Vyjadrenia pilotov a šéfov tímov pred štartom novej sezóny!

Nicolas Prost a Sébastien Buemi

Prečítajte si kompletné vyjadrenia pilotov a šéfov tímov pred štartom novej sezóny. Už zajtra dve hodiny po polnoci štartuje v poradí tretia edícia elektrickej série Formula E, ktorá hneď na úvod zažije premiéru v Hongkongu aj s naším LIVE prenosom. Dnes bol na programe tzv. shakedown, počas ktorého jazdci prvýkrát vyšli na trať. Tu sú výsledky, ktoré ale nie sú nijakým výrazným spôsobom smerodajné. Pod nimi nájdete vyššie spomenuté vyjadrenia.


Prinášame vám vyjadrenia jednotlivých pilotov a zástupcov stajní v poradí podľa umiestnenia v minulej sezóne.

Vyjadrenia pilotov

Favoriti

Sébastien Buemi, aktuálny šampión (Renault e.dams): „Myslím si, že je to zatiaľ dobré, dosiahli sme zlepšenie. Rovnako sú však na tom aj ostatní, takže potrebujeme prežiť niekoľko pretekov, aby sme zistili, ako na tom sme. Minulý rok sme v Doningtone neboli až takí dobrí, ale Peking bol pre nás úžasný, takže naozaj neviem, čo sa udeje v Hongkongu. Múdrejší budeme po pretekoch, ale som presvedčený, že by sme mali bojovať o dobré pozície.“

Lucas di Grassi, aktuálny vicemajster (ABT Schaeffler Audi Sport): „Po bronzovej a striebornej medaile mi do zbierky chýba už len zlato. Sme veľmi motivovaní a samozrejme, chceme opäť patriť k lídrom. Avšak, piloti a tímy k sebe budú bližšie než kedykoľvek predtým. Zažijeme zrejme najrozmanitejšiu a možno najvzrušujúcejšiu sezónu v histórii Formuly E.“

Nicolas Prost, minulý rok 3. miesto (Renault e.dams): „Teším sa, že sa to opäť začína. Vieme, že to bude zase tvrdý boj. Z toho, čo sme videli počas testov, usudzujeme, že to vyzerá naozaj drsne. Pracovali sme veľmi intenzívne, preto si myslím, že sme pripravení na výzvu. Víťazstvá v Londýne boli skvelé, ale vždy sa musíte pozerať do budúcna. Vďaka výsledkom na konci roka som skončil medzi pilotmi napokon tretí, ale na začiatku som mal množstvo problémov, ktorým by som sa bol rád vyhol. Tento rok chcem byť vo forme už od začiatku!“

Nelson Piquet ml., šampión z premiérovej sezóny (NextEV NIO): „Naozaj sa teším na štart novej sezóny. V kalendári máme niekoľko nových prídavkov s Hongkongom, ktoré je úžasným mestom pre štart šampionátu. Ak by výsledky záviseli od toho, ako ťažko sme pracovali a koľko úsilia sme vložili do tretej sezóny, tak by sme snáď na konci ročníka mohli oslavovať rovnako ako v prvej sezóne.“

Sam Bird

Sam Bird, minulý rok 4. miesto (DS Virgin Racing): „Donington nebol príliš reprezentatívnym okruhom, pretože počas sezóny to bude úplne iné. Je pekné tam jazdiť, ale uvidíme, čo sa udeje v Hongkongu. Naším cieľom je dostať z auta maximum. Ak sa nám to podarí, tak máme šancu na dobrý výsledok. Potrebujeme konkurencieschopné auto, ktoré nás nezradí. Zo seba potrebujem takisto dostať to najlepšie.“

Jerome d´Ambrosio, minulý rok 5. miesto (Faraday Future Dragon Racing): „V obidvoch predchádzajúcich sezónach sme skončili v prvej päťke. Chceme byť aj naďalej konzistentní. Nebude to ale jednoduché. Dohoda s Faraday Future prišla dosť neskoro, ale my sme tvrdo pracovali. Nechceme byť len čiernym koňom série. Chceme sa uchádzať o oba tituly – pretekársky aj tímový.“

Stéphane Sarrazin, minulý rok 6. miesto (Venturi): „Počas druhej sezóny dosiahol pokrok najväčší výrobca, nie my. Takže teraz bola naším cieľom hmotnosť, potenciál prevodovky. Urobili sme veľký krok vpred. Myslím si, že budeme navzájom oveľa bližšie. Chcem viac pódiových umiestnení. Dúfam, že zvíťazím v pretekoch, ale to, čo chcem, je jazdiť neustále na čele. Chcem jazdiť silné preteky, ako minulý rok, ale viac konštantne.“

Daniel Abt, minulý rok 7. miesto (ABT Schaeffler Audi Sport): „Vo Formule E som sa vždy cítil stále lepšie a vrcholom je to, že máme za sebou naozaj dobré testy. Ale to, kde sa v skutočnosti nachádzame v porovnaní s ostatnými, sa dozvieme až v Hongkongu. Vieme, že máme dobré a spoľahlivé auto a silný tím. Preto môžeme byť pred otváracími pretekmi optimistickí.“

Jean-Éric Vergne

Zvyšok minuloročného poľa

Loic Duval, minulý rok 8. miesto (Faraday Future Dragon Racing): „Chcem byť častejšie na pódiu. Verím, že je tu šanca na to, aby som bol na celkovom pódiu na konci roka. Chcem vyhrávať aj v pretekoch, keďže si myslím, že sme v lepšej forme ako pred rokom. Vidím pred nami ešte veľa práce, ale vyzerá to sľubne. Jay Penske venuje tímu a projektu množstvo svojho úsilia a vďaka Faraday Future máme viac skúseností. Celá organizácia je na tom neustále lepšie, takže naozaj dúfam, že dosiahneme zlepšenie.“

Jean-Éric Vergne, minulý rok 9. miesto (Techeetah): „Naším hlavným cieľom je, aby si ľudia zapamätali našu značku. A myslím si, že sa tak stane veľmi rýchlo.“

Nick Heidfeld, minulý rok 10. miesto (Mahindra Racing): „Som spokojný s priebehom predsezónnych testov. Nová pohonná jednotka Mahindry priniesla niekoľko veľkých zmien. Zadná časť nového balíka vyzerá veľmi pekne a elegantne. Počas súkromných i kolektívnych testov na okruhu Donington sme absolvovali množstvo kilometrov. V pretekoch sa však budeme stretávať s užšími zákrutami a hrboľmi. Mestské okruhy Formuly E robia tento šampionát veľmi vzrušujúcim a pre pilotov to bude v Hongkongu poriadna výzva. Teším sa na rozbeh novej sezóny a snáď sa Mahindra v šampionáte posunie vyššie.“

Robin Frijns, minulý rok 12. miesto (MS Amlin Andretti): „Naším cieľom je skončiť s oboma autami do piateho miesta, získať čo najviac bodov v tímovom hodnotení a dúfam, že budeme v prvej päťke aj v hodnotení stajní.“

António Félix da Costa, minulý rok 13. miesto (MS Amlin Andretti): „Ťažko povedať, kde sa môžeme pohybovať. Bol by som rád, keby sme boli pravidelne na bodovaných priečkach. Prvá päťka je možná, ale ja som ambiciózny chalan. Nikdy som to neskrýval. Bojujem o pódiá a víťazstvá v pretekoch.“

Oliver Turvey, minulý rok 14. miesto (NextEV NIO): „Okruh vyzerá vzrušujúco s množstvom rýchlo nasledujúcich zákrut a dlhých roviniek, ktoré ponúkajú niekoľko príležitostí na predbiehanie. Okolie trate vedľa pobrežia Hongkongu by malo zaručiť pôsobivé podujatie. Na prvé preteky novej sezóny sa teším práve kvôli dejisku. Dám do toho všetko!“

Ma Čching-Chua, minulý rok 19. miesto (Techeetah): „Začínam ako nový pilot v novom tíme. Verím, že začneme solídnymi krokmi a stabilnými finišmi. Potom, možno uprostred sezóny, sa môžeme pokúšať o prienik do prvej desiatky. Nikto sa  šampiónom nestane za jeden deň, takže v tomto smere si to musíme priznať. Budeme sa ale snažiť o čo najlepší výsledok.“

Ma Čching-Chua

Nováčikovia

José María López, nováčik a trojnásobný šampión WTCC (DS Virgin Racing): „Moje dobrodružstvo vo WTCC bolo úžasné, ale nič z neho mi tu nepomôže. Pred sebou mám čistú knihu, ktorú začínam písať. Musíte zmeniť jazdecký štýl a množstvo ďalších vecí. Stále sa mám čo učiť, ale vidím progres. Úroveň tunajších pretekárov sa nedá porovnať s ničím, čo som doteraz zažil. Priľnavosť, pneumatiky, šasi, hmotnosť, to všetko robí auto nervóznym a náročným na pochopenie. Musím byť realista. Zavážia tu skúsenosti, takže pri mojich cieľoch musím byť opatrný. Chcem byť však konkurencieschopný. Na začiatok budem spokojný s prvou desiatkou. Po niekoľkých pretekoch chcem byť v prvej päťke.“

Adam Carroll, nováčik (Jaguar Racing): „Pre Jaguar je to historický moment, pretože tento tím začína nové dobrodružstvo v elektrických pretekoch. Máme veľkú príležitosť na to, aby sme inšpirovali fanúšikov na celom svete a oslovili ďalšiu generáciu vodičov elektrických vozidiel novým, inovatívnym spôsobom. Ako pilot som tu preto, aby som súťažil, ale dôležité je si pamätať, prečo sme tu. Ide o dedičstvo nášho programu FE, ktoré začíname písať práve teraz.“

Mitch Evans, nováčik (Jaguar Racing): „Moje očakávania sú veľmi realistické. Z pohľadu tejto kategórie som neskúsený a okolo seba mám množstvo kvalitných pretekárov. Chcem začať tým, že budem konkurencieschopný. Rešpektujeme našich súperov, pretože tento šampionát je veľmi náročný. Uvidíme, ako to pôjde.“

Felix Rosenqvist, nováčik (Mahindra Racing): „Pred Hongkongom a mestskými okruhmi Formuly E sa cítim byť dobre pripravený. Pre mňa, ako jazdca, je to veľmi zaujímavé, pretože séria je veľmi praktická a zahŕňa technický element na úplne inej úrovni ako v hociktorej inej kategórií. Krivka učenia sa bude náročná kvôli vysokému tlaku, ktorý prináša formát jediného pretekárskeho dňa, ale ja výzvy milujem. Pohonná jednotka Mahindry vyzerá v porovnaní s inými konkurencieschopne, ale realitu spoznáme až počas prvých pretekov. Neviem sa ich dočkať.“

Maro Engel, nováčik (Venturi): „Teším sa na štart novej sezóny. Konečne sa to všetko začne. Je to vzrušujúce, pretože sme sa stretli v tíme, ktorý má úplne nový balík. Pracovali sme na novej prevodovke, ktorá má dve rýchlosti. Auto je o 28 kilogramov ľahšie. Od minulej sezóny sme spravili veľký krok vpred.“

Mitch Evans, Adam Carroll a Ho-Pin Tung

Vyjadrenia predstaviteľov stajní

Jean-Paul Driot, manažér tímu Renault e.dams: „S naším výsledkom v druhej sezóne môžeme byť len a len spokojní, keďže sme získali dva tímové a jeden pretekársky titul. Celkovo to bola veľmi dobrá sezóna s viacerými víťazstvami a pódiami. Mnoho vecí sme sa naučili a teraz sme to zužitkovali počas príprav na tento ročník. Motivácia je vyššia než kedykoľvek predtým, pretože konkurencie je veľká a rozdiely medzi nami sú veľmi tesné. Musíme zostať v pohode a naďalej sa snažiť. Cieľ je rovnaký ako vždy: vyhrať oba šampionáty, víťaziť v pretekoch a získať čo najviac bodov.“

Alain Prost, manažér tímu Renault e.dams: „Hongkong je magické mesto a jeho kulisa je ohromujúca. Myslím si, že to bude dobrý komerčný úspech, čo je pre Renault a ostatných výrobcov dôležité, keďže ide o kľúčový trh. My musíme byť konkurencieschopní už od začiatku a získavať čo najviac bodov, pretože každý bod je na konci dôležitý. Bolo by pekné odštartovať ročník dobrým výsledkom v takom prestížnom meste. Naše ciele sú rovnaké ako počas predchádzajúcich dvoch rokov. Počas tejto sezóny to bude omnoho náročnejšie, ale motivácia je rovnaká.

Vincent Gaillardot, líder projektu Renault Sport: „Tentoraz sme viac ako o revolúcií hovorili o optimalizácii už existujúceho konceptu, ktorý sme predstavili pre druhý ročník. Videli sme, že pohonná jednotka, ktorú sme vyvinuli, bola veľmi dobrá, takže hlavná časť našej práce bola o tom, dostať z auta maximum. Tvrdo sme pracovali na nastaveniach efektivity pohonnej jednotky a kontroly auta. Popri tom sme sa snažili úplne pochopiť špecifiká aktuálnych dielov monopostu. Počas testov v Doningtone sme nemali reálne problémy a momentálne vyzerá všetko uspokojivo. Vieme, že sme na tom dobre, ale súťaž je veľmi tesná a nikoho nemôžeme odpisovať. Nech je však súťaž akákoľvek, naše ciele sú rovnaké.“

Hans-Jürgen Abt, šéf stajne ABT Schaeffler Audi Sport: „Spravili sme si domácu úlohu a sme pripravení najlepšie, ako sa dalo. Naši inžinieri, mechanici a piloti sa nevedia dočkať pretekov. Je to dobrý pocit, byť zase v akcii.“

Alex Tai, šéf stajne DS Virgin Racing: „Piloti, inžinieri a naši partneri v DS pracovali celé leto nesmierne tvrdo na optimalizácii systému a výkonu nového auta. Verím, že sme vyprodukovali naozaj konkurencieschopný pretekársky balík a chcem sa poďakovať celému tímu za odhodlanie počas predsezónnych príprav. Na trati neexistuje miesto, kam sa dá schovať. Netrpezlivo čakám na to, ako dopadnú naše snahy v porovnaní s ostatnými.“

NextEV

Xavier Mestelan Pinon, šéf DS Performance: „Minulý rok sme sa toho veľa naučili. Inovatívny aspekt tohto šampionátu zdôrazňuje potrebu výskumu. Letné testy odhalili zvýšenie výkonu pohonnej jednotky a príbuznej elektroniky. Už vnímame technologické benefity aj pre značku DS. Naším cieľom je dokázať, že techniky, ktoré sme zvolili, sú konkurencieschopné. Najlepšou skúškou našej práce bude úspešnosť na pretekárskej trati. To budeme chcieť dosiahnuť počas tretej sezóny.“

Thomas Chevaucher, technický riaditeľ DS Performance: „Je to úplne nové auto. Museli sme kompletne vymeniť motor, prevodovku a súvisiace komponenty, rovnako tak nové diely integrovať do šasi. Nemôžem ísť úplne do detailov, pretože všetko je navonok neviditeľné. Môžem však prezradiť, že sme sa rozhodli pre trojstupňovú prevodovku. Čo sa týka prevodovky, výzvou bolo dosiahnuť ideálny pomer medzi výkonom a efektivitou. Formula E je jedinečná z viacerých hľadísk. Faktom je, že sme nepostavili celé auto. Sme zodpovední len za niektoré časti ako napríklad pohonná jednotka. Zvolili sme inovatívnu technológiu, ktorú ešte týmto spôsobom nik nepoužil. Hongkong bude našou prvou príležitosťou zhodnotiť progres, ktorý sme dosiahli.“

Dilbagh Gill, šéf stajne Mahindra Racing Formula: „Mahindra Racing je tam, kde sme ju chceli mať na začiatku tretej sezóny šampionátu Formula E. Myslím si, že do tejto sezóny vstupujeme zatiaľ najlepšie pripravení spomedzi všetkých ročníkov. Náš nováčik, Felix, sa v tíme udomácnil a Nick výrazne prispel k vývoju nového auta M3Electro. Prvé preteky v Hongkongu a nový okruh predstavujú výzvu pre tímy, ale s prípravami sme úplne spokojní. Veríme, že pre novou sezónou sme v silnej pozícií.“

Martin Leach, prezident NextEV: „Zdá sa, že tretia sezóna Formuly E bude najstrhujúcejšia a najvyrovnanejšia. V tomto ročníku je do šampionátu zapojených množstvo vzrušujúcich výrobcov. NextEV doňho vstupuje s väčšími investíciami i odhodlaním. Postavili sme úplne nový tím, ktorý na novom aute a nastaveniach pracoval mimoriadne tvrdo. Nerobíme si ilúzie. Vieme, že súťaž bude náročná, ale máme dvoch veľmi talentovaných pilotov, ktorí sú smädný po úspechu. Tešíme sa na šampionátový boj, ktorý sa začne v Hongkongu. Tieto preteky sú pre našu spoločnosť s čínskou základňou dôležité. Je to len jedno z mnohých nových vzrušujúcich miest v tohtoročnom kalendári.“

James Barclay, šéf tímu Jaguar Racing: „Pracovali sme veľmi tvrdo a absolvovali sme nespočetné množstvo testov pred naším debutom v Hongkongu. Sme tu, aby sme pretekali, ale takisto chceme inovovať a inšpirovať. Pôjdeme do toho naplno už od začiatku, ale naše očakávania vyplývajú z rešpektu smerom k našej konkurencii, ktorá je v sérii už dva roky.“


Dôležitá informácia: náš LIVE prenos sa začína v nedeľu o 2:00 prvým tréningom pred Hongkong ePrix. Sledovať budeme tréningy, kvalifikáciu i samotné preteky. Po nich vám prinesieme vyjadrenia a dojmy všetkých zúčastnených.

foto: Renault e.dams, Adam Warner (LAT), Techeetah, FIAFormulaE.com, NextEV