ROZHOVOR: Felix Rosenqvist sa predviedol slovenským fanúšikom a posiela im odkaz

foto: Mattias Persson

Felix Rosenqvist patrí medzi najlepších pilotov vo Formule E. O jeho kvalitách svedčí okrem iného zisk titulu majstra Európy vo Formule 3 v roku 2015 či dve víťazstvá na slávnom okruhu v Macau. Dvojitý víťazný zárez má aj z Masters of Formula 3 a cennú zbierku úspechov dopĺňa víťazstvo v Pau. Je jediným pilotom na svete, ktorý sa môže pýšiť takýmto víťazným kvartetom.

Aj preto sme boli pred stretnutím s Felixom na Rallye Tatry v Poprade plní očakávania. Rodák zo švédskeho Värnamo pôsobí pri početných rozhovoroch počas podujatí Formuly E sebaisto, ale skromne. Je o ňom známe, že k pretekom pristupuje zodpovedne a s rešpektom. Na Slovensko prišiel vďaka slovenským partnerom, ktorí mu umožnili vyskúšať si niečo nové. Znie to možno zvláštne, ale Rosenqvist absolvoval svoju nesúťažnú premiéru za volantom rely auta práve u nás. To je vzhľadom na skutočnosť, že pochádza zo Švédska skutočná rarita.

Po príchode do Popradu sa však všetky možné obavy zo stretnutia rozplynuli. Vrelé prijatie od Felixovych rodičov a ďalších členov švédskej výpravy predznamenali ďalšie smerovanie nášho spoločného dňa. S celým tímom sme sa vybrali do Šuňavy, kde bol umiestnený štart tzv. shakedownu – teda tréningu, kde sa mohli jednotlivé posádky zoznámiť s podmienkami v okolí Popradu. Po niekoľkých skúšobných okruhoch na Mitsubishi Evo IX sme šli späť do Popradu, kde sme po spoločnom obede vyspovedali talentovaného pretekára Mahindry.

Ako sa Ti páči na Slovensku?

FR: „Som tu už druhýkrát. S chlapcami sa poznám dlho a naše partnerstvo trvá istú dobu. Prvýkrát som tu bol vlani. Je to pekná a uvoľnená krajina. Ľudia sú tu priateľskí. Môžete tu robiť všetko, na čo máte chuť. K tomu všetkému je tu krásna príroda.“

Skúšal si už nejaké tradičné slovenské jedlo?

FR: „Áno, ale nepamätám si jeho názov. Chlapci mi už čo to ukázali.“

Ako hodnotíš svoju premiéru vo vozidle rely počas piatkového shakedownu? Užil si si ju?

FR: „Sú to zmiešané pocity strachu a radosti, pretože mám rešpekt pred takýmto spôsobom riadenia. Nie sú tu žiadne ochranné zóny, druhé šance. Človek sa musí zlepšovať postupne, pretože nesmie prekročiť limity. Nikdy som neskúšal brzdiť neskoro alebo ísť prirýchlo do zákruty. Je to o budovaní dôvery voči autu a navigátorovi. Shakedown priniesol veľmi krátky dvojkilometrový úsek. Je dôležité venovať sa poznámkam. Vždy bolo mojím snom jazdiť rely a konečne mám nejakú skúsenosť. Bola to zábava.“

foto: © FIA Formula E

 

Je zaujímavé, že švédsky pilot zažil premiéru v rely na Slovensku. Nie je to zvláštne?

FR: „Veru (smiech). Je to náhoda. Naskytla sa príležitosť. Veľmi rád skúšam nové veci a rôzne typy motoršportu. Bola to zrejme len otázka času, kedy si prvýkrát vyskúšam rely. Prišla šanca a ja som sa jej chopil.“

Ako vnímaš svoje pôsobenie na Rallye Tatry?

FR: „Bolo to opäť niečo úplne nové. Týždeň predtým som v Berlíne prvýkrát vyskočil padákom z lietadla. Je to množstvo nových vecí v rýchlom tempe. Chce to čas. Veľmi som si to užil. Je to skvelý spôsob, ako začať nové rely dobrodružstvo. Necítil som tu žiadny tlak. Zabával som sa, skúšal auto. Cítil som, že roky strávené za volantom mi pomohli, pretože som využil všetky nadobudnuté skúsenosti naraz. Bolo príjemné sem prísť, spoznať nových ľudí, ktorí ma privítali veľmi srdečne. Každý je veľmi ochotný, atmosféra je tu skutočne priateľská. Ešte viac rešpektujem rely jazdcov a navigátorov, pretože je to šialené, prejsť si tým všetkým.“

Prvýkrát si si musel robiť poznámky. Ako si si na to zvykal?

FR: „Je to najkľúčovejšia vec vo svete rely. Potrebujete sa dostať do jedného tempa s navigátorom. Ak sa to podarí, tak je všetko jednoduché. Ak sa to však nepodarí, tak to môže byť veľmi náročné. Dostanete sa do zlého rytmu a neviete, kade vedie cesta. Je to rozhodujúce. Auto vie riadiť mnoho ľudí, ale toto je úplne odlišný vzťah, ktorý si musíte vybudovať.“

Tatranské kopce ponúkli všetko. Jazdil si v lejaku, krupobití, ale aj pod jasnou oblohou…

FR: „Áno, dážď je náročný v klasických pretekoch a nieto ešte v rely aute na asfalte. Dostáva nás to na inú úroveň s aquaplaningom či krupobitím. Myslím si, že sa nám počas piatich skúšok ušlo zo všetkých možných podmienok.“

Aká je tvoja prvá spomienka na motoršport?

FR: „Spomínam si na svoju jazdu v motokáre na okruhu blízko môjho rodného mesta. Môj otec mal spoločnosť a rozhodol sa, že s kolegami spravia niečo zábavné. Prenajali si auto a opýtal sa ma, či chcem riadiť. Bol som však príliš plachý a nechcel som to skúšať pred očami ostatných. Pamätám si, že mi moja mama povedala, že sa takáto príležitosť už nemusí opakovať. Aj keď som si napokon nezajazdil, tak práve toto je moja prvá spomienka na niečo spoločné s motoršportom a motokárami.“

Rallye Tatry

Fun weekend in Slovakia at the Rallye Tatry. Great and unusual experience.

Uverejnil používateľ Felix Rosenqvist 26. máj 2018

 

Si veľmi úspešný pretekár. Máš na konte množstvo jedinečných úspechov. Ktorý z nich je pre Teba najcennejší?

FR: „Toto je vždy náročná otázka, pretože ako človek starne – aj keď ešte nie som až taký starý – je stále ťažšie určiť ten najväčší úspech. Mám za sebou asi 320 pretekov. Myslím, že víťazstvo v Macau vo mne zanechalo výnimočné spomienky. Do tejto chvíle je to môj najväčší úspech. Sú to výnimočné preteky, ktoré sa vyhrávajú veľmi ťažko. Moje druhé víťazstvo o rok neskôr bolo svojím spôsobom ešte cennejšie, aj keď prvý triumf znamenal skutočný prelom v mojej kariére.“

Čo je Tvojím hlavným cieľom, ktorý chceš ako pretekár dosiahnuť?

FR: „Ako väčšina pretekárov, aj pre mňa je prvým úspechom to, že som sa pred tromi rokmi stal profesionálnym jazdcom. To je cieľ, ktorý si už môžem odškrtnúť. Samozrejme, vždy sa snažíte zlepšovať. Myslím si, že cieľom je vyskúšať si viacero vecí a zabávať sa. Chcem sa, samozrejme, dostať do F1. Chcel by som si skúsiť auto a získať s ním nejaké skúsenosti. Bol som v simulátore, ale nič viac sa do týchto chvíľ neudialo. Čakal som na ďalšie príležitosti, tie však neprišli. Mám možno ešte rok alebo dva, kedy môžem dosiahnuť nejaké dobré výsledky. Potom už môže byť prineskoro. Tento cieľ mi chýba k tomu, aby som sa cítil kompletne spokojný.“

V jednom z rozhovorov si spomenul, že Tvojim najväčším idolom je Mika Häkkinen. Platí to aj dnes? Máš nejaké ďalšie vzory?

FR: „Myslím si, že som nikdy nemal nejaký super vzor. Mika bol ale mojím obľúbeným pretekárom, keď som bol ešte malý chlapec. Bol z Fínska. Nešiel som sa z neho zblázniť, ale on spoločne s Kimim Räikkönenom patril medzi moje vzory. Čo sa týka štýlu jazdy, tak mojou najväčšou inšpiráciou je Lewis Hamilton.“

Poďme k Formule E, v ktorej zažívaš svoju druhú sezónu. Rovnako ako vlani, aj teraz si na priebežnom treťom mieste. Si spokojný so svojim aktuálnym umiestnením?

FR: „Nie veľmi. Vlani som bol nováčik a v prvej sezóne nemôžete očakávať víťazstvá. Najmä nie vo Formule E, kde sa musíte naučiť množstvo vecí. Je to náročný šampionát. Po minulej sezóne som bol však pripravený bojovať o titul. Bol som hladný po úspechu a cítil som, že by som ho mohol získať. Začali sme veľmi dobre, dvomi výhrami v prvých troch pretekoch. Potom však prišla zmes smoly a zlých výkonov v niekoľkých posledných pretekoch. Prvýkrát od začiatku Formuly E sme nemali potrebnú rýchlosť. Je to trochu sklamanie. Teraz je to o ochrane tretieho miesta, pretože je zrejmé, že chcem skončiť rovnako, alebo lepšie ako vlani.“

foto: © FIA Formula E

 

Do konca sezóny zostávajú tri podujatia. Aké sú Tvoje ciele pre preteky v Zürichu a New Yorku?

FR: „Určite nájdenie stratenej rýchlosti, pretože sme o ňu nejako prišli. V jednej chvíli sme boli najrýchlejší zo všetkých a potom náhle v Paríži a Berlíne sme výrazne spomalili. Je to o prinavrátení rýchlosti a potom uvidíme. Bolo by pekné, keby sme ešte dokázali zvíťaziť.“

Tvoj tímový kolega je Nick Heidfeld. Aký máte vzťah?

FR: „Myslím si, že máme veľmi dobrý vzťah. Podľa mňa je to veľmi dobrá kombinácia mať v tíme nováčika a pretekára, ktorý je takmer na konci kariéry. Je množstvo vecí, ktoré sa od seba vzájomne učíme. Ja som mu možno dodal trochu rýchlosti a on mi poskytol množstvo vedomostí o fungovaní tímu, o vývoji auta. Z našej spolupráce sa môžem veľa vecí naučiť. Sme veľmi otvorení, nič pred sebou neskrývame. Sme dobrí priatelia.“

Ako sa cítiš v Mahindre? Šéf tímu Dilbagh Gill sa zdá byť na obrazovkách občas prísny.

FR: „Je to v pohode. Dovolil mi prísť sem na Slovensko skúsiť rely, čo svedčí o našom vzťahu. Aj ostatní chalani, ako mechanici a podobne, sú veľmi ambiciózni. Vždy je to ako v malom tíme. Je veľmi ľahké presadiť nejaké nápady, ako byť rýchly. Teraz možno potrebujeme vybudovať väčšiu štruktúru. Vo veľkom tíme je to však vždy nudnejšie, pretože je tam viacero továrenských operácií. U nás to funguje veľmi dobre.“

Budeš jazdiť za Mahindru aj v budúcej sezóne?

FR: „Áno.“

Čo je pre pretekára na Formule E najťažšie?

FR: „Myslím, že víkend ako taký. Začíname veľmi limitovanými tréningami, počas ktorých musíme stihnúť mnoho vecí. Nemáme čas sa len tak voziť. Musíme skúšať viacero režimov ako simulácia pretekov a kvalifikácie. Ak urobíte chybu pri svojom 200 kW kole v tréningu, tak do kvalifikácie vstupujete s oveľa menšou sebaistotou. Ak potom nezvládnete kvalifikáciu, tak sa pre vás víkend prakticky skončil. Chce to naozaj sústredenosť a schopnosť jazdiť celý deň na hrane.“

Kto je pre Teba najtvrdším súperom? Kto sa najlepšie bráni?

FR: „Jean-Éric Vergne. Aj keď je to niekedy na hrane, odvádza skutočne dobrú prácu. Je pôsobivé, ako sa dokáže brániť pilotom a autám, ktoré sú pravdepodobne lepšie. Ako napríklad pred di Grassim v Punta del Este.“

foto: Mattias Persson

Ktorý je Tvoj obľúbený okruh v kalendári?

FR: „Rím.“

Najobľúbenejšie okruhy celkovo?

FR: „Macao a Zandvoort.“

Ktoré mesto by si privítal v elektrickom šampionáte?

FR: „Tokio by mohlo byť fajn. Možno Štokholm alebo Kodaň.“

Máš nejaké informácie o možných pretekoch vo Švédsku alebo Dánsku?

FR: „Obe mestá na tom pracujú. Dáni však chcú aj preteky F1, takže je tam niečo ako konflikt.“

Ako to vyzerá s prípadnými pretekmi na Slovensku alebo v Česku?

FR: „Neviem. Myslím si, že do hry vstupuje viacero faktorov. Šampionát si snaží zachovať vysokú úroveň miest ako New York, Londýn či Paríž. Na druhej strane Punta del Este v Uruguaji nie je príliš známym miestom a predsa je v kalendári. Záleží to aj od trhu a výrobcov áut.“

Hovorí sa aj o Budapešti.

FR: „Áno, uvidíme.“

Ďalšia sezóna sa začne v saudskoarabskom Rijáde. Toto rozhodnutie je vnímané všelijako. Ako ho hodnotíš?

FR: „Zámer je dobrý, pretože sa táto krajina čoraz viac otvára a je stále progresívnejšia. Pracuje na dodržiavaní ľudských práv a podobne. Je to súčasť ich plánu, byť otvorení projektom ako Formula E. Je to dobrý odkaz pre svet. Ak sa veci budú naozaj zlepšovať, tak je to dobré. Ak to však bude ako v Bahrajne, kde sa proti pretekom protestovalo, tak to nepodporím. Počkajme si, ako to dopadne.“

Od budúcej sezóny budeš jazdiť vo vozidle druhej generácie. Je to veľký rozdiel oproti terajším monopostom?

FR: „Áno, je. Najmä z hľadiska stratégie to bude veľmi odlišné, keďže budeme mať už iba jedno auto. Výkon bude omnoho vyšší, batéria bude takisto lepšia. Z hľadiska ovládania je auto veľmi podobné tomu aktuálnemu. Nie je to rapídny rozdiel. Je iba rýchlejšie na rovinkách. Neviem, ako to bude vyzerať strategicky, ale bude to úplne iné.“

Ako si si užil prvé chvíle vo vozidle Gen2?

FR: „Jeho sila je veľmi pôsobivá. V prvej chvíli je ako skutočne rýchle auto. Formula E nie je pomalá, ale jazdíme v nej s výkonom len 200 kW. Teraz budeme mať 250 kW. Je to úplne nové pôsobivé auto s výbornou akceleráciou.“

Auto tretej generácie by sme mali vidieť v akcii okolo roku 2022. Vieš už niečo o jeho vývoji?

FR: „Nie, nič.“

Výzor nového auta je veľmi odlišný od toho, na čo sme zvyknutí. Nemá totiž typické zadné krídlo.

FR: „Celý balans auta je sústredený viac na prednú časť, takže je pretáčavejšie, keďže tam nie je zadné krídlo. Možno je to aj tým, že zadný difúzor má väčší sklon. Nie je však efektívny.“

Čo si myslíš o FanBooste? Je niekoľko pretekárov, ktorí otvorene kritizujú systém hlasovania. Si jeho fanúšikom?

FR: „Ani veľmi nie. Nerobím veľa pre to, aby som dostával hlasy. Určite o to nežiadam svojich fanúšikov. Mám veľmi dobrú fanúšikovskú základňu a to najmä vo Švédsku. Oni mi posielajú hlasy. Avšak, vždy, keď som ho získal, nedokázal som ho použiť. K dispozícii máme totiž veľmi malé okno, kedy ho môžeme aktivovať. Batéria musí byť na určitej energetickej úrovni a je tam niekoľko ďalších vecí. Občas je dokonca lepšie ho vôbec nepoužiť. Myslím si však, že takéto množstvo pomoci je v poriadku.“

foto: © FIA Formula E

V budúcich ročníkoch vstúpia do série MercedesPorsche. Je to pre sériu dobré? Formula E sa prezentuje v podstate ako „nízkonákladovka“.

FR: „Nikdy nemôžete povedať, že je to zlé, pretože záujem konštruktérov je vždy dobrý. Problém nastáva, keď konštruktér nemá potuchy o tom, koľko bude musieť míňať. Sú to spoločnosti s miliardami dolárov. Ak vstupujú do niečoho takéhoto, tak im to musí dávať zmysel. Nebudú to robiť napoly, pôjdu do toho naplno. Je to celkový problém motoršportu, že doňho viete rôznymi spôsobmi naliať množstvo peňazí a nezáleží na tom, koľko pravidiel je na stole. Potom to môže dopadnúť zle a ľudia odchádzajú. Oni si to určite uvedomujú a skúšajú to robiť tak, aby to fungovalo. Verím, že odvedú skutočne dobrú prácu. Videli sme to už v F1, WEC, rely. Sú prípady, keď máte v šampionáte v jednej sezóne desiatich konštruktérov a v nasledujúcich troch rokoch postupne všetci končia. Potom tam zostanú tímy ako Williams, Sauber, stajne, ktoré sú až naspodku a ledva prežívajú. “

Čo si myslíš o projekte Roborace? Je to dobrý nápad?

FR: „Neviem. Veľmi ma to nezaujíma. Ja rád riadim, o samotné autá sa až tak nestarám. Užívam si pocit za volantom a nič iné mi nepripadá zaujímavé. Technológie sú pekné možno pre cesty, ale v prípade pretekov si to nemyslím.“

Prečo by mali slovenskí fanúšikovia sledovať preteky Formuly E?

FR: „Každý hovorí o technológiách a podobných veciach. Myslím si však, že sú to fakt dobré preteky. Je to dobrý, tvrdý a férový boj. Človek môže vidieť množstvo súbojov a kontaktov. Formula E je taká, aké by mali byť preteky vo svojej podstate. Väčšinou vyhrávajú tí najlepší. Máme množstvo rôznych víťazov a tímov na pódiu. Žiadna iná kategória sa niečím podobným pochváliť nemôže. Sú tam veľmi dobrí piloti a skvelé súboje. Myslím si, že v tom spočíva sila Formuly E, ktorú si potrebuje udržať.“

Si fanúšikom hokeja? Sledoval si majstrovstvá sveta v Dánsku?

FR: „Nie. Ale počul som, že sme vyhrali (smiech).“

 

Na záver Felix pozdravil slovenských fanúšikov Formuly E

Pozdravuje vás Felix Rosenqvist!Slovenčina mu ide celkom dobre, čo poviete? 🙂Rozhovor s pilotom tímu Mahindra Racing nájdete zajtra na našom webe!

Uverejnil používateľ Formula-E.sk 31. máj 2018