Mal som šťastie, že som sa učil od Charlieho Whitinga, hovorí riaditeľ pretekov Formuly E

Scot Elkins
foto: Formula E

Scot Elkins je fanúšikom Formuly E dobre známy, pretože ide o riaditeľa pretekov, ktorý sa objavuje aj v priamych prenosoch. Američan v rozhovore pre AUTO+ Medical prezradil, aké je to riadiť preteky elektrického kolotoča.

„Je to jedna z najväčších príležitostí, aké som počas svojej kariéry dostal. Byť súčasťou relatívne nového šampionátu, ktorý je taký odlišný a technologicky vyspelý, je jednoducho fantastické. Dôležitá je kontrola časového rozpisu, čo znamená, že všetko musí prebiehať presne. Prináša to istú úroveň tlaku, pretože všetci hovoria, že veci fungujú perfektne. Pravda, až do chvíle, kým sa niečo nepokazí,“ hovorí jeden z čelných predstaviteľov Formuly E.

„Jedinečný aspekt nabíjania áut je takisto potrebné brať do úvahy, pretože nabíjanie batérií na ďalšiu časť pretekárskeho dňa si takisto vyžaduje istý čas. Preto vždy, keď dôjde k narušeniu harmonogramu, je potrebné na to myslieť. Takisto musíme počítať s podpornými sériami a inými aktivitami, ktoré naplánoval promotér,“ dodáva Elkins.

Robin Frijns
foto: Formula E

Formula E sa vyznačuje množstvom súbojov a kontaktov, preto sú častým javom dodatkové penalizácie. „Nemyslím si, že jestvuje akákoľvek hranica medzi bezpečnosťou a zábavou. Bezpečnosť je v našich mysliach na prvom mieste a všetky ostatné aspekty sú sekundárne. Máme veľmi tesné, vyrovnané preteky na dočasných mestských okruhoch a to občas vedie k incidentom. V prvom rade však vždy dbáme o bezpečnosť.“

„FIA má najmodernejšie bezpečnostné oddelenie v motoršporte a ich práca sa uberá práve týmto smerom. Vozidlo druhej generácie, ktoré bolo predstavené pred minulou sezónou, je skvelým príkladom práce bezpečnostného oddelenia vzhľadom na bezpečnostné systémy použité v tomto aute. Spomínané oddelenie odvádza kvantum práce aj pri bezpečnosti na okruhu. Jeho zamestnanci sú zapojení do navrhovania a vývoja špecializovaných dočasných okruhov, na ktorých sa súťaží. Simulácie sú na každom z nich zamerané na bezpečnosť, ale myslí sa aj na súťažnú povahu trate,“ opisuje Elkins.

foto: Formula E

Zaujímavou a dôležitou súčasťou pretekov je porada s jazdcami ešte pred štartom podujatia. „Pre mňa osobne je to najdôležitejšia časť. V roku 2018 som mal to šťastie, že som sa zúčastnil na viacerých brífingoch F1 a učil som sa od Charlieho Whitinga, ako byť otvorený, ale striktný. Jazdci musia mať priestor na diskutovanie o aspektoch podujatia, keďže ich pohľad je pre úspešnú operáciu veľmi dôležitý. Diskutujeme o témach a o prípadných zmenách na okruhu, ktoré môžu byť výsledkom spätnej väzby z ich strany. Preto sú tieto porady extrémne dôležité.“

Na záver rozhovoru dostal Elkins otázku, čo by v súčasnom motoršporte vylepšil. Jeho odpoveď bola jasná. „Prial by som si, aby aspekty spojené s bezpečnosťou nestáli nič. Mnohokrát počas mojej kariéry som zažil, že bezpečnosť bola narušená kvôli nákladom spojeným s bezpečnostným zariadením alebo produktom. Väčšina investorov na miestnej úrovni by radšej utrácala za zlepšenie výkonu namiesto lepšej bezpečnosti. Želal by som si, aby mohli byť takéto rozhodnutia odstránené.“

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *