Monako potvrdilo, že tento ročník bude vyrovnaný až do konca, Heidfeld prepísal históriu

Lucas di Grassi a Sébastien Buemi - Monako

Monako ePrix priniesla víťazstvo Sébastiena Buemiho na Renaulte, ktorý v priamom súboji o titul zdolal svojho najväčšieho rivala Lucasa di Grassiho z tímu ABT. Výbornú tretiu pozíciu si vybojoval Nick Heidfeld vo farbách Mahindry a stal sa tak vôbec prvým pretekárom, ktorý sa na monacké pódium postavil vo Formule 1 a Formule E. Zaujala aj nehoda medzi Jeanom-Éricom Vergnom (Techeetah) a Nelsonom Piquetom ml. (NextEV NIO).

Po pretekoch došlo k potrestaniu Antónia Félixa da Costu z tímu Andretti za nebezpečný výjazd z boxov, čo znamená, že na poslednú bodovanú priečku sa dostal Mitch Evans. Nováčik Jaguar tak bodoval v druhých po sebe idúcich pretekoch. Prinášame vám vyjadrenia pretekárov a predstaviteľov tímov.

Piloti

Víťazi a bodujúci jazdci

Sébastien Buemi, Renault e.dams, 1. miesto: „Som naozaj šťastný, že som opäť vyhral. V prvej časti som si vytvoril malý náskok, ale Lucas spotreboval o čosi menej energie než ja. Po príchode bezpečnostného vozidla sme zašli do boxov a pokúsili sme sa o niečo podobné ako ABT v Hongkongu a Mexiku. Skúsili sme skorú zastávku. Bol to správny krok. Potom sme však zistili, že bude náročné prísť do cieľa a museli sme začať šetriť energiu. Opäť som si dokázal vytvoriť malý náskok, ktorý mi zaručoval aké také bezpečie. V druhom aute sme mali pomalšie tempo a musíme zistiť prečo. Potom sa so mnou pri predbiehaní ostatných o kolo trochu hral a spotreboval viac energie ako chcel, ale ja takisto. Následne na mňa trochu nestačil, čo mi vyhovovalo, ale aj tak sme skončili v cieli hneď za sebou. Celé preteky som sa obzeral späť. Teším sa do Paríža!“

Lucas di Grassi, ABT Schaeffler Audi Sport, 2. miesto: „Dnes to bol ďalší skvelý súboj v kvalifikácii aj v pretekoch. Mali sme auto, ktoré by dokázalo poraziť Renault. V prvom úseku som nemal dostatočné tempo, ale ušetrili sme oveľa viac energie. V druhom som sa ho pokúšal držať. Mal som približne o percento viac energie než on, takže som vedel, že ak budem mať dobrú stratégiu, na konci môžem útočiť. Problémom Monaka je však to, že niet kde predbiehať a ak ste skúsený chlapík ako Séb, tak viete, ako máte zatvárať dvere. Nikdy by som však nešiel do priestoru, kde nemôžem predbiehať, alebo kde by som riskoval celé preteky. Ak by mi nechal otvorené dvere, alebo ak by bola hociktorá z roviniek dlhšia ako 360 metrov, tak by som sa bol pred neho určite dostal.“

Nick Heidfeld, Mahindra Racing, 3. miesto: „Tento deň sa pre nás nakoniec skončil výborne. Po mojom kvalifikačnom kole som bol druhý, ale ďalšie skupiny boli rýchlejšie a tak som štartoval ako ôsmy. Bolo úžasné prejsť po štarte vonkajškom a získať z ôsmej priečky tri miesta. Musel som sa však uistiť, že nie som v nebezpečnej pozícii pred druhou zákrutou. Jazdil som veľmi opatrne na piatej priečke s minimálnou stratou na chlapcov predo mnou. Čakal som na ich možný kontakt, z ktorého som pekne profitoval. Vďaka tomu som sa ocitol na treťom mieste. Aj keď som sa nedoťahoval na vedúcu dvojicu, bolo príjemné sledovať, ako sa v mojich spätných zrkadlách autá za mnou zmenšujú. V Monaku nemôžete oddychovať a vždy sú tam nejaké incidenty, ale je skvelé skončiť na pódiu.“

Nelson Piquet ml., NextEV NIO, 4. miesto: „V mojom kvalifikačnom kole som bol trochu opatrný a vedel som, že by som z auta mohol dostať trochu viac. Dosiahnutie Super Pole a štart z druhého radu ale nebol vôbec zlý. Získali sme množstvo bodov, čo je naozaj pozitívne, ale nemyslím si, že to mohlo byť lepšie. Boli to jedny z mojich najnáročnejších pretekov. Celý čas som sa pozeral do spätných zrkadiel. V kvalifikácii sme mali potrebné tempo, auto bolo dobré po celý čas. Potrebujeme len zapracovať na našom výkone v pretekoch.“

Maro Engel, Venturi Formula E, 5. miesto: „Až doteraz mi to v Monaku nevychádzalo, takže ma to teší. Koniec koncov, žijem tu, narodil som sa tu a pre každého pilota je to vždy výnimočné byť na štarte v Monaku. Bolo to tvrdé, ale férové. Len dvakrát do mňa Felix jemne narazil, ale inak sme mali všetko pod kontrolou. Je veľmi náročné jazdiť s ohľadom na energiu, keď musíte niekoho udržať za sebou.“

Maro Engel, Lucas di Grassi, Sébastien Buemi, Jean-Éric Vergne a Nelson Piquet ml.

Felix Rosenqvist, Mahindra Racing, 6. miesto: „V prvom tréningu sa nám darilo veľmi dobre a ukázali sme, že patríme medzi najrýchlejších. Na konci som mal však nehodu po nedorozumení medzi traťovými komisármi a pilotmi, vinou čoho som zvyšok dňa strávil na nohách. Preteky boli dobré, ale udialo sa množstvo zlých vecí, ktoré som nemal vo vlastných rukách. Na štarte som chcel zostať vo vnútri. Ostatní však išli po vonkajšej strane. Nikto si nemyslel, že to bude fungovať, ale fungovalo to. Po mojej zastávke v boxoch som v druhej časti stratil spojenie s tímom a nemohol som s ním komunikovať. Museli sme sa dorozumievať cez tabuľu na cieľovej rovinke, čo fungovalo až do konca. Som spokojný so šiestym miestom a naozaj sa teším, že tím dosiahol ďalšie pódium. To je to miesto, kde chceme byť. Nick ukázal, kam sa až môžeme dostať. Som spokojný.“

Daniel Abt, ABT Schaeffler Audi Sport, 7. miesto: „Prvé zákruty v Monaku sú naozaj nervydrásajúce. Najprv som sa musel vzdať niekoľkých miest, ale potom som sa opäť spamätal. Bolo skvelé, že z hľadiska rýchlosti sme konkurencieschopní. To je veľmi povzbudzujúce.“

Esteban Gutiérrez, Techeetah, 8. miesto: „Veľmi pozitívne preteky. Povedal by som, že je tu stále priestor na zlepšenie, ale bol to len môj druhý deň v tomto aute. S charakteristikami auta sa stále viac zbližujem. Dúfam, že sa dočkáme čistého víkendu – bez technického problému, ktorý poznačil dnešnú kvalifikáciu. Som presvedčený, že v budúcnosti budeme môcť bojovať o čelo.“

Nicolas Prost, Renault e.dams, 9. miesto: „Z kvalifikačného výsledku som bol sklamaný, ale celkovo to boli skvelé preteky. Keď v Monaku štartujete z chvosta, tak neočakávate veľa. Auto sa správalo veľmi dobre a tímová práca bola neuveriteľná. Musím zistiť, prečo nie som v kvalifikácii konkurencieschopný. Potrebujeme dať všetko potrebné dokopy a potom budeme v každých pretekoch bojovať o pódiá.“

Mitch Evans, Panasonic Jaguar Racing, 10. miesto: „Naozaj milujem preteky v Monaku. V pretekoch sme získali niekoľko miest a odchádzame s cennými bodmi druhýkrát za sebou. Dosahujeme solídny progres. Je skvelé jazdiť za tím, ktorý sa nebojí využívať naskytnuté príležitosti. Myslím si, že to dokazuje pretekárskeho ducha. V rôznych oblastiach dosahujeme dôležité pokroky a tento smer si teraz chceme udržať.“

piloti - Monako

Monako bolo náročným testom

António Félix da Costa, MS Amlin Andretti, 11. miesto: „Nebol som spokojný s kvalifikáciou. V nej som bol v prvej skupine, čo je pekné, ale v takom prípade musíte byť opatrní a my sme išli na trať veľmi skoro. To všetko zapríčinilo, že začiatok kvalifikácie bol zlý a museli sme štartovať zozadu. Mali sme dobrú rýchlosť, takisto aj manažovanie energie a v pretekoch som pôvodne skončil deviaty. Samozrejme, ťažko sa tu predbieha. Domov si berieme pozitíva. Jedenáste miesto nie je to, kde chceme byť. Vieme, že ako tím musíme pracovať ešte tvrdšie a neustále sa zlepšovať.“

Robin Frijns, MS Amlin Andretti, 12. miesto: „Preteky boli náročné. S prvým autom vyzeralo byť všetko v poriadku a myslím si, že uprostred pretekov som mal viac energie, než ostatné autá okolo mňa. Podľa mňa plánovali zastávku v boxoch o kolo skôr, ale na trať vyšlo bezpečnostné vozidlo a každý prišiel do boxov naraz. Potom to bolo už o prežití. Za sebou som mal Gutiérreza, takže som nemohol sledovať autá predo mnou. V posledných kolách mi odišla rekuperácia. Bol som trochu prekvapený, ale to sa stáva.“

Oliver Turvey, NextEV NIO, 13. miesto: „Štart zo šestnásteho miesta v Monaku je vždy zložitý. Boli to náročné preteky, ale v prvých kolách som sa posunul vpred. V prvej zákrute som získal dve pozície. Snažili sme sa o čo najväčší možný posun. Cítil som, že by sme mohli získať viac bodov, ale, žiaľ, v posledných kolách som sa trápil s energiou a finiš mimo bodov je sklamaním.“

Adam Carroll, Panasonic Jaguar Racing, 14. miesto: „Bolo zábavné opäť jazdiť v Monaku. Mám naň skvelé spomienky a dnešné preteky boli naozaj vzrušujúce. Pretekanie na takomto technickom okruhu, manažovanie energie a rýchlosti so sebou prináša nemalé výzvy. Šťastie nám dnes nešlo naproti, čo sa ukázalo pri bezpečnostnom vozidle, ale sústredili sme sa na preteky a na dojazd do cieľa. Druhý bodový zisk v sérii znamená pre tím veľmi veľa.“

Stéphane Sarrazin, Venturi Formula E, 15. miesto: „Na začiatku som musel po resetovaní auta čakať a ocitol som sa na konci poľa. Vyťažil som z toho štrnáste miesto, čo je vzhľadom na udalosti dobrý výsledok. Do Paríža sa vrátim s ešte väčším úsilím.“

Adam Carroll - Monako

José María López, DS Virgin Racing, nedokončil: „Chcel som mať čisté preteky. Mal som dobré dva tréningy bez chýb z mojej strany. Myslím si, že musíme ešte pracovať, aby sme pochopili auto. Podľa mňa máme potenciál na to, aby sme ľahko skončili v prvej trojke. Je náročné dať všetko potrebné dokopy.“

Jerome d´Ambrosio, Faraday Future Dragon Racing, nedokončil:  stajňa ani jazdec neposkytli svoje vyjadrenia médiám.

Loic Duval, Faraday Future Dragon Racing, nedokončil: stajňa ani jazdec neposkytli svoje vyjadrenia médiám.

Sam Bird, DS Virgin Racing, nedokončil: „Bol to náročný deň. Od začiatku pretekov som sa trápil so zadnými pneumatikami, ale mal som dobrý štart a všetko vyzeralo byť v poriadku. Potom sa však zadné gumy prehriali a auto bolo výrazne pretáčavé. Vedel som, že preteky sú stratené, pretože sme strácali tri kolá. Z takých miest sa body nezískavajú a jedinou možnosťou bolo snažiť sa o najrýchlejšie kolo pretekov. Chvalabohu, získali sme bod, to bolo maximum, čo sme mohli dosiahnuť a podarilo sa nám to.“

Jean-Éric Vergne, Techeetah, nedokončil: „Mnohokrát som sa snažil dostať sa pred Piqueta, ale mohol do mňa naraziť, aby zabránil predbiehaniu. Tak som sa ho snažil vybrzdiť tým, že som do zákruty brzdil naozaj neskoro. Bol som jasne pred ním a myslel som si, že to vyšlo. Napriek tomu zostal v strede zákruty a dvakrát do mňa tvrdo narazil, čo ma vychýlilo zo stopy a narazili sme do steny. Musím ísť na röntgen a zistiť, či sa mi v ruke niečo nezlomilo. Dnes som mohol vyhrať preteky, ale moja chyba v kvalifikácii tomu nepomohla. Tempo vozidla bolo fantastické. Dokázal som sa držať vozidiel na čele s oveľa menšou spotrebou energie. Musíme si z toho vziať pozitíva.“

Monako - pódium - di Grassi, Buemi, Heidfeld

Predstavitelia tímov

Víťazi

Jean-Paul Driot, spolumajiteľ tímu Renault e.dams, 1. a 9. miesto: „Príbeh sa zopakoval, keďže sme v Monaku vyhrali aj v prvej sezóne. Bola to vyrovnaná bitka medzi Sébom a di Grassim, takže pred Parížom sme trochu pod tlakom. Myslím si však, že je to skvelé, pretože to znásobuje našu motiváciu pred budúcim týždňom. Vďaka strhujúcim pretekov vidíme, že autá di Grassiho a Séba sú skvelé. Minulý rok sme mali v Paríži slabú kvalifikáciu, pretože sme sa trápili s teplotou pneumatík. Teraz tam ale prichádzame v máji, takže dúfame, že to bude lepšie.“

Alain Prost, spolumajiteľ tímu Renault e.dams, 1. a 9. miesto: „Naším cieľom po sklamaní v Mexiku City bolo vyhrať preteky. A najmä v Monaku, kde je to ikonické, rovnako ako Paríž ePrix. Na druhej strane, bolo to trochu stresujúce už od začiatku sezóny, pretože sa v kvalifikácii trápime a ak tu nie ste na čele, tak sa ťažko predbieha. Nico odviedol skvelú prácu v meraných tréningoch. V kvalifikácii to ale nebolo také, ako sme si predstavovali a skončilo sa to štartom z konca poľa. Obaja však odjazdili skvelé preteky, obaja získali body. S výsledkom sme pred Paríž ePrix spokojní. Vieme, že v Paríži to bude náročné. Cítime väčší tlak, ale sme stopercentne motivovaní.“

Vincent Gaillardot, šéf programu FE: „Celkovo je to dobrý víkend. Stroj sme opäť spustili naplno po náročnom Mexiku. Séb nezískal pole position už dlhý čas. Teraz štartoval z dobrej pozície a preteky zvládol výborne. Slučka zo strany stajne ABT sa každými pretekmi sťahuje a my musíme pracovať naozaj tvrdo, aby sme obom našim jazdcom dodali najlepšie autá. Myslím si, že celému tímu môžeme zagratulovať k tvrdej práci. Chceli sme hrať na istotu a teraz sa vraciame k práci pred Parížom. Ďalšia ePrix prichádza veľmi skoro. Takto rýchlo nasledujúce preteky tu máme vôbec prvýkrát. Okruh je trochu odlišný. Nemáme toľko času na prípravu, musíme sa uistiť, že je všetko pripravené a na autách musíme pracovať veľmi rýchlo. Dúfame, že na nás čaká víkend podobný tomuto.“

Hans-Jürgen Abt, šéf stajne ABT Schaeffler Audi Sport, 2. a 7. miesto: „Dnešná ePrix bola symbolom toho, ako vyzerá celá sezóna. Lucas a Sébastien dostávajú svojimi neustálymi súbojmi dav do vytrženia. Vždy je to tesné, ale vždy férové. Môžem všetkým fanúšikom sľúbiť, že presne takto budeme pokračovať.“

Dilbagh Gill, šéf tímu Mahindra Racing, 3. a 6. miesto: „Je skvelé byť konečne tam, kam patríme. Po našom najlepšom výsledku vo Formule E sme v tímovom hodnotení tretí. Finiš s dvomi vozmi na bodoch je presne to, čo si predstavujeme pod pojmom vyrovnané a silné výsledky. Tento trend si chceme udržať aj na budúci týždeň v Paríži.“

Renault e.dams

Bodujúce tímy

Gérry Hughes, šéf tímu NextEV NIO, 4. a 13. miesto: „Ďalší náročný deň v kancelárii tímu NextEV NIO. Kvalifikácia bola pre Nelsona dobrá, ale, žiaľ, Oliver si poškodil v prvom tréningu zavesenie kolies, čo poznačilo jeho kvalifikačné kolo. Väčšina Nelsonovych pretekov bola bez väčších udalostí, aj keď bezpečnostné vozidlo na trati zmenilo smerovanie pretekov. Nelson aj Oliver prišli do boxov v tom istom kole, Nelson sa na trať vrátil na štvrtej pozícii, ktorá mu zostala až do konca pretekov. Štart zo šestnásteho miesta bol pre Olivera náročný. V prvom úseku získal niekoľko pozícii. V boxoch ale o jednu prišiel v prospech Antónia Félixa da Costu a na trať sa vrátil ako dvanásty. Do konca pretekov sa trápil s energiou, čoho výsledkom je trinásta pozícia.“

Mark Preston, šéf stajne Techeetah, 8. miesto: „Do Monaka sme prišli nabudení po druhom pódiu pre Jeana-Érica Vergna a desiatom mieste pri debute Estebana. Jean-Éric bol najrýchlejší v prvej časti kvalifikácie, čím preukázal tempo auta. Preteky sa začali dobre, obaja naši piloti si držali pozície. Jean-Éric začal na Nelsona vyvíjať tlak a niekoľkokrát sa ocitol vedľa neho. Nakoniec sa po skvelom manévri na Piqueta Jean-Éric ocitol v bariérach, čo komisári vyhodnotili ako nehodu. Esteban odviedol z hľadiska energie skvelú prácu. Dostal sa pred dve autá a skončil ôsmy. Skončiť v prvých dvoch pretekoch na bodoch je pozitívny progres. Až do spomínaného incidentu sa naši piloti držali naozaj dobre. Všetky tieto pozitívne signály nám pred Paríž ePrix dodávajú veľkú nádej.“

James Barclay, šéf tímu Panasonic Jaguar Racing, 10. a 14. miesto: „Bol to pozitívny deň pre tím. Pri našom európskom debute sme dokázali získať hneď prvé body, navyše v Monaku, čo je naozaj výnimočné. Bola to ďalšia skvelá príležitosť na rozšírenie našich vedomostí a vyladenie nášho prístupu k pretekovej stratégii. V kvalifikácii sme boli v prípade Mitcha trochu konzervatívni. Adam mal počas kvalifikačného kola kontakt, takže sme do pretekov vstúpili z trochu horších pozícií. Do ePrix sme vstúpili s agresívnou stratégiou. Boli sme pripravení na skorší príchod do boxov v prípade nehody. To sa aj stalo. Žiaľ, bezpečnostné vozidlo prišlo na trať trochu skôr, ako by sme chceli a risk nám nevyšiel. Sme nový tím a preto je pre nás dôležité skúšať rôzne veci. Sme tu, aby sme pretekali a ja som veľmi hrdý na to, že sme v piatych pretekoch získali body druhýkrát po sebe.“

Sam Bird - Monako

DS Virgin Racing s jediným bodom

Alex Tai, šéf tímu DS Virgin Racing, bez umiestnenia: „Tím odviedol skvelú prácu, keď obaja piloti prišli úspešne do boxov a boli vykonané potrebné opravy. Sme radi, že sme získali najrýchlejšie kolo pretekov a že odchádzame s bodom. Boli to však frustrujúce preteky a naša rýchlosť si opäť zaslúžila lepší výsledok. V Paríži sa budeme snažiť o taký výsledok, aký si zaslúžime.“

Xavier Mestelan Pinon, šéf DS Performance: „Naša príprava prebiehala až do konca druhého tréningu v poriadku a jazdci boli s autami spokojní. V kvalifikácii sme sa chceli vyhnúť chybám a skončili sme na siedmej a desiatej priečke. Vzhľadom na incidenty v pretekoch museli obaja naši piloti zmeniť stratégiu a pokúšať sa o dosiahnutie najrýchlejšieho kola pretekov. Bol to veľmi frustrujúci víkend, keďže sme vedeli, že náš potenciál je veľký. Občas sa však veci nevyvíjajú tak, ako by sa mali. Teraz sa sústredíme na domáce preteky pre DS, na Paríž ePrix, čo je už o týždeň. Musíme sa teda rýchlo pohnúť vpred.“

Ďalšie preteky sú na programe už v sobotu 20. mája 2017 v Paríži.

Foto: Sam Bloxham, Malcolm Griffiths (LAT), FIAFormulaE.com, Renault e.dams