Tesla by sa mala pripojiť k Formule E, myslí si obhajca titulu Lucas di Grassi

Tesla - lakovanie
foto: Sean Bull

Obhajca titulu Lucas di Grassi nevstúpil do sezóny tak, ako si predstavoval. Po úvodnej Hongkong E-Prix je bez bodu.

Pilot Audi v nedávnom rozhovore pre TopGear.com prezradil, aké je to vlastne riadiť elektrický monopost. „Formula E nie je zďaleka najrýchlejšie auto, aké som kedy riadil. Nie je ani najvýkonnejšie. Nemá ani najvyšší prítlak či priľnavosť. Ale, je najnáročnejšie na kontrolu.“

„Samotný formát šampionátu je náročný. Jazdí sa len na mestských okruhoch, takže ste neustále medzi betónovými múrmi. Ak urobíte chybu, dotknete sa steny a váš víkend sa skončil. Je to ako pretekať v Monaku, ale po celý čas. V aute máme navyše k dispozícii len veľmi málo času. K dispozícii je len hodinový tréning, jedno kvalifikačné kolo,“ tvrdí skúsený pilot.

Brazílčan poukázal aj na ďalšie špecifiká Formuly E. „Počas jazdy upravujete úroveň energie, k zákrutám sa blížite odlišnou rýchlosťou, takže brzdné body sú takisto rozdielne. V elektrickom aute je motor umiestnený vzadu a počas brzdenia sa energia regeneruje. S plnou batériou to však nejde. Takže na začiatku pretekov sú zadné brzdy horúce a nástupom regenerácie sa postupne schladzujú. Ich trenie už nie je také ako predtým. Mení sa brzdný bod, ale aj trecia kapacita.“

foto: Audi AG

„Nesústreďujeme sa na prítlak, takže ovládanie auta je náročné. Úroveň priľnavosti takisto nie je super vysoká. Nemáme obuté sliky, nemáme prítlak a jazdíme na hrboľatej a špinavej trati. Vždy sme na hrane. Vo Formule E nikdy neviete, čo sa udeje. Môžete mať najrýchlejšie auto, ale rozdiely medzi nimi nie sú veľké. Nie je to ako v F1. Napríklad, Fernando Alonso je skvelý jazdec, ale má McLaren, takže nezáleží na tom, čo robí – titul nezíska. Formula E je iná. Vezmime si napríklad Techeetah. Minulý rok boli veľmi konkurencieschopní. Mohli vyhrať titul a to ako zákaznícky tím. Je to takmer, ako keby sme povedali, že v F1 by vyhralo Toro Rosso,“ vysvetľuje di Grassi.

Formula E sa teší záujmu konštruktérov. Od začiatku je jej súčasťou Renault, ktorý bude po aktuálnej sezóne nahradený Nissanom. Tento rok vstúpilo do hry Audi s plne továrenským tímom. Na budúci rok sa takisto s továrenským tímom prihlási BMW a krátko nato sa očakáva príchod trojice Mercedes, Porsche a spomínaného Nissanu. Zrejme najpopulárnejším výrobcom elektromobilov je momentálne americká Tesla, ktorá sa k prípadnému vstupu zatiaľ poriadne nevyjadrila.

Aktuálny šampión elektrickej série si myslí, že by mala byť súčasťou FE. „Myslím si, že Tesla by mala byť zapojená do série. Je to značka, ktorú skutočne uznávam. V skutočnosti, prvé elektrické auto, ktoré som kedy riadil, bola Tesla – model Roadster. Bolo to ešte v roku 2010. Je to skvelá spoločnosť revolucionizujúca automobilový priemysel. Ich produkty sú úžasné. Elona Muska veľmi obdivujem a myslím si, že aj práve vďaka nim je Formula E taká úspešná. Celosvetovo tlačia trh s elektromobilmi vpred. Všetci konštruktéri musia reagovať na Teslu. Majú na to príležitosť vo Formule E,“ dodal di Grassi pre TopGear.com.