte Vy?

„Je to celospoločenská téma a priznám sa, že sledujem tieto vyhranené názory, ktoré presadzujú technológie tzv. čistého pohonu. A medzi čisté pohony patri celkom určite elektrina . Na druhej strane, ľudia, ktorí sú viac klasicky založení, nedajú dopustiť na benzínový alebo naftový motor, ktorý má veľké otáčky a vyludzuje mohutný zvuk. Platí to nielen v bežnej premávke, ale aj v motoršporte.“

Lucas di Grassi - fanúšikovia - Mexiko

Kráľovská séria F1 má množstvo fanúšikov po celom svete. Dá sa očakávať, že by sa v budúcnosti mohla podobnej priazne dočkať Formula E?

„Som presvedčený, že odvetvie elektrických pretekov bude v budúcnosti etablované. To, či to bude postavené na platforme súčasnej FE, nezodpovedá otázku, či to bude o elektrine alebo nie. Formula E je len otázkou marketingu, pretože dnes je tento šampionát vo veľkej miere dotovaný. A pokiaľ šéfovia série, konkrétne spoločnosť Formula E Holdings, udržia komerčný model tak, aby tu bol aj o niekoľko rokov, tak to bude práve tento formát elektrických formúl, ktorý bude len a len silnejší. Aj keby to marketingovo tento seriál neutiahol, aj tak prídu elektrické série pod iným marketingovým dohľadom.

Od iných pokusov z minulých rokov sa tento prípad líši podporou automobiliek. Tie do toho chcú investovať. Spĺňa to totiž dve úlohy. Pre ne je to akési extrémne laboratórium pre výskum a vývoj. Automobilky to chcú, pretože si z toho vezmú know-how pre vývoj áut v bežnej premávke. Už dnes je to veľmi úspešná prezentačná platforma pre tieto technológie. Myslím si, že základňa fanúšikov bude neustále rásť. Nebude to ale natoľko rýchle, aby sa v najbližších desiatich až pätnástich rokoch dostala Formula E na úroveň F1. To asi nie. Ale rozhodne vznikne základňa, ktorá bude čím ďalej silnejšia.“

Formula E zažíva ešte len svoju druhú edíciu, ale v porovnaní s inými sériami dostáva veľa priestoru aj v médiách. Ako hodnotíte marketingovú stratégiu súťaže?

„Formula E to zvláda na jednotku. Má obrovskú výhodu v tom, že fanúšika dokáže veľmi rýchlo a pohodlne zaujať. Ten, kto sa päť minút pred štartom dozvie o ePrix Mexika, si zapne internet a preteky môže sledovať okamžite. Je tu snaha o to priniesť preteky priamo k ľuďom. V prevažnej miere jazdíme v srdci miest. Je to jednodňová udalosť počas soboty, aby sa organizovanie nekrížilo s piatkovou a nedeľnou dopravnou špičkou. Je to udalosť pre celú rodinu. Môžu tam prísť dospelí, môžu tam prísť deti. Je to udalosť pre rôzne vekové kategórie. Formula ako taká, teda jednosedadlový monopost s otvoreným kokpitom, je kategória, ktorá nech už je poháňaná benzínom alebo elektrinou nebude mať v budúcnosti konkurenciu.“

Buenos Aires ePrix

Práve preteky v centrách miest sú považované za niečo nové vo svete motoršportu. Vnímate túto ideu pozitívne?

„To je ďalší majstrovský kúsok zo strany organizátorov Formuly E. Preteky dokážu dostať do centra veľkých luxusných metropol, v podstate pred dvere potenciálnych fanúšikov. Je zrejmé, že táto koncepcia má asi veľký ohlas, pretože sú tu desiatky miest, ktoré prejavujú záujem o usporiadanie pretekov. Samozrejme, veľkým otáznikom je financovanie, pretože marketingový model, podľa ktorého to má uživiť mesto aj sériu, zatiaľ nefunguje veľmi dobre. Koniec koncov, tešili sme sa na preteky vo Švajčiarsku, ale kvôli finančným záležitostiam sa to nepodarilo. Sú tam aj ďalšie veci, ktoré je potrebné doladiť. To ale nič nemení na tom, že ponuky zo strany miest prevyšujú kapacity Formuly E, čo je pochopiteľne dobrá správa pre samotných organizátorov.

Existuje podľa Vás možnosť, aby Slovensko alebo Česká republika privítali v budúcnosti ePrix?

„Veľmi radi by sme videli Formulu E, či už v Prahe alebo v Bratislave. Ale priznám sa že, aj keď to znie trochu hanlivo na adresu Českej republiky alebo Slovenska, tak naše krajiny ako keby vždy len doháňali stratu v porovnaní s krajinami ako Veľká Británia, Francúzsko, Nemecko prípadne Spojené štáty americké. Tým pádom odhadujem, že aj v tomto sme o čosi pozadu, pretože to, čo riadi skutočný záujem o privítanie šampionátu elektrických formúl je akási akademicko-technologická úroveň vzdelania danej krajiny. Aj preto si myslím, že Formula E dnes jazdí tam, kde jazdí.

Tí ľudia, ktorí o tom rozhodujú, sú o niekoľko krokov vpred z hľadiska toho, čo to vlastne prináša a čo všetko stojí za týmto šampionátom. Nie je to len hlúpe krúženie elektrických vozidiel dookola pre pobavenie ľudí. Má to ďaleko širšie presahy práve do oblasti automobilizmu a ten mal vždy veľmi blízko k akadémii. To sú práve parametre, ktoré nám na politicko-akademickej scéne v Českej republike alebo na Slovensku trochu chýbajú. Stačí sa pozrieť do novín, alebo si zapnúť televízor. Máme tendenciu zaoberať sa menej intelektuálnymi témami, než ako sú práve tieto veľmi zaujímavé veci. Takže, ak by som to mal nejako racionálne zhodnotiť, tak to asi nie je reálne.“

piloti - 2015/2016

Jedným z benefitov elektrické série sú piloti, medzi ktorými nájdeme niekoľko veľmi známych mien ako Lucas di Grassi, Sébastien Buemi, Bruno Senna a ďalší. Pomáhajú sérii v postupe vpred?

„Tie mená sú fantastické. Myslím si, že je to ďalší z elementov, ktorý z tejto série robí renomovaný seriál. Je tam celý rad pilotov, ktorí majú skúsenosti z F1. Ale nie je to len Formula 1. Ak by sme sa pozreli na životopisy každého jedného z pretekárov, tak sú to borci, ktorí majú skúsenosti z formulových šampionátov, zo šampionátov vytrvalostných pretekov, zo šampionátu gétéčiek a pod. To znamená, že drvivú väčšinu štartového poľa tvoria pretekári, ktorí sú veľmi vysoko hodnotení a skúsení. Preteky si užívajú a myslím si, že ak v budúcnosti uvidíme vyšší výkon motorov, tak sa z toho stane šampionát, ktorý sa veľmi rýchlo dostane na úroveň prestížnych seriálov, akými sú dnes vytrvalostné vozy, cestné vozy a formulové šampionáty rôzneho druhu.“

Formula E je výrazne spájaná s budúcnosťou automobilového priemyslu. Často sa hovorí o sezóne 2018/19, ktorá má priniesť veľké zmeny. Kde vidíte elektrický šampionát o dva, tri roky?

„Medzinárodná automobilová federácia vypísala tender na dodávku batérií od piatej sezóny. Myslím si, že práve o také tri, štyri roky budú technológie na takej úrovni, že formula s takýmito rozmermi dokáže uniesť akumulátory, ktoré budú mať omnoho väčšiu energetickú kapacitu. Už nebudeme musieť sledovať preteky so 170 kW – ako so stropom pohonu, ale časom sa dostaneme na 250 kW a príde doba, keď uvidíme monoposty s výkonom 600, 700 alebo 800 koní. Tam už ani nebudeme riešiť, či je to formula s motorom benzínovým alebo elektrickým, pretože jej sila ponúkne atraktívne divadlo. Borci s formulou budú musieť zápasiť podobne, ako napríklad v 70. a 80. rokoch zápasili vtedajší piloti Grand Prix s veľmi silnými turbomotormi. Predpovedám, že sa tak stane a práve vtedy, keď bude mať formula veľký výkon a pilot si s ňou bude musieť poradiť, tak na tieto preteky sa ja veľmi teším. Som stopercentne presvedčený, že takéto preteky prídu.“

Pomaly, ale isto sa začínajú objavovať ďalšie tendencie a pokusy o sformovanie iných sérií s alternatívnym pohonom. Naposledy sa hovorilo o súťaži elektrických motokár alebo o elektrickej verzii série GT.

„Budúcnosť prinesie ďalšie série. Bude sa pretekať s cestnými vozmi na elektrický pohon. Ale podobne ako dnes, keď sú v motoršporte rozličné disciplíny, nastane čas, keď budú elektrické pohony dominovať a potom vzniknú rôzne ďalšie disciplíny. Je to iba o tom, aby Formula E stavala na dobrom základe a ak to vyslovene nepokazí, tak je len otázka času, kedy sa jej podarí vybudovať si solídnu základňu fanúšikov. Nezabudnime ani na to, že už dnes sú vo Formule E aktívne štyri automobilky renomovaných mien a od sezóny číslo tri nás čaká Jaguar, čo je z pohľadu marketingu a PR opäť úžasná pecka. BMW taktiež zvažuje vstup do série, čaká iba na to, kedy budú technológie na takej úrovni, že už tu nebude prítomný element striedania áut. Je tam niekoľko parametrov, ktoré hovoria o tom, že seriál elektrických formúl má svoju budúcnosť a bude len populárnejší.“

Tomáš Richtr

Formula E pripravuje od sezóny 2016/17 podpornú sériu Roborace. V nej by sa mali predstaviť bezpilotné vozidlá. Ako vnímate túto novinku v hierarchii motoršportu? Je to vôbec motoršport?

„Budúcnosť automobilového priemyslu už dnes stojí na dvoch koncepčných pilieroch – jedným je elektrický pohon a potom sú to autonómne alebo bezpilotné autá. Oba tieto piliere v rámci Formula E Holdings sú na jednej strane prezentované už existujúcim seriálom elektrických formúl, ale čoskoro aj pretekmi bezpilotných áut. Musím povedať, že v tomto prípade už nejde o motoršport, o ktorý naopak ide vo Formule E, kde sa do auta normálne fyzicky posadí človek a súperí s ostatnými. V prípade Roborace ten ľudský element už prítomný nebude. Ja by som to motoršportom ani nenazýval. Bude to skôr akási technologická súťaž opäť veľmi užitočná pre automobilky, pretože na tejto extrémnej platforme okruhových pretekov si jednotlivé technologické firmy a automobilky dokážu vyskúšať algoritmy svojich vlastných softvérov. Ten algoritmus bezpilotného softvéru si bude každý tím písať sám, samozrejme, v spolupráci s automobilkami a technologickými firmami.

Neviem sa dočkať, kedy uvidíme prvé takéto preteky, pretože to je jeden z najväčších problémov automobilového priemyslu – ako do softvéru bezpilotného auta zakomponovať rozhodovacie mechanizmy. Jeden z veľkých problémov bezpilotných áut prichádza vo chvíli, keď sa auto dostane do situácie, v ktorej sa musí rozhodnúť medzi dvomi zlými riešeniami, pretože už nemá žiadne dobré. Ak sa napríklad pred neho vyrúti kamión, tak buď bude držať jazdnú stopu, ktorá je daná a nechá do seba naraziť kamión, alebo zíde z cesty, narazí do stromu a ohrozí pasažiera. Sú to rozhodovacie mechanizmy, ktoré nemajú žiadne dobré riešenie. To bol príklad z bežnej premávky. Teraz si predstavte, že hovoríme o extrémnej platforme pretekov a tam tá škála rozhodovacích mechanizmov nebude len omnoho širšia, ale aj komplexnejšia. Opäť to pomôže automobilkám vziať si z tohto terénu know-how a implementovať ho do bežnej premávky. Určite by som to nenazýval motoršportom, ale skôr exkluzívnou technologickou súťažou.“

Tomáš Richtr sa vyjadril aj k ďalším témam. Viac vám prinesieme v našom podcaste.

Foto: Tomáš Richtr, Zak Mauger (LAT), Adam Warner (LAT) FIAFormulaE.com

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *