Nemáme za sebou takú históriu ako iné šampionáty, odkazuje neprajníkom šéf Audi Allan McNish

Allan McNish
foto: Audi Communications Motorsport / Bob Foy

Pred necelými tromi rokmi Audi oznámilo nasadenie vlastného továrenského tímu vo Formule E s novým šéfom Allanom McNishom. Bývalý škótsky pretekár má za sebou bohatú kariéru a momentálne zažíva motoršport z inej strany.

Pre oficiálny web Audi prezradil, ako trávi momentálne chvíle ovplyvnené celosvetovou pandémiou koronavírusu. „Sme v poriadku. Ale ako pre každého, aj pre nás je to tak trochu surreálne. Deti učíme doma. Naša jedenásťročná dcéra mala matematiku a mal som pocit, že sa vraciam do školy. Prvou domácou úlohou bolo vypočítať obvod kruhu s Pí,čo našťastie súvisí výškou auta. Vzali sme pneumatiku von na terasu, zmerali sme jej polomer a vzdialenosť dosiahnutú v rámci jedného celého pretočenia. Okrem týchto výziev, ktoré sú pri celkovom pohľade minimálne, trávim čas doma čakaním na chvíľu, keď sa budeme môcť opäť vrátiť k práci.“

Trojnásobný víťaz 24-hodinových pretekov v Le Mans sa stal šéfom tímu Audi v roku 2017. Od toho momentu oslavoval zisk tímového titulu v roku 2018. „Je to veľmi zaujímavé a intenzívne s vrcholmi, ale, pochopiteľne, aj pádmi. Ani sa mi nezdá, že je to dva a pol roka, ale skôr dva a pol týždňa. Ak sa však pozrieme na to, čo sa za ten čas udialo, tak je toho naozaj dosť. Získali sme tímový titul, prešli sme k vozidlám Gen2 a teraz smerujeme ku Gen2 Evo, pričom v deviatej sezóne nastúpi Gen3. Je to množstvo práce, ale neustále rastúca konkurencia ma udržuje mladým a svižným.“

Formula E by chcela dodržať plány a od novej sezóny nasadiť vozidlo Gen2 Evo

McNish pozná prostredie F1, keďže v roku 2002 jazdil za Toyotu. Okrem toho má nesmierne množstvo skúseností z iných náročných šampionátov. Vedenie tímu však prináša nové výzvy. „Nepovedal by som, že je to náročnejšie, ale náročné iným spôsobom. Keď ako pilot súťažíte v Le Mans, je to obrovský tlak, to vám môžem povedať. Človek na tejto úrovni funguje 24 hodín denne, sedem dní v týždni a 365 dní v roku. Teraz, ako šéf tímu, nemusím byť až taký fit, pretože to nie je také intenzívne. Mám však väčší pocit zodpovednosti. Máte dvoch jazdcov, ku ktorým musíte pridať zvyšok tímu na trati a takisto doma. Neustále sa snažíte posúvať vpred všetkých a nesmiete im dovoliť, aby sa spoliehali na predošlé úspechy.“

„Rozdiel medzi oboma pozíciami je však niekde inde. Ako mladý jazdec hľadáte konečný cieľ sám pre seba. Dostanete iba jednu šancu. Ako šéf tímu sa na tím musíte pozerať ako na celok. Znamená to, že máte dvoch jazdcov a dve možnosti. To so sebou prináša ďalšie aspekty, najmä ak máte dvoch odlišných a charakterovo veľmi silných pilotov ako my v prípade Daniela Abta a Lucasa di Grassiho,“ pokračuje skúsený Škót, ktorého tím je v priebežnom hodnotení na šiestej pozícii.

Čerstvý päťdesiatnik svoj prechod z pozície pretekára na pozíciu šéfa tímu vnímal citlivo. „Najzložitejšou časťou bolo vystúpiť z kokpitu. Normálne mám vo veciach jasno. Ak raz zavriem dvere, tak sú zatvorené a ja idem ďalej. Musím ale potvrdiť, že pilot zostane stále pilotom. Inštinktívne to cítim aj z tejto pozície, takže nebyť v kokpite predstavuje istú výzvu. Keď sa pozerám na onboard zábery z pretekárskeho dňa Formuly E, tak to prežívam spoločne s Danielom a Lucasom v ich kokpitoch. Hovorím si – sprav to, alebo ono. Chcete mať kontrolu, ale tú už jednoducho mať nemôžete. Našťastie, máme dvoch dobrých chlapcov, takže počas pretekov sa môžem uvoľniť.“

foto: Audi AG

„Najviac mi chýba pocit víťazstva na pódiu so šampanským. Nie kvôli pódiu a šampanskému, ale kvôli ceste, ktorá vás sem dostane. Kvôli čistej radosti v očiach všetkých navôkol, keď získate trofej. Našťastie, my sme tento pocit, ako tím, zažili niekoľkokrát. Napríklad s Danielom v Mexiku alebo s oboma chlapcami v Berlíne. Ten pocit, keď oslavujete so všetkými, ktorí sa o to pričinili, je neuveriteľný. A nezáleží na tom, či ste jazdec alebo šéf tímu,“ opisuje pocity šťastia rodák z Dumfriesu.

Formula E predstavuje úplne iný svet pretekov, na ktorý si mnohí zvykajú. „Nikdy som sa veľmi nepozeral do spätného zrkadla, ani ako pilot. Stále si myslím, že pohľad do minulosti príliš nepomáha. Vždy ma zaujímali nové technológie a vždy som chcel vedieť, aké nové veci v mojom aute by mi umožnili vyhrávať preteky. Takže, keď som prišiel k elektrickým autám – áno, bolo to nové auto, nový štýl pretekania a nové dostupné nástroje, ale koncept je ten istý. Musíte poraziť každého, aby ste vyhrali.“

McNish sa s Formulou E stretol prvýkrát v roku 2016. „Jednoznačne si spomínam na zábavný moment, keď som sa ako hosť išiel pozrieť na moje prvé preteky. Bolo to v Hongkongu počas tretej sezóny. Mal som čaj v stane s očerstvením a takmer som zmeškal celý tréning, pretože som nepočul, že autá už jazdia. Ale od tej chvíle som si na Formulu E veľmi rýchlo zvykol.“

foto: Formula E

Ktorý moment bol pre šéfa tímu Audi najpamätnejší? „Každý zrejme očakáva, že to bude jedno z našich víťazstiev. Ale pre mňa je to iné podujatie, ktoré sa zo zlého dňa zmenilo na niečo výnimočné. Nikdy nezabudnem, ako celý tím spolupracoval po Danielovej nehode v Mexiku. Chlapci vymenili šasi v rekordnom čase, prehodili batériu, šli na technické preberanie a zatiaľ tlačili auto po boxovej uličke, aby bolo pripravené načas kvôli parc fermé. Auto muselo byť pre pilota pred kvalifikáciou pripravené. V týchto takmer troch hodinách mohol vidieť naozaj každý, akú ohromnú vášeň a odhodlanie má náš tím.“

Nechýbalo mnoho a McNisha sme vo Formule E mohli vidieť aj v úlohe pretekára. „Je to neuveriteľná cesta. Keď som s pretekaním v roku 2013 skončil, opýtali sa ma, či by som mal záujem jazdiť vo Formule E. Odhliadnuc od faktu, že som sa už rozhodol, bol som skeptický, pretože som videl množstvo nových šampionátov, ktoré vznikli a hneď zanikli. Avšak, to, čo som nevidel, bola dynamická start-upová mentalita ľudí stojacich za Formulou E.“

„Je veľmi pôsobivé, ako dokážu hýbať so všetkými požiadavkami, ktoré prinášajú konštruktéri a mestá, v ktorých sa jazdí. Je úžasné, akú zostavu jazdcov dokázali dať dohromady. A vždy si musíte pamätať, že my nie sme stabilná motoršportová kategória s históriou niekoľkých dekád, ako niektoré iné, s ktorými nás porovnávajú. Sme šesťročným dieťaťom, ktoré ešte len chodí do školy. Teším sa na to, ako sa to všetko bude vyvíjať a ako sa bude dariť Audi,“ dodal šéf tímu Audi.

Allan McNish
foto: Audi Communications Motorsport / Michael Kunkel

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *