VIDEO: Šokujúce finále s titulom pre Buemiho!

Sébastien Buemi - Peking

V záverečných pretekoch sezóny zvíťazil v šokujúcom finále Nicolas Prost zo stajne Renault e.dams. Jeho tímový kolega Sébastien Buemi získal titul po jednom z najkurióznejších priamych súbojov v histórii motoršportu.

Posledné preteky sa rovnako ako v minulom roku konali v londýnskom Battersea Parku. Priebežné poradie sľubovalo veľkú drámu, veď Buemi strácal na lídra di Grassiho len tri body. V Pohári konštruktérov bolo v podstate rozhodnuté, keďže Renault e.dams mal na druhý Abt náskok 37 bodov.

Tréningy

Od začiatku prvého tréningu sme evidovali niekoľko zaváhaní pretekárov, ktorí nezvládali predovšetkým štvrtú zákrutu. Chyby sa dopustili napríklad Jean-Éric Vergne (DS Virgin), Bruno Senna (Mahindra) či Robin Frijns (Andretti). Krátko nato sa na trati objavili červené vlajky, o ktoré sa postarala Simona de Silvestrová, ktorá nabúrala do bariér. Pilotka stajne Andretti sa pokúsila vrátiť do boxov, ale technika napokon predsa len nevydržala. Švajčiarka výrazne spomalila, čo sa stalo osudným Antóniovi Félixovi da Costovi (Team Aguri), ktorý nepríjemne havaroval a zablokoval trať. Po reštarte sme videli už len zopár malých výletov do únikových zón.

Druhý tréning bol zrušený, pretože stajne mali problém s nabíjaním vozidiel. Generátory a káble boli v poriadky, problémové boli nabíjačky. Za zlyhaním stojí pravdepodobne preťažená technika, ktorá bola používaná už druhý deň po sebe.

Kvalifikácia

Problémy s nabíjaním sa napokon podarilo vyriešiť a kvalifikácia odštartovala podľa plánu. Prvá časť prebehla bez problémov. Najrýchlejší čas zaznamenal včerajší víťaz Nicolas Prost. V druhej skupine štartoval Lucas di Grassi. Pilot tímu Abt neprekonal Prosta a zostal na priebežnom druhom mieste. V tretej skupine štartoval Sébastien Buemi, ktorý zajazdil jasne najlepší čas s náskokom viac ako siedmich desatín sekundy na svojho tímového kolegu. V poslednej skupine štartovali pretekári s menej výkonnými autami, ale aj napriek tomu sa do Super Pole prebojoval Oliver Turvey (NEXTEV).

Londýn - výsledky kvalifikácie

Vo finálovom rozstrele sme sledovali strhujúci súboj o pole position. Prost vo svojom rýchlom kole prebrzdil, ale prekonal di Grassiho. Ako posledný sa na okruhu predstavil Buemi, ktorý úplne ovládol kvalifikáciu a získal prvé miesto na štarte.

Preteky

Pripomeňme si, že za pole position dostáva pilot tri body. To znamená, že poradie na čele priebežného hodnotenia bolo pred poslednou ePrix vyrovnané! Kto čakal boj o prvé miesto v hlavnej úlohe s Buemim a di Grassim musel zostať sklamaný. Už pár sekúnd po štarte prišiel šokujúci moment, ktorý veľmi výrazne zmenil ďalší priebeh boja o titul. Di Grassi odštartoval veľmi dobre a v snahe dostať sa do vedenia pretekov nedobrzdil v nájazde do zákruty, zostrelil na prvom mieste jazdiaceho Buemiho. Švajčiar mal mierne poškodený monopost, ale mohol pokračovať v pretekoch. S di Grassim to vyzeralo horšie, pretože si zlomil zavesenie pravého predného kolesa. Aj napriek tomu sa však dostal do boxov, kde nasadol do druhého auta a pokračoval v pretekoch.

Nehoda medzi Buemim a di Grassim

Do boxov zavítal na konci tretieho kola aj Buemi, ktorý sa taktiež rozhodol pre zmenu monopostu. Až televízne zábery odhalili, že dostal defekt ľavej zadnej pneumatiky. Istý čas nebolo jasné, či sa ešte vráti na trať. Prvé vypadnutie v pretekoch prišlo v siedmom kole. Sam Bird (DS Virgin) náhle spomalil a následne odstavil svoj monopost, ktorý mal problém s elektronikou. Na trati sa objavilo bezpečnostné vozidlo.

V tom čase jazdil di Grassi na poslednom mieste s veľkou stratou na zvyšok štartového poľa. V snahe zajazdiť najrýchlejšie kolo pretekov využíval FanBoost. Za najrýchlejšie kolo dostáva pilot dva body, čo mohlo byť z pohľadu majstrovských ambícií rozhodujúce. Následne zašiel do boxov, kde sa nachádzala aj Buemi. Pilot stajne Renault vyšiel na okruh v dvanástom kole a takisto sa snažil zajazdiť najrýchlejšie kolo s pomocou FanBoostu. V tom však prišla nehoda Frijnsa a na trať opäť zavítalo bezpečnostné vozidlo. Buemi sa tak vrátil do boxov.

Bezpečnostné vozidlo sa do boxov vrátilo na konci štrnásteho kola a v pretekoch pokračovalo len trinásť áut. Na trať sa vrátili aj di Grassi s Buemim. O dve kolá neskôr sa však opäť vrátili k členom svojich tímov. Prost si medzitým na čele vybudoval výrazný náskok. V devätnástom kole zavítali takmer všetci jazdci do boxov, aby si vymenili vozidlá. Zaujímavý bol ťah Mika Conwaya (Venturi), ktorému pri návrate do boxov o kolo neskôr zostalo už iba jedno percento energie. Prázdnu trať sa snažili využiť obaja piloti bojujúci o titul.

Buemi sa pokúšal o najrýchlejšie kolo pretekov, do cesty sa mu však dostal pomalší Ma-Čching Chua (Team Aguri). Aj napriek tomu však zaznamenal najrýchlejší čas. Celé štartové pole bojovalo o čo najlepšie umiestnenie. Hlavnú pozornosť však pútali Buemi s di Grassim, ktorí sa permanentne pokúšali o zajazdenie najrýchlejšieho kola ePrix. Buemi však zvládol hru nervov o čosi lepšie a dokázal zajazdiť najrýchlejšie kolo pretekov. Di Grassiho čas bol však len o šesť stotín sekundy(!) pomalší. Novým šampiónom je tak Sébastien Buemi, tímovú súťaž vyhrala už druhýkrát stajňa Renault e.dams.

Neoficiálne výsledky

Krátko po pretekoch však prišli dodatočné tresty! Trojica Vergne, da Costa a Heidfeld dostala 50 sekundovú penalizáciu za prekročenie výkonnostného limitu. Na pódiu sa tak objavila víťazná trojica v poradí Prost, Abt a d´Ambrosio.

Priebeh pretekov

Priebeh celého dňa

foto: Adam Warner (LAT)