Sam Bird: Takto vyzerá tréning pilota Formuly E

Sam Bird

Piloti pretekárskych vozidiel nemôžu byť len kvalitní jazdci s dávkou talentu. Veľkú časť ich kariéry tvorí fyzická príprava, ktorá ich udržiava vo forme. Pretekári sa snažia byť štíhli a ľahkí, preto je kladený veľký dôraz na vytrvalosť a posilnenie kardiovaskulárneho systému. „Je to ako rýchla jazda autom bez straty prílišnej energie. Naše tréningy sú takisto o multitaskingu, učíme sa hľadať balans medzi silou a ľahkosťou,“ vysvetľuje pilot stajne DS Virgin Racing Sam Bird.

Pravidlá FIA pre druhú sezónu elektrickej série hovoria o minimálnej hmotnosti vozidla na úrovni 888 kg už aj s pilotom, prilbou a kombinézou. Práve toto predstavuje pre tímy veľkú výzvu a piloti sa snažia byť vo forme, aby svojim kolegom uľahčili prácu „Jednou z najdôležitejších vecí, ktorou musí disponovať pretekár, sú rýchle reakcie. Musíte byť bleskovo rýchly a atletický, tak je všetko ľahšie. Tieto vozidlá sú elektrické a veľmi výkonné, ale nemajú posilňovač riadenia a je našou zodpovednosťou postarať sa o tých 900 kíl pod nami,“ pokračuje britský jazdec.

Sam začína svoj tréning desaťkilometrovým behom na bežeckom páse. „Ak mám týždeň pre seba, počas ktorého nepretekám, snažím sa trénovať každý deň, niekedy aj dvakrát do dňa. Pokúšam sa to nejako premiešať, takže počas troch alebo štyroch dní absolvujem rôzne kardiovaskulárne cvičenia: niekedy pomalé a dlhé behy, inokedy sa idem bicyklovať, občas to všetko zmením a snažím sa čo najrýchlejšie spáliť tisíc kalórií na bežeckom páse. Znie to šialene, ale ľahko sa nudím.“

Sam Bird a pláž

Kvalitný tréning nezaručuje vydarenú sezónu

„Niekoľkokrát do týždňa sa venujem silovým cvikom,“ pokračuje Bird. „Práve som zistil, že takýto tréning mi počas pretekárskych víkendov dodáva viac energie. Ráno netrénujem iba vtedy, keď mám skoré ranné fotenie počas týždňa alebo v sobotu, keď sú preteky, pretože v aute pred voľným tréningom musím byť okolo 7:30. Vstávanie o piatej ráno tak neznie ako najlepší nápad.“

K životu pilotov patrí aj diéta. „Slová diéta a pretekársky víkend príliš nepatria do jednej vety. Snažím sa, ale keď sa ocitnem v nádhernej krajine ako Argentína, vidím steak a … Nie, vážne. Počas víkendov sa naozaj snažím, ale len teraz sme sa vrátili z Paríža, kde to bolo najmä o chlebe a syre. Práve preto absolvujem desaťkilometrový beh, po ktorom nasleduje 30 km na bicykli,“ vysvetľuje pilot Virginu.

Po každom tréningu nasleduje strečing. Platí to aj v Birdovom prípade: „Strečing nie je mojou silnou stránkou. Aj napriek mojej profesionálnej jogovej inštruktorke je moja ohybnosť šokujúca. Keď sa začne smiať, snažím sa ešte viac, ale, samozrejme, ohybnosť je niečo, čo sa buduje časom. Pokúšam sa to zlepšiť, pretože naozaj verím, že z dlhodobého hľadiska je to pre moje brušné, chrbtové a stehenné svaly dobré. Dám vám vedieť, keď sa mi podarí dotknúť sa palcov na nohách,“ dodal s úsmevom Bird.

Zdroj: Virgin, foto: DS Virgin Racing

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *