Lucas di Grassi má najvyššie IQ spomedzi všetkých pilotov FE

Lucas di Grassi

Pilot stajne ABT Schaeffler Audi Sport Lucas di Grassi je úradujúcim vicemajstrom Formuly E a aj tento rok patrí k favoritom na zisk primátu. Nemecký portál e-formel.de vyspovedal sympatického Brazílčana v exkluzívnom rozhovore. Prinášame vám najzaujímavejšie vyjadrenia niekdajšieho pretekára F1.

Jednou z diskutovaných tém bola dookola omieľaná dátumová kolízia medzi New York ePrix a pretekmi WEC na Nürburgringu. Úradujúci šampión Sébastien Buemi už potvrdil, že sa do USA nevyberie, čo by mohla byť veľká výhoda pre jeho konkurentov, keďže New York privíta dvojitú ePrix.

„Neviem, čo sa presne bude diať,“ prezradil di Grassi. „Musíme si počkať. Piloti ako Sam Bird, Stéphane Sarrazin a Sébastien Buemi pôsobia vo WEC, takže aj oni to musia nejako vyriešiť. Myslím si, že ak bude ktorýkoľvek z pilotov bojovať v jednej zo sérii o titul, tak je jasné, kam pôjde. Neberiem to ako výhodu. Do každých pretekov idem s tým, že do toho dám všetko. Snažím sa ísť na hranicu a zbierať čo najviac bodov. To je môj cieľ. Z prvej sezóny máme bronzovú a z druhej striebornú medailu. V zbierke nám chýba už len zlatá. To je ale najväčšia výzva, keďže všetky tímy sú veľmi blízko pri sebe.“

Skromná inteligencia

Brazílsky pilot je členom klubu Mensa, ktorý združuje nadpriemerne inteligentných ľudí s IQ najmenej 130. Di Grassiho pretekovým inžinierom je Franco Chiochetti a práve on má podľa pretekára navrch. „Franco je oveľa múdrejší. Človek si musí uvedomiť jednu vec. To, že sme boli v minulom roku v súboji s Renaultom e.dams konkurencieschopní, má na svedomí Franco. Až do posledných pretekov v Londýne sme bojovali o majstrovský titul. A to s omnoho menším personálom a menšou finančnou podporou ako v prípade Renaultu. Vďaka kvalite nášho tímu sme dokázali o titul bojovať až do konca. Aj napriek odobratému triumfu v Mexiku City.“

„Franco urobil so Schaefflerom vynikajúcu prácu. Máme konkurencieschopnú a nákladovo efektívnu pohonnú jednotku. Bojovali sme proti technológii F1 od Renaultu. Tento rok Franco pri výstavbe pohonnej jednotky opäť súperil s tímami, ktoré majú pozadie v F1 ako Renault, či Jaguar s podporou Williamsu. Je tu ďalší výrobca automobilov, Citroen. Vytvorili sme pretekárske auto s obmedzenými zdrojmi, ktoré je veľmi konkurencieschopné. Môžeme byť na seba veľmi hrdí,“ pokračuje di Grassi.

Lucas di Grassi - ABT - Tokio

Pilot so skúsenosťami z F1 už myslí aj na svoj život po pretekárskej kariére. Podľa portálu e-formel.de chce di Grassi vyvinúť pre brazílsky trh cenovo dostupné elektrické auto. „Nejakú dobu som uvažoval o budúcich projektoch, ktorým sa chcem venovať po mojej kariére. Jestvuje tu potenciál pre ultraľahké elektromobily v mestách. Tie sú totiž podľa mňa omnoho lepšie ako aktuálne autá a bicykle. Tieto systémy fungujú. Najmä v európskych mestách, kde sú silné zimy, nie sú bicykle v snehu a búrkach riešením.“

„V dôsledku toho existuje v tejto oblasti obrovská medzera na trhu a to by mohlo byť pre Brazíliu dobré z hľadiska nového produktu. Brazília momentálne zažíva veľmi ťažké ekonomické časy. Sme závislí na spaľovacích motoroch, ktoré ale znečisťujú životné prostredie. Snívam, že technológia, ktorú som spoznal v pretekárskom aute, môže byť zaujímavá pre nové produkty. Myslím si, že je to niečo, čomu by som sa v budúcnosti mohol venovať,“ vysvetľuje pilot stajne ABT Schaeffler Audi Sport.

Kritizovaný FanBoost

Lucas di Grassi niekoľkokrát ostro kritizoval hlasovanie FanBoost, ktoré sa viackrát stalo cieľom podozrievavých štúdií. „Bol to len môj názor, že FanBoost by mal prebiehať len prostredníctvom sociálnych sietí. Je veľmi náročné udržať hlasovanie pod kontrolou. Presvedčili sme sa o tom v minulej sezóne. Dúfam, že sa bude pokračovať len cez sociálne siete, pretože práve tie boli ohniskom pôvodného nápadu. Hlasovanie by mohlo prebiehať aj cez Twitter, ale potom je tu argument čínskych pilotov, že v Číne Twitter neexistuje. Nie je to také jednoduché. Najlepšia by bola kombinácia rôznych sociálnych sietí.“

„Mali by sme presvedčiť pilotov, aby sa zamerali len na sociálne siete, ale to je momentálne asi nemožné. Na tom podľa mňa stojí budúcnosť FanBoostu. Tento rok prebehlo jeho vyladenie omnoho lepšie. FanBoost som už príliš nekritizoval. Hlasovanie je dobrá vec, ale musí byť vykonávané inak. V prvej sezóne ste vďaka FanBoostu mohli zajazdiť najrýchlejšie kolo pretekov, čo nebolo fér. Organizátori to v poslednom období vylepšili a to enormne. Formula E sa sústavne zlepšuje a FanBoost je jej súčasťou. Dúfam, že to tak aj zostane,“ dodal di Grassi.

Zdroj: e-formel.de, foto: FIAFormulaE.com