Rowland by druhý tréning presunul bližšie ku kvalifikácii, Barclay svojho krajana obvinil z neférovosti

Oliver Rowland
foto: Formula E

Piloti opätovne žiadajú vedenie Formuly E o zmenu kvalifikačného formátu, ktorý je v tomto šampionáte veľmi dôležitým faktorom. Informuje o tom Motorsport.com.

Aktuálny kvalifikačný formát zažíva svoju tretiu sezónu. Piloti sú rozdelení do štyroch kvalifikačných skupín po šesť jazdcov. V prvej kvalifikačnej skupine, ktorá má nevýhodu špinavšej trate, sa stále nachádza prvá šestka priebežného poradia. V poslednej štvrtej sú šiesti najhorší piloti klasifikácie. Prvých šesť jazdcov s najlepšími časmi postupuje do záverečného Super Pole.

Počas prvých štyroch sezón boli kvalifikačné skupiny naplnené iným spôsobom. Neurčovalo ich priebežné poradie, ale sledovali sme lotériu, pri ktorej si jazdci ťahali čísla. Tie ich potom rozdelili do daných skupín. Pochopiteľne, aj tento systém bol v čase jeho platnosti kritizovaný.

Terajší systém je z hľadiska rôznorodosti štartového roštu určite úspešnejší ako predchádzajúci a samotnému športu pridáva na miere zábavy. Avšak, aj v tomto prípade zaznieva kritika, a to hneď z viacerých strán. Niektoré hlasy tvrdia, že lídri šampionátu majú výrazne sťaženú pozíciu len kvôli lepšej šou.

Výsledkom je niekedy udalosť, ktorú sme videli aj v Rijáde. Jazdci prvej skupiny odkladajú svoj výjazd na trať až do momentu, keď hrozí, že svoje ostré kolo nestihnú začať v stanovenom časovom limite. Na jazdu za pomalým Oliverom Rowlandom z Nissanu doplatili Mitch Evans z Jaguaru a pilot Audi René Rast. Niečo podobné sme videli aj vlani v Berlíne.

Kvalifikácia však čelí aj ďalším kritickým hlasom, ktoré sme spomenuli v tomto článku:

Formula E by mala vyriešiť neférové pravidlá kvalifikácie

 

Rowland bol počas oboch rijádskych kvalifikácií v prvej skupine, ktorá má nejzložitejšie podmienky na trati. Podľa Brita mohol jeho výkon stačiť na štart z prvého radu a Formula E by mala zvážiť skrátenie pauzy medzi druhým tréningom a kvalifikáciou, vďaka čomu by si trať udržala lepšiu priľnavosť.

„Niekedy je to až prílišný extrém,“ povedal Rowland pre Motorsport.com. „Chápem, že chcú mať vzrušujúce preteky, ale niekedy je to z pohľadu jazdca… V Rijáde som mal pocit, že som odviedol najlepšiu prácu spomedzi všetkých a v pretekoch som skončil šiesty a deviaty. Neukazuje to plný obraz toho, o čo vlastne ide.“

„Myslím si, že vzrušujúce pretekanie sa dá spraviť aj inak. Kvalifikácia by mohla byť hneď po druhom tréningu, vďaka čomu by trať pre jazdcov v prvej skupine nebola plná bordelu. Ak by bola kvalifikácia polhodinu po druhom tréningu, bolo by to vyriešené. Tak to vidím ja,“ priblížil svoje dojmy pilot Nissanu.

Na otázku, či by kvalifikácia mala zohrávať úlohu v boji o majstrovský titul, Rowland odpovedal: „Samozrejme. Nemyslím si, že pred tým niekto utečie. Môže to byť niekto v druhej skupine, kto vyhrá preteky a aj celý šampionát. Vlani sa to zvládol António, v niekoľkých pretekoch bol v prvej skupine a vyhral, napokon získal aj titul. Reálnym cieľom musí byť výhra z prvej skupiny a potom zisk titulu.“

Oliver Rowland
foto: Formula E

Vyššie sme spomínali Evansa, ktorý doplatil na neskorší výjazd z boxov, kvôli čomu nestihol zajazdiť ostré kolo. Niečo podobné sa mu stalo aj vlani v Maroku. Šéf Jaguaru James Barclay pre rovnaký zdroj dodal, že to vníma ako nedostatok športového ducha. Myslel tým, podľa neho úmyselnú, pomalú jazdu Rowlanda na čele skupiny počas inštalačného kola.

„To, čo sa tam stalo, bol v podstate profesionálny faul. Zdržiavanie jazdcov je niečo, na čo sa musíme pozrieť. Teraz sme na úrovni majstrovstiev sveta. Každý by mal mať šancu zajazdiť kvalifikačné kolo. V láske a pretekoch sú všetci féroví, ale vy musíte naozaj umožniť športovú férovosť a tu bola latka posunutá,“ hovorí Brit.

„Keď sme v boxovej uličke, tímy na jej čele si na nás môžu jednoducho počkať. Akonáhle vyjdeme z boxov, idú priamo pred nás a kontrolujú tempo. Kontrolovať tempo až do bodu, keď svojho rivala donútite k tomu, aby nezačal svoje rýchle kolo, tak to je podľa mňa už cez čiaru,“ dodal Barclay.

James Barclay
foto: Formula E

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *