POTVRDENÉ: Formula E predstavila nový kalendár a zavádza niekoľko významných zmien!

foto: Pavel Šimek (Motorsport Revue)

Formula E a Medzinárodná automobilová federácia dnes predstavili predbežný kalendár pre sezónu 2018/2019. Okrem toho obe strany informovali o novom formáte pretekov s rôznymi režimami.

Kalendár bol zverejnený počas Svetovej motoristickej rady vo filipínskej Manile. Fanúšikovia sa môžu tešiť na trinásť pretekov v dvanástich mestách rozdelených do štyroch kontinentov. Ako je dlhšie známe, nová éra šampionátu sa začne 15. decembra v saudskoarabskom Rijáde. Koniec sezóny prebehne, rovnako ako teraz, v americkom New Yorku, kde uvidíme 13. a 14. júla 2019 dvojité preteky.

Formula E sa vráti do Marrákešu, Mexika CityHongkongu, ktorý sa v kalendári posunul na marcový termín. Chýbať nebudú podujatia v Afrike, Ázii a Severnej Amerike a tešiť sa môžeme aj na európsku časť sezóny, ktorej sponzorom sa pred niekoľkými dňami stala spoločnosť voestalpine. Okrem Ríma, Paríža, BerlínaZürichu uvidíme po ročnej prestávke podujatie v Monaku. Zatiaľ ešte nie je jasné, či sa jazdci predstavia na špecifikácii trate, ktorú využíva F1, alebo či to bude odlišná verzia.

 

Predbežný kalendár sezóny 2018/2019

dátum

mesto

krajina

15. december 2018

Rijád*

Saudská Arábia

12. január 2019

Marrákeš

Maroko

26. január 2019

zatiaľ neznáme

zatiaľ neznáma

16. február 2019

Mexiko City

Mexiko

10. marec 2019

Hongkong

Čína

23. marec 2019

zatiaľ neznáme

Čína

13. apríl 2019

Rím

Taliansko

27. apríl 2019

Paríž

Francúzsko

11. máj 2019

Monako*

Monako

25. máj 2019

Berlín

Nemecko

9. jún 2019

Zürich**

Švajčiarsko

13. júl 2019

New York

USA

14. júl 2019

New York

USA

* – podoba okruhu ešte nie je schválená

** – mesto čaká na potvrdenie

V sezóne 2018/2019 tak neuvidíme preteky v uruguajskom Punta del Este, ktoré boli v aktuálnej edícii náhradou za brazílske Sao Paolo. Z kalendára vypadlo aj čilské Santiago.

The Gen2 Formula E Car.
Dva výkonnostné režimy

FIA takisto zverejnila viacero detailov týkajúcich sa zmeny formátu pretekov, pričom brala do úvahy zvýšený výkon a väčšiu kapacitu úložiska energie vozidla Gen2. Auto druhej generácie dokáže absolvovať celé preteky bez potreby jeho výmeny. Chaos uprostred pretekov, počas ktorého jazdci naskakujú do druhého auta, sa tak nadobro skončí.

Vedenie šampionátu chce zvýšiť dramatickosť pretekov. Preto budú musieť všetci jazdci využívať počas pretekov dva rozličné výkonnostné módy. Jazdci budú mať k dispozícii výkon na úrovni 225 kW vo vyššom režime, ktorý bude aktivovaný po prejazde aktivačnou zónou. Normálna, nižšia úroveň ponúkne pilotovi 200 kW. Spomínané aktivačné zóny budú jasne viditeľné a vyznačené na okruhu tak, aby ich videli fanúšikovia pri trati, ale aj televízni diváci. Dva výkonnostné režimy budú na každom aute farebne rozlíšené prostredníctvom inovatívneho LED systému. Tieto farby budú viditeľné na ochrannom zariadení známom ako svätožiara.

Presný počet individuálnych využití a relatívna dĺžka vyššieho módu by boli menené pred každým podujatím na základe rozhodnutia FIA. O časovom využití budú v stanovených limitoch zo strany FIA rozhodovať samotné tímy a pretekári. Akcelerácia nového auta predstavuje z 0 na 100 km/h za 2,8 sekundy.

foto: DS Performance
FanBoost a kvalifikácia

Jazdci budú môcť aj naďalej využívať FanBoost. Tento systém však budú môcť aktivovať len počas jazdy vo výkonnejšom režime. V tej chvíli dostanú maximálny výkon 250 kW.

Zmeny sa dočká aj kvalifikácia. V šampionáte bude súťažiť 22 pretekárov, čo je o dve autá viac ako teraz. Preto dôjde k úprave, ktorá sa týka postupu do Super Pole. V ňom uvidíme až šesť najrýchlejších jazdcov namiesto terajších piatich.

Počet kôl a bod za najrýchlejšie kolo končia

Dĺžka pretekov už nebude vopred stanovená počtom kôl, ale prejde sa na časomieru. Každé preteky budú trvať 45 minút, po ktorých uplynutí uvidíme ešte jedno kolo navyše.

Cena sa najrýchlejšie kolo pretekov bude takisto nahradená. Bod nedostane najrýchlejší pretekár, ale jazdec z prvej päťky, ktorý minie najmenej energie.

„Formula E vždy produkovala vysoko konkurenčné a nepredvídateľné preteky,“ prezradil šéf série Alejandro Agag. „Formula E je synonymom inovácií a priekopníckej technológie. To isté bude platiť aj v ďalšej sezóne s vyšším výkonom a lepšou efektivitou futuristických vozidiel druhej generácie. Okrem toho ponúkame jedinečné a radikálne koncepty v novej ére Formuly E.“

„Nový formát rozdeľuje úrovne výkonu, čo prináša strategický element navyše a pokračuje v ponuke intenzívnej a vzrušujúcej súťaže medzi najtalentovanejšími jazdcami a najväčšími značkami v motoršporte. Teším sa na nové autá, nový formát a okolie ikonických miest. To všetko sa začne v decembri v Rijáde,“ dodal Španiel.