Naším ďalším cieľom vo Formule E je nulová uhlíková stopa, tvrdí di Grassi

Lucas di Grassi
foto: Formula E

Niekdajší šampión Formuly E Lucas di Grassi si myslí, že v motoršporte je veľmi náročné udržať emisie na nulovej úrovni. Podľa neho je na tom spomedzi všetkých kategórii najlepšie práve elektrický kolotoč. Brazílčan sa k téme emisií v motoršporte vyjadril pre e-formel.de.

Formula 1 oznámila, že o desať rokov chce byť uhlíkovo neutrálna, čo je podľa di Grassiho veľmi náročné. „Človek nedokáže vyvážiť úplne všetko. Na jednej strane F1 nemôže pokračovať ako doteraz, pretože o desať rokov nebude chcieť žiadny výrobca využívať technológiu, aká sa tam momentálne nachádza. Spoliehať sa však nemôžu ani na elektrické motory.“

Možno sa pýtate, prečo by sa F1 nemohla spoliehať na elektromotory. Jedným z dôvodov je fakt, že Formula E má s Medzinárodnou automobilovou federáciou zmluvu až do roku 2039 o exkluzivite, čo sa týka využívania elektromotorov. Tá môže byť pokojne predĺžená. Elektrifikácia F1 by teda mohla prebehnúť iba s výnimkou a súhlasom zo strany Formuly E.

F1 sa snaží o zlepšenie svojho imidžu aj vysádzaním stromov a zalesňovaním. Podľa di Grassiho to však zďaleka nestačí. „Oni si povedia – pozrite sa na nás, sme zelení, pretože vysádzame stromy. To však nie je efektívne, pretože hlavná časť emisií pochádza z leteckej dopravy,“ dodáva Brazílčan. Štatistické údaje hovoria o tom, že spomedzi všetkých emisií produkovaných F1 tvorí až 45 percent letecká doprava. Kráľovská séria vyprodukuje ročne asi osemkrát viac emisií ako Formula E.

Môžu viesť legislatívne zmeny k budúcemu zlúčeniu F1 s FE?

„Správnym prístupom pre F1 by bolo zníženie počtu pneumatík, zmenšenie tímov a schopnosť stavať udržateľnejšie autá. Samozrejme, Mercedes teraz vraví – naše motory sú o päť percent efektívnejšie, sme v polovici. Jasne, ale tento vývoj stál dva milióny eur. Takisto neviem, aký význam pre cestnú dopravu majú dva systémy ERS. Už s jedným je to náročné. Takto to nefunguje. Zelený cieľ F1 je len maškarádou,“ pokračuje skúsený pilot.

Šampión Formuly E z roku 2017 si nemyslí, že motoršport by mal prejsť na elektrický pohon plošne a bez výnimiek. „Problémom je, že momentálne musí byť všetko udržateľné, pretože inak sa s tým spoločnosti nechcú spájať. Je tu veľa aktivistov. Greta (Thunbergová, pozn. red.) hovorí, že musíme zastaviť ťažbu. Ale ak sa tak stane, tak nebudú žiadne satelity, žiadne telefóny, žiadne autá. Ako budeme žiť?“

„Základom toho, že sa F1 snaží meniť plány, sú tlaky od iných firiem. Môžu si tieto opatrenia dovoliť. Ich rozhodnutie však bude mať vplyv na ostatné série. Samozrejme, že som za elektromobilitu, ale nie v každej sérii by som chcel vidieť elektromobily. Le Mans? Určite nie. Ako môžete pretekať a pritom myslieť na životné prostredie? Je to náročné,“ zamýšľa sa jazdec Audi.

Ani Formula E nie je uhlíkovo neutrálna, čo dokazujú výsledky spred dvoch rokov. „V celom procese produkcie je veľmi náročné zostať uhlíkovo neutrálnym. Formula E je však v tomto smere jednoznačne najprogresívnejšou sériou. Nulové zaťaženie sa budeme snažiť dosiahnuť v blízkej budúcnosti,“ doplnil di Grassi.

Lucas di Grassi
foto: Formula E

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *