Motoršport bude musieť prijať tvrdé opatrenia, inak skolabuje, obáva sa di Grassi

Lucas di Grassi
foto: Formula E

Lucas di Grassi si myslí, že motoršportový priemysel bude musieť pristúpiť k tvrdým opatreniam, ak chce zabrániť dokonalej búrke, ktorou ho ohrozuje pandémia koronavírusu. Brazílčan to povedal v podcaste webu The-Race.com.

Šampión tretej sezóny je momentálne asi najčastejšie oslovovaným členom štartového roštu Formuly E. Nie je to náhoda, pretože di Grassi je skutočne veľkým propagátorom čistej energie a bojovníkom proti klimatickým zmenám. Elektrický šampionát momentálne zažíva prerušenú sezónu, ktorá bude pokračovať najskôr v júli. To sú však momentálne tie najoptimistickejšie odhady.

„Ak sa pozrieme na celú vec jasne, tak motoršport a jeho ekonomické zdravie sú ohrozené už dlhšie, pretože náklady stúpali a úroveň zapojenia fanúšikov do diania nebola taká vysoká ako pri starších generáciách. Pri pohľade na financovanie motoršportu vidíme, že najmenej polovica sponzorských príspevkov pochádza od konštruktérov a dodávateľov, ktorí budú čeliť obrovským stratám. Pre automobilový priemysel je to skutočne dokonalá búrka,“ myslí si di Grassi.

„Už teraz čelia nižšiemu počtu vlastníkov áut, pretože vrchol predaja bol ešte v roku 2017. Potom tu máme dopravu ako službu, keďže ľudia kupujú menej áut a používajú Uber či iné aplikácie. Následne musia opustiť produkt, ktorým si môžu zarobiť a musia investovať do produktu, ktorým sú elektrické aute. Ich profit nie je momentálne žiadny a v tomto smere potrebujú výrazné investície, pretože je to úplne iný smer,“ pokračuje pilot Audi.

Formula E by sa mohla rozhodnúť pre ďalšie znižovanie nákladov. Uvidíme preteky na tradičných okruhoch?

Podľa di Grassiho bude mať aktuálna pandémia negatívny dopad na množstvo oblastí svetovej ekonomiky. „Už v minulosti sme boli svedkami úpadku, ale s príchodom pandémie vidíme 60 až 70-percentný pokles celosvetového predaja áut. Sú to marcové výsledky a myslím si, že aprílové budú rovnaké, možno horšie. Pre mnoho sektorov, vrátane konštruktérov a motoršportu, je to historicky najväčšia kríza.“

Formula E sa už rozhodla pre isté obmedzenia a podľa brazílskeho jazdca bude musieť rovnaké kroky urobiť aj F1. „Formula 1 má obrovské fixné a režijné náklady, ktorých splatiteľnosť bude nesmierne náročná. Myslím si, že motoršport bude prinútený, aby prehodnotil svoje technické špecifikácie, chápanie šampionátu, nákladov a investícií, ak bude chcieť prežiť.“

„Bude to znamenať menej pracovných miest pre profesionálnych jazdcov, nižšie platy, menej sponzoringu a pre vlády bude náročnejšie financovanie pretekov. Znamená to, že médiá budú prinášať menej priamych prenosov. Fungovanie motoršportu po kríze koronavírusu nevidím veľmi optimisticky. Prežije, ale budú potrebné tvrdé opatrenia, inak by sme mohli úplne skolabovať,“ dodal di Grassi.

Formula E môže ukázať budúcim generáciám iný svet, myslí si di Grassi

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *