Marakéš: Ohlasy jazdcov a šéfov tímov po tretích pretekoch sezóny

foto: © FIA Formula E

Marakéš E-Prix je za nami. Marocké preteky opäť čo to odhalili a naznačili ambície i schopnosti jednotlivých pretekárov a tímov. Prečítajte si ohlasy pilotov a šéfov tímov po tretích pretekoch aktuálnej sezóny, ktorých kompletné výsledky nájdete TU.

 

Piloti

Felix Rosenqvist, Mahindra Racing, 1. miesto: „V istej chvíli som si myslel, že budem niekde v strede poľa, pretože po tréningoch sme sa trápili. Prezreli sme to a v kvalifikácii sme zistili, ako sa správajú pneumatiky. Pred pretekmi to bol dobrý návrat. Polhodinu pred nasadnutím do auta mi bolo povedané, že mi musia vymeniť batériu, tak som sa modlil, aby bolo moje druhé auto hotové. Chlapcom z Mahindry patrí veľká vďaka. Myslím si, že som mal trochu šťastia, že Lucas vypadol z pretekov tak skoro. Samozrejme, problémy so svojím autom na rovinke mal aj Sam Bird. Pokúšal som sa zostať pokojný a sledoval som energiu, pretože tieto preteky v skutočnosti neboli o teplote, ale skôr o energii. Využil som správny moment a som nesmierne šťastný.“

Sébastien Buemi, Renault e.dams, 2. miesto: „Mal som skvelý štart a ľahko som sa udržal vo vedení. Bird ma naháňal, ale do konca prvého úseku som to mal viac-menej pod kontrolou. Po výmene áut sa zdalo byť všetko v poriadku, ale Felix začal zvyšovať tempo a dobehol ma. Keď som sa chcel brániť, tak FanBoost nefungoval, keďže nebol nakonfigurovaný. Pred štartom sme museli vymeniť naše autá a to druhé nebolo nastavené na FanBoost. Bol som naštvaný. Snažil som sa v tej zákrute brániť. Bol však rýchlejší a zaslúžil si vyhrať. Druhá pozícia je dobrá z hľadiska bodov a do Santiaga sa môžeme tešiť so sebavedomím.“

Sam Bird, DS Virgin Racing, 3. miesto: „Počas tohto víkendu nešlo všetko tak, ako sme chceli, ale tretie miesto je stále dobré pre mňa aj pre tím. Získali sme ďalšie body do šampionátu. Je to dobrý základ, na ktorom môžeme v ďalších pretekoch stavať. Dúfame, že to bude takto pokračovať.“

Nelson Piquet ml., Panasonic Jaguar Racing, 4. miesto: „Ďakujem Jaguaru za excelentnú prácu, vďaka ktorej sme získali v Marakéši štvrté miesto.“

Jean-Éric Vergne, TECHEETAH, 5. miesto: „Boli to naozaj dobré preteky. Skončil som piaty čo je vzhľadom na trinástu štartovú pozíciu skvelé. Z auta som dostal maximum, stále potrebujeme nájsť trochu viac rýchlosti a vylepšení vo výkone auta na to, aby sme jazdili vpredu. Máme jednu z najlepších pohonných jednotiek v poli, ale stále pracujeme na správnom nastavení výkonu.“

foto: © FIA Formula E

Nick Heidfeld, Mahindra Racing, 7. miesto: „Boli to rušné preteky a jazdilo sa mi veľmi ťažko, pretože po nehode v kvalifikácii som mal poškodené auto. V úvodnom kole som sa dokázal dostať pred niekoľko áut. Následne ma zopár pretekárov predbehlo, ale dokázal som stratenú pozíciu získať späť. Do cieľa som prišiel ôsmy, ale po treste pre Mara Engela, ktorý dostal penalizáciu za kolíziu so mnou, som o pozíciu vyššie. Naším cieľom bolo finišovať na dobrom mieste, priniesť auto do cieľa pokope a príliš neriskovať.“

Tom Blomqvist, Andretti Formula E, 8. miesto: „Preteky mi trochu otvorili oči. Mal som aj trochu šťastia, že som skončil na ôsmom mieste. Sústredil som sa na odjazdenie čo najväčšieho počtu kôl, pretože som vlastne nemal tušenia, čo môžem čakať. Testoval som a bol som aj v simulátore, ale pretekárske prostredie je veľmi odlišné. Jednoznačne ma ešte čaká veľa práce, aby som sa pokúsil o lepšiu kontrolu nad pretekmi. Je to veľmi odlišné od toho, čo som robil doteraz. Vždy, keď sa dostanem do auta, budem lepší a budem sa stále viac a viac učiť. Budem pracovať na energetickom manažmente či na komunikácii s inžiniermi. Je tu niekoľko ďalších vecí, ktoré musíte vo Formule E hravo zvládať. Vydal som sa touto cestou, ale môžeme byť veľmi spokojní s ôsmym miestom v mojich prvých pretekoch.“

Alex Lynn, DS Virgin Racing, 9. miesto: „Víkend sa začal sľubne, ale, žiaľ, neodchádzame s toľkými bodmi, koľko sme si zaslúžili. Kvalifikovali sme sa výborne a počas pretekov sme fakt bojovali. Lenže moje preteky boli zničené iným jazdcom. Prišli sme o to, čo sme mohli získať.“

Daniel Abt, Audi Sport ABT Schaeffler, 10. miesto: „Mohol to byť naozaj dobrý deň. Z hľadiska rýchlosti sme tieto preteky mohli vyhrať. Kolízii s Alexom Lynnom som nemohol nijako zabrániť. Pri brzdení do prvej zákruty sme boli bok po boku. Ešte aj po prejazde boxovou uličkou som bol naozaj rýchly. Avšak, do boxov som prišiel počas fázy žltých vlajok. Jednoducho neuveriteľné!“

foto: © FIA Formula E

Mitch Evans, Panasonic Jaguar Racing, 11. miesto: „Preteky boli v poriadku. Bolo tam zopár kôl, počas ktorých bola naša spotreba vysoká a nie sme si istý prečo. Chceli sme zotrvať na trati o kolo dlhšie ako ostatní, ale do boxov sme museli zájsť nakoniec skôr, než ako sme očakávali. Nelson mal skvelé preteky, takže sa za neho aj tím teším. Pozrieme sa na všetky dáta a snáď budeme v Santiagu opäť bojovať o body.“

Maro Engel, Venturi Formula E Team, 12. miesto: „Som sklamaný, pretože, to boli dobré preteky a fajn návrat. V 31. kole ma Nick predbiehal a ja som mu nechal dostatok priestoru. Následne som chcel získať pozíciu späť, lenže on mi ten priestor nenechal. Natlačil ma na stenu, dotkli sme sa a to zapríčinilo jeho hodiny. Nerozumiem trestu. Držal si svoju stopu, ako keby som tam ani nebol. Spravil som všetko, čo som mohol, aby som tomu zabránil.“

Nicolas Prost, Renault e.dams, 13. miesto: „Teším sa aj za tím zo Sébovho úspechu, ktorý sa dokázal dostať na pódium. Som však aj trochu frustrovaný, že som nedokázal využiť naplno výkon auta. Nemal som dobrú kvalifikáciu a tento rok je pole veľmi vyrovnané. Často je rozdiel medzi tretím a chvostom poľa takmer nijaký. Naozaj musíme pochopiť, ako zvládať kvalifikácie, ale v tíme máme veľmi dobrú atmosféru. Spolupracujeme všetci veľmi dobre a viem, že prídeme na koreň veci. Séb dnes odviedol výbornú prácu a ukázal, že v tomto tíme je aj v aktuálnej sezóne veľký potenciál.“

António Félix da Costa, Andretti Formula E, 14. miesto: „Bol to deň, ktorý môžete nazvať ako deň budovania charakteru. Musíme však zostať silní a ja tomuto tímu verím. Moji mechanici odviedli skvelú prácu a po mojej havárii v kvalifikácii auto opravili. Ospravedlňujem sa za to, bola to moja chyba. Prvá časť pretekov vyzerala naozaj veľmi dobre, boli sme rýchli a získali sme niekoľko pozícii. Žiaľ, keď sme sa rozhodli pre výmenu áut, prišla fáza žltých vlajok na celej trati. My sme boli v boxoch ešte pod zelenými vlajkami. Ostatní však prišli do boxov po mne už pod žltými, čím sme stratili mnoho času. Od tej chvíle sa moje preteky prakticky skončili. V druhom úseku som si jazdil takpovediac pre seba. Nemohol som toho spraviť príliš veľa. Nič nešlo podľa našich predstáv, ale usmievame sa. Viem, že máme potenciál na to, aby sme v každých pretekoch bodovali. To je náš cieľ.“

foto: © FIA Formula E

Luca Filippi, NIO Formula E Team, 16. miesto: „Žiaľ, moje preteky trvali iba tri kolá. Môj štart bol dobrý, získal som niekoľko pozícií a v aute som sa cítil dobre a vyrovnane. Potom však do mňa niekto zozadu narazil a trafil moje predné ľavé koleso tak nešťastne, že som mal auto poškodené v celom prvom úseku. Stratil som množstvo času a kvôli tomu sme museli zmeniť stratégiu. Do konca pretekov to bolo veľké trápenie. Musíme si pozrieť video, aby sme videli, kto do mňa narazil a čo sa vlastne stalo. Je to škoda. Mohla to byť dobrá príležitosť na získanie bodov, pretože naša rýchlosť bola dobrá.“

Edoardo Mortara, Venturi Formula E Team, nedokončil: „Keď človek štartuje zozadu, tak je vždy náročné dostať dopredu. Chcel som šetriť energiu a útočiť na konci pretekov. Potom som sa ale zapojil do niekoľkých incidentov, ktoré mi zahatali cestu za lepším výsledkom. Dnes sme dostali lekciu a musíme sa uistiť, že problémy so softvérom sa nebudú opakovať.“

Oliver Turvey, NIO Formula E Team, nedokončil: „Bol to trochu frustrujúci deň. V druhom tréningu sme mali dobré auto a pred kvalifikáciou sme si verili. Začiatok môjho rýchleho kola bol dobrý, ale, žiaľ, prišli červené vlajky, rovnako ako v Hongkongu. To prerušilo naše snaženie. Už na ceste na štartový rošt som počul čudné zvuky z auta. Zistili sme, že problém nevieme vyriešiť. Rozhodli sme sa štartovať z boxovej uličky v druhom aute a pokúšal som sa z neho dostať maximum. Zdalo sa byť veľmi silné a malo naozaj dobré tempo. Bol som schopný dostať sa z posledného na ôsme miesto a ak by šlo všetko podľa predstáv, tak sme dnes mohli opäť skončiť na bodoch. Naše tempo v prvom úseku bolo také isté ako u lídrov. Je trochu frustrujúce, že prišla technická porucha. Verím však, že sme ukázali, čoho sme schopní, keď všetko funguje správne.“

André Lotterer, TECHEETAH, nedokončil: „Myslím si, že celý tím očakával lepší výsledok, takže takýto finiš je sklamaním. Preteky boli fajn a mohol som byť na bodoch. Auto sa zrazu vyplo a ja som musel odstúpiť. Je to smola, že sa to stalo akurát v čase, keď sme boli blízko k zisku dvojitých bodov pre tím. Dúfame, že to v Santiagu napravíme.“

Lucas di Grassi, Audi Sport ABT Schaeffler, nedokončil: „Naše auto je rýchle a prirodzene je to frustrujúce doplatiť vo dvoch po sebe idúcich pretekoch na problémy so spoľahlivosťou. Opäť sme ukázali potenciál, ktorý máme, ale nezískali sme žiadne body. Musíme sa v tomto ohľade zlepšiť. Ale mám plnú dôveru v Audi, že tieto poruchy budú vyriešené.“

foto: © FIA Formula E

 

Predstavitelia tímov

Dilbagh Gill, šéf tímu Mahindra Racing, 1. a 7. miesto: „Som rád, že minuloročné nevybavené účty v Marakéši sme tentoraz dokončili. Teraz môžeme túto kapitolu uzavrieť a dívať sa dopredu. Je pre nás extrémne vzrušujúce byť v tomto novom prostredí, keďže vedieme v oboch hodnoteniach šampionátu. Tím to motivuje viac a viac. Musíme si tento stav udržať a do konca roka podávať vyrovnané výkony.“

Alain Prost, šéf tímu Renault e.dams, 2. a 13. miesto: „Je to dobrý výsledok s množstvom bodov. Videli sme, že pole sa naozaj zužuje a podobný trend očakávam až do konca roka. Séb mal dobré preteky a je škoda, že o víťazstvo prišiel až v záverečných fázach pretekov. Pred štartom sme mali s jeho autom problémy a nemohol tak využiť FanBoost, čo by mu pomohlo pri atakoch Rosenqvista. Nico bol v pretekoch takisto silný, keďže sa dokázal vrátiť na deviate miesto. Potrebujeme naďalej tvrdo pracovať, najmä v kvalifikácii, keďže táto sezóna je veľmi vyrovnaná. Musíme využiť každú príležitosť.“

Alex Tai, šéf tímu DS Virgin Racing, 3. a 9. miesto: „Sam, Alex a celý tím dnes predviedli fantastickú prácu. Táto trať je z hľadiska spotreby energie veľmi náročná. To, že sme zatiaľ zakaždým skončili na bodoch – vyhrali a získali ďalšie pódium – len ukazuje, v akej sme skvelej pozícii pred pretekmi v Santiagu.“

foto: © FIA Formula E

James Barclay, šéf tímu Panasonic Jaguar Racing, 4. a 11. miesto: „Obaja piloti odštartovali veľmi dobre, počas prvých kôl získavali pozície, čo bolo dôležité. Nelson mal fantastickú výmenu v boxoch, vrátil sa ako štvrtý a od tej chvíle sa dostal do dobrého rytmu. Mal dobrú spotrebu, takže až do cieľa mohol ísť naplno. Pódium bolo blízko. Naozaj pozitívne je to, že máme auto, tím a pilotov schopných končiť na pódiu. Dnes sme opäť videli, že sme urobili veľký krok vpred a prial by som si, aby sme mohli zajtra opäť pretekať.“

Mark Preston, šéf tímu TECHEETAH, 5. miesto: „Sme nesmierne spokojní s jazdou a výkonom Jeana-Érica. Jeho ďalších desať bodov je veľmi cenný, pretože si udržiavame tretie miesto medzi tímami. André mal v pretekoch smolu. Po nedorozumení v kvalifikácii štartoval zozadu, ale dostal sa na dvanáste miesto. Dvojité body sme mali na dosah, keď Andrého auto začala trápiť porucha hardvéru. Jeho preteky sa tak skončili už v prvom kole. Sme však veľmi spokojní s jeho progresom. Sezóna je ešte veľmi dlhá a tešíme sa, čo nám v jej priebehu predvedie.“

Allan McNish, šéf tímu Audi Sport ABT Schaeffler, 10. miesto: „Nebol to náš deň a nedosiahli sme možné výsledky. Mali sme rýchle autá, ale Lucasove preteky sa po technických problémoch skončili veľmi skoro. Musíme sa na to pozrieť. Takmer v rovnaký čas mal Daniel kolíziu s Alexom Lynnom, čo bol z môjho pohľadu pretekársky incident. Tak či onak, dostal trest v podobe prejazdu boxovou uličkou. Ešte aj potom jazdil veľmi dobre, ale fáza žltých vlajok na celom okruhu ho stála 35 sekúnd a to zmarilo jeho šance.“

Gérry Hughes, šéf tímu NIO Formula E Team, 16. miesto: „Po takomto dni je vždy ťažké rozmýšľať o tom, že sme odviedli dobrú prácu, pretože sme mali množstvo problémov. Kvalifikácia bola náročná, keďže červené vlajky už druhýkrát za sebou prerušili Oliverovu kvalifikáciu. Svoje rýchle kolo zopakoval a dostal z neho maximum. Luca predviedol solídny výkon, najmä keď si to porovnáme s tým, kde sa nachádzal počas ranných tréningov. Pred pretekmi sme si verili viac.“