Náš monopost stojí na základoch modelu i3, tvrdí športový riaditeľ BMW Jens Marquardt

António Félix da Costa
foto: BMW AG

Továrenský tím BMW má za sebou prvých šesť pretekov vo Formule E a už zajtra prebehnú ďalšie preteky v Ríme, ktoré ročník preklenú do jeho druhej polovice. Aktuálnym lídrom priebežného poradia je António Félix da Costa. V tejto súvislosti prinieslo tlačové oddelenie BMW rozhovor so športovým riaditeľom Jensom Marquardtom, ktorý zhrnul doterajšie vystúpenie BMW vo Formule E.

Počas tohto víkendu bude na autách BMW iFE.18 viditeľný nápis #Electrifying. Aký význam má odbornosť BMW v oblasti elektrifikácie pre tím Formuly E?

JM: „Prirodzene, odbornosť skupiny BMW má na tím veľký dopad. Na začiatku vývojového procesu sme čelili rôznym otázkam, na ktoré sme dostali rýchle odpovede. Je samozrejmé, že využívame poznatky našich kolegov z produkcie. Vytvorili sme efektívny vývojový cyklus bez nevyhnutných duplicitných rolí. Skúsená špecialisti z produkcie sa venujú hardvéru elektromotora a meniča, vlastne celej oblasti vysokého napätia. Zahŕňa to softvér, ktorý využíva menič pri kontrole elektromotora. Ide takisto aj o všetky použité materiály ako rotor a stator. Z motoršportovej stránky sa venujeme napríklad oblasti nízkeho napätia. Navrhujeme rekuperačné stratégie, navrhli sme a implementovali celú štruktúru zadnej nápravy a vyvinuli sme koncept chladenia. Všetko, čo sme v tejto oblasti dokázali spraviť najlepšie, prebehlo pri plnej transparentnosti. Technologický prenos medzi BMW Motorsport a našimi kolegami z BMW i funguje výborne.“

Ako veľmi je hnacie ústrojenstvo Formuly E ovplyvnené produkčnou výrobou?

JM: „Je to výborná zhoda. Napríklad, kontrolný softvér pre oblasť vysokého napätia, ktorý prostredníctvom meniča kontroluje elektromotor, využíva BMW iFE.18, ale aj vozidlo BMW i3. Každopádne, spolupráca funguje oboma smermi. V extrémnych podmienkach Formuly E hľadáme spoločné riešenia, ktoré potom môžu smerovať k ďalšiemu vývoju na oboch stranách. To znamená, že každý zákazník BMW i ťaží z nášho spoločného progresu v motoršporte.“

Jens Marquardt
foto: BMW AG

V čom spočíva sila auta BMW iFE.18?

JM: „Vďaka hnaciemu ústrojenstvu vyvinutému oddelením BMW i je to jeden z najšpičkovejších balíkov. Jedným z dôvodov je vysoká úroveň energetickej efektivity. Práve to prináša vo Formule E rozdiely. Napríklad, v Mexiku sme videli, že niektorí naši rivali mali na konci pretekov veľké problémy. My sme v tomto smere vďaka nášmu balíku v excelentnej pozícii. Naše hnacie ústrojenstvo je založené na tom z BMW i3 a vozidlo BMW iFE.18 slúži ako technologické laboratórium pre projekt iNEXT. Budúce modely budú ťažiť z pretekárskych skúseností. Tento technologický transfer nás dostal na špičkovú úroveň. Chceli by sme na nej zostať.“

Prvé miesto po prvých šiestich pretekoch sezóny. Ako ste zatiaľ spokojný s premiérovou sezónou vo Formule E?

JM: „Samozrejme, že ma teší, že António Félix da Costa je po prvých šiestich pretekoch lídrom poradia. Naše hnacie ústrojenstvo dokázalo, že je extrémne konkurencieschopné. António odviedol pri svojom víťazstve v Rijáde skvelú prácu. Okrem toho získal dve pódiá. Niet pochýb, že Alexander Sims sa v druhej polovici posunie vyššie a bude bojovať o dobré výsledky. Rýchlosť na to určite má. Pretekárske pole je neuveriteľne nahustené. Až do newyorského finále na nás čaká nesmierne napínavá sezóna. Každý v tíme pracuje na tom, aby sme boli čo najlepší.“

António Félix da Costa
foto: BMW AG

Šesť pretekov, šesť víťazov: Ako si vysvetľujete vyrovnanosť poľa?

JM: „Je evidentné, že vo Formule E nevyhráva vždy celkovo najlepší balík. Na to, aby ste boli úspešní, sa musí spojiť viacero faktorov. Jedným z príkladov je kvalifikácia, ktorú piloti absolvujú podľa obráteného priebežného poradia. To znamená, že pre úspešných pilotov je extrémne náročné vyhrávať. Práve prvá kvalifikačná skupina to máva totiž najnáročnejšie. Keď ste v strede poľa, risk odstúpenia na týchto úzkych okruhoch stúpa. António nebodoval v dvoch pretekoch, ale stále je lídrom. Vyrovnanosť je dôležitým kľúčom k úspechu, ale je veľmi ťažké si ju udržať.“

Vyhráva teda ten, kto na seba berie najmenšie riziko?

JM: „Nie je to tak, ale je potrebné povedať, že vo Formule E musíte vedieť, kedy máte riskovať a kedy je lepšie držať sa na uzde. Ráta sa doslova každý bod. Napríklad v San-ja sme mali vysoké očakávania, pretože nám vyhovovala trať. Obaja naši jazdci sa dostali do Super Pole. Opäť sa im však nepodarilo obom prísť do cieľa. Alex nevypadol po svojej chybe, ale pri neľútostnom súboji. V Marrákeši sme si veci skomplikovali sami a prišli sme o množstvo bodov. Tieto skúsenosti nás posilnili. V každých pretekoch sa učíme.“

Alexander Sims
foto: © FIA Formula E

Ako hodnotíte doterajší priebeh sezóny z pohľadu jazdcov?

JM: „António využil svoje skúsenosti z takmer 50 pretekov fantasticky. Veľmi sa teším, že vyhral hneď prvé podujatie sezóny a že je priebežne prvý. Nováčik Alexander sa od neho môže učiť. Vzhľadom na jeho rýchlosť by mal byť v poradí omnoho vyššie. V niektorých pretekoch mal neuveriteľnú smolu a bol v zlom čase na nesprávnom mieste. Ak by mal kúsok šťastia, ktorý v pretekoch potrebujete, tak by bojoval o tie najvyššie pozície. Dokázal to v každých pretekoch. Je dôležité neustále bodovať s oboma autami, pretože v tímovom hodnotení chceme takisto dopadnúť dobre.“

Kam sa posunula Formula E v piatej sezóne?

JM: „Učíme sa v každých pretekoch. Vyvíja sa však celý šampionát. Táto dynamika je jedinečná. Elementy ako FanBoost či útočný režim prinášajú dávku vzrušenia navyše. Mimo trate má Formula E veľký vplyv na medzinárodnú úroveň dopravy. V pretekoch a v E-Village prezentujeme vízie BMW. Ostatní konštruktéri a partneri Formuly E sú takisto zapojení do týchto aktivít. Vďaka tomu hovoríme o výnimočne vzrušujúcej platforme.“

Ako pristupujete k európskej časti sezóny?

JM: „Náš cieľ je jasný. Veľký potenciál nášho balíka chceme premeniť čím skôr na dobré výsledky  a na body pre oboch pretekárov. Je to veľmi ambiciózny cieľ.“