ROZHOVOR: Bruno Senna sa obáva otvoreného vývoja

Bruno Senna - Buenos AiresPilot stajne Mahindra, Bruno Senna, poskytol rozhovor portálu Motorsport a zhodnotil svoju doterajšiu kariéru, vyjadril sa aj k svojej účasti vo Formule E a k smerovaniu súťaže.

Mahindra sa v Buenos Aires trápila, ale aj tak dokázala bodovať s oboma jazdcami. Ako sa vám to podarilo?

Bruno Senna: „Problémy sa netýkali rýchlosti. Mali sme trochu smoly a stratili sme čas. Vedeli sme však, že auto je dostatočne konkurencieschopné, aby dosiahlo na prvú šestku. Bola to nešťastná havária v kvalifikácii, ktorá ma posunula dozadu. Ale tím odviedol úžasnú prácu pri oprave monopostu, ktorý bol pripravený na druhú časť pretekov. Vďaka tomu som pre stajňu mohol získať aspoň nejaké body, čo bolo veľmi fajn.“

Ako hodnotíš prvú sezónu Formuly E? Myslíš si, že tím nedokázal z auta vyťažiť maximum?

BS: „Minulá sezóna bola taká, akú sme ju chceli mať. Žiaľ, niektoré tímy odviedli lepšiu robotu než my, najmä vo vývojovej oblasti. Bol to ročník plný vzostupov a pádov. Veľa sme sa však naučili. Tím sa od minulej sezóne zlepšil. Tento rok máme silnejšie a konzistentnejšie vozidlo.“

Čo ťa presvedčilo, aby si v indickom tíme strávil ďalší rok?

BS: „Poznal som plány tímu. Množstvo vývojovej práce som vykonal ja spoločne s Karunom (Čandhokom; pozn. red.) ešte počas prvej sezóny a vedel som, čo príde v tej nasledujúcej. Vedel som, že stajňa má dobrú šancu na zlepšenie.“

Myslíš si, že vďaka pravidlám budú v nasledujúcich rokoch monoposty Formuly E rýchlejšie ako teraz?

BS: „Je to začiatok série. Ak sa pozriete na štart iných súťaží, tak uvidíte, že majú množstvo problémov. Otvorenie vývoja môže znamenať nebezpečnú cestu, pretože to môže byť veľmi drahé a každý bude chcieť byť vpredu. Takže, musíte byť opatrní pri tom, ako tým prejdete. Ale tieto autá majú veľký potenciál na to, aby boli rýchlejšie a som si istý, že je len to otázka niekoľkých rokov.“

Koľko času zaberá zmena nastavení vozidla v tejto sérii?

BS: „Veľa. Myslím to tak, že tieto autá sú veľmi citlivé na nerovnosti a pohyby. A trate sú nesmierne hrboľaté. Takže, naozaj, to správne nastavenie môže byť najlepšou časťou toho druhého nastavenia.“

Ako by si porovnal šetrenie energie vo Formule E s manažovaním pneumatík v F1?

Bruno Senna - FanBoost - Buenos AiresBS: „Je to úplne odlišné. So šetrením energie útočíte toľko, koľko môžete, najmä v zákrutách. O šetrenie pneumatík sa nepokúšate celý čas. Snažíte sa o to, aby bola jazda čo najúčinnejšia. Na rovinkách idete tak rýchlo, ako sa len dá, ale v istom bode sa snažíte o čo najväčšiu možnú rekuperáciu. Tak je to najefektívnejšie. Takže práca, ktorú odvádzaš, je takmer rovnako dôležitá ako práca pri nastavovaní auta.“

Zdá sa ti, že za okamžitým úspechom série sa skrývajú preteky v centrách miest?

BS: „Nemyslím si, že je to nutne tento dôvod. Samozrejme, šampionát je tak bližšie k ľuďom. Pre nich je tak jednoduchšie spoznať Formulu E. Ale na druhej strane, to, čo robí túto sériu odlišnou, sú preteky, ktoré sú fantastické. Viete, máme tu naozaj dobrých pilotov, vysokú úroveň. A potom aj skvelé preteky. Tak prečo by to človek nemal mať rád?“

Hovorme o okruhoch, očakávaš, že bude prvá zákruta v Monaku zmenená?

BS: „Som si istý, že áno. Tá zákruta mala zlú konštrukciu a to bol vlastne jediný dôvod, pre ktorý sme do Monaka nešli, čo je škoda. Ale toto je pretekanie a takéto veci sa stávajú.“

A úvodná zákruta v Londýne?

BS: „Opäť. Keď tu máme nové okruhy, tak na niektoré problémy prídete až keď je hra rozbehnutá. A myslím si, že sa to stalo prirodzene. Žiaľ, v Londýne sme mali veľký nebezpečný hrboľ v prvej zákrute. Pred druhými pretekmi sa to podarilo zlepšiť, ale aj tak, nechcete, aby sa takéto veci diali.“

Čo si myslíš o sérii Roborace, ktorá bude podpornou sériou Formuly E od tretej sezóny?

BS: „Neviem sa dočkať, kedy bude môcť auto jazdiť na ceste svojpomocne. Niekedy chcete šoférovať. Ale ako náhle chcete ísť hocikam, musíte ísť sami. Takto môžete pracovať alebo oddychovať. Všetok ten čas strávený riadením, najmä v premávke, z letiska a na letisko, je stratený.“

Čo očakávaš pri pohľade na zvyšok sezóny?

Bruno SennaBS: „V Punta del Este sme dosiahli zlepšenie. Žiaľ, nemali sme dostatok času, aby sme to aplikovali v aute pre Buenos Aires. Bolo to trochu natesno. Takže, vezmeme informácie a pokúsime sa ich premietnuť do nastavenia. Snáď získame k dobru niekoľko desatín na väčšine tratí. To by nás mohlo posunúť pred tých, ktorí jazdia na rovnakom monoposte. To zlepší naše šance, aby sme tam boli.“

Mimochodom, čo ťa inšpirovalo k návratu do WEC, tentoraz do triedy LMP2?

BS: „Našťastie WEC nekoliduje s Formulou E, čo znamená, že sa môžem zúčastniť celého šampionátu a pretekať tak budem môcť naozaj často. Súťaž v LMP2 by mohla byť skvelá a my máme fantastické auto. Takže áno, bude to veľmi fajn.“

A čo čakáš pred štartom sezóny WEC?

BS: „Myslím si, že máme naozaj silný menoslov jazdcov. Filipe (Albuquerque; pozn. red.) a Ricardo (González; pozn. red.) už Le Mans vyhrali. Podľa mňa máme dobrú šancu na víťazstvo v niektorých pretekoch a snáď aj v šampionáte.“

Pozrime sa späť. Ako vnímaš svoju kariéru v F1? Nikdy si nejazdil vo víťaznom aute.

BS: „Moja kariéra v F1 trvala celé dva roky a vnímam ju ako veľký úspech. V tom čase som mal za sebou len päť rokov vo svete pretekov. Myslím si, že len veľmi málo ľudí malo takú krátku kariéru pred vstupom do F1. Poriadnu príležitosť som však nedostal. Som presvedčený, že som si mohol počínať lepšie. Ale koniec koncov, je to o šanci, ktorá sa naskytne. Som rád, že som ju dostal. Teraz sa však budem snažiť mimo Formuly 1.“

V sérii GP2 si skončil druhý. Pred vstupom do F1 si tak musel mať vysoké očakávania.

BS: „Každý, kto ide do F1, má nejaké očakávania. Ale opäť vravím, je to o príležitostiach, byť v správnej chvíli na správnom mieste. Žiaľ, nebol to môj prípad.“

Zdroj: Motorsport, foto: Adam Warner (LAT), Sam Bloxham (LAT), Malcolm Griffiths (LAT)

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *