Takto môže byť Formula E rýchlejšia ako F1, tvrdí di Grassi, ktorý predstavil svoj koncept

Lucas di Grassi
foto: Formula E

Lucas di Grassi predstavil Medzinárodnej automobilovej federácii zaujímavý predkvalifikačný koncept Formuly E. Podľa Motorsport.com by malo ísť o preteky, konkrétne šprinty, na miestach ako je Buckinghamský palác a podobne. Podľa Brazílčana tak môže byť Formula E rýchlejšia ako F1.

Tímy momentálne výrazne tlačia na zmeny súčasného skupinového kvalifikačného formátu, ktorý znevýhodňuje bodovo najlepších pilotov sezóny. Súťažiaci chcú zmeny už od budúcej sezóny a nechcú čakať na prvý ročník Gen3, ktorý sa začne až koncom budúceho kalendárneho roka. O podobe kvalifikácie by malo padnúť rozhodnutie po dohode medzi FIA, Formulou E a tímami.

Podľa di Grassiho organizátori ani nevedia, či chcú to, čo sa deje teraz – že má matematickú šancu na zisk titulu ohromne veľa pilotov – alebo že by sa prestalo s obráteným kvalifikačným poradím, čím by sme videli pravdepodobne častejšie tých istých víťazov. To zase môže priniesť výraznejšie osobnosti a fanúšikovia by mali zreteľnejších hrdinov.

Formula E chce od budúcej sezóny zmeniť kvalifikačný formát, zvažuje viacero možností

 

„Aktuálny jednokolový scenár je pravdepodobne najhorší zo všetkých možností, takže ho potrebujeme zmeniť. Musíte premýšľať úplne mimo rámca,“ myslí si bývalý šampión, ktorý prichádza s novým konceptom. „Určeniu skupín alebo akémusi predurčeniu kvalifikácie budú predchádzať šprinty, ktoré by prebehli týždeň pred plánovanými pretekmi v meste.“

Podľa pilota Audi by to pomohlo promovať elektromobily vo svete spaľovacích vozidiel. „Čo potrebujete pri týchto autách ukazovať? Rýchlu akceleráciu. Verejnosť uvidí toho, kto dorazí prvý. Ten bude víťaz. Predstavte si podujatie týždeň predtým na miestach ako London Bridge, Times Square, San Francisco. Vezmete tam auto s plne nabitou batériou a môžete predviesť sto štartov.“

„Predstavte si, že musíte spraviť preteky dragsterov s pohonom všetkých štyroch kolies a výkonom 600 koní. Auto bude akcelerovať rýchlejšie ako F1, takže nikto nemôže povedať, že tieto autá sú pomalé. Potom to použijete na určenie kvalifikačných skupín, či dokonca štartového roštu. To je niečo úplne mimo rámca. Práve niečo také by mala Formula E hľadať,“ pokračuje di Grassi.

Lucas di Grassi
foto: Formula E

 

„Môžete to robiť v noci so svetlami, môžete to robiť na miestach, kde by ste nikdy nemohli pretekať, ako pred Buckinghamským palácom. Potrebujete len steny na určitú rovinku. Bude to o reakčnom čase jazdca a rozdiel bude veľmi malý. Záleží na softvéri, hardvéri, na teplotách pneumatík, je to množstvo premenných,“ vysvetľuje bývalý pilot F1.

Di Grassi príliš neverí, že by sa jeho nápad uskutočnil, ale upozorňuje, že je potrebné zvýšiť záujem o kvalifikáciu. „Kvalifikáciu v skutočnosti nik nesleduje, takže na ňu trochu musíme upozorniť. To je to, čo potrebujeme spraviť v súvislosti s budúcnosťou Formuly E. Potrebuje vytvorenie zábavy, jednoduchého spôsobu chápania – nie útočný režim, nadmerné použitie energie. Takémuto celkovému obrazu naozaj nikto nerozumie. Ale šanca na to, že sa to udeje, je veľmi malá, pretože ľudia sa boja veľkých zmien.“

„Marketing elektrických áut je o šprinte z nuly na stovku. V tomto môže Formula E poraziť Formulu 1. V tejto chvíli majú ľudia dojem, že autá Formuly E sú pomalé a že sa riadia jednoducho. My však toto vnímanie kompletne zmeníme, čo je pre mňa už teraz niečo veľmi pozitívne,“ dodal.

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *