Mortara prežil čelný náraz v rýchlosti 144 km/h, senzor ukazoval 40G

Edoardo Mortara
foto: Formula E

Druhé preteky v sezóne priniesli množstvo skvelých manévrov, ale v prvom rade dve veľmi nepríjemné nehody. Edoardo Mortara z Venturi pre The Race priblížil svoje pocity po na prvý pohľad veľmi zvláštnom incidente.

Švajčiarsko-taliansky pilot prežil počas voľného tréningu v Rijáde nepríjemnú nehodu. Mieril k prvej zákrute, kde sa rýchlosť prichádzajúceho monopostu blíži k 160 km/h. Pokúšal sa zahriať brzdy, pretože brzdový senzor dovtedy neposielal tímu správne údaje. Napriek tomu, že dôrazne stláčal brzdový pedál, sa neudialo nič. Výsledkom toho bol jeho čelný náraz do bariér v rýchlosti 144 km/h.

Ako zázrakom vyviazol Mortara len s ľahkými zraneniami. Ešte v ten deň sme ho videli na štartovom rošte, pravda iba ako diváka. „Len mi to potvrdilo, že týmito vecami si musíte prejsť. Pokúšate sa prekonať fyzickú bolesť. Myslím si, že, čo sa týka prahu bolesti, sme všetci iní. Ja viem, že sa viem vyrovnať so skutočne veľkou bolesťou.“

Čo sa vlastne dialo počas posledných sekúnd pred nárazom? „Brzdil som a akceleroval. Vždy je prirodzené, že ak stlačíte brzdový pedál, citeľne spomalíte. Spôsob reakcie bol veľmi zvláštny. V aute máme systém brake-by-wire, môj pedál bol tvrdý ako kameň. Od chvíle, keď som začal stláčať pedál, až do chvíle, keď som narazil do steny, ubehli štyri sekundy.“

Myslel som si, že je po mne, opísal svoju nehodu Edoardo Mortara (Video)

„Počas prvej sekundy som sa snažil pochopiť, čo sa to, do čerta, deje. Počas ďalších dvoch sekúnd zistíte, o čo ide a snažíte sa zvoliť najlepšiu možnosť nárazu. Bol to veľmi, veľmi strašidelný pocit, pretože veľmi rýchlo pochopíte, že toto bude bolieť. Myslel som si, že to bude strašne bolestivé,“ priznáva Mortara, ktorý len deň predtým skončil v pretekoch druhý.

Jeho predpovede sa, nanešťastie, potvrdili. Po náraze boli bariéry posunuté o niekoľko metrov. „Pokúšal som sa trochu pohnúť nohami, pretože som si myslel, že mám naozaj zlomené stavce alebo, že som zranený. Nemohol som dýchať. Nemohol som ani dvihnúť ruky, pretože to veľmi bolelo a bol som stále pri vedomí. Len som zostal taký pokojný, ako sa dalo, pretože som počul viacero príbehov, v ktorých sa mnohí snažili o skutočne malé pohyby a stalo sa to najhoršie.“

Po nehode podstúpil pilot Venturi vyšetrenia v tamojšej nemocnici, kde mu ako zázrakom diagnostikovali iba modriny a natiahnuté väzy. Ako informuje The Race, senzor preťaženia, ktorý je umiestnený v sedadle jazdca, ukazoval 40G. „Stále mám pocit, že som mal obrovské šťastie, že som z toho vyviazol bez vážnych zranení. To je najdôležitejšia vec. Myslím si, že jednou z mojich kvalít, ako jazdca, je, že som extrémne motivovaný a odhodlaný. To mi v mojej kariére pomohlo. Je to jedna z mojich silných stránok.“

Alex Lynn sa po nehode prihovoril fanúšikom: Som stopercentne fit, ďakujem za podporu (Video)

„Keď som zistil, že som v poriadku, keď ma uistili, že nemám žiadne vážna zranenia, moja motivácia a odhodlanie ma tlačili k tomu, aby som sa pokúsil o štart v pretekoch. Vnímate to aj tak, že máte 30 ľudí, ktorí pracujú extrémne tvrdo, robia to najlepšie so softvérom alebo s hocičím, pracujú, aby som mohol byť konkurencieschopný,“ pokračuje Mortara, ktorý ale napokon v pretekoch neštartoval, pretože jeho auto nestihol tím včas pripraviť.

Od pretekov podstúpil rehabilitáciu, ktorá má urýchliť jeho zotavenie. Najmä prvý týždeň bol náročný, keďže sa takmer nemohol hýbať. „Musíte ísť ďalej. Ak premýšľaniu venujete priveľa času, ak sa zastavíte a naozaj o týchto veciach začnete premýšľať, môže to trochu zmeniť vašu kariéru. Toto bol pravdepodobne najväčší skrat a našťastie sa nič nestalo.“

„Myslím, že ak je váš zmysel pre súťaženie taký silný, že ste takmer závislí, tak sú pre vás preteky niečo ako droga. Alebo aspoň pre mňa je to droga. Takže nezáleží na tom, aká veľká je to nehoda, ak zostanete v jednom kuse. Vytlačíte to mimo a už o tom ani nepremýšľate. Príde to veľmi prirodzene a tak je to normálne,“ dodal Mortara.

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *