Predseda skupiny FET Roger Griffiths: Spoločne sme silnejší!

piloti

Roger Griffiths je novým predsedom zoskupenia tímov Formuly E (FET). V Buenos Aires sa tak okrem pozície šéfa stajne Andretti zaoberal povinnosťami vyplývajúcimi z nového postu. V predsedovaní nahradil prvého muža Mahindry Dilbagha Gilla.

„Myslím si, že to odštartoval odchod Jima Wrighta z Venturi do Mahindry. Keďže bol Dilbagh predsedom skupiny FET, usúdil, že pozícia sekretára a post predsedu FET z jednej organizácie by bol vlastne potenciálnym konfliktom záujmov. Rešpektujem ich integritu. Dilbagh sa jednoducho rozhodol, že odstúpi. Krátko sme diskutovali o tom, že potrebujeme zvoliť nového predsedu. Tímy mohli slobodne navrhnúť svojho kandidáta. Zdá sa mi, že som vyhral jasnou väčšinou. Nepredpokladal som, že budem na tejto pozícii, ale v jednu stredu popoludní mi Jim Wright zatelefonoval hovoriac – s radosťou ti gratulujem, si novým predsedom FET. Bez vtipkovania musím povedať, že je to od stajní veľmi milé, že svoju dôveru vložili do mňa. Budem ich zastupovať najlepšie, ako viem,“ prezradil Griffiths pre oficiálny web šampionátu.

Ciele nového šéfa tímov sú jasné. „Veľmi často si myslíme, že môžeme byť efektívnejší, ak máme jeden spoločný hlas z prostredia tímov. Či už ide o rozhovory s FIA, Formulou E, alebo s niektorým z partnerov série. Som tu, aby som reprezentoval záujmy tímov, nie záujmy stajne Andretti alebo Rogera Griffithsa. To je moja úloha. Zistili sme, že tento prístup bol ocenený aj Formulou E a FIA. V prvotných diskusiách s nimi sme urobili niekoľko chýb a rozhodne sme sa poučili. Keďže všetci rastieme spoločne so šampionátom a všetci máme za sebou dve sezóny, FIA i Formula E Holdings (FEH) chcú počuť naše názory, pretože všetci sme akcionármi tohto šampionátu.“

Formula E má za sebou dva úplné ročníky a tri podujatia tretej edície. „Samozrejme, každý hovorí o ďalších krokoch Formuly E. V médiách je veľký rozruch okolo možného budúcho príchodu potenciálnych konštruktérov. Sme ešte len v tretej sezóne, ale ďalší krok šampionátu – nové auto a nová batéria od piatej sezóny – je vzdialený len na osemnásť mesiacov. To je hlavnou myšlienkou každého z nás. Bolo veľmi poučné, že je každý vysporiadaný s týmito aspektmi, predovšetkým s kontrolou nákladov. Je to kľúčové, pretože potrebujeme zdravú infraštruktúru, zdravý ekosystém. Áno, na trati sme všetci súperi, ale prežiť musíme zároveň spoločne. Ak vstúpime do rokovaní o čomkoľvek v spoločnej pozícii, tak je úspech omnoho pravdepodobnejší.“

António Félix da Costa a Robin Frijns

Aké sú záujmy skupiny FET?

Skupina FET je možno málo frekventovaným pojmom, Griffiths však priblížil pole jej pôsobnosti. „Je tu zopár vecí, ktoré sú pre nás dôležité. Ide napríklad o zásobovanie náhradnými dielmi pri budúcich autách. Biznis model sa mení. Formula E už nie je poskytovateľom vozidiel. Tie budú tímom poskytovať konštruktéri. Ako chceme riešiť súčiastky? Chce to každý z nás robiť individuálne alebo chceme mať podobný spoločný program náhradných dielov, aký tu máme dnes? Začali sme o tom rokovať. Mali sme počiatočné rokovania s FIA, Formulou E a spoločnosťou Spark, aby sme sa ubezpečili, že sú v tom s nami. To je dobrý príklad toho, ako môžeme kolektívne spolupracovať.“

„Ďalším príkladom je, že sme sa všetci stretli, aby sme diskutovali o čo najlepšom dejisku predsezónnych testov. Donington nám počas niekoľkých rokov poslúžil veľmi dobre, ale keďže šampionát rastie a k dispozícii máme aj testovacie dni pre konštruktérov, možno už nie je tým správnym miestom. Nie je to však také jednoduché, že si povieme – v poriadku, ideme na okruhu x – pretože sa potrebujeme uistiť, že sa tam zmestí 40 áut, že je tam potrebná nabíjacia infraštruktúra a dostatok hotelov v okolí. V boxovej uličke máme dostatok kolektívnych skúseností, takže uvidíme, ako to všetko zužitkujeme,“ pokračuje Griffiths.

Stajňa Andretti zažila počas minulej sezóny katastrofálne výsledky najmä kvôli technickým problémom a zlyhaniu počas vývoja pohonnej jednotky. Aktuálny ročník vyzerá z pohľadu americkej stajne lepšie. Priestor na zlepšeniu tu ale pochopiteľne je. „Myslím si, že ďalšie okruhy by nám mali viac vyhovovať. Vedeli sme, že Marakéš bude pre nás zrejme najväčšou výzvou zo všetkých. Výsledok nebol dobrý. Mali sme problémy s vozidlom Antónia, ktorý bol šiesty predtým, než mu auto z ničoho nič zastalo. Robin urobil jazdeckú chybu a prišli sme o niečo, z čoho mohla byť pravdepodobne piate alebo šieste miesto ako v Hongkongu.“

„Hongkong bol skvelým štartom, najmä, keď zvážite, čo sa stalo v kvalifikácii a z akých miest sme štartovali. Naším cieľom sú pódiá. Úprimne, bude ťažké víťaziť nad silou Renaultu a Buemiho, ale nikdy sa neprestaneme pokúšať. Sme si však vedomí, že je to veľký skok. Radi by sme boli pravidelne v prvej päťke a občas aj na pódiu,“ dodal šéf amerického tímu, ktorému v hodnotení stajní patrí ôsme miesto. Jazdci tímu António Félix da Costa a Robin Frijns sú na priebežnom jedenástom a štrnástom mieste.

Zdroj: FIAFormulaE.com, foto: FIAFormulaE.com