Nováčikovia z Porsche sa tešia na Rijád: Sme pripravení

Neel Jani
foto: Formula E

Porsche po dlhých prípravách v piatok odštartuje svoje účinkovanie vo Formule E. Úvodnú dvojitú E-Prix privíta Rijád. Nemecký konštruktér rozšíri doterajší počet tímov na dvanásť. Na štarte tak prvýkrát uvidíme až 24 monopostov.

Pretekári a tímy počas edície 2019/2020 odjazdia štrnásť podujatí v dvanástich metropolách na piatich kontinentoch. Na jazdcov čaká počas piatka a soboty náročný okruh v Saudskej Arábii s dĺžkou takmer 2,5 kilometra. Je to jedna z najnáročnejších tratí v kalendári. Obsahuje 21 zákrut a vyznačuje sa jednou z najdlhších roviniek sezóny.

Prvým potvrdeným jazdcom stajne sa stal pomerne s veľkým časovým predstihom Neel Jani. Švajčiar má s Formulou E aspoň aké také skúsenosti, keďže v sezóne 2017/2018 absolvoval s Dragonom dvojité preteky v Hongkongu. Potom však americký tím opustil a teraz zažije premiérové preteky elektrickej série vo farbách Porsche.

Porsche sa vo Valencii borilo s problémami, ale sľubuje zlepšenie

„Veľmi sa na to teším,“ povedal navrátilec do série. „Je skvelé, že sa to všetko konečne začne. Uvedomujeme si však, že smerujeme do neznáma, čo je veľmi vzrušujúce. Sme dobre pripravení, ale kritické situácie na pretekárskom okruhu nejde simulovať. Plne sa sústredíme na vstup do našej prvej sezóny vo Formule E.“

Jani si rijádsku trať vyskúšal zatiaľ iba v simulátore. „Môj prvý dojem z okruhu je jednoznačne pozitívny. Sekcie stúpania, klesania a prevýšenia sú zjavné. Prvá časť trate má rýchle zákruty a tiahle úseky, kým druhý sektor svojimi pomalými a úzkymi zákrutami viac pripomína tradičné okruhy Formuly E. Nie sú tam takmer žiadne hrbolce, čo je v prípade mestského okruhu nezvyčajné. Trať je technicky náročná, pretože obsahuje všetky možné typy zákrut.“

Lotterer: V Porsche mám všetky ingrediencie potrebné k víťazstvu

Okruh v Rijáde pozná z minulej sezóny André Lotterer, ktorý prišiel do Porsche z DS Techeetah. „Z môjho pohľadu je tento okruh jedným z najnáročnejších v kalendári. Obsahuje mnoho kombinácií zákrut. Predovšetkým od prvej po štrnástu neustále striedate ľavé a pravé zákruty. Je to naozaj rýchly sektor. Musíte byť precízny a nesmiete sa dopustiť chýb. Vrcholom všetkého sú rôzne prevýšenia, vďaka čomu je táto trať v porovnaní s ostatnými okruhmi Formuly E jedinečná. Je zábavná a preto patrí medzi moje najobľúbenejšie.“

„Testovanie na trati sa pre nás skončilo oficiálnymi testami vo Valencii. Po nich nasledovala práca v simulátore. Týždeň som strávil na horách, kde som pracoval na mojej fyzickej kondícii. Okrem toho som bol zapojený do pravidelnej diskusie s mojím pretekovým inžinierom,“ dodal Nemec.

Porsche bude mať vo Formule E štyroch šéfov, na čele je Lindesay

Šéf továrenského športového oddelenia Pascal Zurlinden vie, že v Rijáde bude dôležitá spotreba energie. „Otváracie preteky šiestej sezóny znamenajú prvú aplikáciu nových športových pravidiel. Predtým mohli jazdci šetriť energiou počas fázy FCY či za bezpečnostným vozidlom. S novými pravidlami to nejde. Teraz bude energia odoberaná všetkým rovnako. Jazdec musí použiť kombináciu tlačidiel na volante pod dohľadom vedenia pretekov. Energetický manažment tak bude ešte značnejší. Trať v Rijáde ponúka možnosti na predbiehanie vďaka rovinkám. Piloti si preto musia zadeliť energiu, aby v týchto úsekoch vedeli útočiť, ale sa aj brániť.“

Pre Porsche sa pôsobením vo Formule E začína nová éra. „Testy vo Valencii neboli z hľadiska sezóny príliš reprezentatívne, takže nevieme, kde sa nachádzame. V princípe sme pred prvými dvomi pretekmi veľmi dobre pripravení. Prirodzene, boli by sme nadšení, keby sme dokázali bodovať. Náš celkový cieľ je jasný, chceme vyhrávať preteky. Poznáme však silu našich sokov. V šiestej sezóne bude súťažiť desať konštruktérov a dvanásť profesionálnych tímov. Je zrejmé, že ich rešpektujeme, ale na výzvu sa veľmi tešíme,“ dodal jeden z lídrov stajne.

Formula E: Šampionát elektromobilov vstupuje do sezóny 2019/2020! (Video)